Hi! Ik heb ter ondersteuning sinds een aantal maanden utrogestan. Dit vanwege veel menstruatieklachten een week na mijn eisprong. Ik maak zelf progesteron aan en heb geen tekort. Utrogestan is dus puur voor de klachten (dit helpt ook). Nu ben ik net zwanger en het lijkt me dat ik tot 12 weken hiermee moet doorgaan. Maar kan je zoiets hebben als een progesteron overschot door eigen aanmaak en kunstmatig? En kan dit invloed hebben op het kindje? weet iemand dit? Anders bel ik sowieso de HA
Ik denk het niet hoor. Ik heb deze ronde dubbel progesteron gebruikt (25 mg prolutex injectie en 30 mg duphaston per dag) en alles is prima gegaan. Ik denk juist dat het mogelijk een positieve invloed heeft gehad op de innesteling omdat dit de eerste keer was dat de dosering dubbel was en ik na 14 terugplaatsingen nu eindelijk zwanger ben.
Dankje voor je reactie! Ik heb je verhaal zo veel mogelijk gevolgd. Wat fijn dat het goed gaat! En alweer bijna 19 weken <3
Als je niet in kunstmatige cyclus zwanger bent geraakt is gebruik tot 8 weken genoeg! Heb daar toen ik zelf zwanger werd met utrogestan een onderzoek over gelezen. Werd ook in aangeraden niet langer dan 9 weken te gebruiken en af te bouwen. Dus ik zou afbouwen vanaf week 8 en bij week 9 stoppen. Zo heb ik het gedaan. Alles is goed blijven gaan!
In Gent ben ik na 18 terugplaatsingen zwanger geraakt met dubbele progesteron (met een soort Utrogestan én progesteroninjecties). Volgens de gynaecoloog daar onderdrukt het ook je immuunsysteem. Ik stopte met 12 weken. Ik geloof dat bij herhaalde vroeggeboortes ook langere tijd progesteron wordt voorgeschreven, samen met kinderaspirine. Dus kwaad kan het niet denk ik. Maar navragen bij je arts kan altijd!