Recht van huurders bij verkoop

Discussie in 'De lounge' gestart door Bailey1989, 1 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bailey1989

Bailey1989 Niet meer actief

Wij wonen in een appartement wat vroeger 1 groot huis was dat is sinds een paar jaar opgesplitst in 3 delen. Waar wij eigenlijk al jaren over fantaseren is ons appartement samenvoegen met het onderste appartement.
    Een tuin, balkon, 5 slaapkamers en niet te vergeten een ontzettende mooie locatie. Ideaal met een kleine op komst en misschien in de toekomst nog meer kinderen.

Nu is het zo dat wij een ontzettend goed voorstel gekregen hebben van de eigenaar. Hij wil er erg graag vanaf dat het eigenlijk een "spot" prijsje is voor zo'n appartement. Uiteraard is er ook een maar.. er zitten huurders in.

Ik begrepen dat je huurders er niet zomaar uit mag zetten en terecht ook.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat onze rechten zijn als wij dit appartement kopen?

2. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Geen idee... lijkt mij dat je dat huur contract overkoopt. Netste manier is dan om de opzegtermijn van het contract aan te houden..... ik zou dat even juridisch goed uit laten zoeken gezien een huurder erg sterk staat

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Het appartement staat te koop en wordt nu onderverhuurd?
    Dan moet er in het contract een opzegtermijn naar de huurders toe staan.

4. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Koop breekt geen huur, dus de huurders blijven inderdaad gewoon zitten. Het beste is om eens met ze om te tafel te gaan. Misschien dat ze wel weg willen gaan voor een bepaalde "verhuispremie"? Ik heb op een WGR-forum wel eens gezien dat die premies tot in de tienduizenden euro's kunnen gaan lopen, dus eerst even goed gaan uitzoeken!

5. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Wij verhuren ons appartement en als wij hem verkopen staat in het huurcontract dat ze bijvoorbeeld (weet ff niet hoe lang het is ) 2 maanden de tijd hebben om te verhuizen.. Staat natuurlijk in andere woorden maar hier komt het op neer.. Daar tekenen ze ook voor.. Het huis staat ook te koop hoor.. Op funda dan staat geen bord in de tuin.. Omdat hij toch verhuurt word...

6. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Zover ik weet opzeg termijn van drie of 6 maanden als je er zelf als koper in gaat wonen zijn de wetten iets soepeler maar dit geldt in België.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dit inderdaad :) Je neemt de huurovereenkomst gewoon over zoals hij is.

8. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    hoofdregel in NL: koop breekt geen huur!

Neem contact op met een advocaat. Hier heb je echt een expert bij nodig. Met alle goedbedoelde antwoorden hier op het forum kan je niks (niet beledigend bedoeld maar deze vragen moet je gewoon niet op een forum stellen. Jullie droom hang hiervan af. Een advocaat huurrecht kan je echt helpen en kent de regels).

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Inderdaad informeer bij een advocaat die hier verstand van heeft. Wij hebben zelf een woning gehuurd met huurcontract waarin aangegeven stond een opzegtermijn van 1 maand bij opzeggen door ons en 2 voor de verhuurder. Echter bleek toen ze het wilde verkopen dat wij er niet mee in hadden hoeven stemmen eruit te gaan en de nieuwe kopers dan met ons als huurders zouden zitten. Hoe dat precies zat weet ik niet en is ook alweer van een aantal jaar terug. Daarom: goed informeren, helemaal als het zo jullie droom is dit te gaan doen.

10. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Dat kan als het onder die speciale leegstandswet valt. Dat is een hele andere zaak dan waar TS naar vraagt.

Indien niet: dan vervalt die bepaling in het contract automatisch omdat die onwettig is. Je mag álles wel in een contract zetten, maar dat maakt het niet automatisch rechtmatig :p

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Vrienden van ons kochten een pad (beneden/bovenwoning) onderste deel was verhuurd en zelf gingen ze boven wonen. Helaas had de onderbuurvrouw het er naar haar zin en wilde ze niet verhuizen. Pas toen ze overleed 5 jaar later, konden ze het bij hun woning trekken.

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Heel goed uit laten zoeken!

Huurders hebben enorm veel rechten! Zelfs bij een aflopend huurcontract kun je ze er niet zomaar uit zetten. Tis heel krom geregeld!

Echt even goed achteraan gaan!

13. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

Dit!!

Daarnaast...als een hyp nodig hebt kan de bank ook nog eens vervelend gaan doen als de woning in verhuurde staat verkocht is...

14. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in BE weet ik dat als jij of je directe familie (kind, ouders, ...) erin trekken je huurders er toch vrij makkelijk uitkrijgt.
    Je schrijft hier dan een aangetekende zending en ze krijgen 6 maanden om iets anders te vinden.

Een vriendin heeft het onlangs nog voorgehad. Haar huisbaas kwam er zelf terug in wonen en ze kreeg exact 6 maanden om te vertrekken.
    Uiteindelijk had ze na een kleine 2 maanden iets anders, kon vrij snel verhuizen en ze heeft het wel op een akkoordje gegooid met de huisbaas dat ze geen 4 maanden huur meer moest betalen maar maar tot de dag dat ze er effectief woonde (aangezien hij ook vanaf 't moment dat zij weg was per direct kon verhuizen).

Kan geloof ik wel niet het eerste jaar van het huurcontract, maar daarna heb je hier vrij hard "vrij spel" als je de boel zelf wil betrekken.

15. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Ligt er maar net aan:
    En:
    Bron: Wanneer mag mijn verhuurder het huurcontract opzeggen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Dus zelfs wanneer het onder dringend eigen gebruik valt, heeft de verhuurder een opzegtermijn van 3 jaar (!!).

16. Bailey1989

Bailey1989 Niet meer actief

Ik weet zelf niet precies hoe en wat de eigenaar met de huurders heeft afgesproken maar zo te lezen maak dat ook nier zoveel uit. Ieder geval door jullie reacties zijn wij een stuk wijzer geworden van hoe en wat. En is het misschien idd verstandig om een advocaat erbij te betrekken.

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou eerst informeren wat er is afgesproken met de huurders over de verkoop van het huis.

18. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.113
    1.822
    113
    Maar waarom wil hij dit verkopen voor een spot prijsje?
    Is het omdat het te zwaar word voor hem voor onderhoud.
    Of is er achterstallig onderhoud etc..

Denk als je het gebouw (of is het alleen jullie deel?) mag kopen dat je dan ook wel een bouwkundig rapport moet aan vragen.
    En vragen of je alle gegevens mag over nemen of dat hij dat bij gehouden heeft denk aan reaparatie aan dak cv ketel hoelang het geleden is.
    Bestaande problemen.

En als je een beetje brutaal bent vragen aan de bewonder die beneden woont of je kan ruilen als zij/hij oud en zonder kinder zijn bijvoorbeeld.

S6

19. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Ik ben enorm blij dat ik als huurder zoveel rechten heb. Zou het toch van de zotte vinden dat ik opeens te horen zou krijgen dat ik zou moeten verhuizen omdat de verhuurder het huis wil verkopen. Ik woon hier inmiddels 12 jaar.

Overigens zijn deze huizen al eens verkocht door de Woningmaatschappij aan een andere organisatie, maar daar hebben we weinig aan gemerkt, behalve dat de huur nu op een andere rekening wordt overgemaakt. :D

Deel Deze Pagina