Mean girls

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 15 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mn oudste dochter begint helaas de leeftijd te krijgen dat ze een dingetje worden, mean girls welteverstaan. Vooralsnog wordt ze zelf niet gepest, maar er is een clubje van 5 a 6 meisjes in haar jaar, die al wel een aantal van haar vriendinnen tot huilen aan toe hebben gepest (vooral met uiterlijkheden, te dik zijn, lelijke (niet dure...) kleding, etc).

Ik probeer mn dochter nu al te bewapenen met gesprekken over het verschil tussen niet aardig doen en niet aardig zijn, groepsdruk en onzekerheden van zowel pesters als kinderen die gepest worden, maar het voelt allemaal erg abstract en ik weet niet zeker of het kwartje echt landt zeg maar .

Hebben jullie nog handige tips voor andere gesprekken/ invakshoeken om mn dochter deze lastige meisjeswereld wat beter te laten begrijpen, zodat ze er hopelijk zo min mogelijk last van krijgt. Ik wil dat ze zich vrij voelt om bevriend te zijn met wie ze wil en zichzelf te blijven, ook onder sociale druk.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.843
    3.898
    113
    Hoe oud is je dochter?

Mijn oudste is 7 (groep 4) en daar speelt wel eens iets onder de meiden, maar gelukkig nog in zeer bescheiden en onschuldige vorm.
    Ik denk dat je je kind wel iets mee kunt geven, maar het meeste zullen ze toch in de praktijk moeten leren/ervaren. Hier wel eens iets meegemaakt van meedoen met iets wat een ander kind bedacht heeft. Toen wel een gesprekje gehad dat ze vooral zelf moest blijven nadenken. Wil ik dit doen, mag dit wel, wat vind ik zelf wat kan en wat niet kan. En bij twijfel gewoon even gaan vragen aan een volwassene. Sommige dingen moeten eerst ook een keer gebeuren voordat ze goed begrijpen wat het inhoudt en welke gevolgen het heeft.

Bloem2310 vindt dit leuk.
  3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.775
    7.350
    113
    Oh wat herkenbaar!
    Dochter heeft een paar meisjes in de klas die zo achter de ellebogen zijn. Daar begrijpt ze echt helemaal niks van. Ze werd er ook erg onzeker van, dat ze de ene keer aardig zijn, de keer erna haar links lieten liggen of dat ze niet mee mocht doen.
    Het mooie vond ik op haar kinderfeestje de laatste keer, toen ze 8 was geworden. Het is de gewoonte om alle meisjes uit de klas uit te nodigen (met haar erbij 8 meiden). Ze zat in de auto met 1 van die 'lastige' meisjes, en dat meisje zei uit het niets:' A (ander meisje uit de klas dus, vriendinnetje van dochter waar ze vaak mee speelt), zegt dat ze jou heel stom vindt.'
    Dochter haalde haar schouders op en antwoordde:' Oh, jammer dan, vanmorgen om 10 uur waren we nog beste vriendinnen, dus dat vind ik belangrijker'. Toen was ik zó trots op haar, dat ze dat punt bereikt had. Ik wilde echt giftig worden, want waarom zo'n stomme opmerking? Ik begrijp dat gewoon niet.
    Maar blijkbaar heeft het haar genoeg geholpen dat we haar heel vaak complimentjes geven, en dat ze vorig schooljaar een geweldige juf had die haar echt in haar kracht zette. We hebben altijd benadrukt dat we enorm trots zijn op haar, en dat zij boven die meiden mag staan.
    Maar om heel eerlijk te zijn heb ik het afspreken met 2 van die wat lastigere meisjes wel ontmoedigd, en haar uitgelegd wat er steeds gebeurde: dat dochter dan graag vriendinnen wilde zijn, maar dat die meiden dan de dag erna weer zo negatief waren en dat dochter dat zichtbaar lastig vond.
    Uiteindelijk speelt ze nu met 8 jaar nooit meer met ze, maar kiest ze echt voor de meiden die ze leuk vindt.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.056
    3.846
    113
    Herkenbaar, er zitten soms meiden tussen die zich echt krengerig kunnen gedragen. Soms zijn anderen gewoon bang dat ze het volgende pestslachtoffer zullen worden en doen dus maar mee.

Mijn dochter is gelukkig nooit gevoelig geweest voor die ‘als je zus of zo niet doet, ben ik je vriendin niet meer of ben je stom’. Ze zei dan meestal dat ze hun vriendin niet hoefde zijn. Al had ze soms wel last van die types en hun aanhangers.
    Ze heeft genoeg vriendinnen en vrienden, misschien niet de meest populaire types gekleed in de laatste mode enzo, maar daar heeft ze toch weinig mee.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.625
    27.278
    113
    Vrouw
    Ene kind is gevoeliger voor groepsdruk dan de ander. Blijf het vooral herhalen hoe belangrijk het is dat ze kiest voor zichzelf. Het blijft wel hangen, ook al merk je er nu weinig van. Met ouder worden is het makkelijker, op deze leeftijd willen de meeste gewoon net zo zijn als de rest en benoem dat de gemene meisjes ook net zo onzeker zijn en ook elke dag zich afvragen of ze niet te lelijk zijn, te dik, te pukkelig, te slecht gekleed etc.

Maar echt, het blijft echt hangen wat je zegt maar op langer termijn :p

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.126
    8.863
    113
    Vanaf groep 5/6 gaan dit soort dingen vaak spelen, is mijn ervaring... Bij mijn oudste in de klas was het heel erg. :( Inmiddels zit ze op een andere school en daar speelt het veel minder. Af en toe gebeurt het wel, maar doordat niet iedereen er aan mee doet en doordat de leerkrachten er goed mee om gaan (in de klas over praten en verantwoordelijkheid bij de kinderen leggen, al voordat dit gebeurt, ed). We hebben met haar op de vorige school veel met haar gesproken en ook wel situaties uitgespeeld, in de hoop haar zo wat vaardigheden mee te geven, maar het was daar gewoon te hard...daar was niet tegen op te 'vechten' (figuurlijk natuurlijk - hoewel daar soms ook letterlijk - ze trekt zich alles erg aan, dus ook als andere kinderen gepest worden).

Ik zou dit ook vooral met de leerkracht bespreken. Ik denk dat die er in de klas, op de momenten dat het speelt, ook heel veel mee kan (en moet!) doen, meer dan jij als ouder thuis.

7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik heb dan een zoon die graag met meiden speelt en vanaf groep 3 (!) al is het niet leuk meer. Zijn beste vriendin is hij kwijt, er is een meidenclubje waar hij niet bij hoort, ze doen gemeen, zijn niet eerlijk etc. Mijn zoon heeft echt veel last van gehad. Nu in groep 5 gaat het gelukkig beter en heeft hij aansluiting gevonden met andere kinderen maar hij heeft het nog steeds over. Wat wij hebben gedaan praten en uitleggen en proberen te leren om mee om te gaan.

8. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik hoop dat je gelijk hebt Groenebomen en we later merken dat er toch iets blijft hangen!

Ik wil zelf (nog) niet naar de juffen stappen, omdat het mijn kind nu slechts indirect geraakt wordt, maar de moeder van een gepest meisje is al zowel naar de juf als naar 3 van de moeders gestapt. Op zich gaat onze school goed om met pesten . Er wordt veel aandacht aan besteed en in de klas of op het schoolplein zal het ook niet zo snel gebeuren, want de juffen zijn behoorlijk scherp en grijpen snel in. Er wordt ook veel aandacht besteed aan niemand buiten sluiten en dat soort zaken.
    Toch heb ik niet het idee dat het heel erg uitmaakt. Het pesten gebeurt nu voornamelijk in de schoolbus (niet NL), waar geen leerkrachten bij zijn of als er onofficiele klassenuitjes/playdates voor de klas zijn zonder juffen, maar met ouders of nanny's (die niet altijd goed opletten). Ik vermoed eerlijk gezegd dat pesten alleen maar erger wordt, mede vanwege de situatie van veel van deze meiden. Het is niet helemaal politiek correct, maar we wonen in een relatief duur dorp en veel kinderen worden bijna fulltime door meedere nanny's opgevoed en zien de ouders niet zo vaak. Ouders reizen vaak heel erg veel en hebben in mijn ogen in extreme mate een eigen leven (zonder kiddos). Ik heb bij meerdere van deze kinderen het idee dat ze gewoon niet genoeg gedisciplineerd en teveel verwend worden. De ouders van de meeste van deze kinderen hebben ook relatief veel invloed vanwege hun geld, wat de kinderen misschien het idee geeft dat zij beter of belangrijker zijn dan andere kinderen. Ik heb niet idee dat ik hier echt veel aan kan doen. Mijn enige "wapen" lijkt me daarom om mn dochter zoveel mogelijk voor te bereiden op dit soort gedrag. :( Gelukkig zijn de meeste kinderen leuk en lief en heeft mn dochter veel leuke vriendinnen. Alleen is het dus wel lastig om te zien dat sommige van hen zo gepest worden.

9. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.331
    113
    Vrouw
    Jeetje wat heftig zeg allemaal al.

Bij mijn dochter in de klas is ook al meidenvenijn. Vorig jaar hadden ze de sokken van een meisje in de wc gegooid, 6 jaar! zijn ze. Mijn dochter was hier erg van onder de indruk en moest hier erg om huilen en was ban dat deze meisjes haar ook zouden gaan pesten.
    Ik heb een gesprek aangevraagd op school en het hierover gehad, ze wisten het niet, ze herkenden het gedrag wel. Gelukkig hebben ze dit in de klas redelijk goed opgepakt. En is het minder geworden. Mijn dochter is nog steeds angstig voor dat ene meisje, maar ze kan beter voor zichzelf opkomen al.

Wat ik wel raar vond is dat mijn dochter een KanjerTraining aangeboden kreeg! Toen heb ik aangegeven dat mijn dochter deze training niet nodig heeft, maar de pester heeft zo’n training nodig.

10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.486
    8.402
    113
    De Kanjertraining helpt ook bij het weerbaarder maken van kinderen, dus vanuit dat oogpunt snap ik wel dat ze dat aangeboden hebben.

Hier op school werken ze er ook mee, het is dan voor alle kinderen een stuk bewustwording van wat wenselijk gedrag is om als kinderen met elkaar in te gaan.

11. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Pfff, heftig dat dit al met 6 gebeurt.:( Snap wel dat je dochter hiervan onder de indruk was.

Ik hoop dat die kanjertraining iets is wat ze doen, naast een aanpak van de pesters of pesten in het algemeen. Een kanjertraining lijkt me nooit kwaad kunnen, zolang de school maar niet denkt dat dit het probleem oplost.

Mijn dochter zit op theater/toneel mede om veel zelfvertrouwen te hebben/houden en goede emotieregulatie te ontwikkelen. Denk dat het in een omgeving met een paar nare individuen nooit kwaad kan om je kind wat extra zelfvertrouwen te geven, vooral als je het idee hebt dat het pesten iets lange termijns is, waar niet zoveel aan gedaan kan worden.

Ik probeer het ook maar een beetje van de positieve kant te zien. Als mn dochter hier heelhuids uitkomt, heeft ze als volwassenen een heerlijk sterk uitgangspunt om met welk irritant persoon dan ook op werk of in haar omgeving om te gaan :rolleyes:. Althans dat hoop ik dan maar...

Deel Deze Pagina