Placenta die niet los laat.

Discussie in 'De bevalling' gestart door LoveXx, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Bij mijn eerste bevalling liet de placenta niet gelijk los.
    Na een spuit in mn been, gekatheteriseerd te zijn en drukwerk op mn buik, belde de vk naar het ziekenhuis. De ambulance stond net voor de deur toen de placenta er (gelukkig!) zelf uit kwam.

Nu ben ik 37 weken zwanger en ben heel bang dat de placenta nu weer moeilijk los laat.

Komt ook doordat ik een paar keer verhalen heb gehoord over placenta's.
    Bij 2 collega's was de placenta tijdens de bevalling gescheurd. En bij een kennis was er een stuk placenta achter gebleven, met alle gevolgen van dien.

Blegh.. Ik ben/was helemaal niet bang voor de bevalling.. maar hierdoor wel... :):x

Nu is mijn vraag dus of er meer zijn met ervaringen dat de placenta bij de eerste niet los liet, en hoe ging dat dan bij de tweede?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Sorry.. Ik heb ook beide keren een spuit gehad

3. Volgens mij is die spuit tegenwoordig ook vrij standaard. Althans, hier kreeg ik hem zowat direct na de bevalling :$ Ze hebben niet eens de kans gegeven om het op de natuurlijke manier te laten gebeuren...

4. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Ik geloof dat ze die spuit nu gelijk al geven, uit voorzorg

5. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Ja idd, dat hoorde ik al

6. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht

Hier ook.. Gelijk duwen om het te laten gebeuren standaard zodat het sneller gebeurde en dat was beter voor t herstel zei ze. Maar t lijkt me als ze dat thuis doen dat ze maar goed een ambulance kan bellen ookal is de kans dat de placenta toch nog komt.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Geen ervaring met niet loslaten, maar heb bij beide kinderen na vijf minuten ofzo al een prik gehad om het loslaten te bevorderen. Misschien ook wel eerder hoor... je zit dan in een roes, dus tijd bestaat niet echt :)

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ging het steeds moeilijker. En dat kwam ook overeen met wat de vk mij voorspeld had. Gelukkig is het aldoor net nog gelukt en is bij de 3e op het allerlaatst een ritje ziekenhuis voorkomen.

9. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier twee keer in het ziekenhuis bevallen en twee keer een spuit gehad. De eerste keer was er net een infuusnaald ingebracht waarna ik naar de OK zou gaan, toen liet hij los, de tweede keer kwam hij al na drie minuten los zonder geruk en getrek.

10. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hier bij de eerste ook een placenta die niet losliet, en toen hij na veel geduw toch loskwam was hij onvolledig. Geen idee of ik toen en nu een prik heb gehad, wie weet. Was ik niet mee bezig :p.
    Maar dit keer kwam de placenta 4 minuten na de geboorte van onze zoon moeiteloos los, voelde een perswee, duwde beetje mee en daar was ie al. Niks geen geduw en gedoe dit keer. (En wel zo fijn, want door de incomplete placenta bij dochter uiteindelijk zeer ernstige fluxus gehad, dus de artsen zaten er nu nogal bovenop, bij de minste of geringste twijfel of traagte was het direct een tochtje OK geworden).

11. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik ben er ook zeer benieuwd naar hoe deze keer zal gaan. Bij de eerste ook een vastzittende placenta, en ik heb dus helaas wél het ritje in de ambulance naar het zkh moeten maken. Daar is de placenta er handmatig uitgetrokken.

A.s. woensdag heb ik de intake bij de gyn (loop nu bij de gyn ivm die complicaties bij de bevalling. Kreeg er namelijk ook nog hellp bovenop en ben 3.2 liter bloed verloren) en dan ga ik vragen wat de kans op herhaling is en hoe ze dat aan gaan pakken. Beter te vroeg dan te laat vragen, toch? ;)

12. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Drie keer bevallen en alleen bij de eerste hebben ze gewacht tot hij vanzelf kwam. Bij de tweede en vorige week derde na vijf minuten een spuit in mijn been

13. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik kreeg trouwens die spuit oxytocine pas na een kwartier ofzo, toen bleek dat de placenta totaal geen aanstalten maakte eruit te komen. Toen na nog eens tien minuten nog een keer in het andere been, en toen 5 minuten later is de ambulance gebeld.

14. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    geen idee eigenlijk hier, lag al aan de oxytocine, maar geloof dat het redelijk simpel ging. beetje licht trekwerk en licht duwen en meepersen en hij lag er zo uit. denk dat het per keer ook verschilt :)

15. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste moest er een beetje geduwd en getrokken worden, met een beetje persen kwam hij er zo uit. Niet volledig moeiteloos dus, ook best wat bloedverlies.
    Bij de tweede duurde het langer en verloor ik veel bloed, de gyn vermoedde dat er een rest was achter gebleven en ik moest dus naar de OK voor curretage.
    Na de bevalling van de oudste is me ook aangeraden om bij een tweede weer poliklinisch te bevallen vanwege het ietwat moeilijke loslaten + het bloedverlies. Bij de tweede verloor ik nog meer bloed en nu zou ik bij een eventuele derde uberhaupt niet thuis mogen bevallen, maar dus 'verplicht poliklinisch'.

16. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    Hier bij de eerste wat trekwerk nodig en kwam de placenta er incompleet uit, maar gyn had dit niet gezien. Gevolg: na 2 weken giga-bloeding en curretage gehad, bij nacontrole na 6w nogmaals 2 resten die al terug waren vergroeid gevonden, dus terug curretage gehad.
    Bij nummer twee had ik placenta praevia (dus onderaan, voor de baarmoedermond), waardoor KS nodig was. Toen bleek dat de placenta helemaal in de baarmoederwand was vergroeid, dus heel wat snijwerk aan te pas gekomen...

Nu bij nummer 3 kijk ik wel erg uit naar de bevalling (mag gerust VANDAAG NOG ;) nu 40+5!!), maar heb weer schrik voor die placenta, ik beval sowieso in de kliniek. Meest reële scenario is een ritje OK na bevalling om alles zeker te verwijderen, al gaat de gyn het eerst manueel proberen. Ofwel wordt het terug ks, dan is het ook makkelijk verwijderd natuurlijk...

De kans op herhaling is blijkbaar wel hoog...

17. Fay87

Fay87 Lid

7 mei 2014
    33
    0
    0
    NULL
    Haarlem
    Bij de eerste wilde hij er niet uit en omdat ik maar bloed bleef verliezen werd de OK snel in orde gemaakt voor manuele verwijdering. Was gelukkig niet nodig want toen ze me bijna wilde wegrijden kwam hij er alsnog uit. Wel 1,5 liter bloed kwijt dus voelde me enorm gammel.

Bij de 2e zwangerschap dus best wel bang voor herhaling. Van de gyn begreep ik dat de kans op herhaling ongeveer 20% is dus toen was ik wel al engiszins gerustgesteld en uiteindelijk kwam hij er binnen 15 min in 1 x uit.

18. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Na de bevalling gelijk oxytocine gekregen. Maar mijn placenta zat muur vast. Er werd al veel geduwd en getrokken.
    De gyn had de ok al gebeld. Voordat ik naar de ok zou gaan deed de gyn nog 1 ultieme poging en toen kwam de placenta er toch vanzelf uit.
    Mijn buik was wel helemaal blauw van het duwen!

19. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben ook benieuwd hoe het deze keer gaat, de placenta liet bij mij na een half uur los dankzij veel getrek en een infuus. Uiteindelijk ben ik 2u later alsnog naar de ok gebracht om resten te verwijderen en het bloeden te stelpen.

Mij is gezegd dat er 25% kans was dat het weer gebeurt en ik ga met 36 weken over naar de gyn.

20. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Hoe verwijderen ze de placenta dan in de ok? Snijden ze je buik open of gaat het via de vagina?

Deel Deze Pagina