Rijlessen: automaat of schakel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 10 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.743
    2.157
    113
    Hoi allemaal,
    Ik krijg veel verschillende adviezen dus wilde mijn vraag ook even hier neerleggen.

Onlangs ben ik begonnen met rijlessen. Ik ben 37 dus ik ging er al vanuit dat ik er iets harder voor zou moeten werken dan iemand van 18.
    Gister had ik mijn vierde les achter de rug en de instructeur gaf aan dat ik wellicht beter kan gaan kijken naar lessen met een automaat. Ik weet dat ik moeite heb met het onthouden/automatiseren van de verschillende handelingen tegelijkertijd. Daarnaast heb ik last van hyperalertheid door trauma, waarvoor ik ook in therapie ben. Ik heb daardoor de neiging alles vlug vlug te doen en er zit altijd enige nervositeit in mijn doen en laten.

Voor mij voelt dit een beetje als een domper. Ik ben redelijk onzeker en zag dit echt als een project voor mijzelf: om ergens in te slagen dat ik moeilijk vind. Daarbij zijn automaten (nu nog) duurder en ben ik dus ook beperkter mbt bijv carpoolen, etc.
    Wat vinden jullie?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.423
    13.854
    113
    Vrouw
    Ik ben geen rijinstructeur, maar om zoiets als na 4 lessen te zeggen, lijkt mij wel erg snel.
    Misschien bij een concurrent een second opinion aanvragen?

Persoonlijk zou ik echt voor een normaal rijbewijs gaan, en niet alleen voor een automaat. Mocht je ergens in het buitenland een auto willen huren, dan zijn dat vaak geen automaten.

Mien30, Paardenbloem, bluedrake en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    1.964
    1.476
    113
    Ik zou hierin het advies van je instructeur opvolgen. Als hij al na een paar lessen met dit advies komt en je wilt toch perse doorgaan met een schakelauto dan kan het wel eens heel lang gaan duren voordat je slaagt en daar hangt natuurlijk ook een financieel plaatje aan.

Hoeveel een automaat duurder is t.o.v. een schakel heb ik geen idee van. Maar ik snap alleen je opmerking niet dat je dan beperkter bent met carpoolen?? Als je wilt carpoolen, maar niet zelf wilt rijden, dan mag iemand die wel een schakelauto kan rijden ook gewoon in jou auto rijden. Andersom mag dat niet.

spruitje80 en Syane vinden dit leuk.
  4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.680
    8.282
    113
    Vrouw
    Ik zou echt voor een schakel gaan. Misschien is 4 lessen wel echt te vroeg om te zeggen dat je maar naar een automaat moet gaan kijken.. Ik zou het nog even de kans geven in ieder geval.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.283
    8.268
    113
    Amsterdam
    Ik zou voor schakel gaan en wellicht een andere rijinstructeur overwegen die meer geduld heeft. Of overwegen om les te nemen via de anwb die hebben vaak namelijk specifieke instructeurs voor mensen die het allemaal wat spannender vinden dan de gemiddelde en gewoon veel meer geduld.
    En idd een automaat kopen is echt behoorlijk duurder dan een schakel auto.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    19.997
    22.995
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zie echt het nut van een automaat niet in, maar dat ligt misschien aan mij. Het schakelen is echt het lastigste niet van autorijden m.i.
    Het lijkt me ook onhandig om alleen automaat te kunnen rijden voor bv huurauto, auto lenen in geval van nood of dat soort dingen.

7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.743
    2.157
    113
    Ik bedoelde eigenlijk meer zoals dat ik bijvoorbeeld graag eens met een kennis naar Frankrijk zou willen rijden. Zijn auto is groter dus zou het handiger zijn om die van hem te pakken en dan om en om rijden. Dat zit er nu dus niet in.

8. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.743
    2.157
    113
    Dat wisselt per persoon denk ik want ik heb er, tot nu toe, wel echt moeite mee. Volgens hem moet ik ook het actieve verkeer eens in (we rijden nu vooral in het buitengebied) en nu lukt dat nog voor geen meter.

9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    19.997
    22.995
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind 4 lessen nog wel erg kort hoor. Word je daar nu niet juist zenuwachtig van, wetende dat je instructeur nu al twijfels heeft? Je kan altijd naar een adner.

Paardenbloem, NiekeKris, Vero0504 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.463
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik terugdenk aan mijn rijlessen… als ik dan een stoplicht naderde, dan ging het in m’n hoofd ‘alsjeblieft, blijf groen, blijf groen!!’, zodat ik niet terug hoefde te schakelen. Ook ik vond het combineren van de vele facetten van autorijden lastig.
    Ik denk dat een rijinstructeur zeker na een paar lessen al kan inschatten of het een haalbare zaak is. Zo heb ik mijn moeder een keer een rijles kado gedaan en die instructeur was ook heel duidelijk: ‘misschien dan een automaat, maar ook dat gaat heel lang duren!’ Ook bij haar ging het hoofd op hol van alle prikkels tijdens het autorijden en het anticiperen daarop.

Je zegt dat je zelf al een redelijk rugzakje hebt met uitdagingen op ander gebied, dus ik zou het advies zeker ter harte nemen en overwegen voor automaat te gaan. Stel dat het allemaal extreem mee valt, dan kun je later altijd nog ‘upgraden’. Zo niet, dan heb je wel een rijbewijs en daarmee vergroting van je vrijheid om te gaan en staan waar je wil.

dreumesje, Zoe123, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.138
    3.165
    113
    Hmm lastig. Ik snap dat een automaat beperkend is. Maar goed zo'n rij-instructeur heeft natuurlijk tig mensen gehad en kan wellicht een vrij goede inschatting maken of het een onbegonnen zaak is. Daarnaast is het echt niet perse in zijn beste interest dat je zsm je rijbewijs haalt aangezien hij meer geld verdiend als jij meer lest.

Ik zou een andere rij-instructeur voor second opinion vragen en anders jezelf nog een paar lessen geven. Als het dan nog niet gaat overstappen naar automaat conform advies.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.292
    2.527
    113
    Mijn man heeft 17 jaar geleden in een automaat afgereden en geslaagd na dat hij 3 keer het in een schakelauto heeft geprobeerd.

Sindsdien rijden wij een automaat en ik vindt het heerlijk!

Auto slaat niet af. Wegrijden regen helling op veel makkelijke oa. Het is veel meer ontspannen.

Teweedehands is het nooit een probleem geweest.

Zoe123, Jessi79 en Bloem2310 vinden dit leuk.
  13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.463
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De instructeur heeft toch geen persoonlijke twijfel? Hij probeert gewoon zo goed mogelijk te adviseren. Hij kan het ook niet doen en je eindeloos laten lessen. Dat is ook nog eens beter voor zijn portemonnee.
    Dan heb ik liever een eerlijk advies.
    En ik geloof echt dat als je zegt: ‘dank voor het advies, maar ik wil echt alles op alles zetten om toch schakelauto te kunnen rijden’, dan geloof ik niet dat een instructeur er de pet naar zal gooien en je laat aanmodderen. Dat beetje vertrouwen moet je wel kunnen hebben in de medemens hoor

Zoe123, spruitje80, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.708
    35.068
    113
    Ja dat is niet zo gek na 4 lessen... ik heb er 42 gehad. Slaagde toen wel in 1x, maar heeft dus echt wel even geduurd.

Edit. Ik reed wel gelijk door bewoonde gebieden en de instructeur heeft wel ervaring natuurlijk. Tegenwoordig zijn er veel meer automaten, dus dat is ook geen ramp.

Dubbelgeluk en Bloem2310 vinden dit leuk.
  15. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    1.964
    1.476
    113
    Ja maar ja, hoe vaak zou dat echt in de praktijk zijn. Ik zou het daar persoonlijk niet van laten afhangen. Wellicht vind die kennis het ook helemaal niet erg om dat stuk alleen te rijden en dat jij de bijrijder bent.

16. San1320

San1320 Lid

27 nov 2021
    63
    32
    18
    Vrouw
    Wel een iets andere situatie, maar wil mijn ervaring toch even delen. Ik ben begonnen met rijlessen toen ik bijna 18 was. In die periode zou ik geopereerd worden in een ziekenhuis aan de andere kant van het land. Onderweg naar het ziekenhuis (mijn toenmalige vriend reed), kregen we op de snelweg een auto-ongeluk. Samen met de stress van de operatie (gelukkig alleen schade aan auto, dus alsnog zelfde dag geopereerd) heeft dat er voor gezorgd dat ik het ongeluk als best traumatisch heb ervaren. Daardoor heb ik ook rijangst ontwikkeld. Uiteindelijk ben ik zo'n 4 maanden na de operatie weer gaan lessen. Heb vrij vlot m'n rijbewijs gehaald, maar "de problemen" begonnen daarna pas.

Ik kreeg zoveel stress, wist niet meer waar ik moest kijken, hoe ik moest schakelen, was heel erg onzeker. Dat automatiseren van de handelingen en overzich krijgen heeft bij mij erg lang geduurd. Maar de enige oplossing was rijden, rijden, rijden. We zijn nu ruim 10 jaar verder en ik kan nu zeggen dat het rijden al een jaar of 5 eigenlijk erg goed gaat. Ergens zal er altijd wat angst blijven, maar het automatiseren heb ik goed geleerd en vind het rijden meestal erg leuk. Ik zou persoonlijk dus doorgaan en het tijd geven. Grote kans dat het uiteindelijk wel gaat lukken. 4 lessen is eigenlijk nog maar erg weinig. Mocht het nou over een tijdje nog niet lukken zou je altijd nog kunnen overstappen naar een automaat. Heel veel succes in ieder geval! Ik weet hoe lastig het kan zijn.

Bloem2310 vindt dit leuk.
  17. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.743
    2.157
    113
    Ik vertrouw wel op zijn advies, zoals gezegd haalt hij hier zelf financieel niks uit want voor automaat zou ik naar een ander moeten.
    Maar je hebt ook zeker gelijk: ik merkte dat hij gister al wat ongeduldiger was terwijl ik juist wat opfrissing nodig had omdat er 3 weken tussen de lessen had gezeten ivm de feestdagen. En hij bracht het heel vriendelijk maar ik heb nu wel het gevoel van: heeft dit nog zin?

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    19.997
    22.995
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je zou altijd nog naar een ander kunnen. Maar ik ben het wel eens met @merah dat je misschien eerst voor de automaat kan gaan, en dan misschien later nog voor een schakel. Dan kun je vast rijden en ervaring opdoen en wat zelfvertrouwen krijgen.
    3 weken tussen lessen als je zo kort bezig bent, is ook niet heel handig natuurlijk.

Syane en Bloem2310 vinden dit leuk.
  19. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.743
    2.157
    113
    Wat een goed verhaal, dat het jou uiteindelijk toch gelukt is na zo'n enge ervaring. Heel begrijpelijk dat je daar tijd voor nodig had!
    Hij gaf zelf aan nog een aantal lessen te doen inderdaad en dan verder te kijken.

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.954
    6.688
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb zelf gruwelijk lang over mijn rijbewijs gedaan en altijd daarna met angst gereden en ook een poos gestopt met rijden. Toen ik echt weer moest gaan rijden heb ik angstrijlessen genomen in een automaat en zelf een automaat gekocht en het was een enorm verschil. Voor mij was het wel echt een onderdeel van de oplossing om uberhaupt te kunnen rijden. Ik heb ook echt van meerdere mensen gehoord die dit probleem ook hadden, dus ik snap helemaal dat je instructeur erover begint.

Maar 4 lessen is nog vroeg en als je er zelf niet achter staat dan moet je het niet doen. Juist goed dat jij wel vol wil houden. Het scenario dat ik van iemand een vreemde schakelauto zou lenen en daarin in mn eentje naar Frankrijk zou rijden is gewoon helemaal ontdenkbaar voor mij:cool: Dat ga ik nooit van mn leven durven.

Bloem2310 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina