Sinds een tijdje passen opa en oma 1 dag per week op ons kindje van een half jaar. De ene week de ene opa en oma, de andere week de andere opa en oma. Als mijn schoonouders komen is het alleen altijd moeilijk. Ze weten nog steeds niet goed wat te doen, mijn schoonmoeder heeft altijd commentaar op alles (bijvoorbeeld waarom hij in een slaapzakje en pyjama slaapt, teveel werk volgens haar), ze kunnen niet een beetje stil zijn als ons kindje slaapt en mijn schoonmoeder en schoonvader doen álles samen. Dus naar bed brengen, verschonen, overal twee hoofden boven. En dan vaak ook nog mijn vriend om instructies te geven. De andere week past mijn moeder op en dat gaat veel beter, die weet gewoon wat te doen. Vaak komt mijn vader dan ook nog even langs, een uurtje ofzo, maar die blijft echt niet de hele dag hangen. Vriend stoort zich ook aan deze dingen maar hij durft niks te zeggen tegen zijn ouders, heel vervelend. Ik hoop altijd maar snel dat de dag voorbij is... Hebben jullie ook deze ervaringen met je (schoon)ouders als ze oppassen?
Mijn moeder is de enige die oppast, maar meer als noodafvang. In de eerste plaats vangen we het zelf af of regelen KDV/BSO. Mijn moeder gaat altijd moeiteloos, die pakt eigenlijk alles moeiteloos op alsof ze nog altijd niet anders gewend is. Schoonouders passen niet op. Die twijfelen aan zichzelf zolang het mini is en wanneer het "zelfredzamer" is (zeg maar het niveau van 5-6 jaar) dan kan het wel re-de-lijk. En ze hebben er 3 groot gebracht hoor, dus het is geen onkunde. Maar gewoon onzekerheid, bang iets verkeerd te doen, dus ook altijd met zn tweeën. Ik heb er zelf, met iets meer reden dan hier genoemd, ook geen rust van. Met mn moeder heb ik dat absoluut niet. Enige wat daar mee begint te spelen is de leeftijd en het feit dat ze alleen is. Maar dat heeft G al opgelost, ze wil dr bellenhorloge mee. Als er dan wat is met oma, kan ze ons bellen. Dan staat er binnen no-time versterking voor dr (hetzij 1 van ons, hetzij de buurvrouw, hetzij de ambulance)
Ben jij dan thuis als ze op komen passen? Want anders zou je dat allemaal niet zien. Wat is eigenlijk het probleem met dat opa en oma alles samen doen? Zij vinden dat blijkbaar fijn. Ik zie daar eigenlijk niks geks in. Alleen twee grootouders die het superleuk vinden om samen op te passen. En wat bedoel je met het zinnetje: "ze weten nog steeds niet goed wat te doen" Bedoel je daarmee dat je ze onhandig vindt met jullie kindje? Of weten ze zich niet te vermaken de hele dag? Verschil tussen opa's en oma's zal er vast altijd blijven. Daar zul je mee moeten leren dealen, tenzij het onveilig is voor je kind. De simpelste oplossing is kiezen voor professionele opvang door kdv of go en opa en oma alleen te vragen in geval van nood.
Fijn toch, als ze niet precies weten wat te doen, dat ze alles samen doen. Mijn schoonouders en mijn ouders komen ook altijd met zijn 2en! Heel fijn, bouwen ze niet alleen een band op met oma, maar ook met opa. Ik vind het eigenlijk raar, dat jou vader niet meekomt. En je vriend moet zich er gewoon niet mee bemoeien als zn ouders er zijn. Gewoon aan het werk blijven. Je vriend/jij kan gewoon een instructie briefje maken toch, met zo laat eten, zo laat slapen etc. En als ze ene pyjama teveel werk vind, kan ze vast wel een keer in de 2 weken in haar kleertjes slapen. Maar hoe weten jullie al deze dingen tot zo in detail? Zijn jullie gewoon thuis? Ik denk ook altijd dat het voor oppas altijd heel rommelig is als je oppast, maar niet de baas bent zeg maar, omdat ouders nog van alles lopen te controleren. Hier zijn opa en oma de baas als ze oppas. Mijn man werkt thuis, maar laat zich niet zien en ik ben niet thuis. En mijn schoonouders hadden in de baby tijd altijd behoefte met een schema, wanneer en hoeveel drinken, wanneer slapen etc. Ik zou het wat meer loslaten als ik jou was
Ik bedoel dat ze nog steeds niet weten hoe zijn flesje gemaakt moet worden, luier verschonen, slaapzakje aantrekken moeilijk etc. Dus eigenlijk hebben ze echt nog veel vragen/hulp nodig. Ik hou me helemaal afzijdig hoor, zit op zolder te werken en ga alleen naar beneden voor koffie. Vriend in principe ook maar die vindt het moeilijk om los te laten omdat ze ook veel vragen hebben. En die gaat mij ook weer appen met vragen, heel vervelend. Schema heb ik gemaakt op verzoek van opa en oma. Misschien moeten we allebei maar elders gaan werken op vrijdag, dat het dan beter gaat. Baby naar opa en oma is geen optie want die hebben alle spulletjes niet.
Ik laat het los. Geen pyjama aandoen voor een dutje? Prima. 2 mensen die samen verschonen? Top. Ik geef alleen instructie hoe laat hij wakker was ivm planning dutje. Loopt t anders? Prima. En je vriend aangeven dat ie niet moet appen zo vaak of gewoon je telefoon op stil zetten en incidenteel kijken. En hoeveel spul heb je nodig? Camping bedje, koop een eetstoel en klaar. Waarom daar niet? Of Waarom ga je niet in hun huis werken? Mijn schoonouders hadden bij de 1e ook alles ingericht incl box. Nou die ging er vlot uit haha. Er staat standaard een bedje op een slaapkamer en een eetstoel. Meer is er niet. Ja wat speelgoed Ze hebben zelf hun kinderen ook groot gebracht dus wat raar dat ze zo'n moeite ermee hebben. 6 maanden is ook geen mini baby'tje meer
Zoveel heb je niet nodig, bedje, stoel en je bent er wel. Het hoeft niet per se bij jullie. En ik ging dochter ook niet in pyama in bed leggen, alleen in de nacht. Ben blij dat ze om de week op willen passen. Als het echt zo slecht is, schrijf je kind in op een kdv. Het is nooit zoals je zelf doet. Ook op een kdv niet. Als dit alles is, valt het wel mee.
Nr3 gaat ook niet in zn pyjama t dutje doen. Ik ga ook geen pyjama aandoen voor een tukkie (Bij alle 3 hadden ze dag en nacht gewoon kleren aan tot een half jaar: t is toch zacht en comfi en omkleden gebeurt toch vaker)
Ik zou ook ergens anders gaan werken (buitenshuis), zorgen dat opa en oma de spullen hebben (wij hebben bijv gewoon spullen dubbel gekocht voor opa en oma) of kiezen voor professionele opvang. Ik denk dat er door iedereen teveel op elkaar gelet wordt, zo klinkt het althans. Opa en oma hebben je vriend ook groot gekregen, dus ze zullen het vast wel kunnen op het moment dat ze er alleen voor staan.
Hier passen opa en oma al vanaf t begin 3 dagen in de week op, (zijn de ouders van mijn vriend) oudste wordt bijna 12, dus al heel lang doen ze dat, en dat doen ze met veel liefde, ze riepen al voordat ik überhaupt zwanger was, dat ze wouden oppassen alle dagen die wij nodig hadden, en doen dat nu dus nog steeds, moet zeggen dat we t sowieso heel goed met elkaar kunnen vinden. En ja, bij opa en oma is t vaker snoepen en zo, ze worden vaak verwend, maar daar zijn ze ook opa en oma voor. Pyjama aan deed ik alleen voor de nacht hoor, wel vanaf dat ze geboren waren meteen, maar niet overdag hoor, dan gingen ze gewoon met blote beentjes in slaapzak, of pakje/ broekje aan, lag natuurlijk ook aan de temperatuur.
Ik denk alleen maar; wees blij dat ze op willen passen. Hier beide ouders die niet oppassen en ja dat vind ik af en toe best jammer. Als ze verder alles uit liefde doen voor jullie kindje zou ik het die 2 dagen in de maand lekker zo houden. Wat al eerder is gezegd. Misschien worden ze wel onzeker omdat ze weten dat jullie boven zitten. Lijkt mij zelf ook geen fijn idee als ik op moet passen terwijl de ouders alles horen/zien. Het kan nou eenmaal niet precies hetzelfde gaan zoals jullie het zelf altijd doen. Kan je voor de flesjes maken niet gewoon een briefje schrijven/uitprinten en die neerleggen. Zodat ze het daarop kunnen lezen en jullie niet steeds hoeven te vragen.
1x om de week passen ze op? Dat is misschien ook lastig dat is dus 1 dag in de 2 wkn. Zou ook buitenshuis gaan werken want waarschijnlijk zijn ze ook bang iets niet goed te doen. Of dat je jullie kindje naar hun brengt en gewoon zelf de dingen aanschaft die nodig zijn. Wat meerdere zeggen een bedje en een kinderstoel en wat speelgoed en je bent al een heel eind. Ook zou ik een lijstje klaarleggen als zij dit handig vinden. Ga in gesprek met hun wat vinden zij en wat hebben ze nodig
Ik vind: Kritiek op de opa's en omas= niet meer laten oppassen Ik heb dit nooit gesnapt, als je ergens zoveel van vindt, dat je ze dan (gratis) op laat passen Mijn moeder paste altijd op en ik geloof dat ik alleen instructies gaf met hoeveel er in de fles moest. Verder: ze heeft er zelf 4 groot gebracht Nu kan zd helaas niet meer oppassen op.kleintjes, had het graag gehad. Mijn schoonmoeder heeft 1x in nood opgepast, prima Maae die lieten we niet oppassen nee.
Wat willen ze zelf ? Ik weet dat mijn ouders zich er wel op verkeken hadden. In eerste instantie had ik ze gevraagd of ze wilde oppassen (ook 1x in de 2 weken) of dat ik kdv zou regelen. Ze wilden persee oppassen. Uiteindelijk waren ze ook heel onzeker en merkte ik dat ze het erg zwaar vonden. Opnieuw in gesprek gegaan en ik kon natuurlijk niet meteen andere opvang regelen maar het zorgde in iedergeval wel voor meer begrip waarom ze soms een poepluier hadden als ik thuis kwam of het huis half ontploft was. Gelukkig werd het wel steeds makkelijker voor ze toen het echte baby er af was. Nu gaat het helemaal prima maar zijn ze ondertussen 5 en 7 (bijna).
Ik denk dat je zelf ook wat makkelijker moet worden en idd een andere plek zoeken om te werken, of ze lekker bij hun thuis op laten passen. Zoveel heb je daar niet voor nodig hoor. Overdag 2/3x de pyjama aantrekken voor een slaapje is toch ook helemaal niet nodig? Gewoon broek/legging uit en in de slaapzak. Dus ik snap dat ze dat teveel werk vinden 1x in de 2 weken is niet vaak dus ik snap ook dat ze vergeten hoe t flesje gemaakt moest worden. Dus gewoon ff een briefje op t aanrecht leggen.
Ik denk ook dat het veel beter en leuker is als jullie gewoon niet in de buurt zijn. Geef instructies over de flessen en de slaapjes op een briefje (die veranderen toch ook steeds) en laat ze lekker genieten. Leg uit dat een slaapzakje juist zorgt voor geborgenheid (ik neem aan dat daar niet ook nog een dekentje overheen gaat) en overdag liet ik ze gewoon slapen in hun kleertjes van die dag. Met een half jaar waren dat altijd nog zachte kleertjes.
Als je je kind onderbrengt bij andere is er maar 1 ding wat je kan doen en dat is LOSLATEN. In hun tijd is het hun verantwoordelijkheid, als ze dingen op een andere manier willen doen, dan moet je dat tot op zekere hoogte ook gewoon laten gebeuren. Is het veilig, krijgt mijn kindje te eten, kan het slapen, krijgt het geborgenheid en liefde? als dat allemaal zo is, dan is het ok. Gaat het op een andere manier dan is dat prima. Kun je dat niet, dan moet je op zoek naar een andere oppas, maar ook die zal dingen op een andere manier doen. Bij een gastouder of op een KDV zal het ook weer heel anders gaan dan bij je thuis. Ik denk ook dat het je schoonouders onzeker maakt als jullie in huis aanwezig zijn, en zodra iets niet helemaal lukt er ook direct een van jullie bij kan staan. Je zou kunnen kijken wat er nodig is om je kindje veilig bij hun in huis te laten zijn (campingbedje, kinderstoel, een speelkleed), dat vinden ze misschien zelf ook prettiger, hun eigen koffiezetter, lekker in hun eigen huis op de bank zitten, ipv op bezoek bij jullie. Mijn moeder paste vroeger wekelijks op, zowel bij haar thuis als bij ons in huis, maar dan waren wij er niet bij. maar op ons werk. vaak bracht mijn man de kinderen op weg naar zijn werk naar mijn moeder, en dan bracht zij ze eind van de dag weer thuis. toen mijn oudste naar school ging kwam ze bij ons op de jongste passen. Deed ze dingen anders, ja natuurlijk, kregen mijn kinderen wat ze nodig hadden, namelijk liefde en geborgenheid, ja, was het veilig, ja.
Dit dus. Als het dan allemaal niet goed is dan moet ze professionele opvang regelen. Ik zou er ook onzeker van worden als ik continue wordt gecontroleerd. Graag of niet hoor. Ik hoop toch niet dat mijn kinderen zo raar gaan doen als ik in de toekomst wil/ kan oppassen op hun kind (eren) Ingewikkeld gedoe allemaal poeh
Niemand doet het zoals je zelf doet Opa's en oma's die oppassen is hartstikke lief maar die doen het op hun manier als je het op jou manier wilt dan moet je iets anders regelen Volgens mij doen opa en oma het met veel liefde en dat ze alles samen doen daar is toch niks mis mee?