Over van slaapzak naar deken/dekbed...zucht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Melrose, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi,

Ik weet dat deze vraag al eens is gesteld, maar ik wou toch graag een "vers" topic zodat ik mijn aanvullende vragen kan stellen. Dus vergeef me. :)

Onze dochter slaapt al sinds ze 4 maanden is in een slaapzak. Hier is ze aan gewend en het dichtritsen van de slaapzak etc. is echt een onderdeel van het slaapritueel. Maar ze groeit als kool en groeit dus uit de gangbare maten van slaapzakken. We gebruiken nu een slaapzak van 110 cm, maar zo te zien zullen we daar niet erg lang van kunnen genieten. En die speciale slaapzakken van 130 cm en langer...wat een geld zeg! Daar kan ik drie dekbedden mee kopen....
    Maar dat is het probleem. Ik heb 1 x geprobeerd een dekentje te introduceren (paar weken geleden), maar dat ging toen zo dramatisch dat ik het eigenlijk niet meer durf. Stom hè. :)
    Ik had het dekentje aangekondigd en dochterlief reageerde er zo superenthousiast op. Ze wilde erg graag in haar bed gaan liggen, dus zo geschiedde. Maar ze wist zich geen raad met dat mooie roze dekentje en ging er dus mee spelen. Toen ze na een uur nog niet in slaap was gevallen gaf ik het maar op en wilde ik haar alsnog in haar slaapzak stoppen. Maar, dat wilde ze ook niet meer! Gevolg: ze heeft helemaal niet meer geslapen die dag.

Dat wil ik graag voorkomen bij de volgende poging. ;) Want ik wil er-rug graag van die dure slaapzakken af (ze maakt ze vaak zelf open en dan trekt ze de rits stuk enzo, dus we verslinden nogal wat zakjes). Ik wil zo graag over op een gewoon (peuter-)dekbed en overtrekje. En indien er nog hete dagen komen alleen het overtrekje.

Hoe hebben jullie de overstap van slaapzak naar deken/dekbed aangepakt? Ging dat dramatisch? Wat doe ik fout?

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Bij ons ging ze van ledikant naar peuterbed en eigenlijk ging het vrij soepel.
    We hebben er geen heisa van gemaakt, dr nieuwe bed neergezet en uitgelegd dat ze in dr grote bed geen slaapzak maar pyama aan krijgt.

Maar eigenlijk heb je dus niks aan mn antwoord sorry

3. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn dochter slaapt sinds gisteren zonder slaapzak. Maar wij hebben het dekbedje (peuterdekbed) al lang geleden geïntroduceerd. Ze slaap al vanaf 20 maanden in een peuterbed met een dekbedje.
    Eerst rolde ze eronder uit, maar nu blijft ze goed liggen. Van de zomer had ze alleen een dekbedhoes trouwens.
    We zijn begonnen met een fleecedekentje op de bank om haar te leren dat ze die over haar heen kon trekken.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.887
    3.922
    113
    Mijn dochter is nu 2 jaar en 3 mnd en slaapt sinds drie weken in een groot bed met dekbed.
    Daarvoor altijd in een slaapzak. Toen het van de zomer zo warm was sliep ze alleen in een romper, op een gegeven moment heb ik een lakentje erbij gepakt toen het ietsje kouder werd en ze geen slaapzak meer aanwilde. Vanaf dat overgegaan op dekbed, zonder dekbed erin, dus alleen de hoes (dus eigenlijk ook alleen een laken). Nu met dekbed erin, ze noemt het nog steeds lakentje :)
    Maar hoe lang is je dochter dat een slaapzak van 110 cm te krap wordt? Mijn dochter is gemiddeld (ik gok 88 cm) voor haar leeftijd maar heeft echt nog ruimte zat in de lengte hoor!

Als ze op bed gaat leg ik de deken over haar heen, 9 van de 10 keer als ik 's avonds voordat wij gaan slapen bij haar kijk ligt ze er niet meer onder (heeft ze vaak ook liggen spelen) maar dan dek ik haar dan nog een keer toe en meestal blijft ze dan wel goed liggen tot de volgende ochtend.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.887
    3.922
    113
    ohja bij ons helpt het ook heeeeel erg dat ze een dekbedovertrek heeft van Hello Kitty en eentje van Dora..........

6. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Onze zoon eerst laten slapen met slaapzak, met dekentje (alleen de overtrek).
    Misschien dat als eerste stap proberen?

7. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft nog nooit onder een dekentje gelegen, behalve de eerste maand.

Op dit moment slaapt hij niet in een slaapzak, maar in een slaappak, zoals wij dat noemen. Het is een huispak aan 1 stuk, te koop bij de Hema. Op de site noemen ze het een onesie.

Hij slaapt er heerlijk in. Aan een dekbed durf ik nog niet te beginnen, hij gaat zijn hele bed door 's nachts.

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Onze dochter slaapt nu bijna een week onder een dekentje, ook omdat ze bijna uit de grootste maat slaapzak begint te groeien. Het kan nog wel, maar ik heb liever dat ze nu in augustus aan een dekentje went, dan dat dat straks in december moet. ;);) (En die grote zijn inderdaad zo duur, daar begin ik niet aan!)

Bij ons maakte het aantrekken van de slaapzak ook deel uit van het ritueel. Ik weet niet hoe het bij jullie precies deel uit maakt van je ritueel, maar bij ons hielp het om daar juist een draai aan te geven en er extra nadruk op te leggen.

Bij ons ging het zo dat ik haar tanden poetste, terwijl papa op ons bed een verhaaltje van Jip en Janneke uitzocht. Daarna rende ze naar papa en sprong ze een keer op het bed. Papa zei dan altijd: "heb jij al een slaapzak aan?" "Nee? dan moet je eerst naar mama, want als jij geen slaapzak aan hebt, kunnen we niet gaan lezen." Vervolgens deed ik op de commode haar slaapzak aan en zette ik haar bij papa op schoot voor het verhaaltje.

Nu rent ze na het tanden poetsen nog steeds naar papa. Papa zegt dan nog steeds, met veel nadruk: "heb jij al een slaapzak aan?!" R. roept dan: "nee, geen slaapzak, dekentje!" En dan zegt papa: "o, hoef jij geen slaapzak meer?!" "Nee!" roept R. dan. Dus zei corrigeert mijn man dan echt. Ze moet daar heel erg om lachen. En dan mag ze meteen op schoot voor het verhaaltje. Zo doen we dat nu nog steeds elke avond.

Daarnaast hebben we de afgelopen maanden wel vaak "geoefend" bij ons in het grote bed. In de weekeinden namen we haar 's ochtends vaak bij ons in bed, soms zelfs lekker in bed ontbijten, spelen, lezen, en oefenen. Ze heeft daardoor onbewust al veel geoefend met onder een dekentje gaan liggen en kon dat al redelijk goed.

Nu maak ik het bed (ledikant) zo op, dat ik de deken dwars op het laken leg, waardoor ik aan beide zijkanten nog een enorme flap over heb om het goed in te stoppen onder het matras. Dat ligt dan redelijk strak. Als ze het bed in gaat, houd ik het een beetje omhoog en dan kruipt zij eronder. Als ze slaapt, controleer ik of ze er goed onder ligt en soms leg ik haar nog iets meer naar beneden, zodat ze beter onder de deken ligt. Voor ik 's avonds ga slapen controleer ik het nog een keer. Dat gaat goed.

Edit: Wij deden de slaapzakken trouwens binnenstebuiten en achterstevoren aan, zodat ze ze zelf niet open kon krijgen.

9. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Bedankt voor de tips :)
    Vooral de tip van nikkijane lijkt me handig, ik ben benieuwd of ze het dan wel accepteert! Ik ga het vanavond eens uitproberen...spannend hoor. Want als het niet werkt hebben we straks misschien een kind dat de hele nacht wakker is. Niet de bedoeling haha.

Heeft het misschien ook te maken met het feit dat ze nog tussen spijlen slaapt? Ze heeft een peuterbed (formaat 70x140) waar we de spijlen nog van gebruiken, omdat we bang zijn dat ze anders 's nachts gaat spoken. Zou het helpen om dit bed om te bouwen naar een gewoon juniorbed i.c.m. het deken? Of maakt dat niet uit?

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Dit ja, zo ging het bij ons ook, over naar een peuterbedje en daarin krijg je een lekker groot dekbed, net als papa en mama. Nooit een probleem geweest eigenlijk. Ik heb wel voor leuke dekbedovertrekken met Dino's en auto's gezorgd.

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.179
    113
    Brabant
    Hier ook een dekbed toen ze overgingen naar t grote bed.
    Ik trok overigens de slaapzak achterstevoren aan;)

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Same here.. Bij nieuwe bed hoorde een dekbed.

Maar.. Mbt slaapzakken.. Evt kun je de onderkant openknippen...
    En dan kun je het misschien combineren... Eerst een laken over de slaapzak... Etc.
    Heeft ze het niet koud en kan ze wel wennen aan het idee.
    (En in ergste geval steken de voetjes er onderuit.. Dat is overkomelijk zeker nu het nog niet zo koud is.)

13. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Onze jongste ging ook uit de slaapzakjes groeien en toen het zo warm was sliep ze alleenin een rompertje en legde ik een lakentjeklaar wat ik, als ik zelf naar bed ging, over haar heen legde.
    Ze heeft hier heel veel mee gestoeid en ben toch maar weer een dun slaapzakje gaan aan doen met daarover een dekentje toen het weer wat kouder werd 's nachts.
    Uiteindelijk heb ik een leuke eenpersoons hello kitty overtrek gekocht en heb daar haar deken ingestopt en haar verteld dat ze nu ook onder een grote meiden deken ging slapen, zonder slaapzak.
    Ze vond dit super en wilde gelijk naar bed :)
    De deken is natuurlijk veel te klein voor het overtrek, maar voordeel ervan is dat je het overtrek goed onder het matras kan stoppen zodat ik dochter goed kan instoppen.
    Maargoed, nog steeds ligt ze vaak bloot, maar dat lossen wij op door haar net iets dikker aan te kleden dan nodig (rompertje met lange mouwen en een lang pyamabroekje, terwijl oudste in tshirtje en kort broekje slaapt omdat zij wel goed onder haar dekbedje blijft liggen)
    Ze begint nu trouwens steeds beter onder de deken te kruipen en vraagt ook niet meer naar haar slaapzak.

Is altijd weer creatief gestoei als er wat verandert in de 'ritueeltjes' :)

Succes!

14. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Haha daar heb ik destijds niet eens over nagedacht volgens mij. Ze ging op een gegeven moment naar een nieuw bed en daar hoorde een dekbed bij. Ze was toen 3 jaar. Nooit een probleem geweest. We dekken haar altijd nog even toe als wij op bed gaan en ze is nooit koud of zo.

15. misa

misa Niet meer actief

Misschien s'avonds doen de volgende keer. Misschien is er verhaaltje over te vinden? Samen de slaapzak aan iemand weggeven waar het hard nodig is (babytje). En een overtrek wat haar interesseert misschien?

Succes, en anders gewoon doorpakken....! ;)

16. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Omze zoon sliep sinds dat hij 5maanden was in een slaapzak tot hij iets van 2,5 was ofsow. Daarna heb ik (ledikant)dekbed erbij gedaan. Eerst dus slaapzak en dekbed en toen hij daaraan gewend was ben ik elke avond "vergeten" zn slaapzak aan te doen.

Hij had het geeneens door. Ik verschoonde hem voor de nacht, dedd een pyama aan en daarna zn slaapzak en dan ging hij naar bed met sen verhaaltje. Toen ik zijn slaapzak ging "vergeten" deed ik die laatste handeling op de commode niet meer en het is nooit echt opgemerkt door hem.

17. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier een dikke pyjama aan gedaan zodat het dekentje niet perse nodig was.
    De slaapzak in de wasmachine gegooid :-D
    houwt werkt bij dit sorry dingen weinig aandacht aan geven en gewoon doen.

18. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Hier gewoon in ledikant overgestapt op peuterdekbed. Eerst slaapzak en dekbed en daarna de slaapzak uitgelaten. Als wij 's avonds naar bed gaan even dekbed goed leggen. Want vooral aan het begin lag ze er vaker op dan onder ;).
    En inderdaad een leuk dekbedovertrek van Bumba gekocht!

19. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste was bijna 3 toen hij overging naar een 1- persoonsbed. Eerst in slaapzak, maar dan kon hij moeilijk in en uitstappen. Dus weg slaapzak en een dekbed erop. Ging prima.
    De jongste verteld kreeg. Een peuterbed met dekbed, want dat hoort bij een groter bed. Meteen goed gegaan ;).

20. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dames, bedankt voor jullie reacties! Twee nachten geleden ging het niet zo goed, ze schoof steeds onder de deken vandaan. Ik kon haar dus wel 20 x instoppen in 1 avond. En 's nachts af en toe ook.
    Afgelopen nacht lag ze met slaapzak + dekentje, maar ook half van zich af gegooid.
    Maar nu komt het mooie: we hebben haar ongeveer 2 uur geleden met slaapzakje in bed gelegd. Deken er stevig overheen ingestopt. Toen ik na ca 20 minuten ging kijken of ze nog goed lag, lag de slaapzak opgefrommeld naast haar hoofd. Ze had 'm zelf uitgetrokken! En het dekentje heeft ze weer ingestopt, netjes strak over haar buik!! Ik wist niet wat ik zag en ik wist al helemaal niet dat ze dit kon! Als ik dit had geweten had ik een dunne pyjama aangetrokken i.p.v. alleen een romper, maar ja wist ik veel dat ze d'r zakje zou uittrekken haha.
    Wat een mijlpaal weer! Althans zo voelt het. :D

Deel Deze Pagina