Ons mannetje heeft heel erg last van darmkrampjes en spugen. Na een aantal dagen werd dit wat beter en was op een gegeven moment het spugen zelfs praktisch over. Maar sinds de regeldagen wil meneer constant eten en is het spugen daardoor in alle hevigheid weer terug. De darmkrampjes zijn daarmee ook verergerd. De verpleegkundige van het CB adviseerde om Tobe toch weer om de 3 uur te voeden en niet op verzoek omdat hij waarschijnlijk te veel binnen krijgt. Het klopt ook dat hij onwijs is gegroeid de laatste dagen (300 gram in 4 dagen). Verder wegen we hem voor en na de voedingen (omdat hij in het begin zoveel overgaf) en hij minimaal 90 cc en soms wel 120 of 150 cc per keer. Hij krijgt 8 voedingen op een dag... Dus echt onwijs veel. Nu ik hem weer om de 3 uur voed is het spugen weer praktisch over, maar nu huilt hij veel meer omdat ie wil eten Dus nu hebben we er een ander probleem voor in de plaats. Ik weet op moment echt niet wat nou wijsheid is. Volhouden totdat het regelen over is? Het is niet zo dat ik te weinig melk produceer en die regeldagen dus echt nodig heb... Morgen komt het CB langs en dan zal ik het ook met haar er weer over hebben, maar ik wilde het toch ook eens hier voorleggen.
Nutriton? Dit maakt de voeding dikker zodat ie niet zo snel honger heeft, ook wel johannesbroodpitmeel genoemd volgens mij. Wij gebruiken dit ook omdat Selina veel spuugt. Maar het maakt de voeding alleen dikker en zitten geen kalorieën in ofzo. Kun je in de apotheek kopen.
Dat zou ik dus sowieso niet doen. Je kindje is nog heel klein en dan zou je alles moeten kolven en loop je het risico dat hij straks niet meer goed aan de borst gaat. En daarnaast is het voor jezelf ook vermoeiend als je alles moet gaan kolven. Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem toen mijn zoontje zo klein was, ik had veel te veel voeding en mijn zoontje was heel gulzig. Daardoor dronk hij veel te veel en spuugde hij ook heel veel. Wij zijn toen ook een soort van schema in gaan voeren en ik merkte toen dat ik honger en krampjes ook vaak door elkaar had gehaald. Was toen wel veel met hem bezig, gaf hem een speentje als hij krampjes had want door het zuigen werd dat minder. Uiteindelijk heb ik hem op die manier toen gedwongen tot een soort van ritme en toen ging het goed. Toen wisten we allebei waar we aan toe waren.
Is hij echt op geen andere manier stil te krijgen? Speentje, badje, kroelen, slapen? Als hij elke 3 uur drinkt en daar tussen ook huilt, kan hij toch bijna geen honger hebben? Is er niet iets medisch?
Wat is dat voor onzin Tygo kwam soms ook 200 gram PER DAG aan! BV kan een kindje nooit teveel krijgen, BV kindjes komen soms in het begin ontzettend veel aan maar dit word in de loop van de tijd minder... hij kan inderdaad meer spugen maar zolang hij geen last van spugen heeft (lees: heel hard huilen ofzo) is dit niet erg! Ik zou je kindje lekker op verzoek voeden... plaats anders dezelfde vraag eens op: http://www.borstvoedingsforum.nl daar zitten vrijwilligers op van verschillende borstvoedingverenigingen en dan weet je het zeker....
Het is niet gewoon wat spuug, hij gooit praktisch zijn hele voedingen er uit. Af en toe zelfs projectiel spugen (wat echt ontzettend naar is om te zien). Hij zit dan eerst een half uur te verkrampen om zijn eten binnen te houden (je ziet hem echt vechten) en uiteindelijk komt het er toch allemaal uitzetten. Daarom was ie de eerste dagen ook onwijs veel afgevallen (gelukkig ging het op tijd weer beter waardoor ie niet TE veel was afgevallen). Tobe is gewoon echt de hele dag onrustig. Continu kreunen en nu dus een uur tot 2 uur na de voedingen ook huilen (en dan heeft ie een enorme zuigbehoefte dus ik neem aan van de honger). Hij slaapt daardoor ook max. 5 minuten om weer verder te kreunen. Echt ontzettend sneu. Stil krijgen we hem wel door hem op de arm te nemen of tijdelijk door hem een speen aan te bieden, maar dat houden wij ook niet de hele dag vol... We krijgen de momenten tussen de voedingen met moeite gerekt naar 3 uur maar dan is hij tegen die tijd wel compleet overstuur. 's Nachts slapen we nauwelijks. Het maakt mij overigens niets uit dat ie veel zou aankomen of veel zou drinken. Het gaat me er om dat ik denk dat het voor hem te veel is. 150 cc voor een kind van amper 2 weken is toch ook ontzettend veel?
Tygo dronk ook zoveel, dat is de reden waarom hij ook meer spuugt... en de mijne spuugt 4 hydrofielluiers vol soms hoor dus ik kent het probleem.... echt plaats eens een topic op dat forum ik heb er ontzettend veel aan gehad altijd!
Een baby heet niet voor niks een zuigling, naast de hongerbehoefte is er ook een zuigbehoefte. Niet alle keren als de baby smakt is er ook echt honger, probeer maar eens een (schone) pink in zijn mondje. Is hij tevreden door alleen te sabbelen of wordt hij kwaad als hij merkt dat er geen melk uit komt? Laat je Tobe ook boertjes doen tussendoor? Als er lucht in zijn maagje zit en daarbovenop komt ca 100-150 gram voeding, dan kun je je voorstellen wat voor straal er mee uitkomt als de lucht ontsnapt. Hou in ieder geval zijn luiers goed in de gaten, als die nog goed nat zijn, blijft er in ieder geval wel genoeg binnen. Groetjes van Kiki
Probeer eens te blokvoeden, als je dat nog niet deed. In 3 uur tijd geef je dan telkens dezelfde borst als je denkt dat hij honger heeft. Dan krijgt hij wat meer namelk (dat verzadigt) en er komt dan minder uit dan als je hem telkens de andere borst geeft. Mocht dat niet werken, dan zou ik je pink of een speentje proberen. Eva had ook een enorme zuigbehoefte en ik had veel melk, ze werd echt boos als ik haar dan aanlegde. Wij zijn toen met 3 weken een speentje gaan gebruiken.
Nou dit kun je ook als een papje voor en na de bv geven. Je hoeft dan echt niet te gaan kolven hoor, doe ik ook niet.
Je kindje is nog geen 2 weken oud. Dan is 8 voedingen helemaal niet veel, het is eerder het minimum wat geadviseerd wordt! verder is het met regeldagen juist belangrijk om wel op de vraag van je kindje in te gaan, omdat regeldagen bedoeld zijn om je hoeveelheid melk op te krikken. Doe je dat niet, dan duurt het allemaal veel langer.... Ik vind het moeilijk om zo precies in te schatten waar er eventueel een probleem zou kunnen zitten. Mijn advies is dus ook: bel een vrijwilligster van VBN of LLL. Deze mensen hebben een interne opleiding gevolgd en weten met gerichte vragen vaak te achterhalen wat er aan de hand is en kunnen gericht advies geven wat jij in jouw situatie het beste kunt doen. bellen dus zou ik zeggen. hier kun je de telefoonnummers vinden. heel veel succes ermee.
Hier ook een meisje dat veel spuugt en veel vraagt. Ik snap dat je zelf erg vermoeiend vind om zo vaak met hem rond te lopen maar het is echt niet anders. Wij lopen ook hele avonden met haar op de arm. Het enige wat zij wil is een pink in haar mond en op onze borst/buik liggen (op haar buikje op zij). Ik probeer wel om de 3 á 4 uur te voeden omdat ik heel bang ben dat ze overvoed word. Ze is vrij gulzig en mijn bv spuit er gewoon uit, daardoor is ze altijd heel snel klaar met drinken, tussendoor laat ik haar wel boeren omdat het gewoon echt te snel gaat, ik merk dat ze hierop heel goed reageerd. Ik geef haar dus om de 3á 4 uur, en geef haar een uur de tijd om te drinken, als ze tussendoor even in slaap valt en weer wakker word mag ze binnen dat uur nog wel een "toetje" na dat uur moet ze het doen met speentje of pink. Anders ben ik bang dat ze teveel krijgt en dan een te vol buikje heeft waar ze dan ook weer last van kan krijgen. Op deze manier weet ik zeker dat ze genoeg heeft gehad en dat ze niet overvol raakt. Ik weet dat ze op verzoek gevoed mag worden maar dan heb ik het zelf niet helemaal in de hand als je begrijpt wat ik bedoel. Ik hoop dat je iets hebt hieraan, succes iig! en ik blijf even meelezen naar eventuele ander goede tips! Oh en wat hierboven al eens genoemd is: bel eens een lactatiekundige als je echt niet meer eruit komt... het cb wil vaak wel snel overgaan op de fv, en ze gebruiken een andere curve (die van fv-kindjes) daar wijken bv-kindjes nogal eens vanaf.... zal als ik jou was ook eens zijn curve op een bv curve leggen (kun je vinden op borstvoedingsforum.com volgens mij) en dan zul je zien dat hij ws gewoon heel netjes binnen die lijnen staat..... Is zomaar een tip, zie maar wat je ermee doet, hoop iig dat je de bv vol houd en je niet laat ompraten door een cb-arts die je wil laten overstappen naar fv.... Succes Liefs nettie
Zou je kindje reflux kunnen hebben? Ik heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig) maar ik heb er hier het een en ander over gelezen, ook van kindjes die BV krijgen. Als dat zo is, zou ik in elk geval naar de HA gaan! Bedje schuin zetten (hoofdeinde omhoog), veel tijd geven om te boeren en liever vaak-weinig voeden dan veel per keer. Verder lijkt het blokvoeden (ook wel clustervoeden genoemd) me het proberen waard, evenals het laten zuigen op een pink. Ons kleintje wilde ook heel veel zuigen in het begin en speentjes lustte hij niet. Ik gaf hem dan een pink om op te zuigen en pas als hij daar geen genoegen meer mee nam, legde ik hem aan. Maar nogmaals. het spugen dat jij omschrijft klinkt niet lekker voor je kleintje. Ik zou hem eens meenemen naar de HA en zeggen dat je aan reflux denkt.