Ontslag genomen in proeftijd, verplicht om langs werk te gaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jamburger, 19 sep 2024 om 16:02.

  1. Jamburger

    Jamburger Lid

    2 apr 2019
    82
    310
    53
    Hallo,

    Vandaag heb ik schriftelijk mijn ontslag ingediend bij mijn (bij)baan (winkel). Ik heb hier een week gewerkt, en zit dus nog in mijn proeftijd. In de week dat ik heb gewerkt ben ik uitgescholden, gekleineerd, kreeg ik amper wat uitgelegd en werd er gezucht als ik wat vroeg. Ik voelde mij dus totaal niet op mijn gemak. Daarnaast heb ik net in deze week privé moeilijk nieuws gehad, waardoor ik ook van slag ben. Al met al heb ik doen besluiten om ontslag te nemen. Ook om hen verder niet op te zadelen met toekomstige problemen. Dit heb ik medegedeeld, waarna ik vrijwel direct werd gebeld met de eis dat ik langskwam, dat er tijd in mij is geïnvesteerd (een halfuurtje inwerken) en werd mij verweten dat ik dingen verzwegen heb tijdens de sollicitatieprocedure. Mijn vraag is of ze dit kunnen verplichten? Ik snap dat het netter is om langs te gaan, maar ik voel me hier helemaal niet goed bij. Los van de kleding etc. die ik terugbreng als ik daaraan toe ben, voel ik me er niet goed bij om daar een gesprek te voeren en me te moeten verantwoorden. Kunnen ze me wat maken als ik besluit niet langs te gaan?
     
  2. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.621
    963
    113
    Nee hoor.
    Wel zou ik de bedrijfskleding vandaag of morgen afgeven. Dit is van hun nml.
    Je bent verder geen verklaring schuldig.
    Daar is een proeftijd voor. Je hebt het toegelicht en daarmee is het klaar.

    Ik zou netjes aangeven dat je het fijn vind dat ze je ontslag ontvangen hebben en dat je een gesprek geen meerwaarde vind hebben en dat je keus om te stoppen definitief is.
     
    Jamburger, Zoe123, Bloem2310 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.421
    6.038
    113
    Vrouw
    Vervelend zeg. Ik zou in jou plaats zo snel mogelijk langsgaan. Zodat je het achter je kunt laten. Zeker omdat je ook nog kleding hebt. Ze gaan niet netjes met jou om, dus je maakt een goede keuze voor jezelf om weg te gaan, maar zorg voor jezelf ook dat je het goed afsluit. Anders blijft het etteren.. het klinkt alsof je dat niet erbij kunt hebben (naast je privé situatie).
     
    Paardenbloem en Jamburger vinden dit leuk.
  4. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.307
    1.858
    113
    Je moet gewoon voor jezelf opkomen. En ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan maar ga er heen ga het gesprek aan, zeg ze wat er gebeurt is en wat jou reden tot ontslag is en je privé situatie daar hebben ze geen ruk mee te maken, je werkt(e) er pas een week dus ik vindt niet dat ze dat wat aan gaan verder en dan kan je ook gelijk je kleding inleveren en als je het gesprek niet meer prettig vindt gewoon zeggen dat je het gesprek gaat beëindigen en dat wat jou betreft alles gezegd is en weg gaan. Maar laat je zeker niet op je nek zitten en geef ze geen kans om jou je minderwaardig te laten voelen want dan gaat helemaal nergens over natuurlijk en anders neem je gewoon het gesprek op ookal mag dat niet zomaar maar goed soms breekt nood wetten
     
    Jamburger en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.938
    11.301
    113
    Ik zou iemand meenemen als je er heen gaat en de kleding inlevert. Zo te lezen voelt het helemaal niet goed en gaan ze nogal ruw met je om. Ik zou daar niet alleen naar toe gaan of alleen mee in gesprek gaan.
     
    Jamburger, Zoe123, Jessi79 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.740
    1.548
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb ooit een soort gelijke situatie gehad, op dag een uitgescholden worden, niet ingewerkt worden maar verwachten dat ik alles al weet enz...ik heb na een paar dagen gebeld en gezegd dat ik niet meer kwam.De kleding heb ik opgestuurd en dat was het.Een bedrijf waar ze mensen zo behandelen is mij geen extra gesprek/aandacht/moeite meer waard.Doe wat voor jou goed voelt, wil je niet in gesprek, prima ,heb je er nog wel behoefte aan , ook goed.Het was maar 1 week he.
     
    Jamburger, merah en Syane vinden dit leuk.
  7. mamabri

    mamabri Fanatiek lid

    15 aug 2021
    1.934
    2.575
    113
    Vrouw
    Nee hoor, het is voldoende om het ze mee te delen, kleding afleveren en klaar. Zou er verder geen woord aan vuil maken meer
     
    Jamburger, Zoe123, sannever en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.325
    1.111
    113
    Ik heb dit gehad als 'kamermeisje' bij een hotel. Ze ging met haar vingers overal langs om te checken of ik het wel goed had gedaan en ook haalde ze een zogenaamd vieze onderbroek onder een bed vandaan, terwijl ik echt onder de bedden had gekeken (waarschijnlijk zelf neergelegd dus). En het loon was onwijs slecht + je kreeg maar 12 minuten per volledige kamer. Ik voelde me zo ontzettend gecontroleerd en kreeg 0 respect. Ik heb de kleding inderdaad ook opgestuurd. Ik zou als ik jou was en het je zo tegen staat om langs te gaan, het ook gewoon via de post doen.
     
    Jamburger en Syane vinden dit leuk.
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    6.012
    5.462
    113
    Vrouw
    Dit zou ik doen. En anders als je het zelf niet ziet zitten vragen of iemand anders het voor je langs wil brengen.
    Als hun zo met je omgaan zou ik totaal geen moeite meer voor hun doen.
    En anders wat hierboven ook is gezegd je kleren opsturen.
     
    Jamburger en Syane vinden dit leuk.
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.445
    4.693
    113
    Home
    Ik zou er persoonlijk wel geen gaan en m'n verhaal.doen
    Anders krijg je later spijt dat je niet voor jezelf opkomt
    Je bent as gestopt dus ze kan je niks meer maken
    Gewoon rustig jou kant vertellen
     
    Paardenbloem en Jamburger vinden dit leuk.
  11. Chelsey88

    Chelsey88 Actief lid

    5 okt 2014
    485
    555
    93
    Hmm.... in principe zou ik even langs gaan zodat je jezelf in de spiegel kunt kijken en de eer aan jezelf hebt gehouden. Maar na 1 week, is dat eigenlijk de moeite niet.
    Kleding opsturen en snel vergeten die week zou ik zeggen.
    Proeftijd is voor beiden kanten he. Als ze jou na een week niet meer willen, mogen ze je ook per direct naar huis sturen. Dus jij mag dit net zo goed.
    Dus om het echt netjes te doen ga je een gesprek aan, maar in dit geval vind ik het meer een dronken zoen die je niet helemaal officieel face to face hoeft uit te maken.
     
    Jamburger en Bloem2310 vinden dit leuk.
  12. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.563
    325
    83
    Kleding terug sturen, daar was ik niet meer heen gegaan. Dat heeft niks te maken met de eer aan jezelf houden, maar ik laat mij niet als een stuk stront behandelen. Wat een gekken daar zeg
     
    Jamburger en Mammavantwee vinden dit leuk.
  13. Jamburger

    Jamburger Lid

    2 apr 2019
    82
    310
    53
    Bedankt dames! Ik ga morgen even kijken hoe ik me voel en besluit dan wat ik ga doen. Kijk er nu al tegenop om die hele winkel door te lopen naar kantoor:$. Als ik wel ga is samen gaan zeker fijner.

    Voor mezelf opkomen...ja, dat moet ik helaas nog steeds leren.
     
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    6.012
    5.462
    113
    Vrouw
    Als je er zo tegenop zie zou ik er echt niet langs gaan. Als mensen je zo respectloos behandelen, heeft dat voor jou toch ook geen toegevoegde waarde?
    Succes!!
     
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.449
    5.806
    113
    Als zij jou schofterig hebben behandeld, vind ik het juist sterk om nu jouw grens te handhaven en te zeggen dat je niet langs zal komen voor een gesprek. Desnoods geef je enkel de kleding af en loop je dan meteen weer naar buiten.
     
  16. meisjemetdeparel

    meisjemetdeparel Bekend lid

    16 feb 2023
    561
    1.435
    93
    Nee je hoeft niet langs te komen voor een gesprek. Je moet echter wel schriftelijk een reden opgeven als de werkgever daar om vraagt. Dus schrijf netjes een kort ontslagbriefje. “Ik zeg per direct op, want…”.
    Kleding terugbrengen “wanneer jij daar aan toe bent” is niet ok. Je hebt opgezegd, dus moet je die kleding zsm inleveren. Die is niet van jou. Ik zou het dus ook zeker niet per post doen, maar gewoon afgeven (inclusief ontslagbrief) en daar ook schriftelijk een bevestiging van vragen.

    Zie:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/regels-bij-proeftijd

    Zegt de werknemer of de werkgever het contract binnen de proeftijd op? Dan moet degene die opzegt schriftelijk de reden daarvoor aangeven als de ander daar om vraagt.
     

Deel Deze Pagina