Peuterzwemmen en overgang zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door laravelk, 21 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Sinds een half jaar gaan we wekelijks peuterzwemmen. Ik vroeg me laatst af in hoeverre het peuterzwemmen nuttig is als voorbereiding op de echte zwemles? Ik had eigenlijk bedacht D. pas op zwemles te doen als hij 5 is ( concentratie, kracht en gewend aan school) maar nu hij zo lekker peuterzwemt vraag ik me af of het niet jammer is er een jaar tussen te laten als peuterzwemmen afgelopen is.
    Kunnen kinderen die peuterzwemmen gedaan hebben over het algemeen goed mee met de zwemles als ze 4 zijn?

2. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Zo heeft mijn zus ze inderdaad doorgeschoven. Met net 5 jaar was er dan ook probleemloos een a diploma gehaald! Alleen doen als je kind er idd plezier in heeft.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik vind dat ze het zwemmen inderdaad beter oppakken. Natuurlijk wel compleet afhankelijk van de manier van peuterzwemmen. Ik ken peuterzwemmen waar het alleen maar liedjes zingen is en een paar spelletjed. Maar waar ik op baby/peuterzwemmen zit, is het echt voor bereiden. Kindjes van 9 maanden leren al de kant beet te pakken, onder water gaan, op rug en trappelen met de benen, in het water springen, op de kant klimmen enz.
    Ze zijn al watervrij en dat is echt een voordeel. Natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel je zelf nog met ze zwemt. Ik weet dat ik en mn zusjes vroeger meteen op zwemles gingen rond 4 a 5 jaar. Veel dingen vonden wij en de andere kinderen nog eng. Duurde dus langer voordat we dit durfden en konden. Kids van tegenwoordig, kunnen dit al dus sneller diploma.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik vind dat ze hier wel goed aanpakken. Deze groep is van 2,5/3 tot 4 jaar. Ze leren drijven, trappelen, duiken, onderwater zwemmen en de les wordt afgesloten met een liedje. Daarnaast zwemmen we vaak nog minimaal twee uur vrij. Ik denk dat -op dit tempo- D. bovenstaande dingen wel onder de knie heeft als hij 4 is.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Volgens een zwemjuf die ik ken, maakt het niets uit of ze wel of niet peuterzwemmen hebben gedaan, ze halen er gemiddeld niet sneller hun diploma mee zei ze.
    Heb ook nooit peuterzwemmen gedaan, met 4 jaar en 3 maanden begonnen en 10 maanden later had ze haar diploma, terwijl ze zwemmen eng vond toen ze begon, maar die angst was 2 lessen later al weg.
    Als je kind het leuk vindt, zou ik gewoon na het peuterzwemmen doorgaan of een pauze van een paar maanden inlassen, aangezien wennen op school vaak al aardig wat energie vraagt.

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het hangt ontzettend van het kind af. Peuterzwemmen kan voordelig werken (watervrij, basis opgebouwd, zelfredzaam) , maar soms ook nadelig (meer onderwater dan aan het luisteren boven water, kinderen denken dat ze al kunnen zwemmen dus vinden les niet zo boeiend)

Verder blijft de combinatie iets heel moeilijks, waar ze geestelijk klaar voor moeten zijn, 2 verschillende dingen doen met armen en benen is moeilijk te verwerken voor jonge kinderen. Ook kracht kan een probleem zijn.

Ik zie dus beiden.. Bij mijn oudste pakte het goed uit, met 1 jaar zwemmen (45 minuten lessen) had ze A en B en met 14/15 maanden had ze C. Ze is op haar 4e verjaardag begonnen.
    Maar ze had ontzettend veel moeite met de schoolslag. De rest kende ze al zo'n beetje en moest enkel nog wat bijgeschaafd worden. Beenslag pikte ze snel op, maar die armen erbij...
    Overigens koste het haar wel een halve schooldag de 1e 3 maanden. Het was anders te vermoeiend.

Bij mijn jongste ga ik het dus precies weer zo doen. Lukt het niet dan niet, dan doet ze er maar 2 jaar over. Stoppen vind ik ook zonde.

Je kan het gat echter ook opvangen door regelmatig te gaan vrijzwemmen en dan ook de oefeningen een beetje te doen die je bij peuterzwemmen doet/deed.

Verder zie ik soms dat kinderen ook moeite hebben om het zonder papa/mama te doen en dan bij een andere juf dan van peuterzwemmen... Ook de juf geeft dan ineens toch anders les - wat strenger soms.

Maar het hangt van je kindje af en je weet het nooit. Als je start met 4: Geef je kindje gewoon de tijd, het komt vanzelf. Gaat het snel, dan heb je mazzel zo niet, dan niet...

7. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Wij hebben met de oudste peuterzwemmen gedaan van 3 maanden tot 4 jaar. Daarna direct door met zwemles. En daar is ze nu ruim anderhalf jaar mee bezig...

Dus ondanks de peuterles (ook survival), mama die zwemjuf is, compleet watervrij zijn, vaak vrijzwemmen en een behoorlijke spiermassa bij dochter gaat het er hier niet sneller door. Ze vindt t wel erg leuk.

Zoon zelfde verhaal, maar die is net een paar maanden op les. Dus geen idee hoe lang hij er over gaat doen.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    J. is met 3,5 begonnen met peuterzwemmen (hier wat anders dan ouder- en kindzwemmen) en een dag voor haar verjaardag had ze haar eerste gewone zwemles. Ze vond het prachtig dat ze naar de 'grote kinderzwemles' mocht, dus ik zag geen reden om te wachten. Inmiddels is ze 11 maanden bezig en zit ze in badje 4 (hierna nog badje 5 en dan afzwemmen). Gaat niet slecht dus. :)

Wat ik met de jongste doe weet ik nog niet. Ik ga haar wel inschrijven voor peuterzwemmen, maar ik weet nog niet of ik haar laat gaan. Ligt er aan of ze het wil/hoe ze dan is met 'vreemden'. Anders zien we het later wel en gaat ze op zwemles als ze wat ouder is...

9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hier mijn ervaring... Mijn zoon ging na peuterzemmen met 3 jaar en 3 maanden over op zwemles. Hij is nu 4 jaar en 9 maanden en mag binnenkort gaan afzwemmen. Het probleem hier was zijn kracht. Met 4 jaar zijn ze nog net niet krachtig genoeg. Ik ben nog niet over uit wat ik met de jongste ga doen, erg lastig vind ik dat.

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    De combinatie ging hier als een trein maar die kracht, zucht, ;). En de borstcrawl vindt hij nog steeds moeilijk ook ivm kracht in zijn armen vermoed ik.

11. Storm

Storm Niet meer actief

Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik kinderen ken die al bijna de slagen kenden voordat ze van ouder en kindzwemmen afkwamen. Maar dan nog is het anders. Met mama zwemmen of zonder is natuurlijk al een groot verschil. En dan gaat het met name nog om kracht. Een kind van vijf is over het algemeen sterker dan een kind van 4.
    Bij mijn zoontje zie je dat verschil heel goed in de groep. De oudere kinderen gaan echt wat sneller.
    Ik heb met mijn zoontje tot zijn derde ook aan ouder en kind zwemmen gedaan. Hij durfde veel, onder water door het gat (zelf van de kant springen en er doorheen gaan), door een band of hoepel springen, zonder hulpmiddelen naar mama drijven, onder een mat door 'zwemmen' enz, en nu op zwemles zie je toch dat hij meegaat in de angst van andere kinderen. Niet willen duiken, niet met zijn hoofd onder water willen. En dan ga je vrijzwemmen, en duikt hij staand vanaf de kant het water in ;). Tja, kids.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.887
    3.922
    113
    Hier kan je van het ouder-kindzwemmen doorstromen naar het diplomazwemmen en krijgen de kindjes die ouder-kindzwemmen hebben gedaan ook voorrang.
    Ze adviseren in de meeste gevallen wel om met 4,5 jaar pas te beginnen met diplomazwemmen ivm kracht en concentratie. Maar je kunt dan wel gewoon bij het ouder-kindzwemmen blijven tot 4,5 jaar.

13. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Haha, trots op mijn kleine waterrat. Zonder bandjes van de kant, snoet in het water, bips omhoog en zwemmen maar. Nu hopen dat ie zondag bij het peuterzwemmen boven water wil blijven....

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Op zich handig, alleen moet het dan in het weekend worden aangeboden... Hier wordt ouder- en kindzwemmen en ook de peuterzwemles overal doordeweeks onder schooltijd aangeboden...

laravelk: Klinkt goed! :)

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Op zich handig, alleen moet het dan in het weekend worden aangeboden... Hier wordt ouder- en kindzwemmen en ook de peuterzwemles overal doordeweeks onder schooltijd aangeboden... Maar anders zeker handig, kan je kind wel blijven zwemmen ed, maar hoeft het nog niet hele banen te zwemmen ed. :)

laravelk: Klinkt goed! :)

16. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier is het ook op zondag maar ik weet niet of je tot 4,5 bij peuterzwemmen kunt blijven. Zou wel mooi zijn als kracht of concentratie nog niet je van het zijn

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.989
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    bij ons is er een kindje van ruim 4 die op woensdagochtend nog bij peuterzwemmen komt; ouders hebben afgestemd met school dat ze gaat zwemmen ipv school...
    Aan de andere kant zijn er ook 2 kindjes al met 3,5 naar diplomazwemmen overgegaan omdat ze zo'n talent hadden volgens de juf. Juf heeft inmiddels ook gevraagd of mijn zoontje niet al over wou naar diplomazwemmen, maar mij lijkt het niks om m al voor zn 4e te laten gaan, zeker niet als ik hier lees dat veel kindjes van 4 moeite hebben met zwemles.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh, ik dacht dat t sowieso nuttig was, al heb ik het nooit met die insteek gedaan, ze ging gewoon door na ouder en kind, naar voorbereidend/peuterzwemmen (tot 4,5 jaar).
    De eerste badjes was ze zo door en het ziet er naar uit dat ze na 10mnd 'echte' zwemles haar A diploma heeft. Itt een vriendinnetje die een maand later is begonnen en geen (peuter)lessen vooraf heeft gehad, die zit pas net in badje 2.
    Maar het zal sowieso ook afhangen van het kind. Peuterzwemmen vond mijn dochter op t einde niet veel meer aan, maar echte zwemles wel. Qua techniek was/is ze heel goed, kracht was eventjes een probleempje, maar lijkt nu ook prima (volgens mij was dat gewoon rekken vanuit de zwemschool, maar goed ;))
    Ik zie ook wel kindjes uit haar peuterklasje die niet zo hard gaan/gingen als zij. Idd, daar ligt het dan aan o.a. spelen, kracht of concentratie.

Deel Deze Pagina