Poll: op wie heb jij gestemd (verkiezingen)

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Marlena, 26 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Op welke partij heb jij gestemd?

  1. PVV

    85 stem(men)
    27,1%
  2. GL/PVDA

    77 stem(men)
    24,5%
  3. VVD

    35 stem(men)
    11,1%
  4. NSC

    32 stem(men)
    10,2%
  5. D66

    22 stem(men)
    7,0%
  6. BBB

    7 stem(men)
    2,2%
  7. CDA

    4 stem(men)
    1,3%
  8. SP

    20 stem(men)
    6,4%
  9. PVDD

    19 stem(men)
    6,1%
  10. CU

    13 stem(men)
    4,1%
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.924
    11.479
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Men spreekt over aardsengelen. In Polytheïsmen hebben die vaak de functie van een andere God.

    De Germaanse Mythologie werd met zijn goden nog tot ver in de eerste eeuwen na christus aangehangen in het noorden van Europa.
     
    Mammavan5 en marais vinden dit leuk.
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.431
    13.040
    113
    Vrouw
    In de bijbel heb je idd (aards)engelen, dat zijn de dienstknechten/ boodschappers van God.
    Maar zij zijn geen god.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.015
    27.644
    113
    Vrouw
    Snap ik.
    Maar @WWJD vroeg zich af welke christelijke stroming kan geloven dat er 1 God is en tegelijkertijd gelooft dat de god van de Moslims een andere God is.
    Dat past niet.
     
  4. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.431
    13.040
    113
    Vrouw
    Ik denk dat @WWJD zich afvroeg welke christelijke stroming in meerdere goden geloofde . Dat zei @huismuisje.
    Ik denk dat het daar nu scheef gaat.
    In het oude testament lees je over de andere goden die andere volken dienden. Dat weet @WWJD ook, maar de vraag is voor ons: is dat werkelijk een god of is dat een verzonnen iets, een beeld en meer niet. Met daaromheen een heel religieus ritueel.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.924
    11.479
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee hoor ik heb het niet over meerder goden ;)


    Of de God(en) verzonnen zijn of niet. Godsdiensten hebben wel een nuttig doel binnen de mensheid.
     
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    11.431
    13.040
    113
    Vrouw
    Oh wacht dat was jij niet, maar @Vulpen. Sorry!
    Hier bedoel ik:
    Hoe bedoel je dit dan?
    In het oude testament lees je idd over meerdere goden. Die door de volken rond Israël gediend worden.
    Maar wij als Christenen zien dat niet als echte goden, maar een verzonnen iets. Door mensen zelf bedacht.
    Er is voor ons maar 1 ware God.
     
    zegenwens en WWJD vinden dit leuk.
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Ik bedoelde het zoals jij hier beschrijft.
     
    WWJD en Zxcvb vinden dit leuk.
  8. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.924
    11.479
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Misschien in het kader die van mij is echt en die van jouw nep?
     
  9. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.653
    1.483
    113
    Weet nou niet of ze heel nuttig vindt. Godsdienst veroorzaakt een hoop haat en ellende. Door de eeuwen heen en nu nog. Hoewel er anders wellicht een andere reden was gevonden om elkaar te haten en vermoorden.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.015
    27.644
    113
    Vrouw
    Waarschijnlijk wel.
    Uiteindelijk draait het bij de ellende die veroorzaakt wordt toch steeds weer om macht en geld
     
    Saartje33, Mammavan5, marais en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.924
    11.479
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Even een stukje van het internet geplukt.



    Biologisch gezien verschilt een mensenlichaam niet veel met dat van een chimpansee of varken. En toch is het de mensheid die domineert op deze aardbol. Yuval Noah Harari legt in zijn boek Sapiens uit dat het “succes” van de homo sapiens te danken is aan de cognitieve revolutie, de opkomst van nieuwe manieren van denken en communiceren, het vermogen om over fictieve dingen te praten zoals legendes, goden en religie. De reden waarom wij flexibel kunnen samenwerken met ontelbare aantallen vreemden is omdat alleen wij, van alle wezens op deze planeet, ficties kunnen scheppen en geloven
     
    MyMiracle en Cornflake vinden dit leuk.
  12. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    8.329
    7.609
    113
    Vrouw
    Ik vermoed dat ze het heeft over de drie eenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest. Al zien wij dat natuurlijk anders, maar begin maar eens met uitleggen ;)
     
    mamabri en WWJD vinden dit leuk.
  13. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Dankjewel @Zxcvb dat was inderdaad hoe ik het bericht van @Vulpen las. Ik dacht dat ze bedoelde dat er christenen zijn die meerdere goden aanhangen.

    Ik snap nu hoe je het bedoelde. Ja er zijn meerdere goden die door anderen aangehangen worden maar die door ons niet gezien worden als zijnde god.
    En dat is geen 'die van ons is echt jullie zitten fout'. Nee dat is een 'wij geloven dat het zo zit, gebaseerd op de Bijbel'.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  14. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Dit is wat langer, maar dat heeft een kwestie als dit ook best nodig om uit te leggen. Want hoe complex is het menselijk leven. Dat vraagt meer dan zomaar evolueren of elke andere vorm dan ook of het accepteren van een Schepper.



    Moeite waard.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  15. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.088
    3.684
    113
    Nee, het kwam voort uit dat jij dit zei:

    Dat suggereert dat moslims in een ándere God geloven en dat er dus meerdere bestaan. En dat dan in combinatie met de goden uit het Oude Testament maakte dat ik dat schreef. Ik vind de benaming gewoon verwarrend denk ik. God is God, en als je dan hetzelfde woord gebruikt voor imaginaire of foutieve goden dan vind ik dat persoonlijk dus niet zo handig.
     
    Zxcvb en Huismuisie vinden dit leuk.
  16. marais

    marais Fanatiek lid

    1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Maar de islam is gekomen na het christendom, dus dan staat er sowieso niets over in de Bijbel. Alhoewel de komst van de profeet Mohammed is wel voorspeld in de Bijbel.
     
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    16.015
    27.644
    113
    Vrouw

    Dit laatste stukje snap ik niet goed.
    Wat is het verschil tussen "die van ons is echt en die van jullie niet" en "wij geloven dat alleen onze god de enige echte is"

    Behalve dan dat de eerste zin niet heel aardig klinkt ;)
     
    spruitje80, Ysabella, Saartje33 en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Mammavan5

    Mammavan5 Fanatiek lid

    15 dec 2021
    1.964
    2.504
    113
    Vrouw
    #258 Mammavan5, 28 nov 2023
    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
    Oprecht toen ik dit las schoten de tranen in mijn ogen.
    Ik vind het oprecht vreselijk dat mensen zich nu zo moeten voelen en zichzelf moeten verdedigen voor iets waar hun buiten staan.
    Ik weet wat dat gevoel is want dat hebben wij moslims zo vaak helaas.
    Dat wij ons moeten verdedigen voor iets waar wij buiten staan.
    Dikke knuffelr @tuc ❤️
     
    MyMiracle, Zara75, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Klopt inderdaad klinkt minder aardig. Maar het eerste stelt dat het een feit is voor iedereen. Voor ons is het een feit, maar ik weet en respecteer dat dat voor anderen niet zo is. Geloven is een zeker weten. Dus in de tweede zin staat eigenlijk hetzelfde maar naar mijn idee met respect voor anderen.
     
    spruitje80, Bloempjelief, Mamafiets en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. marais

    marais Fanatiek lid

    1 jul 2013
    1.482
    1.816
    113
    Vrouw
    Juist, ik zelf zou nooit uitspreken dat wij en christenen niet dezelfde God aanbidden, want daarmee geef je al aan dat er dus een andere God is.
     
    Mammavan5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina