Ik ben een beetje radeloos geworden. Ik ben een ontzettende voorstander van borstvoeding en heb met veel plezier borstvoeding aan mijn kleintje (eerste kindje, zoontje) gegeven. Helaas gaat het nu helemaal de verkeerde kant op. Mijn zoontje is op 31 december 2014 geboren. Ik heb hem meteen vanaf het begin borstvoeding gegeven. Het kwam niet direct op gang, hij zat tegen de 10% afvallen aan, maar gelukkig kwam het net op tijd helemaal goed! Ik heb dus niet hoeven kolven, ineens stroomde de melk eruit. Ik had echt meer dan voldoende, borsten zaten erg vol (maar ik heb nooit last van pijnlijk borsten gehad of stuwing) en ik lekte veel. Hij dronk heerlijk rustig aan de borst. Na twee weken veranderde dit ineens. Hij werd onrustig, huilde veel en dronk slecht. Na 1,5 week bleek dat hij spruw had. Medicijnen voor gehad en de spruw was over. De borstvoeding bleef even gesukkel, maar het ging weer beter. Totdat we halverwege maart weg zijn gegaan (op vakantie, tegelijkertijd ben ik ook weer aan het werk gegaan). Zaterdagochtend zijn we vertrokken. Onderweg heb ik gewoon aangelegd als hij honger kreeg, maar toen ik 's avonds aankwam zat ik helemaal onder de melk en had ik dus de indruk dat hij niet echt gedronken had. Dit kan best komen door de stress van de reis natuurlijk. We zaten op iets meer dan 1000 meter hoogte en dan heb je allemaal meer vocht nodig, hij dus ook. Alleen kregen we dit niet voor elkaar. Ik legde hem veel aan (minstens iedere 2 uur), maar het hielp niet. Na 2 dagen had ik het idee dat hij aan het uitdrogen was. Lactatiekundige gebeld en die gaf aan dat ik moest gaan bijvoeden. Dit hebben we vervolgens gedaan en hij dronk het heel gulzig op! 180 ml maar liefst in één keer. Helaas ben ik sindsdien niet meer van het bijvoeden afgekomen. Hij kreeg eerst alleen 's avonds bij de laatste voeding een flesje (150 ml) extra, maar tegenwoordig krijgt hij eigenlijk de hele dag door een flesje extra. Zeker zo'n 5 van de 6 voedingen. Als ik kolf, kolf ik de ene keer ruim voldoende (meer dan 200 ml) en de andere keer kolf ik nog geen 60 ml. Ik heb al bezoek gehad van een lactatiekundige. Zij heeft toen vele tips gegeven. Vaak wisselen van borst, borstcompressie, kolfmarathon, kolven etc. Ik let ook op wat ik eet. Nu ben ik dus al 4 weken aan het 'klooien', maar het wil niet lukken! Ik heb het gevoel alsof het alleen maar erger wordt. Je merkt ook dat hij er niet vrolijker van wordt. Hij raakt gefrustreerd. Nu ben ik ook op het punt dat ik niet meer weet of hij nou honger heeft, last van tandjes, wil zuigen of meer. Wat als gevolg heeft dat hij heel vaak de fles in de mond krijgt zonder dat hij honger heeft. Kortom ik weet niet meer wat ik moet doen! Ik heb al heel vaak op het punt gestaan om te stoppen met de borstvoeding, maar dan ineens drink hij wel weer heel rustig en kalm aan borst en dat vind ik zo mooi. Ik wil dat niet opgeven. Ik denk en wil zo graag dat het weer de goede kant op gaat. Het moet toch kunnen denk ik dan? Maar deze onzekerheid, het feit dat ik weer aan het werk ben en het feit dat hij nu al flesvoeding en borstvoeding gecombineerd krijgt (want ik kolf dus ook niet voldoende om hem bij te voeden met borstvoeding) maakt het erg zwaar. Vooral omdat je bij hem ziet dat hij niet meer leuk vindt. Wat moet ik doen?
Ik zie dat je met vallen en opstaan al zo ver bent gekomen! Goed hoor! Tijdens jullie reis is het rommelen met bijvoeden begonnen. Waar leid je nu aan af dat hij niet voldoende heeft aan een voeding en je dus bijvoeding moet geven? Is hij ontevreden, onrustig, snel klaar? Is het aanleggen een probleem of ontstaat het pas tijdens het voeden en op welk moment dan? Er kunnen veel dingen spelen namelijk, vandaar dat ik zo door vraag. Misschien kun je zien of er een patroon in zit: welke momenten van de dag wel rustig verlopen en welke niet. Kun je daar iets in herkennen? Wat valt je op. Zijn er andere dingen die zijn veranderd sindsdien? Gebruik je misschien medicatie, ben je weer aan de pil, ik noem maar iets. Hoe gaat het in de nacht? Wanneer je wilt afbouwen en combineren kun je een paar vaste momenten nemen dat je borst geeft en andere momenten dat je een fles geeft. Misschien past dat bij jullie? Op die manier kun je toch dat beetje naar de 6 maanden volmaken met (gedeeltelijk) borstvoeding en geef je toch nog jouw goede stoffen mee! Hoor het graag van je.
Bedankt voor je snelle reactie! Hij drinkt dan heel onrustig, begint te huilen en 'trekt' aan de borst. Hij houd ook snel op met drinken, meestal al na 1 minuut. De allereerste voeding 's ochtends gaat eigenlijk altijd goed. Dan drinkt hij heerlijk rustig en tevreden en valt hij daarna weer in slaap. Hij komt dan wel weer al twee uur later voor meer voeding. Als hij een dag bij oppas is geweest en dus fles heeft gekregen dan slaapt hij de nacht door van half 9/half 10 tot ca. 5/6 uur s ochtends. Als hij een hele dag bij mij is geweest en alleen borst heeft gehad dan wordt hij s nachts weer wakker rond 2 uur. Als ik heb na de laatste voeding s avonds om half 9 nog bijvoed dan slaapt hij wel door tot 5/6 uur. Het aanleggen is geen probleem. Hij hapt goed aan! Hij kan dat super netjes met de lipjes gekruld en je ziet hem 'lange halen'' met pauzes. I Wat er veranderd is is dat ik weer aan het werk ben gegaan. Ik gebruik geen medicatie, pil etc. Ook heb ik een tijdje slecht gegeten, maar dat heb ik toen ik daar doorhad meteen verander en inmiddels al ruim 2 weken verder. Ook heb ik een tijdje best redelijk chocolade gegeten totdat ik las dat dat een remmend effect kan hebben. Dus daar ook nu ruim 1 week mee gestopt. Ik slik vitaminepillen, inmiddels sinds 2 dagen fenegriek en ik drink sinds twee dagen weer borstvoedingsthee. Het gekke is is dat het heel erg wisselt soms gaat het ineens super, maar ik heb geen idee wat er dan anders is dan anders. Het is zo wisselend. Toch gaat 85% van de voedingen huilend, krijsend, trekken en onrustig. Ik wissel dan zoveel mogelijk van borst dat helpt wel. Ik heb zelf eens gelezen van die bekende man (ben even ze naam kwijt) volgens mik kinderarts en doet veel op het gebied van borstvoeding. Dat een probleem kan zijn wanneer je. In het begin. Heel veel melk hebt dat dat op gegeven moment veranderd, maar dat het kind dan gewend is aan de harde toescjhietreflex. Ik heb zelf namelijk soms ook het idee dat er best nog melk inzit maar dat het hem gewoon te langzaam gaat. Maar vaak niet hoor, dan krijg ik er zelf ook niks meer uit en voelen ze ook extreem slap. Ik had namelijk in het begin echt heel veel melk, dat ik ook het advies kreeg eerst af te kolven, want het ging hem te snel. Helaas is dat nu dus totaal niet meer. Een patroon ontdek ik dus niet behalve dat de ochtendvoeding eigenlijk altijd goed gaat. Ik moet wel toegeven dat de onzekerheid inmiddels overhand heeft genomen. Ik weet niet meer wanneer hij honger heeft, of last heeft van tandjes of gewoon wil zuigen. Met als gevolg dat hij vaak de fles in zijn mond krijgt, omdat ik dan maar denk dan zal het honger zijn. Soms drinkt hij dan een beetje, soms weigert hij en soms drinkt hij alles op. Ik heb nu besloten om drie dag vrij te nemen dus van as zaterdag tm maandag en dan ga ik volledig bij hem zijn (niet alleen fysiek ook qua gedachten) en maar gewoon ieder keer aanleggen in de hoop dat dit iets gaat veranderen. Misschien heeft het met stress te maken. Zoals je merkt probeer ik alles! Dus alle tips zijn meer dan welkom. Alvast bedankt voor je reactie! Ps. Ik typ dit op mijn mobiel dus sorry voor eventuele fouten.
Even een toevoeging: Zoals nu heb ik hem 3 uur geleden gevoed, toen 1 uur geleden weer en nu lijkt hij weer honger te hebben. Huilen, krijsen, gretig aanhappen. Sinds 1,5 week overstrekt hij ook heel veel. Ook heb ik overigens de indruk al sinds dat hik 3/4 weken is, hij wel heel veel last heeft van zijn buikje en krampjes. Hij poepte hooguit 1 keer per week, maar hij probeerde het veel vaker alleen dan kwam er niks. Hij liep dan helemaal rood aan en begon ook te huilen. Je hoort zijn buikje veel rommelen en hij laat veel scheetjes. Toen rond 8 weken was er een piek tot ongeveer 12 weken, toen werd het minder en nu wordt het weer meer naar mijn idee. Verder is het een heel vrolijk kindje, hij heeft vorige week een flink aantal huildagen gehad met alleen maar krijsen en overstekken maar sinds afgelopen zaterdag is dat weer weg! Hij is ontzettend vrolijk, alert, actief. Alleen tijdens een voeding, vlak ervoor en erna is hij heel onrustig en krijsen. Soms ook wel tussendoor maar dit komt dan omdat hij of een vieze luier heeft, aandacht wil of omdat hij heel moe is. Hij komt namelijk vrij moeilijk is slaap. Eerst loop je een half uur met hem in de maneschijn te zingen en dan kan je voorzichtig proberen hem in zijn bedje te leggen, s avonds hetzelfde. Dan zijn we zo'n 1,5 uur bezig met naar bed gaan (voorlezen, verschonen, voeden en zingen). Je ziet aan hem dat hij heel erg moe is (in zijn oogjes wrijven) maar hij komt niet in de diepe slaap. Overdag doet hij eigenlijk alleen hazenslaapjes van meestal 10 minuten, max 20 minuten. Ik denk dat hij overall zo'n 2,5 uur kwijt is met krijsen op een dag (dat gaat dan ook wel heftig: overstekken, rood gezicht, tranen en echt krijsen). Waarvan vaak 1 uur aaneengesloten is (vaak s avonds rond 19 uur). Ik heb niet het idee dat dit heel veel is? Geen idee of dat er mee te maken kan hebben, maar ik geef je maar een zo volledig beeld . Ook heb ik gelezen dat sommige kindjes gewoon behoefte hebben aan vaker aan de borst dan de 'standaard' 4 uur ertussen, maar als we de fles geven dan laat hij wel 4 uur ertussen. Hij drinkt aan de fles wel heel gulzig, je hoort hem af en toe moeite hebben met hoe snel het gaat.
Hoi, Benieuwd hoe het weekend is geweest! Ik heb het nog eens doorgenomen en zal op een paar dingen die je schrijft reageren: Toeschieten en ruim in je melk: In het begin zat je ruim in je melk zeg je. Je kreeg zelfs advies om af te kolven voor het voeden. (ik neem aan dat dat was om het drinken rustiger te laten verlopen?) Nu lijkt je kindje al heel snel onrustig en het schudden en trekken aan de borst kan inderdaad een teken zijn dat melk niet vlot genoeg naar zijn zin komt. Wat je kunt doen is borstcompressie toepassen, en liefst voordat je kindje loslaat en gefrustreerd raakt natuurlijk Even leren kijken naar het moment kan helpen. Ik geef je een link naar borstcompressie: https://www.youtube.com/watch?v=Wj9tLgYn-bA De essentie is dat je druk geeft wanneer je kindje niet meer zelf drinkt en deze druk vast houdt. Dus niet pompend. Wanneer je kindje dan weer gaat slikken houd je vast tot je kindje stopt met drinken, dan laat je los. Dit kun je meerdere keren afwisselen. Welke adviezen heb je nog meer gehad t.a.v. veel melk of toeschietreflex? Snel komen na borstvoeding, langer verzadigd na kunstvoeding. Dit is logisch: borstvoeding is optimale voeding en makkelijk op te nemen en verwerken voor kindjes. Kunstvoeding is heel anders van samenstelling en kost veel meer moeite om opgenomen te worden. Het verwerken duurt veel langer. Dit kost energie. Dat je kindje na de ochtend voeding al weer na 2 uur komt is ook niet ongewoon. Veel kindjes drinken in de ochtend vaker en laten dan een langere periode er tussen. Wist je al dat met ongeveer 4 maanden kindjes veel sneller klaar zijn met drinken doordat ze effectiever gaan drinken. Tegelijkertijd voelen je borsten niet meer gespannen naar een volgende voeding toe, waardoor veel moeders denken dat ze minder melk hebben terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Als je het op de rit hebt straks, laat je dan daardoor niet weer van de wijs brengen! Over de onrust, het krijsen en slapen: bespreek dit met het consultatiebureau. Ik kan niet inschatten welke signalen je kindje laat zien en of het signalen laat zien met betrekking tot vermoeidheid, overprikkeld zijn etc. Ook kun je eens verder kijken naar bodywork: kinderfysio, chiropractie etc als je vermoed dat je kindje niet lekker in zijn vel zit of gespannen is en dat niet los kan laten. Hoe slaapt je kindje als je naar buiten gaat? Soms helpt het om na het voeden in de doek of wandelwagen naar buiten te gaan. Als kindjes eenmaal in diepe slaap komen, laat het dan buiten slapen. Vaak slapen kindjes dan langer aan een stuk. Wanneer jij dit kunt faciliteren voor hem, beidt dat in ieder geval een moment van rust op de dag. Heb je hier wat aan? Succes!
Hai heidi, Bedankt voor je reactie! Daar heb ik zeker wat aan. Helaas is het wel zo dat borstcompressie niets uit haalt. Die tip kreeg ik namelijk ook al van de lactatiekundige toen zij hier was. Soms helpt het heel kort, maar meestal niet. Hij drinkt juist wel minder effectief. Alsof hij het verleert is, kan dat door de fles? Hij krijgt natuurlijk vijf dagen in de week overdag fles door de oppas. Afgelopen weekend heb ik een dagboek bij gehouden op advies van iemand. Dit geeft wel iets meer inzicht. Ik plak het hieronder, wellicht dat jij hier iets uit opmaakt? Iemand zei dat ik hem wellicht teveel voedde. Nu is het ook wel moelijk omdat mijn zoontje (al vanaf het begin) vrijwel geen hongersignalen afgeeft. Hij gaat vrijwel meteen over tot huilen. Wel stopt hij de hele dag zijn handjes in zijn mond, maar dat doet hij ook met flesvoeding dus ik heb de indruk dat dit wellicht iets anders betekent. Hieronder plak ik het dagboek van het weekend. Hopelijk kan je hier nog iets mee en anders bedankt voor de tips 10.30 bv onrustig niet effectief 13.05 bv L,r,L onrustig niet effectief Huilen 13.22 slapen op mijn arm 14.40 wakker, verschonen, krijsen, voeden r,L,r,l hele tijd krijsen 15:07 flesje gepakt drinkt heel even goed en dan kauwen op speen 15:21 gestopt met fles hooguit 20 ml gedronken vooral gekauwd Spelen 1545 aangelegd na hongersignaal op arm zuigen Krijsen 1554 fles borst lukt niet, tussendoor nog een keer borst geprobeerd 1610 fles op (180 ml), verschoond Naar buiten met papa 1730 spelen, huilen 1830 slapen 1855 wakker Huilen 1930 borstvoeding links gaat niet, rechts 4 min redelijk rustig, borstvoeding links, borstvoeding rechts tot ca 1938 2030 slapen 6 uur wakker bv r,L ging goed viel in slaap 0836 wakker bv (smakt) L gaat twee minuten goed daarna steeds loslaten wel zelf weer aanhappen, r niet gegeven geen honger mee 1020 slapen 1040 wakker 1101 rechts drie minuten goed, dam onrustig, dan links 2 minuten goed, san rechts onrustig dan links onrustig 1120 geeft op 1150 slaapt 1230 wakker 1322 bv links (na huilen en zoeken) 1332 gestopt steeds geprobeerd link en rechts, huilen/krijsen 1413 slaap in bed boven 1450 wakker 1523 bv rechts,mislukt 1555 slapen op arm 1822 wakker 1824 bv r 1827 bv L 1835 stop 1935 hongertekenen, huilen 2030.slapen 2100 bv goed 2300 bv goed 0348 bv L,r slecht niet effectief, onrustig snel gestopt 0630 bv r, L vrij slecht heel even effectief, verder onrustig, trekt veel san de borst erg pijnlijk Wakker beneden
poeh, pittig zie ik. Heb je nog contact met de lactatiekundige? Zij heeft toch meer beeld dan ik. Anders toch even overleggen op CB: je kunt ook een afspraak maken, of bij jou aan huis, dat kan ook!