Peuter plast in haar broek na bezoek opa&oma

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Beay, 10 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    771
    584
    93
    Vrouw
    Hoi allemaal,
    Ik durf het nergens te vragen, want het gaat om mijn schoonouders en ze voelen zich snel aangevallen (feedback is een nog go).
    Onze dochter, 3,5 jaar oud, is net een weekje of 3 zonder sondevoeding. Ze wilde enorm graag bij opa en oma slapen en nu was het eindelijk zo ver.
    De 2e avond, blijkt achteraf, wilde ze naar huis en heeft oma niet naar huis gebeld.
    De volgende ochtend heeft ze mijn man gebeld of ze opgehaald kon worden.
    Vanaf het moment dat ze thuis is, is ze ineens niet meer zindelijk. Ze schrikt er ook van. Ze vroeg aan het einde van de dag een luier, nadat het steeds mis ging.
    Nou is dit niet de eerste keer, maar de 3e keer dat ze ineens niet meer haar urine op kan houden, nadat ze bij opa en oma is geweest. De vorige 2 keren heb ik haar urine laten onderzoeken en bleek alles keurig in orde, dus ik gok dat er ook deze keer niets aan de hand is wat betreft blaasontsteking.
    Omdat ik het zat was, heb ik haar gevraagd of er iemand aan haar vagina heeft gezeten. Ze geeft geen duidelijke antwoorden. Maar het lijkt erop van niet.
    Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn? Waarom heel specifiek als ze daar is geweest?

    Overigens eet ze ook ineens slecht en lijkt het alsof de 3 weken zonder sondevoeding in het water vallen.
    Ze is al een half jaar zindelijk, dag en nacht, urine en ontlasting, zonder ongelukjes.

    Bedankt voor jullie reacties!
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.449
    5.806
    113
    Durft ze bij opa en oma misschien niet naar de wc? Of misschien enkel om te plassen en nu last van verstopping door het ophouden? Als mijn oudste ineens in haar broek ging plassen, was dat 9 van de 10x het teken dat ze last van verstopping had (door te lang ophouden), daardoor voelde ze niet meer dat ze moest plassen.
     
    Beay vindt dit leuk.
  3. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.644
    2.020
    113
    Goh wat lastig en ik snap je zorgen wel hoor! Hoewel het eng is om eraan te denken zou ik misbruik in ieder geval proberen uit te sluiten.
    Ik heb een tijdje geleden daarmee te maken gehad: mijn zoon (geboren als meisje) kwam ineens naar boven, totaal van streek en vanonder onder het bloed. Toen ik ging kijken was hij helemaal ingescheurd van zijn vagina tot zijn anus. Ik ben uiteraard ook gelijk het gesprek aangegaan maar op advies van de huisartsenpost de volgende dag direct naar de dokter gegaan. Zij heeft toen op haar manier ook nog een aantal vragen gesteld. Huisartsen weten vaker wat beter hoe dat aan te pakken met kinderen. Gelukkig bleek hier iets dergelijks niet aan de hand maar ik ben er nooit achter gekomen waar het vandaan kwam.

    Een bezoek aan de huisarts kan sws geen kwaad want dan kan je gelijk medische zaken laten uitsluiten.
    Ze heeft natuurlijk wel een pittige tijd achter de rug, voelt ze misschien heimwee als ze daar is? Dat dat haar in de weg zit? Doen ze dingen daar heel anders dan thuis? Pakken ze bijvoorbeeld het straffen anders aan of is de dagstructuur heel anders?
     
    Beay vindt dit leuk.
  4. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    771
    584
    93
    Vrouw
    Nou.... Toevallig is ze net als een volwassen man naar het toilet geweest in 3 sessies. Klinkt heel aannemelijk!
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  5. Beay

    Beay Bekend lid

    29 jul 2019
    771
    584
    93
    Vrouw
    Het is een tijdje mijn werk (jeugdhulpverlening) geweest om deze signalen direct, heel serieus te nemen en ik schiet daar soms in door. Want op deze leeftijd kan het nog vanalles zijn en ik besef me dat pas na de eerste schrik. En ik weet ook dat de mensen van wie je het niet verwacht alsnog zulke gekke dingen kunnen doen (en ik verwacht dit echt niet van ze, dat voorop gesteld).
    Ik dacht nog aan een schimmeltje, want wel gezwommen.
    Ze doen daar de dingen heel anders! Er is geen plek voor gevoelens en emoties en de kans bestaat dat er om gelachen wordt.
    Er wordt daar inderdaad ook gestraft. Zonder uitleg moet ze dan ergens gaan zitten. Eerlijk gezegd heeft ze hier nog nooit in die mate straf gehad. Dat is ook eigenlijk onnodig want ze is ALTIJD eerlijk. En eerlijkheid bestraffen we niet. Maarja ik ben de zweefteef die over gevoelens praat en boeken lees over pittige peuters (mijn zoon) enzo.. Haha!

    Wat een ontzettend naar verhaal joh! Hopelijk gaat hij ooit vertellen wat er wel is gebeurd.
    Het gevoel van willen beschermen tegen de grote boze wereld en weten dat dat niet altijd kan is soms zo overweldigend. Tegelijkertijd maakt het me hartstikke trots dat ze het allemaal aan het ontdekken is.
     
  6. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    6.012
    5.462
    113
    Vrouw
    Heeft ze het wel naar haar zin bij opa en oma?

    Als ik jouw verhaal zo lees, geen haar op m’n hoofd die eraan zou denken om mijn kind daar te laten slapen. Is het nodig dat ze daar slaapt of is het gewoon voor de leuk?
     
    Forumnaam, lorreke, Jo79 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.203
    8.076
    113
    Vrouw
    Ik begrijp dat jij je zorgen maakt. Maar er zijn ook wel wat factoren die maken dat het niet ernstig hoeft te zijn. Jouw dochter is nog jong. Ze zou ook erg moe kunnen zijn na dit avontuur. Daarbij is een sonde ook niet niks. Dat zou ook extra angst veroorzaakt kunnen hebben. Waardoor de veilige thuishaven nog lastiger is om te verlaten. Misschien was logeren voor haar te vroeg.
     
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.760
    3.493
    113
    Kan ze het niet gewoon heel spannend vinden ze is ook nog maar 3.5 en Als jij zegt dat het daar heel anders gaat betreft gevoel enz denk dat een 3.5 jarige dat veel intenser intuïtief voelt.
     
    merah, chrystel73 en Jo79 vinden dit leuk.
  9. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    2.061
    1.850
    113
    Geen idee uiteraard wat de oorzaak is.
    Maar ik merk aan mijn zoontje dat logeren wel echt een intense ervaring is. Hoe leuk hij het ook vind. Maar na een dag is hij dan echt dood op.
    Wij brachten hem op die leeftijd vaak rond 14 00 u en haalde hem volgende dag in loop vd ochtend op. En dat was meer dan lang genoeg.
    Dan had hij enorm genoten maar was ook helemaal op en de dag die dan volgde was hij niet te genieten.

    Ik kan me voorstellen dat het voor een 3,5 jarige gewoon best veel is om lang van huis te zijn en een omgeving waar alles anders is.

    Het is een ander verhaal voor een kindje die gewend js om bijv. 1x per week bij opa en oma te slapen oid.

    Mogelijk dat je kindje dus gewoon erg moe is van alle indrukken?
    Na hoelang pakt ze de zindelijkheid weer goed op? Is dat bijv. na 1 of 2 dagen weer helemaal goed. Of houd het dan langer aan.

    Als de angst voor misbruik in je hoofs blijft spelen kun je het altijd eens met je huisarts bespreken. Gewoon om te delen en misschien nog wat tips te krijgen?
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.795
    3.635
    113
    Ze is 3,5 jaar en wou na de eerste nacht al naar huis, waar ze niet naar hebben geluisterd. Ik denk dat ze het gewoon spannend vindt en dat ze door die spanning een terugval heeft.
     
    merah, Spectre, Bloem2310 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.807
    7.961
    113
    Nou dit! Het staat letterlijk in de eerste post. Kind wil naar huis en oma heeft daar niets mee gedaan. Nogal logisch dat daar dan op gereageerd wordt door kind.
     
    Sado vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina