Hoi Meiden, Ik geef nu een week borstvoeding aan Alex. Maar ik heb voornamelijk rechts hele pijnlijke tepelkloven. Als Alex gaat drinken zit ik ook met gekromde tenen te voeden omdat het behoorlijk pijnlijk is. Links is ook gevoelig maar rechts is erger. Nu hoop ik dat er meiden zijn die tips hebben hoe ik toch borstvoeding kan blijven geven maar waardoor het minder pijnlijk is. Ik hoop snel reacties te kunnen ontvangen zodat ik ze snel kan toepassen bij de volgende voeding. Ik gebruik na elke voeding al bepanthen op mijn tepels. Ook wilde ik vragen hoe lang duurt het voordat tepelkloven geheeld zijn? Bedankt voor de reacties. Liefs Sabrina
hallo Sabrina, Ja, heel erg vervelend, tepelkloven. Ik had er bij Mikai ook erge last van en smeerde ook flink met bepanthen. Bij mij hebben teperhoedjes heel erg geholpen. Heb ze bij de drogist gekocht, van Avent. Heb het iets meer dan een week gebruikt en geef nu na 10 weken nog steeds borstvoeding, zonder kloven. Goed aanleggen blijft wel belangrijk! Mikai had geen moeite met de plastic tepelhoedjes, maar niet iedere baby houdt ervan. Plastic hoedje beetje natmaken en over je tepel zetten. Tijdens het drinken blijven de hoedjes niet altijd fijn zitten, maar dat is even uitproberen. Het is de moeite waard voor die paar euro om te kijken of het gaat werken! Succes meid! Groetjes Claire
De kraamverzorgster vertelde mij dat je vooral niet meerdere keren per dag een dikke laag bepanthen (of andere creme) moet smeren. Zo houd je de tepel namelijk week en weke huid is kwetsbaar. Een druppel bv erover uitsmeren en laten opdrogen schijnt ook goed te werken. Ik had na de eerste twee dagen ook ontzettend kloven. Heb sindsdien max 1 keer per dag een heeeeel dun laagje bepanthen gesmeerd en het gaat nu al stukken beter, echt een verademing. Oh en wat ze ook als tip gaf is een tijdje een lauwe fohn op je tepel, omdat de huid dan goed droog wordt en dan zou harden.
Bedankt voor de tips. Ik ga minder smeren met bepanthen en ga ook eens kijken voor tepelhoedjes. Ik heb ook nog wat andere vraagjes: 1: Alex is na de nachtvoeding erg onrustig, slaapt dan niet meer terug in en blijft soms tot 2 uur na de voeding wakker. Wat kan dit zijn en wat kan ik hier het beste aan doen? Overdag hebben we hier geen problemen mee. 2: Alex zit veel met zijn vingetjes en duim in zijn mond gaat hier dan ook aan zuigen. Maar wanneer mag een baby een speentje om op te zuigen? De borstvoeding verloopt zeer goed Alex hapt makkelijk aan en ik heb hier nooit problemen mee gehad. Alex drinkt ook in een keer goed door. Ik hoop dat jullie de vragen kunnen beantwoorden. Fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar. Groetjes Sabrina Jansen
Volgens mij heeft een baby nog hetzelfde ritme als in je buik.. Overdag als je bezig bent is hij stil.. Wordt dan in slaap gewiegd en als je stil zit in de avond/nacht dan worden ze meestal wakker.. Bij ons gaat het ook nog niet altijd goed hoor Ik smeerde ook bepanthen op me tepels.. Liet ze eerst wel drogen met een druppeltje melk erop.. Ik smeerde wel na elke voeding maar dan echt een heel dun laagje hoor.. En bij mij waren de tepelkloven na 1 week helemaal weg. Na 2 dagen was het al minder.. En over het speentje... Ik heb het al na 2 weken gegeven omdat ze slecht sliep en alleen op me pink wilde sabbelen.. Ze zeggen dat als ze op hun handje sabbelen dat het hongersignalen zijn.. Is bij ons ook zo.. Maar soms doet Lisa het ook een half uur na de voeding en dan heeft ze zeker genoeg gehad. Dus kan ook gewoon zuigbehoefte zijn.. Dus gewoon een speentje proberen als ze goed aan de borst drinkt. Gebruik dan een combi. die lijkt op de tepel van de borst. Ik heb hem van Difrax en ben hier heel blij mee Succes meis!
Hier niet echt tepelkloven gehad, maar bij irritatie smeerde ik er Lansinoh zalf op, ik kon niet zo goed over Bepanthen, dat vond ik best wel prikken. Dit was op aanraden van de lactatiekundige.
Wat bij mij heel erg hielp was voeden in een andere houding. Ik kreeg tepelkloven door Finn zittend te voeden en de kraamverzorgster stelde voor om een tijdje liggend te voeden zodat Finn op een andere manier aanhapte en de kloven dus niet elke keer op dezelfde manier weer geirriteerd werden. Bij mij heeft dit ontzettend geholpen, kloven waren snel over en daarna kon ik gewoon weer zittend voeden.
Er zijn twee verschillende oorzaken voor tepelkloven. 1- kind drinkt met verkeerde techniek, waardoor je tepel in zijn mond schuurt. Daardoor ontstaan kloven. Dat kun je oplossen door heel goed op het aanleggen te gaan letten. Op youtube kun je filmpjes vinden waar je kunt zien waar je op moet letten. Je voelt het meteen als je kind goed aanligt: geen pijn, en je kind drinkt de kloven dicht. 2- spruw. Een schimmelinfectie die de huid van je tepel weker maakt, waardoor die sneller kapot gaat. Spruw moet je behandelen, gewoon even huisarts bellen. Kind en moeder behandelen, anders blijf je elkaar besmetten. Bij spruw moet je niet met bepanthen of zo smeren, want dan gaat het broeien en wordt de infectie erger. Tepelhoedjes moet je absoluut niet gaan doen met kloven. Ze maken het probleem alleen maar erger. Je kind leert een verkeerde drinktechniek aan, in de hoedjes kunnen de kloven erger worden door wrijving op de siliconen. En spruw genees je er ook niet mee. Op borstvoeding.com kun je ook heel veel lezen over kloven en wat je kunt doen. Daarnaast kun je gratis bellen met iemand van LLL of VBN (telefoonnummers vind je via borstvoeding.com). En als je overmorgen geen verbetering merkt: schakel een lactatiekundige in (ook die zijn te vinden via borstvoeding.com)
ik gebruikte bij de eerste bepanthen, maar dat werkte helemaal niet. bij de tweede gebruikte ik wolsvet en dat doet het super, dat is van medela. hier even mijn ervaring met tepelhoedjes! ik vind ze GEWELDIG! zowel bij mijn oudste als mijn jongste had ik enorme kloven in de eerste week, echt tot bloedens toe, terwijl de lactatiekundige en de kraamhulp beiden zeiden dat de drinktechniek en aanleggen helemaal goed was... bij de oudste heb ik op dag 4 tepelhoedjes gekregen van de kraamhulp, wat was ik opgelucht en blij! ik kon nog steeds voeden, maar het deed geen pijn meer! ik wilde wel graag weer gewoon voeden omdat het wel zorgde (bij mij dan) voor een hoop troep, veel lekken,continu drijfnat met voeden, dus kon alleen op het bed voeden met een paar handdoeken er onder. maar ik durfde niet goed meer. uiteindelijk kreeg mn zoontje op een gegeven moment honger, was nog niet helemaal gepland was en toen moest ik dus buiten de deur voeden. met hoedjes was geen optie omdat dat gewoon te veel troep gaf, dus toen heb ik het met 5 weken weer zonder geprobeerd en vanaf dat moment helemaal geen last meer gehad! bij mijn tweede lagen de hoedjes alweer uitgekookt en al klaar voor het geval ik ze nodig had! ook nu ontwikkelde ik bij de 2e dag al kloven. ik had dezelfde kraamhulp gevraagd als bij de oudste, dus die zei ook meteen, doe maar wat je zelf goed vind voelen. dus ik meteen die hoedjes gebruikt, mn kloven heelden weer, en op dag 4 (voor mijn doen dus supersnel weer) zonder verder gegaan, en nooit meer pijn gehad! dus ik zeg: gebruik die hoedjes! bij een eventuele volgende liggen ze ook zeker weer kant en klaar!
En ik zeg: KIJK ENORM UIT MET TEPELHOEDJES!!! Gebruik ze alleen onder professionele begeleiding van een lactatiekundige. Ze kunnen namelijk je borstvoeding helemaal verknallen als ze niet op de goede manier gebruikt worden, en ze kunnen het probleem erger maken. Zeker als er sprake is van spruw. Mijn kinderen waren zonder tepelhoedjes nooit aan de borst gekomen, dus ik ben echt niet tegen het gebruik ervan. Maar ik ben wel tegen het gebruik zonder goede begeleiding, ze kunnen een prima hulpmiddel zijn, mits er goed mee omgegaan wordt. Of ze kunnen de borstvoeding om zeep helpen. Bel dus een lactatiekundige, die zijn ervoor!
Hoi Meiden, Bedankt voor de reacties. Ik heb de afgelopen dagen 1 x daags gesmeerd met bepanthen en ik moet zeggen het gaat al stukken beter met de borstvoeding. Het is al minder pijnlijk. De kloven zijn ook al bijna niet zichtbaar meer op mijn borsten. Alex heeft vannacht voor het eerst met een speentje geslapen en het gaat super. Hij krijgt hem in bij het inslapen na de voeding en valt dan vrij snel in slaap. In zijn slaap gooit hij het speentje eruit en slaapt dan rustig verder. Soms weigert hij het speentje en valt zonder in slaap. Ik heb heel goed geslapen vannacht en dat heb ik echt even nodig gehad. Nog een vraagje dat bij mij opgekomen is: Hoe doen jullie het als jullie ergens heen gaan waar je geen borstvoeding kan geven geven jullie dan weleens borstvoeding via een flesje dat je het afkolfd? We hebben 2 januari een nieuwjaarsreceptie waar we graag heen gaan maar er is daar geen warme ontspannen omgeving waar ik op mijn gemak borstvoeding kan geven en ik wil dit liever niet in het openbaar doen. Iedereen alvast een goed nieuwjaar. Groetjes Sabrina
Hoi Sabrina, Ik heb 8 maanden BV gegeven en vrij veel gekolfd, maar ben daar pas (naar ik dacht) rond 6 weken mee begonnen om het mn dochtertje te geven met een flesje. Als ik ergens heen wou probeerde ik het gewoon zo in te plannen dat het tussen 2 voedingen in was. En in het begin ook regelmatig dingen overgeslagen, tsja, jammer hoor, mn kleine meidje ging voor! Feestjes en dergelijke komen wel weer en ik wou kostte wat kost BV geven, dus dan is 't soms niet anders. Later werd ik wel makkelijker in het openbaar BV geven, dat scheelde wel! Groetjes van Felice
Bepanthen hielp bij mij helemaal niet. Ik weet niet waar je woont, maar in Bakel (een gat in Brabant) zit een apotheek en daar hebben ze speciale tepelklovencrème. Die heeft mijn man voor me gehaald en na 1 dag waren de kloven al bijna helemaal weg. Dus dat is zeker wel de moeite waard. Misschien kunnen ze het ook voor je opsturen als je ze belt, dat weet ik niet. Er is overigens maar één apotheek in Bakel dus kan niet missen.
ik had 2 dgn echt-echt last van d ekloven...bepanthen hielp bij mij echt heel snel..ik smeerde gewoon dun na elke voeding, als het druppeltje moedermelk was opgedroogd... het was na een week helemaal over, dat de korstjes eraf vielen zegmaar... speentje vanaf week 2....maar wilde em echt sporadisch...pas vanaf een week of 6 wilde ie em vaker...ik heb nooit een hongesignaal gemist daardoor...meestal haal ik sowieos het speentje eruit als ie slaapt of net voor ie slaapt...
Nee dat heb ik absoluut nooit gedaan. Wat mij betreft bestaan plaatsen waar je geen borstvoeding kunt geven simpelweg niet. Maar op 2 januari ben jij nog maar net bevallen en je kind is nog erg jong. Wil je dan echt uit? En wil je dan echt langer dan een halfuurtje blijven (dan hoef je namelijk niet eens aan voeden te denken). Als een plek niet geschikt is voor borstvoeding, dan is ie toch so wie so al niet geschikt voor een pasgeboren baby?
hoi meis ik ben kraamverzorgster en als iemand tepelkloven heeft raden we mother mates aan dat werkt geweldig!!!!! binnen een dag voel je al verschil. het zijn een soort sileconen borstcompressen en er zit voor 5 a 7 dagen een werkzame stof in die ervoor zorgt dat je hele tepelkloven genezen het kost rond de 13,95 per paar. toets het maar eens op google in mother mates en dan je woonplaats dan kan je kijken waar je ze kan halen want niet iedereen verkoopt het GEEN LILYPADS hahaha die zijn niet voor tepelkloven succes meis
Hoi, De tepelkloven zijn al een stuk minder maar ik hou de mother mates in mijn achterhoofd. Mocht ik er weer last van krijgen dan ga ik dit zeker proberen. Over de nieuwjaarsreceptie het is wel mogelijk om daar te voeden maar dan is dit openbaar en dit wil ik liever nog niet. Ik denk dat ik ga proberen tussen twee voedingen in te gaan. Want ik zou het toch niet lang volhouden. Bedankt voor de reacties. Groetjes Sabrina
trouwens ik deed wel pads in mn beha...dan voeld eik de pijn niet...van het schuren van kleding ofzo..