Ontslag nemen tijdens ziekte voor een nieuwe baan

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaTal85, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb al een aantal keer eerder een topic geopend over mijn werk.

Even in het kort, ik heb, al bijna 6 jaar een lakse werkgever, die te laks is om contracten te geven, waarbij ik elke maand achter mijn miniloontje aan moet bellen, geen kans op loonsverhogingen, roosters die pas twee dagen van tevoren klaar zijn, uren die niet kloppen, geen reactie als ik daar na veel zeuren de rechtsbijstand op af stuur, ziekmeldingen van twee jaar lang terwijl ik gewoon alweer werkte, en die van voren af en toe niet weet dat hij van achteren leeft.

Omdat ik er altijd met plezier werkte, liet ik dat soort dingen maar gaan, zelfs tijdens continue kritiek van mijn omgeving!

Na mijn zwangerschapsverlof heb ik me ziek gemeld vanwege een angststoornis om míjn zoontje niet bij me te hebben, na het overlijden van mijn eerdere kindjes en het verliezen van mijn moeder toen ik 8 was! Ook heb ik heel erg last van bekkenpijn, wat in de horeca werken ook niet echt bevorderd.

Maar nu... Ik zou vanaf volgende week weer gaan reïntegreren, 3x4 uurtjes op do, vr, zo! In een reintegratiegesprek met mijn werkgever, zei hij letterlijk, ik dacht dat ik nu wel van je af was na bijna een jaar ziek zijn, hij heeft me zelf pas 3 maanden later ziekgemeld trouwens. En, ik heb eigenlijk geen plek meer voor je, dus je kunt do, vr, za werken en anders lekker niet! We hebben dat hier thuis opgelost, mijn man werkt vaak extra voor zichzelf op zaterdag, maar dat kan nu dus niet meer, en ik ben dus akkoord gegaan!
    Omdat het me niet lekker zat, ben ik nog harder als eerder op zoek gegaan naar een nieuwe baan! Ik heb weinig zin om strijd te voeren om maar niet ontslagen te worden voor een baan met een minimumloon en nooit geen uitzicht op verhoging en dergelijke!

Met succes waarschijnlijk! Ik kan in een callcenter gaan werken, morgen en overmorgen alleen nog trainingen, maar daar maak ik me weinig zorgen over. Als ik die goed afrond kan ik een week later al aan de slag! Ik verdien meer, heb elk jaar kans op flinke verhogingen, en de sfeer is leuk heb ik van een vriendin gehoord die er werkt! Ook heeel veel leuke secundaire arbeidsvoorwaarden, en ik kan drie dagen doordeweeks werken ipv in het weekend. Jullie lezen het al, ik zit te stuiteren en heb er zin in.

Maar goed, ik moet dus ontslag nemen, tijdens ziekte! Kan dit gewoon en kan ik dan gewoon aan de slag in het nieuwe bedrijf?
    Kan ik makkelijk per direct ontslag nemen, ik heb nooit een contract getekend waar iets van opzegtermijn instaat. Heb ik bijvoorbeeld in die 1,5 jaar vakantie-uren opgebouwd?
    Moet hij me gewoon betalen voor februari, aangezien we nu al elke keer achter mijn geld aan moeten?
    Is het handig om dit gewoon per mail te doen, aangezien hij zijn afspraken nooit nakomt?

Ik denk dat hij misschien wel akkoord gaat met direct uit dienst, aan de andere kant is het ook een pestkop! Ik ben wel van plan te gebruiken dat de reintegratie voor die vier weken hem vooral veel kost, want ik moet de nieuwe kaart leren en eigenlijk helemaal opnieuw beginnen.
    Een hoop vragen, ik vind het dan ook doodeng!

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, sorry voor het lange verhaal!

2. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    Ik denk dat je 't beste het UWV even kunt bellen. Ik mocht niet ziek uit dienst, dat weet ik nog wel. Maar dat was 'n 'contractbeëindiging' vanuit de organisatie. Veel succes!!

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb een zelfde situatie gehad en heb toen advies gevraagd aan de vakbond. Je moet gewoon ontslag nemen, met inachtneming van je opzegtermijn natuurlijk. Dus is je opzegtermijn 1 maand, kun je per 1 april uit dienst. Je meldt je dan op de laatste dag (31 maart) beter. Zodat je niet 'ziek uit dienst' gaat. Dit kan namelijk weer gevolgen hebben voor evt uitkeringen in de toekomst als je wel ziek uit dienst gaat.
    Ik heb zelf toen mijn vakantiedagen nog opgenomen, dat vond ik dan wel zo fair en heb me voorafgaand aan mijn vakantiedagen beter gemeld. Dus stel je hebt nog 2 weken vakantie staan, meldt je je 15 maart beter, dan 2 weken vakantie en dan nieuwe baan. Let er wel op dat je écht beter uit dienst gaat. Dus bel ook p&o om je beter te melden. Normaal hoort je leidinggevende dat te doen, maar ja die vergeten ook wel eens wat. Als jij bij het UWV nog steeds als ziek gemeld staat en p&o veranderd dat niet, heb jij een probleem... Want dan ben je én ziek gemeld én weer ergens anders aan het werk.

4. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Dat beter melden is dus het probleem, er is geen P&O en mijn werkgever is het vorige keer dus zelfs twee jaar 'vergeten'! Hij heeft dus twee jaar lang een uitkering voor me gekregen terwijl ik aan heg werk was, en volledig ook, want het was toen ook zwangerschaps gerelateerd! Ik heb hierover het UWV gebeld toen ik erachter kwam, maar die konden er niets mee!

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Per direct beter melden en je baan opzeggen lijkt me het beste.

6. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Is het dan handig om de volgende zin in mijn mail te gebruiken?

Ik meld me per direct beter, en wil graag al mijn vakantiedagen opnemen die ik heb opgespaard tijdens ziekte.

Want je spaart toch gewoon vakantie op tijdens ziekte? En dan heb ik ook zwart op wit staan dat ik me beter meld! En dan moet hij me gewoon tot 1 april betalen toch?

Ik dacht zelf iets van, laat maar, dan laten we die vakantiedagen wel gewoon vervallen, maar eigenlijk boor ik mezelf dan nog gewoon 1 maand loon door mijn neus!

7. zogelukkig

Je hebt een maand opzegtermijn?
    Daarvan kan je je vakantiedagen opnemen. Hoe het dan moet met de resterende dagen weet ik niet. Volgens mij is je werkgever je liever kwijt dan rijk. Zal hij je nog oproepen voor die overige dagen?
    Misschien kan je overeen komen dat jullie allebei water bij de wijn doen: dat jij per direct weg mag en dat jij dan je vakantiedagen laat vallen.

8. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb nu deze mail alvast opgesteld, wat vinden jullie?

Beste ......,

Omdat ik in ons reïntegratie gesprek het idee heb gekregen dat er eigenlijk geen plek meer is voor mij bij ......, en dat ik niet echt welkom meer ben, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe baan en die heb ik ook gevonden.

Bij deze wil ik mijn ontslag indienen.

Ik meld me per direct beter, en met inachtneming van mijn opzegtermijn wil ik graag mijn opgespaarde vakantiedagen over heel 2012 en januari en februari 2013 opnemen, zodat ik per 1 april 2013 uit dienst kan.

Ik heb al die jaren met heel veel plezier bij ..... gewerkt, en ik vind het spijtig dat ik het gevoel heb dat de verstandhouding niet meer goed gaat worden, en ik dus tot deze beslissing moest komen.

Ik hoop op een zo spoedig mogelijke reactie.

Groet, ......

9. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    @zogelukkig, eigenlijk heb ik niet eens een opzegtermijn, ik heb namelijk nooit een contract getekend! En ja, hij is me liever kwijt dan rijk, maar het is ook iemand die gaat treiteren na alles wat er gebeurd is! Ik heb dat meerdere malen bij mijn ex-collega's gezien. Heel onvoorspelbaar dus!

10. zogelukkig

Maar hoeveel vakantiedagen heb je nog staan dan?

11. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Je moet even kijken want het kan zijn dat je alleen laatste 6 maanden van je ziekte vakantiedagen krijgt.

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Wat een moeilijke situatie! Volgens mij, omdat je geen contract hebt, hoeft hij jou ook geen vakantie dagen te geven. Hoe is dat gegaan met het uwv dan? Want zonder contract heb je toch alles aan verlof uitkeringen gekregen?

13. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb over heel 2012 tijdens mijn ziekte gewoon vakantie opgespaard, die van 2011 zijn vervallen, ik vond net op internet dat dat minimaal 4 weken moeten zijn, vaak zelfs 5! Plus dan nog de dagen van januari en februari 2013! Dus dat zou precies goed uitkomen.

14. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
  15. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar hoe moet je hem daar aan houden zonder contract?

16. zogelukkig

Dit vraag ik me ook af?

17. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik ben al sinds 2007 in dienst en ik heb het toen uitgezocht, zolang je middels loonstroken aan kunt tonen dat je in dienst bent, geldt, geen contract is een vast contract, met de daarbij behorende CAO en wettelijke bepalingen! Bijna niemand in ons bedrijf heeft een contract, mijn werkgever houdt niet zo van papier, behalve als het om geld gaat!

18. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    En een arbeidscontract is vooral om buiten het CaO afspraken te maken tussen werkgever en werknemer!

In het CaO staat niets over opzegtermijn, want dat is vaak een extra afspraak tussen werkgever en werknemer, maar wel over vakantiedagen en ziekte enzo.

Dus vandaar dat ik na een half jaar niet meer achter dat contract ben aangegaan, het is namelijk niet perse in mijn nadeel.

19. wondertje78

wondertje78 Actief lid

7 mei 2009
    356
    0
    0
    Ik zou contact opnemen met de rechtsbijstand en hun de situatie uitleggen,voordat je zelf stappen onderneemt!

Jouw werkgever maakt er een potje van...!

Succes,hoop dat je snel bij een nieuwe baan aan de slag kan!

20. zogelukkig

Ik vond dit:
    Rechtenforum.nl :: Geen vakantie geld/vakantie dagen

Wat staat er op jouw loonstroken wat betreft vakantiedagen/vakantiegeld?
    Ben je heel 2012 niet op vakantie geweest?
    Krijg je een ziektewetuitkering via het UWV?

Deel Deze Pagina