Op de fiets met baby die nog niet kan zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleinepien, 7 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Oké, dit wordt vast zo'n 'knuppel in het hoenderhok'-discussie, maar ik open m toch even...
    Bijna 7 weken geleden ben ik bevallen van onze 2e. Inmiddels is school weer begonnen voor de oudste en die moet dus elke dag worden gebracht en gehaald.
    Dat doen we meestal op de fiets, tenzij het rotweer is en de auto beschikbaar is.
    Dochter kan zelf fietsen, dus dat scheelt. Maar hoe nemen anderen hun baby dan mee, als die nog te klein is om zelf in het stoeltje te zitten?
    Momenteel zijn de financiën niet zo ruim dat ik een bakfiets kan kopen. Fietskar vind ik doodeng omdat ik er geen zicht op heb (en bovendien nogal lomp).
    Voor de afstand van huis naar school (zo'n 5 minuten over een fietspad waar geen auto's kunnen komen), doe ik zoontje nu gewoon in de draagdoek. Ik heb een 'moederstuur' dus mocht ik snel moeten afstappen, wordt hij niet geplet tussen mij en mn stuur ofzo.

Ik had zo'n maxicosidrager voor achterop de fiets te leen, maar ik vind het echt doodeng! Ik zie mn kind niet, kruip als een slak over hobbeltjes omdat hij er anders zowat uit lijkt te stuiteren (ik weet dat ie vast zit, maar tóch)... Bovendien kon dat ding nog niet op mijn fiets, want daar zit nog de stoel voor dochter voor de langere afstanden.

Dus strak in de doek onder mijn vest bevalt eigenlijk het beste. Maar het commentaar op het schoolplein was niet van de lucht! (Achter mijn rug ook nog... Kom dan bij me en uit je zorgen rechtsreeks...:rolleyes: )

Dus, meer ontaarde moeders die hun arme ziel levensgevaarlijk in de draagdoek vervoeren tot ie kan zitten? Of andere opties weten die ik nog niet had bedacht?:)

2. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Overigens ga ik met mooi weer ook wel lopend met de kinderwagen, terwijl dochter meefietst. Maar mijn rug/bekken vindt dat nog niet zo tof en vooral in de ochtend levert dat flink wat stressig gehaast op. Ik moet dan behoorlijk vroeg op pad, terwijl we er op de fiets in 5 minuten zijn.

3. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik loop altijd met de kinderwagen. Zoontje fietst mee op de stoep.

m’n dochter kan nu wel goed zelfstandig gaan zitten dus toevallig gisteren het fietsstoeltje geïnstalleerd.

En qua commentaar, ik denk dat dat erbij hoort. Ik vrees dat je dat hier ook over je heen krijgt.

Zelf doe ik geen draagzak op de fiets. Om de bekenden redenen. Ik vind het ook niet veilig omdat ik nog wel eens in moet grijpen of uit moet wijken voor mijn zoon op z’n fiets.

4. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Mijn buurvrouw draagt haar baby (eind juli) ook in de draagzak op de fiets. Ze heeft wel een bakfiets maar daar zitten haar andere kinderen al in.

5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.476
    5.837
    113
    Ik zat met onze oudste dochter toendertijd met hetzelfde probleem. We wonen nogal afgelegen dus de dichtsbijzijnde supermarkt is wel een eind lopen.

In eerste instantie ook één rondje geprobeerd met baby in de doek maar snel mee gestopt. Het is gewoon gevaarlijk met name als je valt, dan val je bovenop je kind. Dus ik snap aan de ene kant het commentaar wel. Aan de andere kant; jouw kind = jouw verantwoordelijkheid.

Helaas verder geen tips

6. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik gebruikte ook de draagdoek op de fiets. Had wel zadel lager gezet, zodat ik snel bij de grond kan. Ja, je kan op je kind vallen, ja kan stuur in ruggetje komen. Maar fietste ook alleen over fietspad. En in drukkere onoverzichtelijke situaties liep ik dan.

kleinepien vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    Ik heb een drager aan de voorkant en die stuitert behoorlijk dat in combinatie met een ukkie zou ik gaan lopen totdat die nek en rug sterk genoeg zijn. Dr zijn mensen die ze in de draagdoek op de fiets doen maar ik vind t doodeng en zou t nooit doen je bent altijd te laat als er wat gebeurd (in mijn hoofd dan, de dames die t wel doen zullen t anders beleven allicht). Denk dat die cosidrager dan nog de beste optie is al heb ik m destijds niet gebruikt ik loop liever dan dat ik een fiets pak.

Ik heb geen auto meer en man heeft m nodig voor zn werk dus veelal ging ik met bekkeninstabiliteit (duurde tot 9mnd na mn bevalling) lopend, nou ja waggelend, naar t cb dat waren tripjes van half uur- 45 minuten enkele reis en ff boodschappen doen was ook lopend.

8. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Kleine toevoeging: ik heb vorig jaar wel een moeder op het plein gezien die haar baby ook dragend op de fiets meenam. Maar die zat in zo'n babybjörn-drager en die 'hing' dus ook echt zowat tussen de moeder en de fiets. :eek: dan snap ik het commentaar op het plein wel.
    Ik heb daarom juist gekozen voor een geweven doek, zodat hij strak tegen mijn buik geknoopt zit. Dan bungelt ie niet ergens, en qua schokdemping lijkt me dat ook beter. :$

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.283
    10.251
    113
    Je zit in een statige positie,persoonlijk zou ik mijn kindje nooit met een draagdoek op de fiets meenemen. De redenen zijn wel bekend.

Ik zou toch kiezen voor de wandelwagen, kun je rustig lopen en je hebt het gewicht van de kleine niet extra te dragen.

Weet niet of ze een continue rooster hebben en anders overblijven dan loop je al minder. Succes!

10. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ja, dat "op je kind vallen" hoor ik dus ook steeds. Terwijl, als ik snel moet afstappen (omdat dochter ineens stopt voor een kikkertje oid), ik snel tussen de fiets spring. Dat is toch je eerste reactie volgens mij. Ik spring makkelijker van de fiets en blijf staan, dan dat ik probeer om de fiets rechtop te houden terwijl mijn evenwicht even kwijt is.

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Er zijn ook van die maxicosi dragers voor op de fiets. Lijkt mij een stuk veiliger dan in de doek.
    Want jij bent wel voorzichtig, maar sommige mede weggebruikers niet. Je zal maar van je fiets gejakkert worden door iemand die niet op zit te letten.

Marchella, Zoe123, HvO en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. jolien 1986

Mijn dochter zat ook altijd fijn en stevig tegen mij aan als ik sommige baby's in die babyschalen zie rammelen over de bouwbestrating heb ik ook mijn twijfels. Maargoed bij vallen kan het goed mis gaan. Wees je daar van bewust, speel op save. Maar zoals ik keer geschept ben door auto in mijn tiener jaren had kindje op de fiets hoe dan ook bekaaid vanaf gekomen

13. jolien 1986

Grootste, snelste gevaar lijkt mij dat iemand je schampt, tegen je aanbotst waarbij je stuur draait in rug van je kind. Dan helpt zo'n lappie stof weinig ;)

Maargoed ik deed het ook hoor. Je kan ook lopende worden aangereden of in de auto , van de trap afvallen.

Ik parkeerde trouwens mijn fiets bijvoorbeeld wel aan de rand van de stad en liep dan de rest zodat ik niet hoefde te slalommen tussen parkerende auto's, fietsers en voetgangers.

14. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Ik fietste ook met baby in de draagdoek op de fiets. Niet ideaal maar soms is het niet anders. Het is maar een korte periode, voor je het weet kan hij in het stoeltje.

kleinepien vindt dit leuk.
  15. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dat ik er vrij makkelijk over denk, komt wellicht ook omdat we in een rustig klein dorp wonen. De hele weg naar school is over een rechtstreeks fietspad. Auto's en scooters enz gaan over de hoofdweg, dus wat er al gezegd werd: het grootste gevaar hier, zit hem erin dat er iemand niet oplet en tegen me aan zou botsen. Dat hou ik zelf dus maar zoveel mogelijk in de gaten.
    Dochter fietst voor mij uit, en nog niet echt in een rechte lijn. Tot nu toe zorgt dat ervoor dat, zowel de mensen die ons inhalen, als tegenliggers, met een boogje om ons heen gaan.

Nouja, nog een paar maanden en hij kan zitten. En het is ook niet dagelijks. Vriend kan dochter ook regelmatig brengen, of thuisblijven met zoontje.
    Als ik in een drukkere omgeving zou wonen, had ik het misschien ook wel anders gedaan.

16. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Het is en blijft niet veilig, dus vertrek eerder en loop, kijk voor een maxicosidrager voor achter op ( nog altijd veel veiliger dan in de doek) of zorg dat je de auto hebt. Ik heb geen andere optie en speel daarom met het leven van mijn kind is gewoon geen optie in mijn ogen. En nee er hoefd niks te gebeuren maar vergeef je jezelf als de rug van je baby breekt door jou toedoen?
    En nee ik had idd niet hoeven te reageren maar soms is de waarheid hard en kan niet verpakt worden in zachte woorden.

Manana, miss C en Deedee91 vinden dit leuk.
  17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als het 5 minuten fietsen is is het niet zo ver lopen, dus ik zou gaan lopen. Heb ik ook altijd gedaan, voor ons is het 3 minuten fietsen dus iets korter lopen dan voor jou, maar goed te doen hoor.

Manana en Kolibrie vinden dit leuk.
  18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar het is toch niet nog ' een paar maanden'? Je moet minstens tot negen maand wachten. Dus dat zijn nog veel maanden, in slecht weer, gladde ondergrond etc. Dan zou ik toch echt een alternatief zoeken. Als je zo'n rustig weggetje hebt, is een fietskar toch niet zo'n probleem?

tuc, Lieke1989 en bozoe vinden dit leuk.
  19. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Lopen over straat is ook niet veilig. Voor je het weet word je aangereden. Speel maar niet met het leven van je kind, blijf maar beter binnen.

fafa en Mila27 vinden dit leuk.
  20. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Ja, ik ben ook een ontaarde moeder die de baby in de draagzak doet tijdens het fietsen. Zij vindt het heerlijk en zo kunnen we heerlijk op pad met de oudste van bijna 4. Ik doe voorzichtig en hoop dat andere weg gebruikers dat ook zijn.
    En tsja.. overal zit een risico aan!

Deel Deze Pagina