partner speciaal verlof bij bezoek verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jessica507, 6 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    Hoi meiden

even een vraagje
    als ik naar de verloskundige ga kan ik gewoon bij mijn werk aangeven dat ik speciaal verlof nodig heb net zoals bij de tandarts en dokter etc.

geld dit ook voor mijn partner?
    krijgt hij deze uren ook boeken als speciaal verlof net zoals dat hij naar de dokter of tandarts moet ondanks dat het niet voor hem zelf is?
    of moet hij een vrije middag/ochtend nemen.
    mijn partner is werkzaam in de bouw.

wie weet dit?

veel liefs

2. Willow

Willow Actief lid

31 jul 2007
    339
    0
    0
    Dat hangt van de werkgever af, maar ik denk niet dat er veel werkgevers zijn waarbij verloskundigebezoek van de partner bijzonder verlof is.

Ik moet zelf ook met bezoekjes aan de vk plannen in mijn vrije tijd, of er anders uren voor opnemen. Ook dat is dus bij iedere werkgever anders.

3. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Nee, het bezoek is alleen belangrijk voor de zwangere, dus voor de aanstaande papa's is er helaas niks geregeld.

Mijn verloskudige had ook 1 keer per week een avondspreekuur. Misschien is dat een idee, dan kan hij ook gewoon af en toe mee?

4. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    helaas is er bij ons geen avond afspraak mogelijk! wel jammer maar hij hoeft niet iedere keer mee van mij. maar zoieso de eerste keer met de intake en met de echo.

5. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik had begrepen dat je altijd recht hebt op bezoek aan de verloskundige ed. tijdens werktijd (als het tenminste niet net zo gemakkelijk op een vrije dag zou kunnen). Raar dat je daar dan uren voor op moet nemen... klinkt ook niet helemaal eerlijk.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    konijn/willow

volgens mij heb je idd gewoon recht op "bijzonder" verlof voor verloskundige/gyn bezoek.
    Kan je werkgever niet blij mee zijn, maar ja... sommige dingen daar hebben vrouwen voor ons al voor gevochten en dus afgedwongen...

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    o nog even on topic..
    Volgens mij geldt het idd alleen voor de zwangere vrouw

8. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Op de site van de SZW, dus een wettelijke bepaling!

Uw werkgever moet ervoor zorgen dat u veilig en gezond kunt werken tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding. U blijft zoveel mogelijk uw eigen werk doen. Als dit niet mogelijk is, kunnen uw werkzaamheden of werktijden worden aangepast.

Aanpassing werk bij zwangerschap
    Als de werkgever de mogelijke gevaren niet of onvoldoende kan wegnemen, kan uw werk worden aangepast. In het uiterste geval krijgt u tijdelijk ander werk aangeboden of hoeft u tijdelijk niet te werken.

Aanpassing werktijden bij zwangerschap
    Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken hebt u recht maar overleg wel altijd met uw werkgever:
    1. regelmatige werktijden en rusttijden
    2. extra pauzes (maximaal 1/8 van uw werktijd)
    3. een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank)
    4. geen overwerk en nachtdiensten
    5. zwangerschapsonderzoek onder werktijd
    U hebt hier tot zes maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken).

9. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    Hoi

ik denk dat jullie mij verkeerd hebben begrepen ik hoef voor mijn bezoek aan de verloskundige geen eigen tijd in te leveren.
    ik kan gewoon betaald vrij nemen mijn baas schrijft dat als speciaal verlof. maar het word wel 100% betaald! maar ik vroeg inderdaad gewoon af of de partner dat ook betaald kreeg.

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Jessica, we hebben geprobeerd antwoord te geven op jouw vraag, alleen zagen we dat Willow de afspraken in haar eigen tijd moet plannen, terwijl dat idd niet hoeft (is natuurlijk wel aardig richting je baas hoor, maar het mag tijdens werktijd :D)

En volgens mij geldt het voor je man niet. Dus die moet wel tijd inleveren. Maar wie weet in overleg.. dan kan vaak een heleboel.

11. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik probeer trouwens zoveel mogelijk de afspraken op mijn vrije dag te plannen, maar als het niet anders kan, dan houdt het op.

Als mijn man mee moet/wil naar bijvoobeeld de verloskundige of een echo, dan probeer ik de apraak zo laat mogelijk te plannen en hij probeert dan wat eerder weg te gaan van zijn werk.

Met het werk dat mijn man doet is dat geen probleem, want hij kan zijn tijd flexibel inplannen en het op een ander moment compenseren (hoewel het er meestal op neer komt dat hij veeeeeel te veel uren maakt, dus compenseren hoeft niet). Het wordt natuurlijk wel wat lastiger als je vastzit aan vaste werktijden.

Eigenlijk heel oneerlijk dat een man er uren voor in moet leveren. Het is echt niet nodig dat een man iedere keer meegaat naar de verloskundige, maar een aantal keren (zeker als het over de bevalling gaat) is wel gewenst... zelfde geldt voor de echo. Er zou ook een (beperktere) regeling voor mannen moeten zijn. Maar dat vind ik ook ten aanzien van het bevallingsverlof. Het zou veel fijner zijn als een man ook een week of twee thuis zo kunnen zijn. Hij hoeft fysiek wel niet 'bij te komen', maar ook voor hem heeft het een behoorlijke impact. En je krijgt tegenwoordig het minimum aan kraamzorg. Dan voel je je een stuk zekerder als je even met z'n tweeen bent.

Deel Deze Pagina