Ouder overlijdt, langdurig geen contact

Discussie in 'De lounge' gestart door Minaaw88, 1 jul 2024 om 14:38.

  1. Minaaw88

    Minaaw88 Nieuw lid

    23 jun 2024
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Wie heeft het meegemaakt dat je langdurig geen contact hebt met je ouder(s) en een van de twee overlijdt.
    Hoe ga je hiermee om?
    Zijn jullie naar de uitvaart/ afscheid nemen gegaan of heb je dat op een andere manier gedaan ?
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.760
    11.350
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    allereerst toch gecondoleerd.

    Ik heb gelukkig met beide (nog) geen ervaring. Maar ik denk dat je dit soort dingen gewoon heel erg op je eigen manier moet doen. Wil je gaan dan ga je, wil je niet ook prima toch? Gewoon dicht bij je eigen gevoel en behoeftes blijven.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.771
    4.163
    113
    Lijkt me ook afhankelijk van de reden van het verbreken van het contact en de eventuele relatie die er nog is met de andere nabestaanden.
    Als het bijv. allemaal om ruzie en conflicten gaat. Zou ik een andere manier zoeken om afscheid te nemen.
     
    Kinderwens87 en Syane vinden dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.348
    8.984
    113
    Niet helemaal het zelfde maar met een familielid. Als mijn zus gaat dan kom ik niet en andersom. Als ik niet ga dan verwerk ik dat op mijn manier.
     
  5. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.613
    2.177
    113
    Zou gewoon je gevoel volgen. Ik heb t afgelopen jaar meegemaakt, mijn vader was ernstig ziek, en zwaar alcoholist zolang ik me herinner, hij was al heel lang opgegeven, maar hij bleef maar leven, hoorde ik vooral achteraf. Ik heb nog enige tijd getwijfeld of ik m nog wou/kon opzoeken, maar had er geen behoefte aan, en dat was voor mij de juiste keuze. Ben ook niet naar zijn uitvaart gegaan.
     
  6. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.567
    1.496
    113
    Oh jeetje, dat is ook wel heel heftig.
    Ik ben onlangs mijn vader verloren en het idee dat ik dan niet naar de uitvaart zou kunnen omdat X er is, lijkt me heel pijnlijk.

    @TS, zelf geen ervaring mee, maar mijn vader heeft/had nog een zoon waarmee er al heel lang geen contact meer mee was. Niet echt een duidelijke ruzie, dat maakt denk ik ook nog het verschil. Hij is niet naar de uitvaart gekomen, maar ik weet van mijn tante dat hij wel naar de condoleance is gegaan een dag eerder, die mogelijkheid was er omdat mijn vader graag in betrokken kring begraven wilde worden.

    Ik zou alleen gaan als het voor jou toegevoegde waarde heeft. Niet omdat anderen het van je verwachten ofzo.
     
  7. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.185
    5.333
    113
    Nog geen ervaring mee, maar ik zou niet naar de begrafenis van mijn moeder gaan mocht het zo ver zijn.
    Succes met de keuze, ik voel je vraag helaas.
     
  8. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.364
    1.041
    113
    Mijn broer is wel naar de crematie van mijn moeder geweest.

    Er was jarenlang geen contact tussen hem en mijn ouders. De avond voor haar overlijden is hij geweest, nadat er contact met hem was geweest (weet niet meer wie contact met hem heeft opgenomen, in ieder geval niet mijn ouders). En op de dag van haar overlijden is hij gekomen toen duidelijk werd dat het niet lang meer zou duren.
    Met het regelen van de crematie heeft hij zich verder niet bezig gehouden.
     
  9. Tammie81

    Tammie81 Bekend lid

    8 okt 2014
    565
    114
    43
    Hier ervaring mee met het overlijden van mijn moeder. Ik wist dat ze ziek was en heb de keuze gemaakt om niet naar haar sterfbed te gaan. Had daar ook geen behoefte aan en voelde ook niet goed om te doen. Uiteindelijk wel op de uitvaart geweest maar dit was meer ter ondersteuning van mijn zus voor mijzelf had het absoluut niet gehoeven. Nu 7 jaar later nog steeds geen spijt van mijn keuzes.
     
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.059
    7.979
    113
    Vrouw
    Gecondoleerd. Als je denkt dat er een kans is dat je spijt krijgt dat je niet bent gegaan zou ik wel gaan. Een begrafenis is er voor de verwerking. Dat hoeft niet enkel het verwerken van iets moois dat ten einde is gekomen te zijn. Het verwerken kan heel breed zijn.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  11. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.947
    4.003
    113
    Vrouw
    Ik zou naar de uitvaart van mijn vader gaan als mijn broer daar steun door ervaart. Voor mezelf heb ik alles gezegd wat ik wou zeggen. Dus als hij nu op zijn sterfbed zou liggen, weet ik niet of ik daar naar toe zou gaan. Dat zou meer voor zijn gemoedsrust zijn, dan voor die van mij. Voor mijn gevoel is hij er al lang niet meer. Door het niet aangeboren hersenletsel heeft hij het jasje van mijn vader aan en loopt daar in rond. Maar mijn echte vader is een jaar of 3 geleden al verdwenen.

    Zelfde geldt voor de moeder van mijn vader. Als mijn broer het fijn vindt dat ik mee ga, maar voor mij is dat boek al lang dicht.
     
  12. Krokodil16

    Krokodil16 Bekend lid

    8 jan 2021
    745
    800
    93
    Vrouw
    Ik zou gaan. Je kan het nooit meer overdoen.

    Ik heb geen contact met mijn zus maar heb wel bepaald dat ik haar een rouwkaart zou sturen mocht het zover zijn. De keuze ligt bij haar.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.348
    8.984
    113
    Gecondoleerd!
     
  14. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    8.021
    7.208
    113
    Vrouw
    Pfoe, ik vind dat best heftig om te lezen. Ik wil voorzichtig in mn woorden zijn, maar bij ruzie ‘begrijp’ ik het nog. Maar jouw vader heeft hier toch niet zelf voor gekozen om nu in deze situatie te zitten?
     
    Bellybell en Neuzeke vinden dit leuk.
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.559
    5.832
    113
    Als je geen rouwkaart krijgt, zou ik dit opvatten dat je niet hoeft te komen. Krijg je er wel een, dan is het aan jou.
     
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.771
    4.163
    113
    We weten toch allebei niet wat de vader van @Oilell heeft. Als het hersenletsel door een ongeluk is, is het emotioneel vaak een heel ander verhaal voor familie dan hersenschade door overmatig drugs en alcohol gebruik. Dan is er vast een periode aan vooraf gegaan, waarin een hoop ellende is geweest.
     
    Oilell vindt dit leuk.
  17. Sunflowerr

    Sunflowerr Bekend lid

    19 aug 2021
    598
    507
    93
    Vrouw
    De vader van mijn man is afgelopen jaar gestorven (in het buitenland) wij hebben jaren geen contact meer met hem gehad om verschillende redenen. Toen hij op sterven lag heeft man hem nog 1 keer gezien dmv videobellen, vader kreeg hier al niks meer van mee. Toen de begrafenis geregeld werd (wel in nl) is mijn man er niet naar toe geweest. Wel uitgenodigd, wel gevraagd het ‘mee te regelen’ maar mijn man had voor zijn gevoel al afscheid genomen, en wou er verder liever niks meer mee van doen hebben. In zo’n situatie altijd doen wat je gevoel je zegt.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.689
    26.262
    113
    Vrouw
    #18 GroeneBomen, 2 jul 2024 om 07:54
    Laatst bewerkt: 2 jul 2024 om 08:05
    Gecondoleerd!

    Mijn schoonmoeder is niet naar de uitvaart van haar broer geweest. Ze kreeg geen kaart, dus ging ze ook niet.

    Mijn schoonzus verloor haar moeder op een akelige manier (zat dood op t balkon) en haar zus had geen contact met haar moeder meer. Ze is niet gekomen op de uitvaart. Ze is wel uitgenodigd.

    Heel eerlijk? Mijn schoonmoeder gaf aan dat ze er oke mee was. Ze was er verdrietig om maar dat was meer omdat het contact nooit hersteld is en nooit meer hersteld kon worden. Definitief. Geen hoop meer etc. Gewoon echt klaar. Dat was heftig. Maar niet dat ze de uitvaart had gemist.

    Persoonlijk ben ik wel van als je uitgenodigd wordt, dat je dan kan gaan: maar dat hoeft niet perse de uitvaart te zijn. Ik zou eerder nog ff dan even alleen willen zijn met hem in de kist nog zeg maar om nog 1x wat te zeggen.

    Krijg je geen uitnodiging dan is het duidelijk denk ik....
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.652
    4.783
    113
    Uiteindelijk bepaal jij zelf of je wel of niet gaat. Daar is natuurlijk geen uitnodiging voor nodig. Tenzij je een enorme ruzie zou veroorzaken.

    Maar als jij bij leven al jarenlang geen contact hebt zijn daar goede redenen voor. Ik neem aan dat je daar bewust voor kiest. Ik zou dan ook geen reden zien om bij overlijden nog wel langs te komen. Het contact was immers afgesloten.

    De enige uitzondering zou voor mij zijn als iemand stervende is en nog contact wil. En het voor beide partijen goed voelt.

    Maar stel iemand is (met reden) al jaren uit mijn leven. Dan hoeft hii of zij op het laatste moment ook niet meer te komen.
     
    mamabri en chrystel73 vinden dit leuk.
  20. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    9.106
    7.497
    113
    Vrouw
    Ik had voordat mijn vader overleed sinds 4 maanden geen contact meer met hem. Met mijn middelste zus die bij hem woonde al langer niet meer. De avond voordat hij overleed werden mijn oudste zus en ik gebeld dat het einde nu echt in zicht was (vader was al heel lang ziek; copd). We zijn die avond naar het zkh gegaan waar de boel nogal geëscaleerd is tot beveiliging erbij aan toe (lang verhaal, ging tussen mijn zwager en zijn familie en mijn familie). De dag erop is hij 's middags in coma geraakt en begin van de avond overleden. Mijn middelste zus wou de dag erna niet eens vertellen wanneer zijn lichaam naar Turkije werd gebracht en wanneer de begrafenis was. Mijn moeder (ouders waren al lang uit elkaar), oudste zus en ik hadden toen zoiets van nou dan gaan wij hier in Nl iets doen als afscheid. Uiteindelijk heeft een nicht kunnen achterhalen wanneer alles zou gebeuren en zijn we alsnog naar Turkije gegaan. De dag na zijn overlijden heeft mijn moeder nog kunnen regelen dat we hem nog konden zien in het uitvaartcentrum voordat hij ritueel gewassen werd en in zijn doek werd gewikkeld. Ik ben achteraf blij dat ik dat nog heb gehad en dat ik naar de begrafenis ben geweest. Helpt denk ik toch een stuk in de verwerking. Aan de andere kant kan ik het in sommige situaties ook heel goed begrijpen als je ervoor kiest om niet te gaan. Mijn directe omgeving had het ook helemaal begrepen als ik niet was gegaan door alles wat er is gebeurd.

    Sterkte ❤️
     

Deel Deze Pagina