Ik zou denk ik nog wat extra lessen schakel proberen. Vier lessen is echt weinig. Vroeg of laat gaat het 'klikken', dat schakelen. Stel dat je na 15 lessen ofzo nog steeds geen vooruitgang boekt, kun je prima switchen (en eventueel als je al meer rijervaring hebt alsnog je schakel halen). Zoals al gezegd werd; met een auto huren is het veel fijner als je ook schakel kunt rijden. Daarnaast, mocht je een auto willen kopen, is er minder automaat-aanbod, en ze zijn doorgaans wat duurder dan schakel-auto's. Wij rijden zelf automaat, en zullen dat waarschijnlijk ook altijd doen, maar het is ook fijn dat ik gewoon in elke andere auto kan rijden... Ik zou met de kennis van nu (voorkeur automaat) toch schakel adviseren.
Het klinkt aan de ene kant ook heerlijk want doordat ik dat schakelen zo moeilijk blijf vinden, vind ik het lessen eigenlijk ook niet meer zo leuk en ben ik erna gesloopt. Maar er zijn zoveel verschillende adviezen...
Ik zou voor automaat gaan, dan geeft je dat denk ik ook sneller een succeservaring en dat lijkt me een heel goede motivator. Na rijervaring met een automaat kun je altijd nog leren schakelen als je dat wil, maar steeds meer auto’s zijn een automaat, dus wie weet vind je leren schakelen uiteindelijk niet eens nodig.
Wat voor rijschool is het? Zou je je instructeur jouw verhaal willen vertellen en willen aangeven dat je dit gewoon heel graag wilt doen, en dat hij eerlijk kan zeggen of hij daar de juiste persoon voor is. Als hij na 4 lessen al ongeduldig wordt, vraag ik mij dat namelijk wel af. Anders kan je een andere rijschool zoeken (ik had een man van in de 50, die had mijn moeder nog les gegeven, die zou dat als een uitdaging zien denk ik, ook om je verder te helpen)
Oeh kijk dat is wel een aanwijzing. Ik kon het schakelen ook nooit automatiseren en daardoor bleven het gewoon teveel prikkels om te verwerken tijdens het rijden. Ik kon het niet allemaal tegelijk! Idealiter leer je het in een schakel, maar het is niet voor iedereen haalbaar en uiteindelijk heb je liever een automaat-rijbewijs dan geen rijbewijs. Of misschien slaag je liever in 2x voor een automaat dan in 5 x voor een schakel. Maar het is wel nog vroeg om dat nu al te zeggen hoor. Ik zou ook afwachten tot 10 of 15 lessen.
Waneer een rij instructeur deze advies geeft zou ik het wel overwegen. Wat je kan doen voor je zelf is het ervaren dus toch een les in een automaat doen. En las dat deze rijschool niet beide heeft? Dan zou ik zoeken naar een rijschool die beide opties heeft. Dit omdat waneer vertrouwder bent in het verkeer, je eventueel terug kan proberen met schakel. Ik rijd zelf al vanaf 2008 in schakel en heel eerlijk ik denk niet na. Alles gaat automatisch zonder na denken. Het zijn best veel handelingen als het niet lukken wil. Dus eerst vertrouwen krijgen en dan terug naar schakel. Je hebt ook angst rijscholen lessen met hun is waneer de klik er is erg fijn.
Misschien geeft hij dit advies wel omdat steeds meer auto's automaat zijn en over een tijdje misschien zelfs de standaard. Wij hebben pas een nieuwe auto gekocht, een automaat, omdat een schakelbak niet meer vanzelfsprekend was.
Dat zei hij ook idd. Hij zei dat het zonde zou zijn om mezelf zo gek te maken en ook extra te moeten betalen, terwijl automaat ook gewoon de toekomst wordt.
Maar ga je een gloednieuwe auto kopen dan of eerder tweede hands. Want tweede hands is echt voornamelijk schakel.
Ik denk dat je zelf moet bedenken of het schakelen je veel moeite zal blijven kosten, of dat het echt het aanleren van een automatisme is. Want ik denk dat het dat bij de meeste mensen echt wel wordt maar niet altijd na 4 lessen al. Zelf zweer ik bij een automaat, en die zijn er echt zat te vinden tweedehands en ook voor niet al te duur. Wij kopen altijd goedkope auto's en hielden dan nooit rekening met of het automaat of schakelen is, maar de laatste keer wilde ik echt persé automaat. Het rijdt, vind ik, echt rustiger. Niet doorschakelen, niet terugschakelen, ik vind het heerlijk, vooral op alle korte stukken die meestal rijd (ik rijd weinig snelweg). En wij vinden ook echt tweedehands betaalbare automaten. Al is betaalbaar natuurlijk enorm subjectief, maar voor onze youngtimer betaalden wij echt geen vermogen.
Zou wel naar hem luisteren, dus nog een paar lessen aankijken en anders voor automaat gaan. Net als wat anderen zeggen, je kunt daarna altijd nog verder gaan als je ook echt wilt kunnen schakelen, maar zo heb je gewoon één stressfactor minder die afleidt. Er is tegenwoordig ook best wat aanbod in tweedehands automaat. Logisch, want die zie je steeds meer.
Vier lessen is écht níks om te verwachten dat je het hele schakelen al onder de knie hebt... En rijden wordt (naar mijn mening ) pas écht leuk als je zometeen zelf je rijbewijs hebt (ook voor automaat).
Ik zou ook voor automaat gaan, dat is sowieso de toekomst. (alle elektrische auto's zijn automaat). Wij rijden sinds een jaar of 3-4 automaat en ik vond het altijd voor oude mensen , maar het rijdt heerlijk. Niet continu schakelen als je in de file staat, geen gedoe met hellingen enz. Tussendoor nog wel eens in een handgeschakelde bak gereden en dat voelde ook wel weer snel vertrouwd, maar wel een hoop gedoe. Ik wil niet anders meer.
Onze occasion was ook een automaat. Wel een relatieve jonge, maar toch. Ook de kleine elektrische auto's komen steeds meer op de occasion markt en worden daardoor steeds betaalbaarder.
Maar dat is gewoon een kwestie van veel doen. Ik had dat zelfs toen ik mn rijbewijs had nog wel eens moeite mee. Ik zou eerst kijken of het lukt met schakelen en zo niet kan je altijd nog voor een automaten rijbewijs gaan.
Dan zou ik misschien nu al een ander zoeken waar je indien nodig later ook voor een automaat kan gaan. Maar dan zou ik het schakelen nog wel een kans geven. 4 lessen is niet zoveel (en dan ook nog lang ertussen) en er komt zoveel op je af in het begin. Mocht het met een andere, geduldige instructeur ook niet lukken, dan zou ik voor automaat gaan.
Ik vind na 4 lessen zoiets zeggen wel een beetje voorbarig. Iedereen kan dit leren, en dat hoeft niet na een paar lessen al goed te gaan. Ik ben ook pas op late leeftijd gaan lessen omdat ik nooit durfde. Heb wel geschakeld en mn eerste auto was ook schakel, maar sinds ik automaat rij wil ik echt nooit en nooit meer terug. Ik weet ook niet of ik het nog kan, haha. Maar automaat rijden heeft mij veel meer zekerheid en ontspanning gegeven. In dat geval zou ik er dus niet een heel groot probleem van maken en lekker automaat gaan lessen. Steeds meer auto’s worden automaat, dus daar hoef je het echt niet voor te laten.
Ik denk dat automaat uiteindelijk wel standaard wordt. Ik denk dat mijn kinderen (over ongeveer 4 en 6 jaar) het nog wel gaan leren, maar de kinderen die nu geboren worden niet meer. Wij hebben pas geleden een van onze schakels ingeruild voor elektrisch en dus automaat, en ik wissel het nu af. Wat wel betekent dat in de automaat ik soms met m'n linker voet nog wat zoekend rond ga (ik stoemp niet meer met links op m'n rem zoals de eerste keer dat ik automaat reed) en in de schakel nog weleens vergeet te schakelen of me afvraag waarom hij niet start terwijl ik toch m'n rem indruk. Als het lukt, zou ik schakel de kans geven. Als het niet lukt, dan kan je met automaat inmiddels ook heel aardig uit de voeten.
Is het een optie om eerst een automaat-rijbewijs te halen, en vervolgens door voor schakel? Dan is het rijden zelf al goed aangeleerd, en kan je ervaring in opbouwen. En heb je alleen de focus voor leren schakelen. Of heel knullig elke dag in de auto van je partner of een vriend(in) een kwartiertje "droogoefenen". Heel simpel de handeling van het schakelen automatiseren. Eventueel met iemand naast je die instructies geeft (schakelen naar 2, naar 2, naar 2, naar 1 etc.) Die je dan zo xnel mogelijk moet opvolgen.