Is er iemand die hier recent nog een keuken heeft gekocht? Laatste keuken die ik kocht was in 2008 dus lang geleden. Ik ben benieuwd hoe de prijzen nu globaal liggen. Uiteraard gaan we oriënteren in keukenzaken, maar ik ben benieuwd of 20.000 euro nog een beetje reeel is voor een keuken met kookeiland of moet ik er nog 10.000 bij rekenen in de huidige tijd?
Denk dat het er wel aan ligt of de leidingen al goed zijn er welk merk apparatuur je wil en wat voor soort frontjes. Maar ook wat je zelf kan en wil doen. voor een ‘mooie’ ikeakeuken zal het zeker wel voldoende zijn. Kvik is ook nog wel betaalbaar en heeft mooie keukens.
Ja, heel recent. Zo'n 21.000 euro betaald, inclusief meerwerk (leidingen etc), plaatsing, verwijdering van keuken en meenemen van afval. We hebben een U-keuken. Niet van IKEA. We hebben wat maatwerk erin zitten, want de oven zit hoger dan normaal en dat zat niet in een standaardkast.
20000 euro met kookeiland gaat krap zijn, afhankelijk van hoe groot je het eiland wil, de gebruikte materialen etc. Onze keuken is in december geplaatst, we hebben er flinke korting op gekregen en die kostte net geen 20000. Maar dan hebben we gekozen voor een laminaat werkblad ivm de kosten, en onze aannemer heeft hem als vriendendienst geplaatst. Plaatsen alleen had al iets van 3000 euro gekost dus dan hadden we er al ruim boven gezeten. We hebben wel een redelijk flink eiland van 3 meter lang.
Wij hebben geen kookeiland, maar wel 2 ovens, quooker, inductie, vaatwasser, grote koelkast van Siemens (en dan de duurdere lijn) en een keukenblad van composiet. 3 hoge kasten, andere kant alles laag voor € 15.000 euro incl plaatsen. wij zijn geslaagd bij budgetplan. Klinkt niet zo chique maar we zijn er echt goed geholpen, mooie keukens en betaalbaar. Dit was 3 jaar geleden, dus wel voor de grote inflatie.
Ja ik denk dat het wel kan als je naar een budgetzaak gaat. Denk aan ikea, kvik of superkeukens. Wij hebben ervaring met de laatste en helemaal prima!
Wij hebben onlangs een nieuwe keuken gekocht. Deze was 26.000 euro. We hebben een L keuken met 6 hoge kasten, 3,5 meter blad. We hebben gekozen voor een greeploze keuken (alleen de vaatwasser heeft een handgreep) gezoet blad. Hier wel gekozen voor grote koelkast en een grote vriezer, vaatwasser, inbouw koffieapparaat, combi oven en combi stoomoven. In totaal is het 7 meter keuken en leidingwerk en plaatsen doen we zelf. Of je t red met 20.000 is afhankelijk van je wensen en welke stijl je houdt. Wij zijn uiteindelijk geslaagd ckv keukens. Hun eigen lijn zijn allemaal nolten keukens.
Het ligt er een beetje aan wat je wil en wat er moet gebeuren. - liggen de leidingen goed - moet je meterkast aangepast worden op elektrisch koken - moet er gestuct worden - hou je dezelfde indeling, zo nee: loopt je vloer dan wel door? - neem je een spatwand alleen achter het kookdeel, of achter het hele aanrecht. - welke apparatuur neem je - welke materialen kies je Wij hebben ons laatst georiënteerd, daarbij gaven een aantal zaken aan dat ze sowieso 2500 euro rekenden voor het plaatsen. Dus echt alleen de keuken monteren en de stekkers in het stopcontact, exclusief tegelen, leidingen verleggen, demonteren van oude keuken etc. Dus zeker als je een hoop wil laten doen, denk ik dat het krap is. Wij kwamen uit op zo'n 22.000 keuken, maar kregen dus nog een hoop kosten daar boven op. Kwamen in totaal op bijna 34.000 euro (ook omdat de vloer niet doorliep, er gestuct moet worden, elektra omgelegd moet worden).
Het kan ook voor heel ver onder de 20.000 Wij waren 6000 kwijt voor de keuken zelf. Kastjes van Ikea, frontjes deels van Ikea, de rest laten maken door een timmerman, beton blad, allemaal A merk apparatuur, en een vrijstaand fornuis van Boretti. Maar het blad hebben we dus zelf gestort, Boretti was tweedehands (maar bijna ongebruikt, oven zelfs totaal ongebruikt), fronten van Ikea moeten nog een keer vervangen worden door no touch versie, dat is natuurlijk wat duurder dan die van Ikea waar je elke vinger op ziet (maar die hebben we dus niet voor de lades die wr het meest gebruiken). Dat was bijna 4 jaar geleden. We bouwden dat deel van het huis nieuw dus alle leidingwerk heb ik niet meegerekend omdat dat overal gedaan werd. En zelf geplaatst. We hebben geen enorme keuken, 2 meter hoge kasten en 4 meter laag. Geen kookeiland omdat ik daar niet van hou. Dat scheelt allemaal ook in de prijs natuurlijk.
Wij hebben recent iets minder dan 15.000 betaald voor een hoekkeuken met de standaard zaken (diepvries, vaatwasser, enz). Alles middensegment en inclusief slopen en nieuwe leidingen (ander bedrijf) en plaatsen (door keukenbedrijf). Alles op dezelfde plek houden helpt een hoop. Bij ons moest er wat verplaatst worden qua leidingen, maar dat was inkorten of verlengen en niet heel structureel. Keuken eiland en vermoedelijk grotere keuken zullen de prijs waarschijnlijk hoger maken. Wij hebben trouwens bij het eerste gesprek ook gewoon de vraag gekregen wat ons richtbedrag is en waar we niet op wilden bezuinigen. Gedurende de keuzes werd dan ook direct aangegeven of iets reëel was of niet. Zo hebben we wel een kokendwaterkraan, maar geen quooker met bruiswaterfunctie. Het verschil in prijs was dusdanig dat we dat niet waard vonden. En dat was ook gewoon prima, ik heb nooit druk gevoeld om iets snel te moeten beslissen of om keuzes te moeten maken waar we niet achter stonden.
Ik heb dit jaar een nieuwe keuken laten plaatsen. Het is een eenvoudige keuken. Geen vaatwasser of kookeiland. De keuken zelf incl,plaatsen was net geen €8.500,-. Qua leidingwerk hoefde er niet veel aangepast te worden. Totale kosten zullen schat ik €10.000,- zijn geweest, dus ook laten stucen etc.
Onze nieuwe keuken is 4 weken geleden geplaatst en kostte ons zo’n €18.500. Wij hebben een flinke kastenwand met daarin ook 4 ingebouwde apparaten (combi-oven, stoomoven, koffiezetapparaat en warmhoudplaat - allemaal van Bosch). Ook hebben we een eiland van 3 meter met daarin spoelen, ingebouwde vaatwasser en inductie kookplaat met afzuiging naar beneden en rondom kastjes. Het sloopwerk van de vorige keuken, net als het omleggen van leidingwerk ed, is apart gebeurd en zat dus niet bij deze prijs in. Ook hebben we een losstaande koelkast
Wij zijn bij kvik geweest en zijn 22000 euro kwijt voor een hoek keuken. Dus nog geen eens een eiland. Daar komt leidingwerk en stucwerk nog bij. Heb wél duurdere opties, zoals extra groot inductiekookplaat met afzuiging, xl vaatwasser, nieuwste model oven, quooker etc, duur werkblad. Nergens op bespaard zeg maar. Dus als je voor de goedkopere apparaten etc gaat kun je natuurlijk veel besparen. Onze inbouwmaat was alleen al 2700
Wij hebben iets meer dan 20000 betaald, iets langer dan een jaar geleden dus nog net voor alles nog duurder werd. Dat was wel incl plaatsing. We hebben gekozen voor middenklasse toestellen van Bosch en aeg. We hebben ook niet het duurste werkblad gekozen. En niks van speciale toestellen (geen kokend water kraan, geen stoomoven enz). En zou het wel allemaal nog een stuk duurder uitkomen.
Wij hebben bijna alle apparatuur in de keuken van Budgetplan. Scheelde echt behoorlijk met andere winkels en je kunt er ook aardig onderhandelen. Vind het ook fijn dat je daar zoveel apparatuur kunt bekijken. Vind het nooit fijn om iets van internet of uit een folder uit te zoeken. Onze keuken was net voor Corona kwam in totaal op ca. 10.000 Euro. Kastjes en aanrecht van Superkeukens, apparatuur (xl vaatwasser, afzuigkap, kookplaat en ovenmagentron AEG) van Budgetplan (de wat luxere apparaten), Amerikaanse koelkast, kokend waterkraan van Grohe. L-vormige keuken met los in een nis de koelkast en een kastje erboven.
Onze keuken is 26000 euro, mid-hoge segment. Wel bij een zaak gekocht die erom bekend staan dat ze wat duurder zijn. Geen kookeiland maar wel een schiereiland met een bargedeelte. En we hebben een wijnklimaatkast… daar verheug ik mij nog het meeste op haha.
Onze keuken heeft denk ik ca. 7000 euro gekost incl. grote inductieplaat, afzuigkap, vaatwasser, grote koelkast en grote vriezer. Mijn man heeft 'm compleet zelf geplaatst incl. elektra aanleggen voor de kookplaat. De apparatuur komt uit verschillende winkels, de kasten/fronten/werkblad van Ikea. Wij hebben een vast gedeelte van ruim 3 meter met kookgedeelte en het natte gedeelte, 3 hoge kasten met koelkast/vriezer/oven en kastruimte en een eiland met 6 kasten en 3 lades. Heel erg ruim, ik had dan ook ruimte over. De kinderen hebben o.a. ook hun knutselspul er in zitten.
Super bedankt voor de reacties! Als ik het zo lees dan gaat 20.000 krap worden met onze wensen. Ik hoef geen super luxe/bijzondere keuken, maar ik wil echt graag een quooker dit keer. En onze inbouwkoffiemachine weer in de keuken. Verder eigenlijk vrij weinig bijzondere wensen buiten een eiland.
Wij hebben onze keuken zelf samengesteld. Basiskasten van Ikea, eiken fronten van koak en een dekton blad van weer een ander bedrijf. Apparatuur ook zelf los aangeschaft. Gedeeltelijk zelf geïnstalleerd en wat kleine dingen laten doen. Keuken is een L vorm van 2.50 x 4.50 en waren incl vaatwasser, quooker en vrijstaand fornuis om en nabij de 11000 kwijt.
Een quooker op zich valt nog mee, wij hebben een ander merk, maar ontliep elkaar niet veel. De bruiswatervariant is wel nog heel veel duurder.