Wie weet hoe het zit met verlof bij een prematuur? Ons zoontje is met 32.6w geboren. Oorspronkelijk zou ik 4 weken van te voren met zw verlof gaan. Is het zo dat ik nu standaard 16w verlof heb? Bij een prematuur vind ik dat best weinig namelijk. Hij heeft (maar) 3 weken in het zh gelegen maar een prematuur blijft toch klein. vandaag met kinderarts gesproken of hij (als mijn 16w verlof erop zitten) hij naar opvang mag. Dit raadt zij echt af en gaat een brief schrijven voor mijn werk evt. Ze gaf aan dat prematuur babys infectie gevoeliger zijn. Ze vindt ook dat het voor ouders met prematuur baby ook te weinig is het verlof. Is het verlof van de bevallingsdatum en dan 16w of wanneer hij uit zh komt? zijn er nog andere regels dat iemand weet? alvast bedankt!
Gefeliciteerd met je zoon, wat fijn dat hij thuis is. Toen ik veel te vroeg beviel was de nieuwe regeling nog niet van kracht, dus heb er zelf geen ervaring mee. Maar wat ik ervan begrijp is dat je verlof inderdaad ingaat direct na de geboorte en dan 16 weken duurt. Als er na thuiskomst van de baby minder dan 10 weken over is, wordt dit aangevuld tot 10 weken. Bij jou is dat niet het geval, je hebt nog 13 weken na thuiskomst. Volgens mij heb je dus geen recht op extra verlof. Maar ergens geen recht ophebben of iets niet nodig hebben zijn natuurlijk twee heel verschillende dingen! Is er met ouderschapsverlof misschien iets te regelen? Zo heb ik het gedaan, ben met ouderschapsverlof een jaar fulltime thuis geweest om zelf voor ze te zorgen, kinderdagverblijf was hier ook uitgesloten. De maatschappelijk werker die verbonden is aan het ziekenhuis kan je vast goed informeren en tips geven. Volgens mij mag je altijd een gesprek aanvragen.
Wanneer je bent bevallen voor de 34 weken (cq voor ingang van je verlof) dan gaan de 16 weken verlof in op de dag na je bevalling. Verder is er sinds anderhalf jaar ofzo een regeling, dat wanneer je kleintje langdurig in het ZH heeft gelegen dat je verlof met een X-aantal dagen wordt verlengd. Het UWV kan je hier meer over vertellen (check even het UWV-onderdeel hier op t forum) Verdere verlenging van je verlof kan je opvangen door het opnemen van vakantiedagen, ouderschapsverlof of je kunt het bevallingsverlof onbetaald laten verlengen.
dat is mij ook gebeurd. er is veel over te vinden op internet, over je rechten. maar ik rekende me op basis van die informatie rijk met twee extra weken en toen ik bij P&O dit meldde bleek dat ik er toch geen recht op had. Het had er mee te maken dat ik nog genoeg weken over had toen hij weer thuis was. Dus mijn tip is: neem contact op met je werk en laat P&O dat lekker voor je uitzoeken. Dan krijg je op basis van je bevaldatum en alle andere info een datum dat je verlof afloopt. Als je dat dan te vroeg vind, dan kan je arts misschien helpen. Of je kunt bijzonder verlof opnemen. Ik heb uiteindelijk vakantieverlof aan mijn bevallingsverlof geplakt.
Onze dochter is ook met 32.6 geboren. Met 35.4 mocht ze mee naar huis. Ik hield dus meer dan tien weken over na thuis komst met baby. En had dus geen recht op extra verlof. Gelukkig kon ik mijn ouderschapsverlof opnemen en hoefde zodoende pas na de zomervakantie te beginnen toen ze 7 maanden oud was.
De regeling is: 16 wkn min wkn zkh, blijven er dan of meer over dan krijg je niets erbij. Eerste 7 dgn in zkh tellen niet mee, dus kan het zijn dat een moeder van een prematuur al 9 wkn na thuiskomst weer moet werken. Dus de dag na de bevalling is jouw verlof ingegaan, 16 wkn. Ziek melden hierna mag niet vanwege prematuur. Dat kan alleen omwille van jezelf, bijv, als je het geestelijk nog niet aan kan om te werken. Ik ben bevallen met 31.4, zl heeft 5,5 wkn in zkh gelegen. Ik kreeg niets erbij. Heb 3 wkn vakantie erachter geplakt enbentoen gaan werken.
Je hebt recht op de 16 weken vanaf de dag van geboorte. Mocht de bedrijfsarts bepalen dat jij na die 16 weken nog niet in staat bent om te werken, kom je in de ziektewet terecht en zul je onder begeleiding gaan reïntegreren waarschijnlijk.