Ontbijt gezeur

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gewooniemand, 2 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zijn ze nog wat jonger en tot nu toe gelukkig makkelijk met ontbijt. Ze eten eigenlijk altijd brood 's morgens, allebei vaak 1 boterham met beleg naar keuze. De oudste wil soms nog een cracker of een plakje ontbijtkoek. De jongste laat juist vaak de korstjes nog liggen, maar die ontbijt ook nog wel eens met een schaaltje griekse yoghurt. Geen grote eters hier, maar ze mopperen eigenlijk nooit, ik smeer het nog wel voor ze in de keuken, ze komen aan tafel zitten en binnen een kwartier kunnen ze weer gaan spelen o.i.d. want dan hebben ze een boterham en een beker drinken op.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Wat @ikkie97 schrijft. Wij hebben geen ontbijtgranen of peperkoek als ontbijt.

Wij smeren in de keuken het ontbijt. Hij smeert zijn eigen ontbijt (7) Meestal pakt hij 1 vezelrijk cracker en 1 boterham.
    Dan gaan we aan tafel eten met een kop thee.

Hier gaat om 6.30 de wekker. Meestal rond 6.45/ 6.50 aan tafel en om 7.15 ruimen we af.
    Als hij voor die tijd echt nog honger heeft smeert hij het nog. Daarna spullen pakken tandenpoetsen etc en om 7.35 zitten we op de fiets.

Betreft afwisseling hebben we meerdere soirten crackers in huis. Wel volkoren of vezelrijk.
    Omdat hij met de auto gaat mag hij geen yoghurt/ kwark met muesli omdat hij dan moet spugen maar op zijn oude school kon dat wel.

Ik ga op een doordeweekse dag niet smorgens staan bakken.

Bij de lunch krijgt hij niet alleen brood mee dus afwisseling is er wel. :)

Ik zou vragen wat ze willen proberen maar moet passen bij een gezond ontbijt.
    Yoghurt/ kwark
    Drinkontbijt
    Brood
    Crackers
    Muesli ( geen cruesli vol suiker) met yoghurt kwark of melk
    Fruit
    Geroosterde boterham

3. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Oudste van 10 eet een geroosterde boterham met pindakaas.
    Jongste van 6 eet 2 vitalu crackers met philadephia. Hij wil sinds kort geen brood meer als ontbijt, dat lust hij niet. Brood wat meer naar school gaat eet hij wel gewoon op.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Oudste van 12 eet smorgens ook zo goed als niks. Sowieso geen brood, soms ontbijtkoek. Nu wil hij tosti smorgens omdat de buurjongen dat eet, is hij achter gekomen. Maar dan draait mn maag rondjes bij het idee alleen al, smorgens zo'n vette hap.

Onze 9jarige eet altijd broodje, soms 2. Maar die is op het moment een bodemloze put want die eet voor 10 soms(het avondeten vooral)

5. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Wat vind jij iets gezonds op brood? Ik kom niet verder dan groente(spread) of eventueel een gekookt ei:oops:

Onze jongste eet 's ochtends gewoon een boterham. Met chocopasta. Zij is een zeer lastige eter (we lopen al 2 jaar bij een diëtiste met haar). Ik ben al blij als er iets in gaat. Gelukkig heeft ze graag brood.

De oudste is een goede eter, maar een slechte ontbijter. Ten minste, als ze vroeg naar school moet. Dit is altijd al zo geweest. Met een beetje geluk eet ze wat fruit. Tjah, zoals eerder iemand zei.. ik kan het er moeilijk in proppen. Mijn man ontbijt ook nooit trouwens. En ze functioneren allebei meer dan prima:thumup:

suus1983, februari2012 en Liekje81 vinden dit leuk.
  6. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Iets gezonds is bij mij een rekbaar begrip :oops:. Als het dan in ieder geval maar geen hagelslag/chocopasta/jam is.

Ze vinden hier in de categorie gezond broodbeleg erg lekker: kaas met plakjes komkommer en paprikapoeder, rookvlees met zuivelspread, ei, vis, kipfilet, sandwichspread, pindakaas, appelstroop, aardbeien, snoeptomaatjes met zuivelspread en paprikapoeder, gebakken stukjes appel met kaneel en klein beetje honing.

Maar als ik bovenstaande niet meer op voorraad heb, dan vallen gewone vleeswaren ook onder gezond bij mij. Ik weet wel dat dat minder gezond is, maar een plakje grillworst op brood lijkt mij toch nog beter dan schuddebuikjes of speculoos of vruchtenhagel. Hoewel ze altijd weer proberen of dat laatste niet toch onder de categorie gezond geschaard kan worden :roflmao::p. Helaas.....:D:D

Beukenhaag vindt dit leuk.
  7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Gezond beleg is een interessante discussie ;) of er zit suiker in, of teveel zout......

De regel is hier; in principe op elke boterham iets anders en max 1x per dag iets van chocola. In het weekend zijn we wat soepeler. Aangezien ze hier gemiddeld 5 boterhammen per dag eten krijgen ze dus vrij gevarieerd broodbeleg.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Tosti is gewoon broodje ham/kaas. Alleen warm, toch niks raars aan en zeker niet vetter dan een gewoon broodje ham of kaas.

Anna009, NiekeKris, 2jongensmama en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.002
    14.667
    113
    Vrouw
    Hier gaat er wel een lekkere klodder ketchup bij, maar ik vind het ook prima hoor.

Adje vindt dit leuk.
  10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Hier gaan er ook 5 boterhammen per dag in, 2 's ochtends en 3 tussen de middag.
    Beide keren geldt hier: in elk geval 1 met gezond beleg. En ja, daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Hier houdt dat in: niet-zoet beleg, hartig dus. Al is het maar om niet altijd standaard 2 zoete maaltijden naar binnen te werken.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Maar hartig beleg is vaak net zo ongezond, dus snap die regel ook niet moet ik zeggen

12. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Dan is t in elk geval gevarieerd ongezond :D

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Oh ja ik krijg altijd buikpijn van tosti, ik noem het dus vette hap aangezien ik slecht tegen vet eten kan. Theoretisch gezien is het idd gewoon brood met ham en kaas, maar vind tosti geen ontbijt

Hier mogen ze smorgens ook geen chocola, pasta, hagelslag bijv.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Maar wat is er dan anders aan die tosti dan een boterham met kaas? En als zij het wel lekker vinden, waarom zou het dan niet mogen?

Ik gruwel ook van gesmolten kaas ik de ochtend, maar ik hoef het niet te eten. Met name de jongste vindt het heerlijk en ook de oudste eet wel eens een tosti ‘s ochtends. Zolang ik het niet op hoef te eten, vind ik het geen probleem.

Zxcvb, Neuzeke en suus1983 vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier eten ze overigens wat ze willen. Tot op zekere hoogte natuurlijk. ;) We proberen ze te stimuleren met gevarieerd beleg, maar meestal komt het neer op chocopasta. De oudste eet ook (eier-, zalm-, krab-, garnalen-, …) salade als het er is, maar dan in zulke hoeveelheden dat het ook niet echt gezond meer is… De jongste eet wel leverworst en smeerworst, maar is ook niet echt gezond oid… En dus gesmolten kaas. En af en toe pindakaas.

Dingen als sandwichspread kan ik zelf ook niet waarderen…en qua vleeswaren wordt het als vegetariër ook lastiger. :D

16. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ja geen idee, weet dat het niet vetter is als het warm is dan een koude boterham. Maar vind het niet ontbijtwaardig, meer een lunch iets

17. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.529
    113
    Vrouw
    Zo denk ik er ook over.
    Zoontje heeft lange tijd gehad dat hij cornflakes voor ontbijt wilde, wel van die honing ringen of choco pof rijst. M'n man vindt dat vreselijk, hij vindt al die suikers zo in de ochtend een slechte start. Tja, het was dat of anders niks en ik ben degene die dagelijks de kinderen 's ochtends moet doen dus van mij kreeg hij cornflakes :p
    Nu eet hij vaak een boterham pasta of een schaaltje yoghurt met wat honing..

Neuzeke en Liekje81 vinden dit leuk.
  18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.529
    113
    Vrouw
    Dat doe ik ook niet in de ochtend. Als mijn zoontje een boterham pasta wil dan krijgt hij dat.. Ik smeer nog wel zijn brood voor op school en dan is het 1x hartig en 1x zoet.
    Ik zie hem toch ook liever iets van hummus op zijn brood eten dan enkel pasta. Maar hij is bijna 5, dus een beetje sturing hierin kan nog wel :D

Zxcvb vindt dit leuk.
  19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    De oudste van 11 eet standaard 2 boterhammen. Momenteel zit hij in de hagelslag fase, hiervoor was het appelstroop en daarvoor kaas. Ik ben al blij dat hij zonder gezeur, zelfstandig om 2 boterhammen vraagt. Soms eet hij daarna nog een kom cornflakes.

De jongste van 9 is 's ochtends een drama met ontbijt. Ik was serieus blij als ze 1 mini hapje brood had gegeten. Tegenwoordig eet ze 's morgens een droge cracker (lijkt mij super droog, maar goed ik moet ook altijd mijn brood wegspoelen met veel thee), verder eet ze niets. Ze krijgt altijd pas aan het eind van de ochtend/ begin van de middag honger. Maar goed, zolang ze het goed doet op school, en in het weekend gerust 2 voetbalwedstrijden achter elkaar speelt zonder om te vallen, zal het wel goed zijn.
    Net zoals @Liekje81 zegt, ik kan dr moeilijk dwingen.

Ik lees hier dat veel mensen 's ochtends de tafel dekken, waar halen jullie de tijd vandaan?! Wij moeten gewoon om 8u op ons werk zijn, en ik weiger om de wekker om 6u 's nachts te zetten.

Op zondag ontbijten wij altijd met afbak broodjes of croissants. Maar zelfs dan eet de jongste niet veel.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.227
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik begin ook om 8 uur en dan staat de wekker dus op 5.50 :roflmao: Brood- en fruittrommels klaar maken, katten en konijnen eten, dochter eten en aankleden, ikzelf ook. 7 uur weg naar de vso. Dan is het mooi op de bank een bammetje of wat dan ook. :D

Cin85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina