Zwanger en subklinische hypotheriodie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Zomervlinder, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zomervlinder

4 jun 2017
    14
    3
    3
    Vrouw
    Studente
    Noord Holland
    Zijn er hier meer mensen die een goede zwangerschap gehad hebben ondanks aan het begin een subklinische hypotheriodie?

Na 2 miskramen kreeg ik onderzoeken en het enige wat afwijkend was, was een tsh van 8.7 met T4 14. Ook anti TPO (61) maar daar werd over gezegd dat het dubieus was(?) en van wat ik begreep kan je daar ook niet heel veel aan doen. Voor de subklinische hypotheriodie ben ik bij de endocrinoloog gekomen en aan de thyrax begonnen (50microgram)

Sneller dan verwacht zwanger geraakt weer en met 5wk bloed geprikt. Tsh toen 7.5 en T4 19 dosis opgehoogd naar 100 microgram. Nu moet ik over 5 weken weer prikken en ik heb half april een eerste echo staan met 10+6 maar ik ben toch wel behoorlijk nerveus.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen op dit gebied, of misschien enige geruststelling ook...

2. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Ik weet mijn waardes niet meer precies, maar slikte ook thyrax 100 aan het begin van zwangerschap.
    Ik moest elke 5 weken bloedprikken de hele zwangerschap lang en dat id verder helemaal prima gegaan.

3. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hoi! Ik zie je berichtje nu pas, sorry. Ik heb ervaring met jouw situatie.

In mijn eerste zwangerschap werd bij 16 weken een TSH van 16,8 en Vrije T4 van 8 ontdekt. Erg aan de trage kant dus. Mijn anti-TPO waren toen al in de 200. Ik schrok er ook erg van. Ik ben net als jij meteen levothyroxine gaan slikken en na een paar weken zat ik goed. Goed dat je nu op 100 zit, want 50 is wel wat laag voor zo'n TSH. Snap dat je geschrokken bent, maar het gaat vooral om de waarde van de vrije T4 en die is met 14 nog best wel aardig en totaal niet buiten de lijntjes. Wees dus niet te ongerust.

Ik wil je wel aanraden na je zwangerschap levothyroxine (thyrax) te blijven slikken. Ik moest toen op aanraden van de gyn stoppen om te zien wat er zou gebeuren. Na een half jaar begon ik me VRESELIJK te voelen en na een paar maanden werd ik geprikt op mijn schildklier: TSH >150 (onmeetbaar slecht) en vrije T4 was 3. Geen aanrader ;)

Geen zorgen hoor meid, jouw waardes zijn echt nog niet zo slecht. TSH is slechts het seintje van je hersenen naar je schildklier. T4 is wat er daadwerkelijk van je schildklier aan je lichaam gegeven wordt :)

4. Mooncalf

Mooncalf Bekend lid

26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Ik heb de auto-immuunziekte Hashimoto. Dus ook anti TPO en nu 6 jaar aan de levoteroxine. Mij is vanaf het begin dat ze het ontdekten verteld dat ik er rekening mee moest houden dat het kon zijn dat ik niet of heel moeilijk zwanger zou kunnen raken. Heb altijd een grote kinderwens gehad..

Vol goede moed vorig jaar 'begonnen' er van uitgaande dat het wel jaren kon duren als het al lukte. Gelijk de eerste keer was het raak!

Vanaf het begin onder controle bij de gynaecoloog en internist (high risk). Elke vier weken bloed prikken. Medicatie tot nu toe (maar) twee keer moeten ophogen. Dinsdag moet ik weer, ben benieuwd of de waarden nog steeds goed zijn nu. Voel me wel een stuk vermoeider de laatste weken, maar ben ook al een behoorlijk eind op weg ;)

Guusje1987 vindt dit leuk.
  5. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hashimoto inderdaad. Voor het leven getekend helaas. Is je waarde een beetje stabiel in je zwangerschap?

Ik heb ook nooit moeite gehad met zwanger raken. Het was bij mij (1e kind) ronde 2, (2e kind) ronde 3, (miskraam) ronde 1 en (nu) ronde 3 raak.

Jij loopt dus bij de gyn en internist. Wat een verschil. Ik loop ‘gewoon’ bij de vk en huisarts.

Heb je ivm je vermoeidheid je vitamine d en b12 al geprikt? Ik bleek een vitamine d tekort te hebben en scheelt stukken in de vermoeidheid! :)

6. Mooncalf

Mooncalf Bekend lid

26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Mijn waarden waren tot aan de laatste controle, vijf weken terug, stabiel. Tussendoor één keer een afspraak gehad op het 'normale' spreekuur omdat de waarden goed waren. En nu morgen weer prikken omdat het alweer vijf weken geleden is.

Ik ben mij in de laatste weken vermoeider gaan voelen en in die tijd geen b12/d geprikt. Wel gevraagd aan het begin of ik dat extra bij moest slikken omdat ik van beide tekorten heb gehad in het verleden, maar zij zeiden dat er voor mij nu voldoende in gravitamon zit.

Het vermoeide is echter wel gewoon te verklaren. Dikkere buik, meer gewicht, 4 hoog wonen zonder lift en nachten van gemiddeld 4/5 uur dragen hier aan bij.

7. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Oei die nachten.. dat is zwaar! Ik hoop dat dat snel weer veranderd voor je.

Ik slik ook Gravitamon, maar bij de laatste controle bleek ik een vit d waarde van 50 te hebben. Precies de ondergrens. Ik slik nu dus pilletjes bij en komende week ga ik weer prikken. Nu zal een hele winter binnen zitten met zieke kids ook niet bijdragen aan een goede vitamine d waarde ;)

Mooncalf vindt dit leuk.
  8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.143
    23.227
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja hoor, ik! Heb niet eens de hele zwangerschap thyrax hoeven slikken. Herstelde zich tijdens mn zwangerschap weer.

9. Zomervlinder

4 jun 2017
    14
    3
    3
    Vrouw
    Studente
    Noord Holland
    Bedankt voor deze bemoedigende berichtjes! Ik had iets mis staan in m'n meldingen dus ik had het helemaal niet gezien hihi. :$

Ik sta zelf onder controle vd gyn (maar mennnn wat weet die weinig van schildklier waarden) en van de endocrinoloog dus ik word wel goed in de gaten gehouden, maar vind het heel spannend. Heb m'n eerste echo gepland staan met 10+6 over 3 weken. Hoop zo dat dit keer gewoon alles goed is... Qua vitamines ben ik ook pas geprikt en dat zat gelukkig wel goed. VitD slik ik, omdat ik een hoofddoek draag, altijd al in hoge concentraties voor de zekerheid en ook mijn B6, B11 en B12 waren goed. De endocrinoloog had ook nog laten testen op nier en lever functie maar dat was ook allemaal in orde dus ik hoop straks na de echo een beetje te kunnen ademen. Vermoeidheid valt sinds ik Thyrax gebruik gelukkig wel echt mee!

10. Zomervlinder

4 jun 2017
    14
    3
    3
    Vrouw
    Studente
    Noord Holland
    Dankjewel voor dit bericht! Mijn endocrinoloog zei al dat ik er na een zwangerschap niet zomaar vanaf zou zijn, omdat de kans op post partum problemen ook aanwezig is. Ik heb de wens borstvoeding te geven dus dan vraag je nog steeds het nodige van je lichaam. Wat ik me wel afvroeg is of een schildklier probleem nou iets is wat voor altijd zo blijft/gecheckt moet worden zolang je in de 'baby wens wereld' zit. Weet jij daar iets over?

11. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    De kans is groot dat je sowieso voor de rest van je leven levothyroxine zult slikken. Niet alleen in de “ik wil een baby fase” ;). Omdat er anti-TPO is gevonden wil dit eigenlijk zeggen dat je de ziekte van Hashimoto hebt. Ik ben geen arts, maar door de jaren heen wel (door schande en schade) wijzer geworden wb de schildklier. De ziekte van Hashimoto is een autoimmuunziekte. Dat wil zeggen: it’s here to stay :mad:.

In je zwangerschap vraagt je lichaam iets meer van je schildklier dan normaal. Ik heb gemerkt dat ik tijdens mijn zwangerschappen 20% ophoging nodig heb. Na mijn zwangerschap bouw ik dit geleidelijk af terwijl ik iedere 4 weken bloed laat prikken.
    Misschien kun jij dan ook een beetje inschatten tot waar je af zou moeten bouwen. Het is natuurlijk super persoonlijk, maar ik wil eigenlijk vooral voorkomen dat je teveel afbouwt en je net zo ellendig gaat voelen als ik heb gedaan :thumup:

12. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat ook ja. Ik ben een half jaar na de geboorte van dochter gestopt, waardes waren goed. Toen gaf de internist aan dat ik bij eventuele kinderwens weer aan de thyrax moest. Maar na 2 jaar was ik zo beroerd, dat ik nu in januari (zonder kinderwens) weer ben begonnen met thyrax.

13. Zomervlinder

4 jun 2017
    14
    3
    3
    Vrouw
    Studente
    Noord Holland
    Hashimoto kon de endocrinoloog nog niks over zeggen omdat volgens het lab tussen de 60 en de 100 dubieus is, en het nog te laag is om er verder iets over te zeggen (ook na lichamelijk onderzoek) dus ik ben wel benieuwd hoe dat verder verloopt. Maar als ik het verder zo lees dan ben ik er in ieder geval niet zomaar vanaf dus en zou het maar zo kunnen dat dit nog een lang medicatie verhaal gaat worden...

14. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Tijdens je zwangerschap onderdrukt je lichaam de anti-tpo, heb ik me wel eens laten vertellen. Bij mij klopte dat ook wel. In mijn zwangerschap waren ze 200 en na mijn bevalling 600. Hopelijk pakt het bij jou anders uit en zo niet; dan is hier ook goed mee te leven hoor :). Als je eenmaal goed staat ingesteld, hoef je er verder niks van te merken.

Heb je inmiddels al weer bloed geprikt? :)

15. Zomervlinder

4 jun 2017
    14
    3
    3
    Vrouw
    Studente
    Noord Holland
    Die anti tpo van 63 was 12 weken na mijn tweede miskraam. Nu tijdens de zwangerschap nog niet geprikt maar ik wilde daar wel naar vragen als ik weer naar de endocrinoloog moet. Ben wel benieuwd hoe dat zit. Dit schildklier wereldje is nog vrij nieuw voor mij, hoe wel ik al wel heel veel gelezen heb...

Ik moet half april weer prikken, ben ontzettend benieuwd wat daar uit komt. Ik kreeg op een ander forum de tip om nuchter en zonder medicatie te prikken. Heb jij daar ervaring mee?

16. Mooncalf

Mooncalf Bekend lid

26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Mijn anti TPO was tegen de 1000 toen ze het vaststelden, maar toen was ik niet zwanger. Tijdens mijn zwangerschap is hier niet naar gekeken verder. Mijn waarden zijn al een tijdje heel stabiel na een paar keer opgehoogd te hebben.

Ik prik inderdaad altijd zo vroeg mogelijk nuchter en zonder medicatie. Dit wordt aangeraden omdat de medicatie de waarden kan beïnvloeden.

17. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

9 apr 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Ik prik ook altijd nuchter op hetzelfde tijdstip ‘s ochtends vroeg. De meeste artsen zeggen dat het niet uitmaakt, maar na de nacht nét voordat je je nieuwe hormonen slikt lijkt me je waarde het “slechtst”. En die wil je wel weten denk ik :).

18. Zomervlinder

4 jun 2017
    14
    3
    3
    Vrouw
    Studente
    Noord Holland
    Ja dat las ik dus ook. Wordt nog een hele opgave want ik vind opstaan momenteel zooo moeilijk haha!

19. Mooncalf

Mooncalf Bekend lid

26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Ja, dat ken ik :p ik ben alleen vaak al rond half 7 klaarwakker. Combi van een dansende ochtendgymnastiek baby en irritante katten ;)

Deel Deze Pagina