Ongelijke borsten, minder productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Centurychild6F3, 4 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Beste Heidi,

Sinds een paar dagen kolf ik melk af na de ochtendvoeding.
    Al na de kraamweek was het zo dat mijn linker borst veel groter was (cup B naar grote C) dan mijn rechter. De rechter is in de kraamweek even groot geweest maar is nu weer op het oude formaat van een kleine B.
    Sinds ik gestart ben met kolfen is het mij opgevallen dat de productie van de linkerborst praktisch twee keer zo groot is. Als ik 20 cc van de rechter kolf krijg ik gerust nog 40 cc uit de linker ook al heeft daarvoor mijn dochter meer uit links dan uit rechts gedronken.
    Is dit normaal dat er zo'n groot verschil tussen zit?
    En is er iets wat ik kan doen op de productie van mijn rechterborst te vergroten? Gemiddeld kolf ik nu zo'n 70-80 cc af na de ochtendvoeding.

Mijn dochter is 5 weken + 1 dag, met 40 weken geboren en weegt +/- 4500 gr. Ik geef 6-9 borstvoedingen per dag.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het is niet ongewoon dat 1 borst enthousiaster is dan de andere. Het kan soms echt een groot verschil zijn. Je kunt dit wat proberen af te stemmen als het verschil te groot blijft en je er klachten van hebt. Als je geen klachten hebt zou ik niet te veel gaan knutselen in het voedingsbeleid ;)
    Je zit nog net in de eerste periode van afstemmen: geef het nog een week of 2 en kijk hoe het dan is.

Succes

3. Centurychild6F3

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Beste Heidi,

Inmiddels zijn we al bijna 2 weken verder en is de situatie nog steeds gelijk.
    Ik kolf nu ook dubbelzijdig en merk dat ik na een ochtendvoeding links ruim 100 cc kolf en rechts nauwelijks 50 cc. Met overdag voeden is de rechterborst ook snel leeg en lijkt zich minder snel te vullen dan links. Ik bied bij de voedingen altijd beide borsten aan en begin om en om.
    Kan ik iets doen om de productie in de rechterborst wat op te krikken?
    Anne groeit goed op de melk, ze zit nu met bijna 8 weken op bijna 5 kilo en komt variƫrend 5-8x per dag voor voeding, op verzoek.
    Wel zorg ik dat er minimaal 2 uur tussen de voedingen zit van begin tot begin om ook de rechterborst mogelijkheid te geven om te vullen.
    Ik heb altijd meerdere TSR tijdens het voeden in beide borsten. Ik gebruik nu ook borstvoedingsthee, maar het lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten.
    Ik zou hier graag wel wat mee willen aangezien het voor mij cosmetisch er erg raar uitziet. Ik pas eigenlijk geen (voedings)bh's en strakkere truitjes zien er nu erg raar uit. Mijn plan is om lang borstvoeding te blijven geven (minimaal een jaar) en dan zou ik het niet fijn vinden als het er zo uit blijft zien...
    Ik hoop dat je tips of trucs hebt!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het kan zijn dat de ene borst meer klierweefsel heeft in aanleg. Dat kan het verschil verklaren. Waren de borsten voor, tijdens zwangerschap en in kraamweek wel gelijk?
    Ik zou even een afspraak maken met een lactatiekundige bij jou in de buurt. Beter om de borsten daadwerkelijk even te zien.

Succes!

5. Centurychild6F3

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Mijn borsten zijn altijd gelijk geweest voor de zwangerschap, tijdens en in de kraamweek. Alleen nu dus niet meer.
    Ik ga eens contact opnemen. Bedankt!

Deel Deze Pagina