Onverwacht thuis bevallen zonder verloskundige

Discussie in 'De bevalling' gestart door Blaak, 14 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blaak

Blaak Niet meer actief

Hallo,

Ik ben alweer 36 weken zwanger en wou altijd in het ziekenhuis bevallen, maar nu heb ik af en toe zoiets van.. thuis voel ik mij veel fijner enzo!
    Ik ben alleen een beetje bang als ik in paniek raak op het einde van de bevalling, of dat er iets verkeerds gaat, daarom in het ziekenhuis. Maar 2 dagen terug was ik bij de gyn en die zei dat mn beeb al een klein beetje was ingedaald. Dus dat zou betekenen dat mijn bekken niet te smal zijn en er gewoon uit kan, toch?

Ik loop bij de gyn dus geen verloskundige. Ik ben bang dat ik nu geen keuze heb om thuis te bevallen. Maar het kan bij mij ook snel gaan (de bevalling) heb ik het gevoel. Zit dan niet te wachten om in de auto te zitten enzo naar het ziekenhuis, zit eigenlijk lekker thuis voor de tv en nintendo Wii spelen voor afleiding tijdens de weeen. In het ziekenhuis heb je totaal geen afleiding en dat vind ik niet fijn!

Nu heb ik af en toe zoiets van.. Als de weeen volgende week ofzo beginnen wacht ik lekker rustig af thuis en als het snel gaat ofzo (je merkt wel hoe het loopt) dat ik dan lekker thuis blijf en thuis beval en dan de verloskamers bel ofzo.. Want tja.. Thuis bevallen is toch fijner , dan zou dat toch gewoon mogen, lijkt me! Wie heeft dit nog meer meegemaakt? En is gewoon thuis bevallen? En dat je dan pas " te laat" belt ofzo?

Groetjes, Mandy

2. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    Je bent niet voor niets onder behandeling van een gyn neem ik aan? Daar kom je in NL alleen met medische indicatie. Lijkt mij niet verstandig om dan thuis te bevallen.
    Wil je echt je kindje een risico laten lopen door te laat te bellen?

3. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ik loop bij de gyn omdat mijn eerste kindje extreem te vroeg was geboren. Mijn placenta lag ook met een slipje voor de uitgang en kreeg daardoor bloeddingen waardoor ik in het ziekenhuis kwam te liggen en uiteindelijk de weeen spontaan begonnen. Met week 27 namelijk. Nu verloopt mijn zwangerschap prima, dus de placenta ligt goed, endus geen enkel probleem voor mij om thuis te bevallen.

Er is dus geen risico.

4. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    Ik vind het een heel groot risico om te bevallen zonder medische hulp ter plaatse. Straks zit de navelstreng om het nekje, blijkt het kindje een sterrenkijkertje te zijn en krijg je m er niet zelf uit, en wat dan?

Kijk als het echt zo snel gaat dat je met geen mogelijkheid meer het ziekenhuis haalt is wat anders, maar dat komt echt niet vaak voor. Gewoon naar het ziekenhuis dus

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Maar wat als je weer bloedingen krijgt? Of er blijkt dan toch iets niet goed te gaan? En misschien begrijp ik het helemaal verkeerd maar wil je alleen bevallen zonder hulp van een verloskundige oid? Vind het niet alleen een eng idee maar ook behoorlijk onverantwoordelijk. Maar goed, das natuurlijk mij mening.
    Tis natuurlijk belangrijk dat jij je prettig voelt tijdens de bevalling maar als er echt geen risico had bestaan dan had je gewoon bij een verloskundige gelopen denk ik, dus dat zal ook wel niet voor niets zijn?

6. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Sorry dat ik het zeg hoor, maar ik vind het een beetje egoistisch om dat zo te zeggen. Ik begrijp heel goed dat je liever thuis wilt bevallen natuurlijk. Maar wat als het mis gaat, zou je het je zelf dan ooit kunnen vergeven?

Je staat niet voor niets onder begeleiding van een Gyn, ik ben dus van mening dat echt op tijd moet gaan bellen en geen risico moet nemen.

Succes

Groetjes

7. Blaak

Blaak Niet meer actief

Nog maals, ik loop bij de gyn omdat mijn eerste kindje extreem te vroeg was geboren, met week 27. De weeeen begonnen spontaan omdat ik al eerder bloeddingen kreeg vanwege placenta die klein beetje te laag lag.

Nu verloopt mijn zwangerschap prima, geen bloeddingen, placenta ligt lekker hoog en loop bijna op het einde. Deze kindje word dus ook gewoon normaal op tijd geboren. Maar loop gewoon bij de gyn door mijn eerste zwangerschap/bevalling. Nu is er dus niks aan de hand.

Inderdaad ik wil mij ook prettig voelen tijdens de bevalling. Maar daarom vind ik het vreemd dat dat niet zou mogen in mijn geval dat ik thuis mag bevallen. Ik wou er al over praten met de gyn over twee weken pas afspraak, dan mag hij wel voor een verloskundige zorgen ofzo. Ik vind het maar vreemd dat je dan ineens niet meer thuis mag bevallen, met sommige gevallen (zoals bij mij dan).

Iedereen heeft recht om fijn te kunnen bevallen! En als er een risico was (placenta laag of wat anders) tuurlijk zou ik dan die risico niet wagen! Maar bij mij is er niks aan de hand.

Mijn vraag is dus ook gewoon of er meer mensen zijn die bij de gyn lopen en thuis bevallen zijn. Of dat kan, maar als ik hier zo de reacties lees, mag dat dus schijnbaar niet. Maar ik zal er wel naar vragen bij de gyn, hoe dat met mij mag. Wie weet mag dat wel en regelt ie gewoon een verloskundige waar ik heen moet bellen als het eenmaal begonnen is.

Het kan bij mij heel snel gaan inderdaad.

8. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ik zou het idd gewoon voorleggen aan je Gyn, mischien kan hij wel wat regelen.

Maar als dat niet t geval is zou ik toch maar gewoon "op tijd" naar t ziekenhuis gaan hoor, gewoon, voor de veiligheid enzo

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik denk dat enige die hier een antwoord op kan geven je gyn is...
    Als hij het verantwoord vind, dan zou ik snel een verloskundige zoeken zodat je die nog kunt leren kennen.
    Maar ik zou nooit zonder begeleiding gaan bevallen omdat je je in het ziekenhuis anders maar verveeld. Helaas kunnen er thuis ook dingen gebeuren, en een verloskundige die heeft materiaal bij zich om in te grijpen.

Ik zou dus nooit het leven van mijn kind op het spel zetten.

10. P73

P73 Actief lid

7 nov 2007
    286
    0
    0
    Bespreek met je gynaecoloog wat de mogelijkheden zijn en wat hij/zij er van vindt.
    Ikzelf ben 2x in het zh bevallen en had daar een heel fijn gevoel bij. Op het moment supreme heb je van de hele wereld toch geen weet. Als op dat moment een aap bij mijn bed had gestaan was het mij echt niet opgevallen! :)
    Maar even zonder gekheid; wie weet is het toch mogelijk om in overleg met je gyn thuis te bevallen. Maar doe het alsjeblieft niet zonder verloskundige. Zoals Daphne78 als zei; je kan het leven van je kindje op het spel zetten. Maar ook je eigen leven!
    Het gaat er tenslotte niet alleen om wat jij wilt, maar ook wat het beste is voor jou en je kindje.

11. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik zou ook met je gyn overleggen. Als het kan is dat mooi, als het niet kan gewoon op tijd naar ziekenhuis gaan! Zonder gyn of verloskundige bevallen lijkt me geen srak plan. (al ben ik bij de 2e wel bevallen zonder verloskundige want die was net een paar min te laat, hihi)

12. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik zou aan de gyn vragen of je nu niet naar een verloskundige kan zodat je lekker thuis kan bevallen. Zo niet dan zou ik toch echt wel naar het ziekenhuis gaan. Bij Daan zat 3x de navelstreng omk zijn nekje had ik het zelf gedaan had ik een begravenis kunnen regelen ipv gezellig kraam visite ontvangen

13. daam

daam Fanatiek lid

19 dec 2006
    4.268
    0
    0
    Cardiologie-vpk
    Zuid-Holland
    Mijn advies: Niet zonder enige vorm van professionele hulp gaan bevallen! Dus regel ajb. een verloskundige die je kunt bellen als de weeen begonnen zijn. Lukt dat niet, zal je toch voor je eigen veiligheid én dat van je kindje in het ziekenhuis moeten bevallen (maar ik hoop dat je dat zelf ook al had bedacht)

Deel Deze Pagina