Slapen tijdens borstvoeding, verder wakker

Discussie in 'Prematuur' gestart door wendyenmax, 6 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    #1 wendyenmax, 6 nov 2011
    Laatst bewerkt: 6 nov 2011
    Onze zoon is 8 weken te vroeg geboren en is nu 9 weken (1 gecorrigeerd) en zit nog op 8 voedingen per dag (80 tot 100 cc). Ik probeer volledig borstvoeding te geven maar hij valt in slaap na 5 à 10 minuten. Echter zodra ik hem weg leg wordt hij direct wakker en gaat huilen om eten. Weer aanleggen......wederom direct slapen. Dit duurt oneindig. Omdat ik wel liefst wil dat hij borstvoeding krijgt (maar mijn productie stagneert op deze manier), kolf ik na iedere voeding. Maar omdat wegleggen dus niet gaat begint het een steeds groter drama te worden en ik ben na 6 weken zo verdat ik eigenlijk wil opgeven en dan maar over op kunstvoeding zodat ik niet meer continu aan het voeden ben. Ook slaapt hij dus amper, het record staat op 2,5 uur aaneengesloten...... we zijn zo moe, hoe lang moet dit nog? We hebben zo gestreden voor onze kleine man en nu hij thuis is moet je er van genieten en voel ik me zo schuldig omdat ik het soms echt niet leuk vind allemaal, is dit nu moederschap:( Of stel ik me aan en hoort dit zo en moet ik niet zo zeuren.....
    Op aanraden van de haptonomen waar we de zwangerschapshaptonomie hebben gedaan ga ik maandag naar een ostheopaat, heeft iemand hier ervaring mee?

2. adi

adi Niet meer actief

Deze periode is idd loodzwaar. En jullie zitten denk ik in een circel nu. Hij is veel te moe om goed te drinken. Daarnaast wil hij bij jou liggen denk ik.

Om dit te doorbrengen is het misschien een idee om te kolven en melk te geven dmv fingerfeed, zodat zijn buikje vol wordt. Na het voeden bij jou op de borst leggen, evt in een draagdoek. Dan kan hij bij jou slapen en zal hopelijk diep gaan slapen. Na een paar dagen zal hij uitgerust genoeg zijn om goed te kunnen drinken.

Waar slaapt hij in? Mijn zoontje vond een ledikant bijv tot 6mnd te groot, huilde alleen maar. En hij kon alleen maar zowat rechtop slapen, omdat plat liggen pijn deed..

3. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    Hij heeft een wiegje maar slaapt alleen op het voedingskusse (en degene met "dienst" er dus naast op de bank zodat de ander even kan slapen). Plat liggen wil hij absoluut niet, heel af en toe lukt het om hem even in bed te leggen. Maar in de kinderwagen (wel wandelend!) gaat het wel goed dus is het wel het plat liggen vraag ik me af.

4. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Misschien dat je onder het matras een handdoekje kan leggen? Dan slaapt hij iets hoger met hoofdje en loopt melk minder makkelijk terug. Ons zoontje is ook in 31ste week geboren en wilde eerste weken thuis graag buidelen bij mij, maar zeker ook bij papa.Later hebben we hem overdag tussen slaapjes door om de beurt veel in draagzak gedragen.Weet niet of je nu nog wel genoeg melk hebt? Het kan best zijn dat door het slapen je kleintje niet bij de "vette" melk komt en dus gewoon weer honger heeft na paar uur, en die rijke melk kolf jij dan pas later af. bij mij liep na paar weken thuis de voeding steeds meer terug en toen ik niet meer dan helft zelf kon geven ben ik dan ook gestopt. Kleine heeft daar niets onder geleden hij is nu net twee en met 13 à 14 kilo en ruim 93 cm Hollands welvaren. Vergeet niet eerste weken zijn belangrijkste bij bv en die heb je toch maar mooi al gegeven! Maar mocht je nog bv willen volhouden dan zou ik nu tijdje in iedergeval voor de nacht het kolven en per fles geven. Misschien dat je kindje dan meteen bij de volle melk komt, beter slaapt en meer gerust volgende voeding zelf kan drinken aan de borst.

5. Flavour

Flavour Niet meer actief

O herkenbaar, de eerste weken thuis zijn zo vreselijk zwaar. Je kunt idd fulltime gaan kolven op dit moment en de melk per fles geven. Als hij dan wat meer slaapt, want beter doorvoed, kun je hem weer gaan aanleggen. Ik kolf al vier maanden fulltime. Niet ideaal, maar het is een manier om hem toch jouw antistoffen mee te geven. Voordeel is dat ik 's nachts kan doorslapen terwijl mijn man de afgekolfde melk geeft.

Een goede fles, die zuigreflex min of meer simuleert, is de breastflow.

En zo te horen heeft hij idd reflux, dan loopt de voeding wat terug. Bedje schuin zetten helpt, en eventueel de voeding wat indikken met johannesbroodpitmeel iom de KA.

Sterkte!

Suus

6. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    Bedankt voor jullie reacties, het doet me goed te lezen dat het herkenbaar is en het dus inderdaad zwaar is en ik me me niet aan stel.

Hij weegt inmiddels al wel 4000g maar ontkent het zelf volgens mij nog ;)

7. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Een heel mooi gewicht! Dan krijgt hij wel genoeg binnen hoor;)

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, goed gewicht hoor. Dat is fijn, dan hoef je je daar niet al te veel zorgen over te maken.

Maar kan het niet zijn dat hij met de fles meer per keer gaat drinken, dan minder voedingen nodig heeft, en dus meer kan slapen? Je kunt toch de afgekolfde melk per fles geven en eens kijken wat er gebeurt? Misschien kun je zo de spiraal doorbreken en dan weer live bv gaan geven... Dan hoef je bv niet te staken.

Suus

9. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    Ik kolf nu constant (na het aanleggen), ik red niet een hele voeding helaas maar meer dan de helft kunnen we nog bv met de fles aanvullen. We zijn in 2 weken van 80 naar 110 cc gegaan maar nog steeds komt hij iedere 2,5 à 3 uur. Maar hij doet wel bijna een uur over deze fles ......

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hoe komt het dat de fles zo lang duurt, ook omdat hij in slaap valt?

11. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    Over het algemeen valt hij tussendoor inderdaad in slaap. Maar misschien moeten we een fles nemen die makkelijker door loopt? Hij is oud genoeg en zwaar genoeg om niet uitgeput te raken van drinken. Hij mocht na 3 weken couveuse (35 weken) al naar huis omdat hij het zo goed deed, ik snap zijn gedrag (of gedrag....hij doet het niet bewust natuurlijk) niet.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje is 3 weken te vroeg geboren, maar niet uit zichzelf; het opwekken van de bevalling duurde een week, daar waar andere kindjes bij 37 weken uit zichzelf komen. Hij had veel kenmerken van een te vroeg geboren kindje: heel moe en wou niet aan de borst de eerste week (fingerfeed) daar heb ik echt om gevochten. Hij viel in het begin ook vaak in slaap aan de borst (maar kwam de eerste maand toch 1200 gram aan) en hij sliep ook alleen op mijn borst. Rechtop. Liggen deed hem zeer; hij bleek kiss en verborgen reflux te hebben. De osteopaat heeft veel goeds gedaan! Hij had ook last van onrust, overstrekken en ernstige darmkrampen en dat ging allemaal beter na de osteopaat.

Wat ik me afvraag: als je zoontje niet effectief drinkt, is het dan wel verstandig om te flessen? Ontstaat er op deze leeftijd dan geen tepel-/speenverwarring, moet hij niet eerst goed borst leren drinken?

13. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik denk dat hij de veiligheid van jullie (nog) erg nodig heeft en dat hij daarom zo snel in slaap valt als hij drinkt.
    Daarbij is het best vermoeiend voor zo'n kleintje om te drinken.
    Ik neem aan dat je de 'bekende' trucjes om drinken te stimuleren al toepast? (wangetje wrijven, in het handje of onder het voetje wrijven, en bij een fles met de speen tegen gehemelte wiebelen)

Ik kan me voorstellen dat je de bv behoorlijk zat bent op deze manier.

Deel Deze Pagina