Paard leasen..

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 30 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik ben benieuwd wie ook een paard leased?
    Ik wil al zolang een eigen paard .. Maar om te beginnen leek dit mij de juiste keus .. Ik sta ingeschreven. Voor een weiland + stal .. Wachttijd kan jaren zijn(gaat via gemeente ) maar wil een paard lease + kans optie tot kopen .. Want ik ga natuurlijk niet 1 jaar paard verzorgen en dan vervolgens weer weg .. Dat kan ik echt niet ..

Wie heeft ervaring net lease ? Zaterdag heb ik een afspraak om eventueel een paard te lease daar ..
    Maar was wel benieuwd naar ervaringen ..

2. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Leasen heb ik zelf nooit gedaan, een vriendin van me wel. Zelf heb ik 11 jaar een eigen paard gehad, op de manege gestald.
    Zou je niet liever een paard op een manege met privé stallen willen? Dan kan je meestal droog rijden, is er altijd advies in de buurt, staat hij altijd droog en krijgt op tijd voer. Ook is het met vakantie/ weekend weg/ ziekte makkelijker.
    Maar dat is mijn ervaring, heb mijne ook een tijdje thuis gehad destijds, maar in de winter is dat soms erg moeilijk als je niet verschillende stukken wei hebt.

Het leasen is m'n vriendin toen niet zo goed bevallen, maar dat komt meer door de mensen waar ze hem van leasde (leaste?).
    Later heeft ze een merrie laten insemineren en het veulen was dan voor haar.

En een verzorg paard of een 'Deel' paard? Bij sommige stallingen zoeken paarden eigenaren iemand die hun paard wil verzorgen voor bv gedeelde stalling.

Iig heel veel succes en plezier!

(Doordat er heel veel paarden zijn, die gekocht zijn tijdens de 'paarden hype', en later weer ter verkoop worden aangeboden, zijn de prijzen wel enorm gezakt. Voor een normaal paard of pony dan, zonder bijzondere stamboom)

3. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere

Dankje voor je reactie ..
    Het gaat via een zorg boerderij /manege .. Ik hoef er niet 4x per dag heen om te voeren.. Mag natuurlijk wel .. Ze doen het zelfde als je een eigen paard heb en volpesion hem daar stalt..
    Met de gemeente moet je idd alles zelf doen.. Maar is bij mij achter .. Dus met 2 minuten sta ik bij mijn toekomstige paard in de stal .. Daar staan veel paarden .. Mocht er onverhoopt iets aan de hand zijn dan springen de andere meiden in .. (Eten geven bijvoorbeeld ) maar of ik jaren kan wachten .. Ik wil echt een paard kopen .. Maar wil dus geen impulsieve koop doen .. Vandaar eerst leasen .. Eigen paard of blijf ik alleen lessen .. Bevalt het als het zoveel tijd kost enzo .. Zometeen bevalt het mij niet om een eigen paard te hebben .. Niet fijn voor het paard en niet fijn voor mezelf ..

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Zeker als het jaren wachten is, zou ik zelf voor een verzorgpaard gaan op een manege in de buurt.
    Dan kan je je nog altijd opgeven voor de leasing, maar als dat pakweg 5 jaar duurt ... ben je toch al bezig met de dieren.

Een eigen paard is natuurlijk nog iets anders. Daar kan je de komende tijd dan nog altijd over denken :).

Ik zou het overigens niets vinden om een paard 1 jaar te leasen en er dan alweer afstand te moeten van doen. En het geld voor een eventuele aankoop moet er natuurlijk wel zijn.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Je hebt er goed over nagedacht.
    Ik zou er alleen -en al zeker niet met 4 kinderen- aan moeten denken om een X-aantal keer per dag naar stal te moeten en dan liever voor en manege gaan.

Hoewel ik mezelf altijd prima heb vermaakt hoor, in mijn jongere jaren, op landjes en dergelijke. Maar toen had ik nog een heel hoog "door weer en wind" gehalte. Op mijn fietsje. En dan de blauwe tenen met pijn ontdooien onder de douche.

Maar goed, wat ik dus al zei: ik zou dus met kinderen eerder gaan voor wat meer comfort en ook het gemak dat je met (bijna) weersomstandigheden gewoon je paard lekker de beweging kan geven en kan rijden.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    mee eens met wat hierboven al gezegt is. je hebt kinderen, dan zou ik er echt niet voor kiezen om op een stal te gaan staan waar je bijna alles zelf moet doen. dan zou ik echt voor iets kiezen waar je bij wijze van spreken alleen je paard uit stal/land hoeft te trekken en kan gaan rijden.
    maar dat ligt er helemaal aan hoeveel tijd je hebt. werk je bijvoorbeeld of heb je alle tijd? heb je oppas zodat je naar je paard kan?
    en mocht je voor een eigen paard kiezen: denk je ook aan alle bijkomende kosten? die kunnen echt gigantisch oplopen.
    hoefsmid en rondom ijzers ben je zo 80-90 euro per 6-8 weken kwijt. die van mij staat zonder maar dat moet natuurlijk wel kunnen.
    en dierenarts kosten kunnen ook flink oplopen. pas nog een rekening binnen gekregen a 1200 euro. keer daarvoor 2500 euro. moest een op maat gemaakt zadel hebben, hoppa, 1500 euro. en daarnaast nog natuurlijk het stalgeld, lesgeld enz.

7. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Het is een manege EN zorg boerderij .. Ik hoef dus niet alles zelf te doen.. Ik wil een paard met optie koop zodat ik niet over bijvoorbeeld 1 jaar afstand moet doen .. Ik lease het paard van een menage dus .. Die samen is met een zorg boerderij .. Alles in 1 zeg maar ..
    Ik kan bij wijze van spreken het paard pakken en meteen rijden .. De verplichte taken hoef ik niet te doen .. Mag natuurlijk welen als ik daar ben dan ben ik echt niet te beroerd om zijn stal uit te mesten zeg maar .. De manege blijft eigenaar van het paard en verzorgd het als ik er niet ben .. Maar niemand anders rijd erop dus alleen ik..

Snappe jullie het nog :)

8. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik dat niet doen.
    Ik ken 2 mensen die zo'n constructie hebben gedaan maar beide is het geëindigd in een hoop gedoe en gezeur.
    Je betaald er namelijk voor om dat dier beweging te geven maar daarnaast heb je 0 zeggenschap wat er gebeurd met het beestje.
    Je gaat je eraan hechten hebt het idee/illusie dat je hem tzt kan kopen maar je kan m alleen maar kopen als de eigenaar m wil verkopen dus vaak is het een wassen neus.
    Ik zou echt nog even door sparen en een bijrijd paard gaan zoeken.
    De contracten op "lease paarden" zijn vaak door gestoken kaart en daar kom je vaak slechter uit dan dat je erin bent gestapt.

9. stressbal

stressbal Niet meer actief

Ik heb een paard geleased in dezelfde constructie als de jouwe.

Ik betaalde me groen en geel om het paard beweging te geven maar had er verder niks over te zeggen. Toen ik hem wilde kopen werd ie snel onder mijn neus doorverkocht aan een handelaar.

En zoals de geen boven mij zei zat ik aan een heleboel haken en ogen vast en was het oh zo leuke idee in ene een regelrechte nachtmerrie.

Ik raad het dus ook echt iedereen af!

10. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Persoonlijk zou ik ook niet gaan voor een lease paard oid. Je betaald ervoor en steekt er veel energie (en wellicht ook eigen geld) in, maar uiteindelijk krijg je er (behalve de lol van het rijden/verzorgen) niets voor terug. Dus eigenlijk draag je water naar de sloot zeg maar, best zonde van je centjes.

Ik zou ook voor een eigen paard gaan en dan wel goed kijken naar de kosten/ tijdsindeling etc.

Ikzelf ben na de geboorte van mijn twee kids een paard van een kennis gaan rijden. Ik rijd er alleen op, betaal er niets voor en hij heeft alle kosten. Ik heb wel de kosten voor de vereniging, priveles en concours. Maar de afspraak is ook dat als hij hem verkoopt ik een percentage meekrijg.

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.626
    5.653
    113
    De eigenaresse van mijn huidige bijrijpaard heeft jaren geleased. Op een manege en zij mocht het paard echt als die van haar beschouwen. Dit paard was van de eigenaar en die verhuurde hem dus zeg maar. 7 dagen in de week en niemand anders reed er op. Op een manege moet je oppassen dat het paard niet gebruikt word voor lessen enz. Dan ben je gebonden aan wanneer de manege het paard nodig heeft. Er zitten dus heel veel andere mensen op.

12. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere

Er word alleen gereden in de lessen op pony's .. Het is een manege voor zwak begaafde .. Mensen met autisme of down syndroom .. Hun zijn er als ik er niet ben enzo ..
    Ik mag ook met het paard en trailer bijvoorbeeld weg..

Hier in de buurt is idd een manege en daar kan je ook een paard leasen maar dan maar voor 2 lessen en2 vrije uren in de week.. Dat vind ik dus niet leasen ..

Het gaat niet zo om de kosten .. Maar meer dat het mij niet bevalt om een eigen paard te hebben .. Het kost veel tijd .. En lessen wil ik wel maar niet 1 uur per week paard neer zetten en weg.. Ik wil meer .. Maar om nu meteen een paard te kopen .. Daarbij vind ik dat ook een risico .. Ik weet veel van paarden maar niks medische ofzo ..
    Zal het leasen dan overal het zelfde zijn ?
    Of gewoon het gesprek afwachten zaterdag?

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.626
    5.653
    113
    Denk dat het best een goede tussen weg is leasen. Je moet gewoon goed kijken wat het inhoud. Zo heb je ook contracten voor paar dagen en dan deel je als het ware. Het is gewoon niet niks en zo kun je wel kijken of het bevalt. Baasje van mijn bijrijpaard heeft dus nu haar eigen paard en uiteindelijk mijn hulp voor 2 dagen in de week gevraagd omdat het veel werk is. Nu moeten wij echt alles zelf doen, mesten voeren in de winter buiten binnen zetten.

Zou ieder geval zaterdag afwachten en dan beslissen.

14. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou eerder kijken naar een verzorgpaard zo kun je proeven hoe het is om een paard te hebben zonder alle kosten en verplichtingen.
    Ik denk dat je er gigantisch van terug komt, ik verzorg en rijd de paarden(2 stuks) van een kennis 2 a 3 keer per week en zou dolgraag een eigen paard willen maar heel eerlijk.. ik heb vaak geen zin en soms is die 2 a 3 keer in de week me al veel met een peuter en een werkweek van 32 uur en een tweede op komst.
    Misschien koop ik ooit met/voor mijn dochter een paard en doen we het samen maar nu zou ik er echt niet aan beginnen.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik heb trouwens jaren geleden een pony geleast. althans, gehuurt maar komt op hetzelfde neer. ik mocht de pony voor dat geld als de mijne behandelen. ging dagelijks met haar rijden, mocht allemaal. op een gegeven moment veel buiten waardoor ze ijzers nodig had, die kosten waren voor mij.
    maar op een gegeven moment ging er ineens nog een meid op rijden. was niet de afspraak maar ja, wat doe je eraan?? paard was van de eigenaar en ik kreeg gewoon de keus, het pikken of vertrekken. en daarna dacht ze erover om dr te verkopen. en dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. die onzekerheid was niet leuk. en toen inderdaad verkocht en had ik alsnog niks. toen heb ik er zelf 1 gekocht maar het was best zuur toen ik op een gegeven moment de mededeling kreeg dat ik niet meer hoefde te komen omdat hij verkocht was. hoop tijd in gestoken en beestje kon weinig toen ik daar begon. dus de eigenaar is er flink op vooruit gegaan.

Deel Deze Pagina