Overkapping op ‘mijn’ grond

Discussie in 'De lounge' gestart door merah, 11 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.942
    113
    Vrouw
    Vraag de stukken van het kadaster op, deze bouwtekeningen zeggen niets.
    Bedenk dan goed of je het huis wilt kopen en hoe belangrijk een goede relatie met je buren is. Want als jij als nieuwe buuf direct komt eisen dat hun overkapping die er wellicht al jaren staat, weg moet, dan denk ik niet dat je daarna nog heel veel woongenot hebt.
    Daarbij zijn er in deze tijd van huizenschaarste voldoende potentiële kopers die zo'n overkapping op hun terrein wel zouden accepteren.
    Dus ik denk eerlijk gezegd dat je de vraag even om moet draaien, kan jij leven met een stukje overkapping van de buren op jouw grond? Als dat antwoord nee is, dan zou ik als ik jou was ook geen bod doen. Dat scheelt voor alle partijen een hoop ellende in de toekomst.

NiVa0230, Philou, hummeltje5 en 17 anderen vinden dit leuk.
  2. Mapje

Mapje Niet meer actief

Wij dachten zelf ook dat op basis van hier wonen en de bouwtekening dat de regenpijp onze erfafscheiding was. Dit bleek echt volgens het kadaster toch echt anders te liggen. Je geeft niet aan of het kadaster ook daadwerkelijk aangeeft dat het de erfafscheidig is.

En je kan informatie inwinnen bij juridisch loket natuurlijk.

De vraag is alleen… wil je dit? Want ik kan me voorstellen dat het niet de leukste start is met de buren. En aangezien je er moet wonen zou ik altijd proberen mijn buren te vriend te houden.

Wat zegt de makelaar hierover?

3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wij hadden dit ook. En de grens van je eigen huis is niet automatisch ook de grens afscheiding van de tuin.
    Is de rest van de tuin groot? Want dan is de 30cm misschien minder belangrijk.

Snap dat het een lastige situatie is.
    Geen tips verder maar succes!

4. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.438
    1.024
    113
    Vrouw
    @merah als ik me niet vergis sta jij onder grote spanning ivm scheiding en nu moet je dit soort gedoe ook nog alleen regelen. Ik snap dat dat pittig is.
    Maar ik zou echt het kadaster vragen waar de werkelijke scheiding ligt.
    Maar dan is de volgende vraag: hoe erg is het als de situatie blijft zoals hij is, ook al jet officieel op jou grond zou staan. Want als je je buren gaat vragen de boel aan te passen is idd de kans op een goede band met je buren verpest...
    Lastig, je wil graag een huis, nu is er 1 voor handen en heb je dit soort gedoe .succes

Kaatje92, ClaireDeLune, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je dit huis wilt kopen moet je het of eerst goed uitzoeken of het oké vinden mocht je er niets aan kunnen doen.

De plattegrond lijkt een tekening van de makelaar. Hierbij wordt heel vaak niet vooraf alles nagemeten door een kadaster of de kadastrale gegevens correct overgenomen. Vaak staat zoiets ook in het koopcontract, dat je met fouten van de makelaar niemand verantwoordelijk kan houden.

Dus dan is het echt de vraag hoe is de kadastrale tekening.
    Daarnaast is de vraag hoelang staat de overkapping er al? Je hebt namelijk ook te maken met verjaringstermijn, als je daar overheen bent dan is de kans groot dat je pech hebt.

Laat het even goed uitzoeken.

Heel veel succes!

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Klopt toen wij ons huurhuis kochten waren de tuinen achter de huizen 1 grote tuin ( zeg meer) . Er zaten wel schuttingen tussen maar kadastraal was het 1 grote tuin. Dit hebben ze toen ook moeten opdelen.

Ik zou bij de gemeente informeren wat de erfgrensen zijn. Blijkt daaruit dat ze, inderdaad , op " jouw" grond staat en jij daardoor dus geen aanbouw kunt realiseren zou ik dit aan de makelaar melden. Dat je het huis wel wil kopen maar dat het bouwwerk van je buren wel van je grond af moet.

Of je daarna nog een goede buurrelatie kunt opbouwen met je buren is de vraag. Maar ik kan me voorstellen dat dit lang niet zo erg is dan de situatie waarin je nu zit.

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Heb je ook een aankoopmakelaar? Ik zou met dit soort vragen naar hem of haar toe gaan, denk ik. Ik heb dit zelf niet aan de hand gehad. Wat ik wel heb gehad is dat we er recentelijk achter zijn gekomen dat m’n achtertuin officieel minder groot is. Het schijnt dat allemaal voorgaande bewoners van m’n huis steeds bij een nieuwe schutting de erfgrens iets opgerekt hebben. Toen we er 3 meter bij gingen kopen bleek dat we er slechts 2 meter bij mochten pakken omdat die andere meter we er al bij hadden. Blijkt dus dat die tekeningen van makelaren echt waardeloos zijn en je eigenlijk altijd - jaja anderen zeiden het hier al - het kadaster moet laten invliegen om zekerheid te krijgen over dit soort situaties.

Succes met het uit te zoeken. Hopelijk vind je gauw je droom plekje zodat je samen met de kinderen rust zult vinden.

8. ClaireDeLune

ClaireDeLune Fanatiek lid

12 okt 2021
    1.156
    1.961
    113
    Nederland
    Volgens mij zit TS in een hele vervelende thuis situatie op dit moment. Ik denk dat ze daarom nu zo reageert.
    Sterkte!

MissXray vindt dit leuk.
  9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.872
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Dit was ook mijn gedachte, dat het mss even allemaal te veel wordt. Sterkte Merah.
    En je vraag.. ik heb het antwoord niet, maar ik zou toch nog even verder zoeken óf blij zijn dat je weg kunt uit huis en dit maar even accepteren. Het lijkt nu een ding terwijl de prio (denk ik) meer ligt bij weggaan bij je man en enige eigen plek vinden.

NiVa0230 en chrystel73 vinden dit leuk.
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb zoiets gehad bij het laatste huurhuis dat wij kochten. De schutting stond aan de ene kant op de grond van de buurman en aan de andere kant had hij wat grond van ons. Voor die tijd overlegd dat weer na overdracht de schutting opnieuw zouden zetten precies op de erfgrens. Daarvoor is de tekening van het kadaster leidend. Indien er onderlinge discussie is kun je het kadaster het officieel weer uit laten meten, dat kost een paar honderd euro.

Indien er tussen particulieren iets verschuift in de ergens is de verjaringstermijn 20 jaar. Die termijn gaat steeds weer opnieuw in zodra er een keer bezwaar is gemaakt. Van belang is dat je bij de verkopende partij navraagt wat er overlegd is tussen hun en de buren en wat daar van is vastgelegd.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Maar even heel praktisch @merah , zeker gezien de dingen die je nu op je bordje hebt: als het een leuk huis lijkt en je kunt het betalen: koop het. Na de koop ga je naar de buren, geef je aan dat je ooit de grond terug wilt, je schrijft ze daar even een officieel briefje voor. Gaat de verjaringstermijn weer opnieuw in. En dan handel je het een keertje af wanneer je niet zoveel aan je hoofd hebt. Dit is geen prioriteit nu, lijkt me. Eerst rust krijgen, dingen afhandelen. En daarna pas dit.

Olympia, Sophy, Kaatje92 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Er staat helemaal niks waar ze wat mee kan op een zeer enkele reactie na. Ze vraagt wat haar rechten zijn mocht ze zelf gebruik willen maken van die grond.
    Maar ze krijgt vooral reacties met dat het best mogelijk is dat het haar potentiele grond niet is. Dat is dus geen antwoord aangezien ze dat al wel weet.

Ysabella en merah vinden dit leuk.
  13. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Ik zou het huis ook niet kopen, Maar niet om mijn toekomstige buren een zeikbuur te besparen. Maar omdat ik geen aso buur wil die het gewoon maar normaal vind om op grond van de buren iets te gaan bouwen. Beetje raar!

14. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

24 jun 2021
    556
    247
    43
    En misschien op eigen kosten, daar de buren dit misschien al jarennnn zo hebben. Zou ik niet mee willen betalen daar er een nieuwe buur gelijk een probleem over dit maakt. Maak je geen vrienden mee.

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    De tip van het kadaster is herhaaldelijk gegeven, de tip te informeren bij de makelaar ook. Er bleek nergens uit dat zij bv een tekening van het kadaster had gezien, ze had het enkel over een foto. Dat waren allemaal tips waar ze wat mee kon.

Nellie4 en Loufoque vinden dit leuk.
  16. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Zoals ik al zei vroeg ze dat niet.

17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Je kent de situatie toch helemaal niet? Misschien was er wel toestemming voor.

liset22, Butchke, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Als je iets wil uitbouwen/aanbouwen doe je dat gewoon op je eigen grond. Situatie maakt voor mij niks uit.

19. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Indirect wel, want de context is álles in situaties zoals deze. En kadaster kan context geven, plus eventueel informatie van de makelaar over bv toestemming in het verleden voor bouwen op die grond.

Loufoque vindt dit leuk.
  20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Als het eerst allemaal huurwoningen waren op 1 stuk grond, en het later pas is opgesplitst vanwege bv verkoop huurwoningen, is dat wel logisch. Dat gebeurt heel vaak. Context is, nogmaals, álles in dit soort zaken.

Maan14, Butchke en Loufoque vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina