Wt niet goed of ik in deze categorie de meeste ervaringen/adviezen vind, zo nee, verplaats hem maar. Ik heb pcos en er is me verteld door de gyn dat je beter niet minder dan 8 menstruaties per jaar kunt hebben omdat dat niet gezond zou zijn. 8 kom ik sowieso niet aan, cyclus varieert van 35 tot 96 dagen. Maar omdat ik nu 80 dagen overtijd ben en niks voel qua voortekenen heb ik de huisarts gebeld. In sept ga ik op vakantie en wil ik graag zwemmen. En ik kan geen tampons gebruiken. Heb namelijk een verzakkingsring en die trek ik ermee uit als ik tampon verwijder. Ik wist dat er mogelijkheden zijn om menstruatie op te wekken. Huisarts schreef Primolut voor, en zei dat het niet alleen de menstruatie opwrkt maar het ook als een soort resetknop kan werken bij pcos. Dat de eierstokken door de kuur, zeg maar, aangezwengeld worden. Mooi gezegd....maar: ik gebruik het sinds woensdag (10dgn 3x per dag) en ik ben in een soort duivel veranderd. Hele dag kwaad, dan weer urenlang janken om niks, ruzie zoeken, nachtmerries...vreselijk! Mijn vriend is nu boos naar een verjaardag gegaan met onze zoon en gaf me het advies om mezelf rustig te maken. En in tussentijd heb ik ook nog ruzie met mijn beste vriendin. Zo ken ik mezelf echt niet, word stapeltjegek van die pillen. Spelen met zoon, eten, sporten, netflixen, niks helpt. Ik denk er sterk over om te stoppen. Ik lijk er overgevoelig voor. Maar aan de andere kant: ik zit al bijna op de helft en het doel ervan is duidelijk. Hoewel ik dit echt niet meer ga doen in de toekomst. Heeft er iemand ervaringen met Primolut?
Wat vreselijk voor je! Akelige rot hormonen. Ik ken het niet, maar zou wel doorgaan denk ik, zodat je straks ongesteld bent en er dan 'vanaf' bent. En ondertussen lief voor jezelf zijn en goed praten met je partner over hoe je je voelt. Jij doet dit ook niet expres! Hormonen kunnen zo'n invloed hebben. Maar minder dan 8 menstruaties per jaar slecht? Kan ik me haast niet voorstellen. Hoe zit dat dan met vrouwen die anticonceptie gebruiken en niet of nauwelijks menstrueren? Sterkte!
Denk dat je deze topic in de MMM groep kan plaatsen. Ik heb destijds Provera gekregen via gyno om ongi op te wekken. Gaf bij mij gelukkig weinig bijwerkingen. Nu ronde 2 clomid.. gelukkig ook vrij OK qua bijwerkingen... maar helemaal fluitend er doorheen is niet mogelijk ben ik bang sterkte..
Toen ik aan de pil zat menstrueerde ik misschien 3 keer per jaar en niet langer dan twee dagen per keer. Bij lag door de pil echt alles stop. Mijn huisarts en gyn zeiden beide dat dit niet erg is. De menstruatie van de pil is nep. Dat zou ik je dan ook willen aanraden, ga aan de pil. Dan kun je je menstruatie plannen, door aan een volgende strip te beginnen ipv de stopweek te nemen.
Van de pil en spiraal was ik ook zo.... Maar dan 10% minder erg ofzo. Bovendien werd ik met pil en spiraal misselijk en allebei de keren (op mn 20e gebruikt en na de bevalling op mn 32e) kwam ik ruim 15 kilo aan. Nooit geen pil of mirena meer voor mij.... Hormonen en ik gaan gewoon niet goed samen denk ik. Mijn moeder werd er ook zo "zot" van zei ze vanmiddag. Minimaal 8x zou moeten omdat menstruatie vlgs de gyn een soort reiniging is van de baarmoeder. Met mirena wordt er geen slijmvlies opgebouwd dus dan zou het minder nodig zijn. Tja...ik weet natuurlijk niet of dat zo is wat de gyn zegt. Ik ga er vanuit dat die er meer verstand van heeft dan ik.
Ik vond het idd lastig waar te plaatsen... Het is frustrerend en ik schaam me er ook voor, mijn buurvrouw heeft ook Clomid en zij is er zoooo sterk onder, merk niks aan haar. En ik heb zo'n 10 daagse kuur en bam, ik jank het uit. Daarom dat ik me afvraag of ik deze laatste dagen wel af moet maken.
8x per jaar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat als je na 3 maanden nog niet ongesteld bent, je een kuurtje moet halen. Omdat je evt buikpijn KAN krijgen als je te lang niet ongesteld wordt (zonder anticonceptie). Je baarmoederslijmvlies kan heel dik worden of er kunnen cystes zijn. Maar dit HOEFT niet.
Meerdere gyns in mijn zkh hebben het over om de 8mnd menstrueren als er verder geen klachten zijn. Ik neem aan dat wat jij krijgt ook synthetisch progesteron is. Ik kreeg een ander merk, maar het is idd verschrikkelijk!!! Ik was ook een draak! Uiteindelijk is mijn kuur ingekort naar 7 dagen daarom, en het werkte ook. Dus als je nu tot dinsdag slikt? Even overleggen met de arts. Stuur je beste vriendin een berichtje dat je aan de hormoonpillen zit en dat je daar een draak van wordt. En excuses uiteraard. Ook je man excuses aanbieden en proberen uit te leggen. Probeer, hoe moeilijk ook, je emoties voor je te houden (is mij ook niet gelukt). Schrijf het op en bekijk het een paar uur later nog eens voordat je er iets naars uit flapt Sterkte en nog even volhouden!
Van de primolut had ik geen bijwerkingen. Maar als je er zo heftig op reageert zou ik het gewoon even bij je arts neerleggen. Vraag me wel sterk af of het als resetknop kan werken bij pcos. Heb meerdere van die kuren gehad maar het heeft de pcos nooit opgelost. De gyn heeft ook nooit gezegd dat dat eventueel mogelijk zou zijn.
Hier nog iemand die echt NIET tegen Primolut kan. Opvliegers. En dan niet alleen lichamelijk, maar ook echt uitvallen naar mensen inderdaad. Mijn vriend weet gelukkig hoe het komt en die loopt gewoon even weg bij me. Maar man o man, wat een hel zijn die pillen. 's nachts kon ik niet slapen van de zweet aanvallen. Onwijs onrustig. En overdag was ik dan ook nog eens chagrijnig van het slaap te kort. In combinatie met boze buien vanuit de pillen. Ik kreeg ze zaterdag weer voorgeschreven, maar heb (bijna in tranen) gesmeekt of ik alsjeblieft weer naar mijn vertrouwd Provera terug mocht. Daar ben ik altijd wat down van en sneller boos, maar zo erg als met Primolut had ik mezelf nog nooit mee gemaakt... Sterkte met deze kuur!
Ja zeker een hel die primolut. Nu al 4 dagen maar heb zeker al bijwerkingen. Hele dag door suoer chagerijnig en zo ontzettend moe. De nachten kan ik maar niet slapen omdat ik het bloedheet heb en zo zweet. Alles wat mijn man doet of zegt irrteer ik me mateloos aan, al stuurt tie me een appje van hoe is het op werk. Zo geiiriteerd aan alles en iedereen. En al dagenlang aanhoudende krampjes. Gelukkig niet zo erg maar tis heel storend
Ik heb wel het gevoel dat het iets doet, heb af en toe enkele seconden venijnige steken waar mijn eierstokken zitten, waar ik voorheen ook wel eens ovulatiepijn had. Vannacht weer nachtmerries over een spannend moment in een netflix serie. Sloeg weer nergens op. Werd met bonkend hart en zwetend wakker. Ik ga toch proberen even door te zetten. Maar wel voor de laatste keer. Heb het mijn vriend wel kunnen uitleggen en mijn vriendin is inmiddels op vakantie (dus veilig voor mij hahaha) maar zij weet sowieso hoe lastig pcos en hormoonkuren kunnen zijn gelukkig.
Ik begrijp niet zo goed waarom we allemaal verschillende middelen krijgen om menstruatie op te wekken.. Is het dan alleen het merknaam dat anders is? Ik gebruik duphaston en heb nergens last van (thank god). Zal per persoon wel verschillen hoe iemand erop reageert dan. In ieder geval heel vervelend voor jezelf en je omgeving. Nog even doorbijten zou ik zeggen, dan is het niet voor niets geweest..
Werkzame stof in Primolut is norethisteron. Volgens mij wordt dit ook vaak voorgeschreven als je de menstruatie wilt uitstellen.
Mij werd verteld dat Provera eigenlijk niet voor werd geschreven, omdat ze niet zeker waren van de bijwerkingen in combinatie met een mogelijke zwangerschap ( ik zit in een Menopur traject) Voor het traject was er bij mij geen enkele kans op een zwangerschap, waardoor ik altijd Provera mocht slikken, zonder problemen Mijn arts gaf aan dat dit ziekenhuis eigenlijk altijd Primolut voorschrijft, aan iedere patient.
Ohja! En van Provera heb ik nog nooit een rekening gekregen. Maar van Primolut krijg ik iedere keer een mooie rekening thuis. Het is dan wel 95 cent of zo iets, maar toch. Dus qua werkzame stof is het ook net iets anders, lijkt mij?
primolut, provera, duphaston bevatten allemaal een versie van synthetisch progesteron, en zullen dus allemaal min of meer hetzelfde werken. ik heb een aantal jaar uit elkaar een paar keer duphaston gekregen en iedere keer reageerde ik er anders op overigens.
Ik heb tijdens het medische traject vaker provera dan primolut gekregen. Zal dus per ziekenhuis weer verschillen.
Ik heb de 10 dagen niet volgehouden... Na 6dgn nauwelijks te hebben geslapen ivm nachtmerries, dus doodmoe, airco op het werk op 18gr ivm opvliegers en zweetaanvallen ben ik gestopt. 4dgn later 2 dagen (nu 2e dag) heel licht bruin bloedverlies. Geen menstruatie te noemen. Vlg mij zat er ook niet meer. Ik wacht het nu maar even af, wat mijn "cyclus" gaat doen. Collega opperde dat het misschien ook wel de beginnende overgang kan zijn, omdat ik sowieso sinds anderhalf jaar slaapklachten en gewichtstoename heb. Dan helpt Primolut natuurlijk niet. Maar de hormonen die ze testen met overgangstest zijn bij pcos sowieso onbetrouwbaar. Ik kijk het wel een tijdje aan.
k heb ook pcos en een eigen cyclus van meer dan 200 dagen, dus maximaal 2x per jaar ongesteld. Ik moet dan ook minimaal 4x maar t liefst 6 of meer keer per jaar een menstruatie opwekken. Ik heb een verleden met slechte uitstrijkjes en ben draagster van het HPV-virus dus ik heb sowieso elke 6 maanden een uitstrijkje dus daarom mag het wat minder zijn. Van de primolut verander ik ook in een emotioneel wrak. Ik krijg puisten, buikpijn, en ontplof gewoon als iemand maar iets verkeerd doet of zegt. Je zou kunnen vragen om provera, misschien werkt dit voor jou beter. Zelf hou ik het bij de primolut en herhaal maar tegen mezelf dat het maar 4x per jaar is..