Regels minder uren werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anita78, 8 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anita78

Anita78 Lid

21 jul 2008
    24
    0
    0
    secretaresse
    Ik ben nu 31 weken zwanger en werk nog steeds mn volledig aantal uren, nl. 36 uur per week als medisch secretaresse. Op zich goed vol te houden, alleen gaat vermoeidheid me nu echt parten spelen. Op het werk is het vreselijk druk en komen we nauwelijks aan pauzes toe. Er rust best een flinke last op mijn schouders, want we zijn onlangs met een compleet nieuw systeem begonnen, waar ik op het secretariaat het meest van weet en dus mijn collega's veel uitleg over moet geven en veel overleggen over moet voeren.

De bedoeling is dat ik tot 4 weken voor de bevallingsdatum door blijf werken. Dit lijkt mij tot nu toe ook wel mogelijk, alleen zou ik graag mn dag iets inkorten door 6 uur per dag te gaan werken, i.p.v. 8 uur. Rond een uurtje of drie ben ik namelijk compleet op en niet heel veel later krijg ik last van een harde buik en bandenpijn.

Dit heb ik voorgelegd aan mijn leidinggevende en hij zei dat ik de komende 4 weken (want dat moet ik nog werken tot mn zwangerschapsverlof ingaat) maar per dag 2 uur op moet nemen van mijn vakantieuren. Ik vind dit een beetje te ver gaan eerlijk gezegd en vroeg hem dan ook of ik niet 2 ziekteuren per dag kan krijgen. Nu weet ik wel dat als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap dat je dan verplicht bent om er 6 weken voor de uitgerekende datum uit moet, maar dat is voor mij niet nodig, want met minder uren ben ik best in staat door te blijven werken die extra 2 weken.

Mijn leidinggevende kon me geen antwoord geven hoe het nou zit als je 2 uur per dag ziek bent en wanneer je dan verplicht bent eruit te gaan. Ik heb dus contact opgenomen met afdeling personeelszaken en degene die me antwoord kan geven is er pas over 1,5 week weer. Erg irritant, want ondertussen heb ik het gevoel me maar te moeten redden en weet soms niet meer hoe ik de laatste uurtjes van mn werk door moet komen.

Weet iemand hoe dat nu wettelijk zit??????

2. Stillewens

Stillewens Actief lid

28 mei 2008
    375
    0
    0
    Je hebt recht op extra pauzes. Dat weet ik wel. Even gezocht voor je op de site van SZW:

Aanpassing werktijden bij zwangerschap
    Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken hebt u recht maar overleg wel altijd met uw werkgever:

1. regelmatige werktijden en rusttijden
    2. extra pauzes (maximaal 1/8 van uw werktijd)
    3. een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank)
    4. geen overwerk en nachtdiensten
    5. zwangerschapsonderzoek onder werktijd

U hebt hier tot zes maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken).
    (http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction ... nk_id=2105)

Verder weet ik inderdaad als je volledig ziek bent, dat je verplicht bent je verlof 6 weken van tevoren in te laten gaan. Maar ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met gedeeltelijk ziek zijn, maar daar kan het UWV je vast antwoord opgeven, als je hun even belt.

3. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Bij een ziekmelding of dit nou 1 of 8 uurtjes is ben je verplicht om 6 weken van te voren met verlof te gaan.

Ik denk dat als ik genoeg uren heb ik die 2 uurtjes vakantie op zou nemen.

gr lydia

4. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Wat Kydia zegt klopt inderdaad. Ik werk nu 4 ipv 8 uur per dag en moet dus ook 6 weken van tevoren stoppen.
    Als je in de 6 weken voorafgaat aan de ud ziekteverzuim hebt (ongeacht of het 1 uur per dag is, of 1x een hele dag door een verkoudheid of zo), moet je vanaf dat moment stoppen met werken en met zwangerschapsverlof.

5. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    442
    83
    Limburg
    Ik weet ook dat als je 8 uur op een dag werkt je recht hebt op een uur extra pauze, misschien dat dat je al kan helpen, dan hoef je niet voor die paar uur in de ziektewet en hoef je geen vakantieuren op te nemen.
    Maar anders zou ik denk ik ook kiezen voor vakantieuren en dan tot 4 weken blijven werken want als je er ziekteuren van maakt dan moet je idd 6 weken van tevoren stoppen.

6. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    En dan kun je dus 1 uur extra pauze en 1 vakantieuur nemen

7. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Dat mag dan weer niet.. Dat uur extra pauze is echt een recht op pauze.. dus tussen je werk door extra rusten.. die is niet bedoeld om eerder weg te gaan.. Overigens krijg je maximaal 1/8 deel van je dag als pauze.. dat houdt dus in dat als je al een half uur per dag hebt (lunchpauze).. dat je dan nog maar maximaal een half uur extra kan krijgen.. Dus bijvoorbeeld 's ochtends een kwartiertje en 's middags.. Maar dus niet eerder naar huis, helaas

8. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Ik werk ook 2 uur per dag minder en stop ook 6 weken van te voren. Waarom wil je dat niet? Waarom wil je per ce je vakantieuren opmaken? Ik zou die vakantie lekker na je verlof opnemen. Dan kan je het nu vast wat rustiger aandoen, en straks extra lang van je kleintje genieten.

9. kate77

kate77 Lid

15 nov 2008
    82
    0
    0
    zwangerschap is wat dit betreft een vaag begrip want wie bepaalt of je nog kan werken of niet? Het gaat er echter niet alleen om of je de dag zelf doorkomt maar ook hoe je aan je zwangerschapsverlof begint. Het moet niet zo zijn dat je dan totaal afgewerkt bent! Verder is een harde buik een heel duidelijke graatmeter dat je je grens overgaat. Het is aan jou om daar wat mee te doen, niet aan je werkgever. Ik zou contact opnemen met je VK/gyn en dit voorleggen. Het is echt niet vreemd om minder uren te werken! consequentie is inderdaad dat je 6 weken vantevoren "moet" stoppen maar ik zou dit niet als nadeel zien. Verder krijgt je werkgever voor alle ziekte uren en je hele verlof jouw salaris terug dus daar kan hij mooi een vervanger voor aannemen... Je werkgever moet het dadelijk ook zonder jou stellen dus die paar weken maken dan echt niet meer uit. Vakantie-uren zou ik hiervoor in ieder geval niet opnemen want daar zijn ze gewoon echt niet voor bedoelt!

10. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Dat is niet helemaal waar. Je hebt recht op EXTRA pauze (doorbetaald), 1/8 van je werkdag. dat is dus naast je gebruikelijke pauze.

11. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ja, maar pauze is geen werktijdverkorting dus zul je het wel tussendoor op moeten nemen. Ik zou gewoon lekker minder gaan werken, zes weken van te voren met verlof en dan je vakantiedagen er achter aan plakken!

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je hebt in principe wel gelijk maar het is maar net wat je met je werkgever kunt afspreken. Er staat nergens in de wet "wanneer" je die extra pauze tijd moet opnemen. En als jij met je baas kunt regelen dat je eerder weg mag of later mag beginnen kan dat dus ook... Ik lees het vaker hier op het forum dat het zo geregeld word...

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nou.. Pauze betekent over het algemeen een onderbreking van de werkzaamheden.. Dus als je een half uur eerder weggaat, is het geen pauze meer.

Waar ik werk gaan ze daar echt niet mee akkoord hoor!

14. zeeland

zeeland Actief lid

1 okt 2007
    119
    1
    0
    hoi,
    een vriendin van mij werkt nu halve dagen; op advies van- en met een soort 'verlof' brief van de vk, vraag daar misschien eens na.

voor een bedrijf wat medisch personeel in dienst heeft trouwens niet echt een soepele houding naar mijn idee.

Deel Deze Pagina