Red mijn strelitzia!

Discussie in 'De lounge' gestart door consider, 5 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb nu ongeveer 4 maanden een strelitzia, maar ik vermoed dat ik iets niet goed doe.
    De bladeren waren al wat gekruld bij de uiteindes, een kennis zei dat hij waarschijnlijk dorst had. Dus heb hem toen wat vaker water gegeven.
    Maar ik denk dat dat meer kwaad dan goed heeft gedaan...
    En helaas hebben onze katten de plant ook een keer laten vallen :rolleyes:
    Iemand enig idee wat ik eraan kan doen om de plant weer gezond te maken?

Bijgevoegde bestanden:

2. Espoir

Espoir Fanatiek lid

28 feb 2013
    1.667
    767
    113
    Een Strelitzia houdt van licht, zou hem bij een raam zetten

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.287
    10.254
    113
    Geen groene vingers maar ik zou 1 voor 1 de eerste dingen afwerken.

Te weinig vocht
    Teveel vocht
    Te donker
    Te licht.

Heb je hydrokorrels onder in de pot zitten?

4. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Whahaha, ik dacht aan een 1 of andere wazige crowdfundingactie.

Loeki82, citroenrasp, Krily en 11 anderen vinden dit leuk.
  5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Whahaha nee kan prima een nieuwe kopen als deze het loodje legt :roflmao:

Maar ik ga proberen hem een tijdje bij het raam te zetten. Wellicht helpt dat...

6. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Ik zou hem ook in het licht zetten en minder water geven. Laat de grond eens opdrogen voor je water geeft en zorgt dat hij na water geven goed uitlekt en dat er geen water in de overpot blijft zitten. Komt dan vast helemaal goed.

einad vindt dit leuk.
  7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.687
    2.379
    113
    Vrouw
    Broek
    Hij ziet er helemaal niet zo slecht uit hoor. Die bladeren die hangen gewoon afknippen 5cm boven de grond. De middelste bladeren staan er echt prima bij, hij krijgt ook gewoon nieuw blad. Dat de oudste bladeren afsterven kun je niet altijd voorkomen.

Inderdaad zo licht mogelijk zetten, in de zomer mag hij ook buiten. In de winter hebben ze graag een rustperiode. Het is een Nicolai volgens mij, die komen eigenlijk niet tot bloei dus weet niet zeker of ze die rustperiode nodig hebben.

marina kl, Zuul en consider vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.153
    35.793
    113
    Ik zou minder water geven. Ik ben heel slecht met planten en vergeet dus regelmatig mijn strelitzia water te geven, maar hij doet het supergoed:roflmao:

owly vindt dit leuk.
  9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik dacht een of ander figuur in een computerspel.
    Of een ander gerecht, had ook gekund.
    Maar goed, ik ben ook een ramp qua planten.

consider vindt dit leuk.
  10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Had ik ook, ik heb de mijne verzopen helaas...

11. Paarsei

Paarsei Lid

30 jul 2020
    74
    108
    33
    Vrouw
    Een strelitzia heeft veel meer zon nodig. Dus de plaats waar ze nu staat is slecht voor haar. Ze heeft ook best wat water nodig maar pas op dat ze niet verzuipt. Je kunt checken of ze nieuw water nodig heeft door wanneer de bovenste laag aarde net een beetje droog aanvoelt je vinger in de aarde te duwen. Als de bovenste laag droog is en daaronder lichtvochtig (en dus niet nat) kun je opnieuw water geven.

consider vindt dit leuk.
  12. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik heb op mijn werk van die waterbollen in de planten zitten. Die vul je gewoon steeds als hij leeg is.

consider vindt dit leuk.
  13. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Let nu ook op dat je lauw water of water op kamer temperatuur geeft. Water uit de leiding is veel te koud omdat de grond ook kouder wordt.

consider vindt dit leuk.
  14. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Deze plant heeft in de winter nauwelijks water nodig. Pas als de grond echt scheuren van droogte heeft wat water geven.

consider vindt dit leuk.
  15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Ik vind het wel meevallen, alleen die zijbladeren hangen inderdaad wat. Zou hem voor een zonnig raam zetten in de winter.

consider vindt dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.287
    10.254
    113
    Ooh dan moeten wij die ook hebben in huis. Precies mijn soort planten. Wij hebben ook een pot met kurk waar een plant in zit en die vergeet ik ook altijd. Ook ideaal voor mensen zonder groene vingers:oops:

17. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Strelitzia is idd dorstig plantje. Maar let op, als het zo donker blijft staan (en in de wintermaanden / korte periode zon en licht) dan moet je minder geven om het niet te verzuipen.

In jouw geval zou ik idd hangende bladeren afknippen, want daar gaat ook veel energie heen;
    mogelijk een lichtere plek geven. Als het niet lukt, is geen ramp. Het is een jong plantje en als je goed voor zorgt, dan kan ie ook in wat donkere plek prima staan. Ik heb 1 in de volle zon en 1 best donker staan. Doen het allebei prima.

Mbt water geven: het is een relatief klein plantje nog, als het in de kwekerspot staat, dan kun je het in emmer met warm water dompelen, kwartiertje laten staan, dan uit laten lekken en verder met rust laten. Naar een tijdje als bovenste laag grond droog wordt, kun je het herhalen.

Verder zou ik adviseren om te kijken of er geen ongedierte in zit, bijv. spint of trips. Kan op jouw foto niet goed beoordelen.

Succes met dit project!

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb hem gisterochtend voor het raam gezet.
    Zegt mijn man gisteravond tegen mij...er zaten ook beestjes in de plant :eek:
    Hij had ze eruit gehaald met een doekje vertelde hij.
    Zal straks eens kijken wat ik kan vinden. Zal sowieso ook de hangende bladeren eraf knippen.

marina kl vindt dit leuk.
  19. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    Misschien dan toch teveel water, dan zouden het rouwvliegjes kunnen zijn. Voorlopig maar even geen water geven en inderdaad de hangende/slechte bladeren eruit

Deel Deze Pagina