Mijn zoontje kauwt zo slecht.... Na 3x kauwen slikt hij zijn hap Door. Regelmatig blijft er dan ook iets hangen in zijn keel waar hij bijna in stikt. Hij weet t er altijd weer uit te werken, maar ik ben als de dood dat het een keer mis gaat. Ik heb al veel geprobeerd. Met hem samen kauwen, in je mond kijken hoe plat het hapje is, brood aanbieden in grote stukken (zodat hij wel móét kauwen) of juist in kleine stukjes (maar dat bevordert juist doorslikken zonder te kauwen), slokje drinken erbij... ik weet het niet meer. Heeft iemand de gouden tip? Moet er niet aan denken dat er vanmiddag een druif verkeerd schiet, gisteren weer ergens gelezen dat verstikking op die manier de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge kinderen is... brrr!
De tip die ik hier van de logopedist had gekregen was om kleine stukjes echt in zijn wang te stoppen zodat hij wel een kauwbeweging moet maken.
ohhh heel herkenbaar, of je over mijn zoon schrijft. meneer hier propt maar door en door totdat zn mond net niet meer dicht kan en wil dan gaan kauwen... tsja dat gaat dus niet waardoor de helft ook zo doorgeslikt word en als zn mond dan weer ongeveer leeg is moet er al een nieuwe hap in. en zeggen dat het niet mag en eerst de mond leeg eten is een hele boze peuter... ik heb het een beetje opgegeven om hier iets aan te doen eigenlijk... op zn 15e zal hij wel netjes kunnen eten en hopelijk overleeft hij het tot die tijd zonder te stikken ik zou namelijk ook niet meer weten wat ik eraan moet of kan doen... moet wel zeggen dat het met de tijd soms beter gaat, voor de tv kan hij heel rustig eten (lees: geen tijd om te eten en naar de tv staren) en dan gaat het dus wel netjes hapje voor hapje maarja om nou altijd voor de tv te eten is niet de oplossing
Dankjewel voor de reacties. Die tip van het stukje in zijn wang ga ik eens proberen! Het probleem is niet zozeer dat hij zijn mond helemaal volpropt, hij kan prima hapje voor hapje eten. Het is meer dat hij echt te weinig kauwt. Hij slikt zijn happen bijna heel door! Tot nu toe redt hij het er wel mee, maar het hoeft maar één keer verkeerd te gaan natuurlijk...