Pakketje opsturen buitenland

Discussie in 'De lounge' gestart door Olympia, 27 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Ik heb wat vrienden in het buitenland wonen, die nu al tijden niet in Nederland zijn geweest. Ze zitten dus al heel lang zonder familie en vrienden, en daarom wil ik een klein pakketje opsturen om ze een hart onder de riem te steken.

Ik wil er wat foto's en kaartjes in doen, plus wat kleins. Een klein zakje drop, bijvoorbeeld.
    Kan niet te veel/zwaar zijn, omdat dat natuurlijk erg duur wordt.
    Ik moet echter een heel douane formulier invullen met een beschrijving van elk item plus de waarde. Er moeten misschien invoerrechten betaald worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    En wat kun je globaal wel en niet opsturen? In mijn enthousiasme bedenk ik meteen een klein stukje vacuüm getrokken kaas of rookworst.
    Maar mag je dat überhaupt wel versturen naar het buitenland?

Ik heb de site van postnl door zitten spitten, maar het wordt me niet helemaal duidelijk!

duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.146
    3.172
    113
    Volgens mij ligt dat ook een beetje aan naar welk land je verstuurd!

Zulema en mamameer vinden dit leuk.
  3. catlady

catlady Bekend lid

26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Hangt van het land af.. binnen EU is er weinig voor nodig, buiten de EU zijn er documenten nodig, aan de buitenkant moet staan wat er in zit. Kijk goed wat de regels zijn om te sturen naar het land waar je het heenstuurd.

Toen wij in Ierland woonden had de HEMA geen verzendkosten voor Ierland (foutje bedankt) Daar destijds regelmatig besteld. Drop, make up en setjes om tompouche mee te maken.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Naar de EU kan je in principe alles was niet gevaarlijk/illigaal is opsturen. Zonder invoerrechten of formulier. Medicijnen mag niet
    Naar b.v. Zwitserland mag je beperkte hoeveelheid kaas, koffie e.d. sturen, maar drop en pindakaas mag je met kilos sturen, maar het is ontzettend duur voor de ontvanger, omdat die over alles dat boven een bepaald bedrag is (65CHF) invoerrechten moeten worden betaald, maar ook over de verzendkosten. Dus als de waarde 50 euro is, en de verzendkosten 30, moet je invoerrechten over 80 euro betalen en dan is er nog een "handling fee".
    In elk geval aangeven dat het een geschenk is, op het formulier dat je moet invullen.
    Voor de VS was het dacht ik $ 200, maar dat weet ik niet zeker.
    Naar andere landen, b.v. Australie mag je, zover ik weet, geen vleesproducten sturen.

Wat je mag versturen staat op de site van post.nl, wat de kosten ter plaatse zijn op de sites van het land waar je het heen wil sturen.
    https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/verzendvoorwaarden/

5. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    In ieder geval geen douche foam sturen, die in die spuitbussen zal maar zeggen.. :|

Dag €60... beetje dom :rolleyes:

6. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de info tot nu toe!

Ik reageer later uitgebreider. Land is buiten de EU trouwens, dus wel wat ingewikkelder ben ik bang.

Iemand toevallig nog leuke (veilige ;)) ideetjes om erin te doen?

7. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    Vriendin van mij woont in Brazilië. Wij sturen vaak brievenbuspakketjes. Zij heeft nog nooit douane kosten of iets moeten bijbetalen. Wij sturen vaak iets van recepten die doen denken aan Nederland. En dan bijvoorbeeld alleen een vormpje om koekjes uit te steken of iets met een Nederlands product erop. Eerder stuurde we ook dropjes of kaas maar dit kwam bijna nooit aan ook nooit kunnen ontdekken waarom...

Als ze in Nederland zijn wat vinden ze dan leuk om te doen wellicht dat je het in die hoek moet zoeken.

Heel leuk idee

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.030
    113
    kan je niet beter iets in hun land bij een online winkel bestellen en daar laten bezorgen? Scheelt een heleboel verzendkosten en daar kan je dan iets leukers voor kopen:)

Nellie4 vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.500
    13.790
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik weet dat Australie en Nieuw Zeeland erg streng zijn met wat er wel/niet het land binnen mag.
    Pakjes kaas of worst mag daar bijvoorbeeld niet.

Kun je zeggen om welk land het gaat? Heb je meer kans dat mensen er wat meer over af weten ;)

10. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Ik noem het land liever niet ivm privacy. Denk ook niet dat er veel naar gestuurd wordt, er wonen niet zo veel Nederlanders ;)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Ook wel een goed idee!
    Ze hebben alleen niet echt online winkels. Wat ik zie is enkel meubels en servies enzo, geen eten. Bovendien doen ze niet echt aan adressen, dus dan moet het bij het postkantoor bezorgd worden:p

Ik denk dat ik gewoon voor wat veilige, kleine dingen ga. Stroopwafels en dropjes ofzo. Ik denk niet dat ik verse producten zoals worst of kaas aandurf.

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.030
    113
    :eek: Nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar welk land het gaat! Maar ik snap dat je dat niet wilt delen.

13. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.041
    1.668
    113
    Vrouw
    Haha. Ze hebben wel adressen, maar er worden overal schots en scheef huizen tussen gebouwd.
    Die nieuwe "straten" hebben dan vaak geen namen en als ze die hebben, dan is er nergens een huisnummer te vinden. Dat is dus altijd gokken.

Alleen in de grote straten hebben ze duidelijke straatnamen. Qua post gaat alles via PO boxen.

14. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    ik stuur regelmatig een doosje met met lekkers naar de US. Schuimblokken voor de kinderen, hagelslag, pannenkoekmix, stroopwafeltjes. Vul gewoon candy en cookies in en meestal zitten er nog wat kaartjes en kleding of speelgoed bij met een globale waarde van 50€ wat ik invul. Komt altijd zonder problemen aan en heb nog nooit extra hoeven betalen. De ontvanger ook niet.

15. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dat heeft niet elk land! Waar ik woon is dat eerder een uitzondering dat je online kunt bestellen.

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik zou eerst even informeren hoe duur het is om een pakket te sturen naar het land waar ze wonen.
    Ik woon in het buitenland en om een pakketje te sturen kost rond de 60-80 euro!

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.221
    28.179
    113
    Ik zou naar buiten de EU geen etenswaar sturen. 'organic material' wordt door de douane vaak gecontroleerd en kun je met hoge kosten zitten. Of in 3e wereldlanden (waar ik gok dat het pakketje naartoe moet gezien je omschrijving) komt hij niet eens aan omdat ze niet weten wat drop of Goudse kaas is.

Als je spulletjes stuurt, zet dan op de doos dat het gaat om een cadeau. Dan heb je grotere kans dat ze de doos dichtlaten en het maakt dan op zich niet heel veel uit wat erin zit (met uitzondering van eten, planten, zaden, noten, enz.)

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.347
    21.723
    113
    Fijn is dat!

Hier is dat dus wel... Een kennis (die ook geëmigreerd is vanuit NL) had laatst zo'n klein apparaatje voor internetbankieren laten opsturen vanuit Nederland. Kosten: omgerekend 100 euro. Pakketjes van Aliexpres e.d moet je ook veel voor betalen.
    Een lief bedoeld aanbod van vrienden/familieleden om lekkers op te sturen sla ik dan ook altijd af.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.347
    21.723
    113
    Dit inderdaad!
    Tegenwoordig (sinds een jaar) kan het ook waar ik woon, evenals boodschappen online bestellen. Natuurlijk wel tegen hoge verzendkosten wanneer je niet in de buurt van de hoofdstad woont (zoals ik, 5 uur rijden) en boodschappen bezorgen kan überhaupt niet als je buiten een straal van x-aantal km van de hoofdstad woont.

@Dubbelgeluk Volgens mij gaat dat in veel landen zo? Wij doen ook niet echt aan adressen hier. Veel straten hebben niet eens een naam, en dan is het van 'de straat waar die ene school of die ene bakkerij zit' :roflmao::roflmao: Voor het ontvangen van post hebben we een postvakje dat we huren. Dat "adres" (van het postvakje dus) staat ook op m'n verblijfsvergunning.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.030
    113
    Dat van een postbus voor je verblijfsvergunning had ik mij nooit gerealiseerd. Sommige landen eisen zelfs al een adres van de eerste overnachtingen na landen. Ik heb behoorlijk veel gereisd, incl Afrika, Azië, midden Amerika, maar ik kon de overnachtingsplaats altijd dmv een adres vinden. Vandaar dat ik verbaasd was. Dit waren overigens niet altijd luxueuze hotels. Maar weer wat geleerd :)

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina