Ik zit met het volgende,wij zouden oud en nieuw lekker met ons gezin thuis vieren. Man, ik en de kinderen. Sinds april hebben wij een mamapoes (zwerfpoes) in huis die jongen had gekregen, één van haar kittens is ook bij ons gebleven. Het zijn heel aanhankelijke diertjes,in welke ruimte wij zijn, daar zijn zij ook. Echte schoot en kroel katten, heerlijk dus. We hadden besloten om lekker thuis te blijven omdat we niet weten hoe de katten op het vuurwerk reageren. Het zijn binnen katten trouwens,ze kunnen wel naar buiten, maar alleen als wij ze naar buiten laten. Ze hebben hun eigen buitenverblijf dat geheel afgesloten is, maar met oud en nieuw zijn ze sowieso binnen. Van de week was hier aan de overkant, meter of 100 verderop ineens allemaal siervuurwerk wat de lucht in geschoten werd. De kater van bijna 8 maand zat voor het raam te kijken en vond het wel interessant. Maar de moederpoes werd zenuwachtig en wist niet wat ze moest doen, ze is de rest vd avond heel onrustig geweest. Nu heeft zich het volgende voorgedaan, het gaat niet zo goed met de vader van mijn man, hij is onverwacht alleen met oud en nieuw, dus we hebben gezegd dat hij ook bij ons mag komen. Nu sprak mijn man z'n broer van de week, en heeft gevraagd of zij ook zin hebben om te komen, broer, vrouw en 2 kleine kinderen van 1 en 3. Hartstikke gezellig natuurlijk..maar ik weet dat onze moederpoes heel onrustig wordt van veel bezoek. Ze weet niet waar ze heen moet, waar ze kan liggen, ze wordt zenuwachtig..Al onze verjaardagen vallen in het voorjaar en de zomer, dus toen heb ik de katten in hun buitenverblijf gedaan. Zo hadden ze geen last van iedereen die in en uit klept, en ook niet van alle kinderen die even aan de poes willen aaien. Maarja...met oudejaarsavond ga ik ze natuurlijk niet buiten doen, sowieso liggen ze nu liever voor de houtkachel ipv buiten. M'n zwager had ook aangegeven dat we met z'n alleen bij hun mogen komen. Maar dan was mijn idee om 23:30 naar huis te gaan, zodat de katten niet alleen zijn. Mijn man denkt dat de katten best alleen kunnen zijn, gordijnen dicht, lampje aan eventueel radio aan. Bij ons in de straat wordt sowieso weinig tot niets af gestoken (alleen door ons, de rest is vaak weg of zijn ouderen die dan bij ons staan te kijken) De echte knallen zijn achter en verderop, maar je hoort het natuurlijk wel. Ik weet niet wat nu verstandig is.. en visite, en vuurwerk, dus dubbele stress voor de mamapoes of gewoon weggaan.. De katten boven ofzo is geen optie,ze komen niet op de slaapkamers, wel op de trap en boven in de hal, maar de kinderen lopen natuurlijk ook van boven naar beneden om te spelen.. Ik ben bang als we er niet zijn,dat ze echt bang wordt,maar aan de andere kant wordt er dan de minste aandacht aan geschonken.. Wat is raadzaam??
Als ik naar onze katten kijk dan zou ik ze rustig alleen laten. Ze zijn nu 6 en 7, we hebben ze vanaf dat ze een kitten waren. We zijn geloof ik elk jaar thuis geweest. Keer op keer verstoppen ze zich weer in huis met oud en nieuw en wij kunnen niks voor ze doen. Wel eens geprobeerd om ze lekker bij ons te pakken maar onder de bank oid vinden ze dan toch fijner.
Ik denk dat je wel weg kan gaan hoor. Gordijnen dicht, lampen aan en de tv redelijk hard zetten, dan merken ze weinig van het geknal. Ik heb het zelf ook wel zo gedaan en ik woon nog wel in een "levendige volkswijk" dus hier denk je echt dat de oorlog is uitgebroken.
Toen wij nog katten hadden lieten we ze weleens alleen ja. Vaak gingen ze zich op het moment supreme toch verstoppen op een rustig plekje in huis. Ookal waren wij erbij, ze bleven daar verstopt en kwamen pas tevoorschijn als het een beetje was afgelopen. Ik heb het idee dat het dus niet veel uitmaakte. En 1 van de katten was nooit erg bang. Die bleef vaak wel lekker op de bank liggen.
Ja zelf heb ik ook het idee dat je voor de katten zelf niet echt iets kunt doen tijdens de jaarwisseling. Ze zullen zich gaan verstoppen..althans de mamapoes zeker.
Je kunt denk ik weinig voor ze doen, misschien ze de ruimte geven zodat ze niet per se in het gezelschap hoeven zijn? Wij zetten meestal de deur naar de hal open en dan verstopt hij zich ergens boven (waar hij normaal niet mag komen, maar door kinderen die de deur wat minder consequent dicht doen weet hij toch de fijnste plekjes feilloos te vinden).
Overdag en dagen ervoor zullen er al genoeg rotjes af gaan. Het beste is dan om ze met rust te laten en zelf geen schrik reacties te geven. Oppassen met gaatjes. Onze tv stond in ons vorige huis in een haard en dan klommen ze daar bovenop om zo het rookkanaal in te gaan. Ook oppassen met breekbare spullen. Als ze voorheen bv niet op je servieskast zaten kunnen ze het die dag wel doen. Kat in het nauw... Ik zou ze een kleine ruimte geven die ze kennen en daar een krappaal of kattenbak plaatsen waar ze zich veilig in kunnen schuilen. Samen met je familie het elders vieren.
Onze kat (5.5 jr binnenkant met kattenren) is tijdens oud en nieuw altijd in de badkamer. Ergens rond het avondeten brengen we hem erheen. We zetten al kattenbak, eten en drinken er neer. Ook een wasmand met zn dekentje. Meestal kruipt hij daarin. De deur laten we op een kier zodat hij er wel uit kan. Meestal doet hij dat pas rond 2u... Zo zou ik hem best alleen durven laten. Weet niet hoe jouw katten erop zouden reageren.
Ik vind een kat alleen laten zolang je niet weet hoe ze reageren erg sneu. Zou het zelf dus niet doen.
Wij laten onze katten ook alleen. Ze blijven in een knusse kleine ruimte met veel verstopplekjes, waar ze 's nachts ook slapen. Krabpaal, nog een extra mandje (zodat ze apart kunnen schuilen als ze willen) en sowieso genoeg te eten en te drinken. Ik vind het wel spannend, maar onze katten kruipen zo ver mogelijk weg als ze bang zijn, dus dan kunnen we toch niets voor ze betekenen. Als ze zo bang zijn, durven ze zelfs te krabben en te bijten.
Ik blijf elk jaar thuis voor mijn huisdieren, maar mijn ene kat is helemaal niet bang. Ze gaat rustig voor het raam zitten kijken naar het vuurwerk. Mijn overleden kater was wel echt doodsbang, ik liet hem altijd in de badkamer. (Dat vond hij erg prettig) en dan natuurlijk alles erbij. Mandje, eten/drinken/kattenbak etc. Denk dat alleen jullie moederpoes een beetje bang zal zijn. Ik zou sowieso, mocht je weggaan wel een lekkere ruimte voor ze maken! Wel lastig, want je weet niet hoe de moederpoes zich zult houden. Maar daarin tegen kun je ook weer weinig voor haar betekenen als ze bang is en zichzelf ergens gaat verstoppen.
Ik zou het rustig doen. Onze kat gaat gewoon in een hoekje liggen slapen. Vind het ook wat ver gaan om voor een kat thuis te blijven.
Ik deed mijn katten in de bijkeuken (daar sliepen ze normaal snachts ook altijd) met de deuren op slot (zodat niet iemand de deur open kon doen) gordijnen dicht en een lampje aan. Een paar jaar eerder, toen we het huis vol hadden zitten met visite en we regelmatig naar de bijkeuken moesten had ik ze in de douche gedaan met de kattenbak, eten en drinken. Het raam dicht, het rolgordijn dicht en het lampje aan. Dat vonden ze toen prima. Heb regelmatig eventjes gekeken en ze lagen heerlijk te slapen op hun kussens.
Lastig he. Ik zit er ook mee. Wij zouden eerst ook weggaan en het luik afsluiten, kattenbak binnen. Maar nu blijven we toch thuis en komen er best veel mensen naar ons. Niet fijn voor ze, normaal vliegen ze bij drukte naar buiten... Ik denk dat t toch een rotavond is voor je katten hoe dan ook. Ik zou ze alleen laten en gordijnen dicht, muziekje oid aan... Dan komt het echt wel goed! Lekker holletje is fijn waar ze in kunnen. Bij ons is dat onder de bank, of in een doos onder tafel.
Een kat is een solitair dier en hecht zich, voelt zich veilig, in zijn eigen leefomgeving. Bij gevaar zal hij zich het liefst in deze omgeving verstoppen. In jouw geval zal het voor de kat het prettigst zijn als je in ieder geval geen mensen in huis haalt tijdens deze stressvolle dag. De kat voelt zich dan constant bedreigt in zijn leefomgeving waaruit hij niet ontsnappen kan. Zelf deze avond weggaan kan best hoor! Wegkruipen bij gevaar is natuurlijk soortspecifiek gedrag van de kat, dat (meestal) niet is te voorkomen. Laat n lichtje aan, doe gordijnen dicht en plaats enkele kartonnen schuildozen. Maar ook een kastdeur openzetten (als je dat geen probleem vind) is een fijne schuilplaats voor je kat. Je kat in 1 ruimte opsluiten zou ik ontraden. Laat het kiezen van een schuilplek aan de kat zelf over. Je zou eventueel het gebruik van Zylkene kunnen overwegen. Een natuurlijk rustgevend produkt. Sterkte.
Onze kat is dan ook alleen thuis, maar we sluiten haar niet op, alleen doen we de kamers aan straatzijde wel dicht. Ze kan dan zelf een plekje zoeken waar ze wilt schuilen. Waarschijnlijk zit ze dan onder ons bed. Katten weten vaak zelf wel waar ze best kunnen zitten.
Onze oudtse kater ging vorig jaar gewoon zitten kijken. Ik verwacht dat de jongste het spannender vindt. Die kruipt wrs onder de bank vermoed ik. Met de hond vond ik het heel anders, die liet ik echt niet alleen, die zocht ons juist op. Katten gaan zich verstoppen en doen dat het liefst zelf. Wat ik doe: onze katten mogen normaal niet in de slaapkamers, maar ik ga onze nu open laten, groot plaid over het bed zodat ze er niet in kruipen. Zo kunnen ze zich onder het bed verstoppen of op zolder mochten ze dat willen, ik doe in ieder geval de gordijnen dicht en maak er verder een niet te groot ding van.
Mijn katten vinden het ook eng, maar blijven er redelijk rustig onder. Je kan in het water een pasr drupjes, niet teveel, valeriaan of bach rescue druppels doen. Zorg in ieder geval voor lekkere verstoppplekjes. Dekentjes en doosjes waren ze onder kunnen kruipen.
Ja, ik zou het wel doen, gewoon gordijnen dicht, lampen en eventueel de radio of tv aan. Verder wat verstopplekjes voor ze creëren waar ze kunnen wegrkuipen.
Mijn kat slaapt in de berging en zal daar graag heen willen. Vorig jaar verstopte hij zich achter de wasmachine....katten zoeken zelf een plekje op. We hebben nu een poes erbij en ik weet niet wat zij wil......we doen haar ook in de berging met de kattenbak.