Hallo Allemaal. Ik heb heel erg last van maagzuur, heb van de dokter wel een drankje gekregen Anta-gel, maar dat werkt niet meer. Daarvoor slikte ik rennies, daar ben ik nu weer mee begonnen voornamelijk voor de nacht. Maar hoeveel mag je er per dag? Op de achterkant staat dat het niet schadelijk is voor het kind of voor moeder. Maar er staat alleen een hoeveelheid aangegeven voor niet zwangere zeg maar, hoeveel die per dag mogen hebben. Hebben jullie een idee?
Het zelfde als niet zwangere. Bron: farmaceutisch kompas: Zwangerschap/Lactatie Advies: Kan, voor zover bekend zonder gevaar, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt. Dosering 12 tabletten langzaam opzuigen 1 uur na de maaltijd en bij het naar bed gaan, zo nodig ook tussentijds; max. 16 tabletten per dag, kauwtablet 'Duo' max. 12 tabletten per dag. Om snel verlichting te krijgen de eerste tablet fijnkauwen. ohw en als je ijzer tabletten slikt, even minimaal 2 uur tussen je ijzer en je rennie laten zitten bij inname. Anders kan het zijn dat je ijzer niet goed in je lichaam opgenomen wordt.
In het begin van de zwangerschap ben ik bij de HA geweest in verband met erg overgeven en misselijkheid. Hiervoor kreeg ik emesafene. Dit hielp niet heel goed, dus ik was een week later weer terug bij de HA. Dit keer kreeg ik Omeprazol erbij (maagbeschermer, maagzuurremmer). Dit hielp goed tegen de misselijkheid, maar ook tegen maagzuur. Ik gebruik het nog steeds en je kunt het gewoon de hele zwangerschap door gebruiken, zonder enige risico's. Ik neem maar 1 capsule per dag, en heb helemaal geen maagzuur meer. Misschien kun je hier eens naar vragen bij je HA?
Het wordt trouwens ook vergoedt door je zorgverzekeraar omdat je dit op recept krijgt.. Het scheelt een hoop in de kosten, want rennies zijn duur. Ik weet niet of je Anta-gel ook vergoedt krijgt?
ik eet er 6 per dag ongeveer, en dan al 2 maanden.... vk weet ervan maar ze helpen wel...voor even dan.
Ik zweer bij Gaviscon drank. Wonderlijk spul. Rennies doen bij mij weinig en Antagel werkt zozo. Gaviscon werkt zo goed, dat ik het gebruik ervan op plaats van kan beperken. Eerst na elke maaltijd en voor het slapen gaan (om de maag tot rust te laten komen) daarna heb ik het afgebouwd en nu gebruik ik het alleen voor het slapen gaan, soms een keertje extra en soms sla ik helemaal over. Mag je gewoon gebruiken tijdens de zwangerschap en wordt overal verkocht (AH XL, kruidvat etc.)
Meiden, ik heb serieus baad bij een gewoon, ordinair glas melk. Mijn zuur is ook niet te zuinig en zeker voor het slapen gaan, als je ligt, om gek van te worden. Een glas melk voor ik naar bed ga is voor mij de oplossing. Helpt dat bij jullie niet? Hoeveel rennies per dag zou ik niet weten, mss even je vlos bellen daarvoor?
Melk helpt wel even maar dan komt ook dubbel zo hard terug bij mij. En volgens de dokter klopt dat ook, het helpt een half uurtje maar er zit ook een middel in waardoor het weer erger terugkomt. In het begin had ik daar geen last van maar op een gegeven moment kon ik het met melk alleen niet meer aan. Ik drink nu al zo'n 2 maanden een liter tot anderhalf per dag aan melk. En voor het slapen gaan drink ik idd ook een glas melk maar ik word snachts wakker rond half 4 omdat ik dan maagzuur achter in mijn keel heb en als ik dan adem dan verslik ik me erin dus dan geef ik het over. En dan zijn de rapen helemaal gaar. Gelukkig niet altijd maar 'snacht hou ik het bij rennies omdat het juist niet vloeibaar is en dus niet weer naar boven komt waardoor ik me kan verslikken. Maar gaviscon is dat op doktersvoorschrift of kan ik dat gewoon in de winkel kopen? @ friesland90 Antagel krijg ik wel op doktersvoorschrift maar word niet vergoed. Maar dat vind ik neit erg als ik maar minder last heb van maagzuur. en omeprazol heb ik ook gehad maar dat werkt pas heel laat in dus dan heb ik er in het begin helemaal niets aan. Hebben jullie dan ook nog iets anders op doktersvoorschrift gekregen ik hoor namelijk ook wel eens wat over malom ofzo??
Maar omeprazol moet je wel concequent in nemen hoor..!! Anders werkt het inderdaad niet. Als ik al maagzuur heb, neem ik namelijk ook een rennie, want omeprazol heeft ongeveer 1 uur tot 1,5 uur nodig om in te werken. Ik had ook heel erg maagzuur en gaf daar zelf zo erg van over.. Ik neem hem 1 keer voor het slapen gaan in.. En de volgende 24 uur heb ik geen last meer, maar je moet hem dus concequent elke dag wel in nemen. Net als een kuur medicatie. Melk hielp bij mij overigens ook niet. En rennies, gaviscon en antagel allemaal maar tijdelijk..
Mijn huisarts zegt dat Rennies (zeker als je ze veel gebruikt) MEGA slecht zijn voor je maag... Ik heb Ultacit, dat is vergelijkbaar en je mag er ongeveer 10 per dag en kan geen kwaad voor je beeb. Wel op doktersvoorschrift en word niet helemaal vergoed, maar altijd goedkoper dan rennies... Mn man heeft ook omeprazol, als hij een keer vergeet merkt hij het meteen...
Dat klopt inderdaad.. Ik merk het ook meteen als ik 1 vergeet.. Dus dan neem ik hem alsnog in, in combinatie met een rennie. Maagzuur is sowieso heel slecht, en aangezien rennies maar tijdelijk helpen, maar het probleem niet verhelpen is het wel slecht. Van te veel maagzuur kun je maagklachten krijgen. En bovenal: een maagzweer. Dat wil je echt niet..!!
Rennies zijn niet meer dan een stukje kalk met een smaakje. Je kunt net zo goed een krijtje in je mond kapotbijten. Kan dus geen kwaad, al eet je een doosje per dag (sorry, beetje overdreven natuurlijk. alles met mate). Echter, als je een doosje per dag nodig hebt om van je zuur af te komen, dan heb je wel een ander probleem en zou ik eens met de huisarts praten (voor een betere oplossing)...
Friesland90, ik snap niet dat je Omeprazol hebt gekregen van je huisarts, want dit wordt over het algemeen afgeraden tijdens de zwangerschap!! Dat staat ook in de bijsluiter... zelfs tijdens borstvoeding wordt het nog afgeraden!! (zie Apotheek.nl - Medische informatie - Medicijnen - Omeprazol ) Ik weet dat het goed helpt, ik heb het zelf ook lang gebruikt voordat ik zwanger was, maar moest er van mijn gyn direct mee stoppen toen ik eenmaal zwanger was!! Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik wilde je dit toch even zeggen...
Oh ik heb dit ook! snik snotter.... Rennies... ben al aan mijn 4e doosje van 46 (of was het 48?) tabletten... Ook naar HA geweest, Antagel gekregen. Werkt niet echt super eigenlijk... Heb er flink de balen van. Wat Omeprazol betreft, slikte ik ook voor de zwangerschap. Dit mocht niet meer tijdens de zwangerschap van mijn HA. Gewoon glas melk/vanillevla helpen hier ook voor geen meter. Ik wordt tegenwoordig ook 's nachts wakker van maagzuur en de Rennies liggen naast mijn bed Enige tip die ik heb: Ik wilde het gebruik van Rennies (ondanks dat het schijnt te mogen en geen kwaad kan) beperken en neem nu steeds een halve! Klinkt echt heel stom, maar werkt meestal net zo goed! Soms niet en dan neem ik een half uurtje later de tweede helft ook in, maar zo kun je het dus toch wat beperken! Ik hoop dat je wat aan dit tipje hebt... Liefs
ik heb van de huisarts ranitidine gehad 2x daags 150 mg. EEn maagzuurremmer die al wat langer op de markt is en met zwangerschap mag. Mij hielp het genoeg en af en toe een rennie erbij. Ranitidine kan je ook bij de drogist krijgen maar niet in een wat hogere dosering
rennies werken kortstondig maar goed bij mij van gaviscontabletten moet ik kokhalzen maalox siroop heb ik nu; werkt voorlopig erg goed! smaakt wel erg vies, net of je vloeibare tandpasta inslikt (bah!), maar als het helpt, neem ik dat erbij!! een bord brinta s avonds wil ook wel eens helpen, komt niet zo snel terug naar boven als gewone melk en toch ook verzachtend als melk
Ik heb gister gelijk Gaviscon gekocht! Ik mocht het niet tegelijk met Rennies innemen, ik weet niet waarom vergeten te vragen. Maar ik moest er vannacht 3 keer uit om extra melk te nemen. Dus ik denk dat die gaviscon ook een keer en nooit weer was. Plus dat ik de Anijs had en die was behoorlijk ranzig. Misschien moet ik het wat regematiger innemen. Maar ik wil juist niet dat het een vaste regelmaat word, als je het dan niet neemt krijg je meteen last. Dus ik hou het maar op Rennies en Melk en ik zal bij de huisarts nog even vragen of die nog ideeen of wat anders dan Anta-gel heeft. Ik ben in elk geval blij dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, want wat ik wel merk is dat bij de meeste mensen alles maar tijdelijk helpt. Dan moet ik toch nog ff 10 weken doorbijten. En ik zag net ergens staan dat rennies slecht zijn voor je maag. Maar maagzuur is nog veel slechter als je er echt heel erg last van hebt. Ik geef het namelijk ook over en niet zo'n beetje ook en dan zitten de blaren in mijn slokdarm en mijn keel, dan kun je dus echt een dag niet eten, alleen maar vloeibaar, en na een week is alles pas weer normaal. Dat is veel slechter dan rennies. Daarnaast probeer ik het gebruik van rennies te houden bij maximaal 6 op een dag ongeveer. Je mag meer dan het dubbele
Oja wat ik wle wil proberen is een halve per keer misschien, helpt dat ook wel idd. Ik heb namelijk ook het idee dat 1 of 2 niets uit maakt. Dus misschien kan ik het op die manier wel wat minder maken!
Bij mij werkt dat! Niet altijd, dat geef ik toe, maar goed genoeg om het met hooguit 3 tabletjes per dag te kunnen doen
Ja precies! Dat lijkt mij ook ideaal want ik ben echt wel bang om teveel te nemen zeg maar. Kan het altijd proberen toch! En misschien werkt het de ene keer wel en de andere keer niet maar dan heb je in elk geval die ene keer al een halve midner genomen!