Afgelopen weekend heb ik heerlijk lopen smullen van mijn pasta met kip, pesto, pijnboompitten en lekker veel Italian Flakes (parmezaanse kaas dus). Maar: nu lees ik dat dit gemaakt is van rauwe koemelk? Dit wist ik helemaal niet. Kan het ook kwaad als je het dus verhit (dus bijvoorbeeld in de pan al er doorheen roert)? Voor mijn vega risotto voor komend weekend zal ik maar mozzarella gebruiken dan..
Parmezaanse kaas is niet altijd rauw, dit moet op de verpakking aangegeven staan. En als je het verhit dan kan het helemaal geen kwaad meer Kijk bij mozzarella ook of hij niet met rauwe melk gemaakt is!!
Eerder mocht je wel de rauwmelkse kazen die je kunt schaven, de harde kazen. Waaronder dus parmezaanse kaas. Maar geloof dat dat recent gewijzigd is, hoorde het van zwangere vriendin. Net als tonijn, mag ook ineens niet meer. Website van Voedingscentrum zal het wel opstaan. Ik heb gewoon parmezaanse kaas gegeten toen ik zwanger was (maar toen ‘mocht’ het nog ) toch altijd een dingetje om dingen die op zwarte lijst staan toch te doen. Als je het verhit is er sowieso niks aan de hand. Smakelijk
Precies, ik had deze, maar hier staat op dat het gemaakt is van rauwe melk: https://www.ah.nl/producten2/product/wi143821/ah-parmigiano-reggiano-flakes Hier wil ik een bol van door de risotto doen, en dus al roerende meewarmen. https://www.ah.nl/producten2/product/wi186787/galbani-mozzarella-di-latte-di-bufala Volgens mij kan dit wel. Over de tonijn, dat eet ik wanneer ik hier zin in heb nog steeds gewoon uit blik. Bij mijn zoontje ook genoeg gedaan (hetzij meegewarmd).
Hmm.. ja, ondanks dat ze heerlijk waren afgelopen weekend laat ik ze vanaf nu maar staan. Waarom mag het eigenlijk niet? Waarom is rauwmelkse kaas niet goed? Ook vanwege listeria?
Ik lees wel dit: "Veilig kaas kiezen kan in de supermarkt prima, door in de fabriek ingepakte zachte kaas te kopen met op het etiket de term: gepasteuriseerd. Gepasteuriseerde melk is kort verhit om bacteriën onschadelijk te maken. Dit betekent dat de kaas goed verhit is. Gelukkig is dat met de meeste kazen in Nederland het geval. Of kies een harde kaas, zoals de Hollandse boerenkaas of de Italiaanse Parmezaanse kaas. Daarin kan de listeria niet overleven of groeien, ook al is deze gemaakt van rauwe melk. Ook alle soorten smeerkaas, roomkaas, hüttenkäse (cottage cheese) zijn veilig, omdat deze zijn gepasteuriseerd." bron: https://www.oudersvannu.nl/zwanger/voeding/welke-kaas-mag-eten-tijdens-zwangerschap/
Klopt, ik ga alleen in dit geval toch liever voor het alternatief zonder rauwe melk. En idd vanwege listeria
Ja is vanwege listeria. Maar eerder mochten gewoon de harde rauwmelkse kazen wel. Alle kaas, rauwmelks of niet, die je kan schaven. Maar dat is dus recent gewijzigd. Ik ga het gewoon eten als het er nog een keer van komt. Tonijn is vanwege zware metalen en stapeling van slechte stoffen, eind-voedselketen roofvissen. Maar dat ik eet ik ook gewoon als ik zwanger ben. Mozzarella moet je wel goed letten of de melk gepasteuriseerd is, aangezien dat een zachte kaas is.
Oh volgens mij heb ik al meerdere keren parmezaanse kaas gegeten. Ik dacht dat vooral de pesto (basilicum) was waar je mee op moet letten qua Italiaanse keuken..
Tja, als het met mate is zal het allemaal wel meevallen denk ik altijd. Maar ik las dat basilicum weeën/menstruatieopwekkend werkt. Maar goed, qua hoeveelheden die daar voor nodig zijn moet je vast een hele struik wegkauwen.
Bij gepasteuriseerd hoef je m niet nog extra te verwarmen. Meeste winkel-mozzarella is gepasteuriseerd
Tipje: ik heb een app, zwangerhap. Hier voer ik in als ik iets twijfel heb of iets mag. Echt ideaal De app geeft inderdaad een waarschuwing bij parmezaanse kaas indien deze niet verwarmd is
Handige tip van die app. Ongelofelijk hoe snel adviezen weer opkomen. Mijn zoon is 1,5 en er is weer zoveel verschil in wat aan- en afgeraden wordt.
Ik vind het ook bizar. Hier ook een dochter van 1,5. Ik kan het eerlijk gezegd niet zo serieus nemen allemaal ik gebruik vooral mn gezonde verstand en bekijk vooral waarom iets afgeraden wordt en maak dan mijn eigen afweging. Mijn VK adviseert dit ook en is van mening dat “men” doorslaat hierin. Straks zitten we op water en brood als zwangere.