Overgevoelig voor Tomaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb de laatste tijd na het eten van tomaat een gek gevoel in mijn mond. Alsof er allemaal blaasjes aan de binnenkant zitten. Het prikt een beetje op mijn tong en mijn keel doet zeer. Na een aantal minuten is het weer weg.

Heb dit trouwens ook met kiwi en 1x heb ik het gehad na het eten van (heel veel :D) zoute pringles chips.

Is dit een soort van lichte allergie of is het niks?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja overgevoeligheid, mn dochter heeft het ook maar eet ze gewoon.

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Voor kiwi blijken heel veel mensen allergisch te zijn... en tomaat kan idd ook, komt volgens mij door die pitjes... ze raden kiwi bv ook af als fruit in het eerste levensjaar.

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar kan het verder geen kwaad om het gewoon te eten? Ik ben namelijk wel dol op tomaten! Heb het ook niet elke keer...

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nee lijkt me niet, mn moeder is 63 en heeft het al dr hele leven en eet ook gewoon tomaten ;)

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    neuh, Eef krijgt hier ook pukkels van tomaten, maar ze vindt het heerlijk en als het bij een paar pukkels blijf laat ik haar lekker smullen.

7. Sammetje

Sammetje Actief lid

11 mrt 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Ja ik denk ook dat het een allergische reactie is. Zolang je er verder niet meer last hebt, kun je ze wel gewoon eten. Ik krijg altijd een allergische reactie als ik tomaten heb gesneden!!! Dan beginnen mijn vingers ontzettend te jeuken, dan krab ik het open en heb dan wel pijn, dus ik snijd geen tomaten meer!!!

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik kan ook niet helemaal lekker tegen tomaat. ik krijg een branderig/tintelig gevoel in me mond en me tong doet onwijs pijn.. na een paar uur gaat het weer weg.. ik eet het eigenlijk elke keer gewoon omdat ik het zo lekker vind heheh;)

ook kan ik niet tegen kiwi maar niet zo zeer de vrucht die eet ik gewoon maar kan niet tegen de schil ik krijg daar uitslag van heel vervelend en jeuken dat het doet!!

mijn man heeft ook voedsel allergieen.. nootjes(niet alle soorten) fruitsoorten.. vaak krijgt hij dan een opgezette mond en blaasjes op zijn geheemelte..

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb het ook. Tomaat, kiwi, knoflook. Niet altijd. Hangt beetje af van rijpheid en mijn dag. Nu tijdens de zwangerschap reageer ik anders. Gewoon een lichte allergie.
    Als je merkt dat het erger wordt, moet je wel opletten. Als het uitbreid naar een echte allergie, zeker als je keel ook irriteerd.

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    toevallig zijn we vorige week bij de allergoloog geweest voor mijn dochter, hij zei dat als je ineens een voedselallergie krijgt, je niet allergisch bent voor dat voedsel maar dat je bijv allergisch bent voor bijv een kerstboom en omdat je daar op reageert je ook op bijv tomaten en kiwi's kan reageren.
    Veel mensen hebben bijv hooikoorts voor berkenbomen en kunnen dan niet tegen peer en appel. Als de berkenperiode dan voorbij is kunnen ze vaak wel weer peer en appel eten.

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar waar moet je dan opletten?

Ik vind het soms weleens eng. Dan ben ik bang dat ik hele grote bulten in mijn mond/keel krijg en niet meer kan ademhalen.

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Kijk wel uit aub

Bij mijn appel allergie begon het met een onschuldig maar vervelende prikkeling en nu zwelt mijn hele keel op als ik ze eet. Het is bij mij binnen 2 jaar gigantisch verergerd!

Ook voor kiwis, noten en rauwe wortelen geldt dit bij mij

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Kijk dat is dus iets waar ik heel bang voor ben. Maar hoe kom ik er nou achter of ik echt allergisch ben?

14. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    laten testen, das de enige manier ;)

Ik en trouwens allergisch voor tomaten ketchup... krijg er standaard aften van. Ook niet van alle soorten ketchup maar ik kijk er tegenwoordig wel ontzettend mee uit. (aften doen zeer!)

Ik weet wel dat mijn broertje op een gegeven moment zoveel pindakaas naar binnen werkte dat hij een lichte noten allergie kreeg. Nadat bij een jaar geen pindakaas of iets met noten erin had gegeten was dat ook weer over. (hij smeerde op alle boterhammen een hele centimeter pindakaas, er ging zowat een grote AH pot per week doorheen!)

15. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Maar is het ook gevaarlijk?

Ik at net stoofpeertjes uit een pot en kreeg ineens een hele zere tong en keel. En na een paar minuten was het over.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nou je reageert erop dus het zal wel, maar een test (wat weer geld kost etc) zal dit waarschijnlijk ook aangeven.. En wat doe je dan? Lijkt me simpel, als je bang bent laat je ze een tijd staan.

17. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb pas weer tomaten geprobeerd en toen nergens last van.

Het is toch gek dat ik het niet elke keer heb?

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    442
    83
    Limburg
    Hier heb ik dat ook met appel gehad. Toen heel lang geen appels gegeten en nu kan ik weer af en toe een appel eten, niet te vaak. Ligt trouwens ook nog aan het soort appel, het ene soort kan ik beter tegen als het andere.
    Het kan idd zijn dat het erger wordt, vooral als je het vaak eet. Een allergie kan zo ineens ontstaan.

19. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja ik zorg wel dat ik niet te veel tomaten eet, maar vind ze zo lekker :D
    En als ik weet dat de klachten niet erger worden dan nu, dan is het niet zo erg, want na een paar minuten is het al weer weg.

Maar ik las hier dat het dus ook ernstig kan worden...

Deel Deze Pagina