Ondertemperatuur dreumes van net 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Loenepoen, 1 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loenepoen

Loenepoen Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje van net 1 heeft nu al 2 avonden achter elkaar een ondertemperatuur (1x 34,9 en gisteren 34,4) hij wordt dan huilend wakker.

Hij krijgt een romper met lange mouwen aan, een pyama broekje en een winterslaapzak met lange mouwen. Hij slaapt altijd boven de dekens, hoewel ik hem altijd wel lekker instop, hij kruipt er altijd boven uit, vandaar de dikke winterslaapzak met mouwen.

Om hem warm te krijgen ben ik met hem onder de douche gaan staan, huid op huid en lekker warm water. Na het douchen een temp van 35,8 en andere avond 35,3, nog niet lekker warm vind ik. Nog een lekker warm flesje en dan ging hij wel weer slapen...

Hij heeft dit al een keer eerder gehad, toen hij 10 maanden oud was. Toen was dit na een koorts periode en dan schijnt het normaal te kunnen zijn dat een kind ondertemperatuur kan krijgen (via ha post en later eigen ha vernomen). Nu ook ha gebeld en ziet geen alarmsymptomen. Hij vind dat ik hem gewoon moet opwarmen en in de gaten moet houden..

Ik vind het vreemd dat hij zo'n lage temperatuur kan krijgen... hebben andere mama's (of papa's ;) ) hier misschien ervaring mee?
    Hoe kan ik hem het beste warm houden? En hoe kan ik hem het beste opwarmen als dit weer gebeurd?! Ik weet ook niet zo goed wat ik hem nu moet aantrekken snachts....

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Opwarmen kun je het beste met hem huid op huid onder de dekens gaan liggen. Dus beiden bloot. Dat geeft het meeste warmte.

Kun je overwegen om hem wol aan te trekken s nachts? Mijn dochter is wat ouders, maar vanaf geboorte moeite met haar temp. Ze draagt s nachts altijd wol om haar temp te reguleren.

3. Loenepoen

Met hem samen in 1 bed gaan liggen is geen optie, hihi. Dat is namelijk groot feest.... vandaar de douche. Wol is voor hem geen optie, hij heeft een heel gevoelige huid en reageert erg sterk overal op. Heeft jou dochter ook wel eens last (gehad) van ondertemperatuur?

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hoe warm is het op zijn slaapkamer?

Anders wellicht zijn ledikantje voorverwarmen met een kruik?

5. Loenepoen

ja dat hebben we gisteravond gedaan toen ik met hem onder de douche stond, en nu hebben we er ook een kruikje in liggen en de verwarming nog ff aangezet. maar hij blijft dus niet onder de dekens liggen, dus de warmte van de kruik zal hij niet heel veel aan hebben ben ik bang.
    Maar is zeker het proberen waard...

6. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Geen ervaring met ondertemperatuur. Maar wat hier helt tegen het onder de dekens uit kruipen is het bed heel hoog opmaken. Dan kunnen ze niet omhoog. En op die leeftijd verdwijnen ze ook niet meer onder de dekens zonder er weer onderuit te komen. Maar die inschatting kun je zelf het beste maken over jouw kindje.
    Ik heb een extra groot ledikant en daar nu een koeka teddy deken overheen 1 persoons zodat hij goed vast blijft zitten. En verder ook romper en winterslaapzak. Dat werkt hier super goed

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Merinoswol is juist uitermate geschikt voor kinderen met gevoelige huid of eczeem bijv. Behalve natuurlijk als er sprake is van een wol allergie.
    Deze wol prikt niet. Zorgt er wel voor dat kindje de temp goed kan regelen, dus niet koud krijgt, maar ook niet te warm.
    Je kunt overwegen een wollen onder deken aan te schaffen of een lamsvacht waar hij op kan slapen.

Mn dochter heeft heel vaak last gehad van ondertemp. Vandaar dat we over zijn gestapt op wol ( en wollen onderdeken)

Een douche werkt volgens mij niet voldoende of je moet twee uur met hem er onder blijven staan. Je moet uitgaan van 1-1,5 graad per uur. En dit is bij huid op huid contact ( de beste manier om warm te worden)

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nogmaals: hoe warm is het op zijn kamertje? Is namelijk wel belangrijk om te weten.

Kan het anders niet zo zijn dat hij het juist te warm heeft, daardoor gaat zweten en daarom boven de deken uitkruipt en vervolgens door dat zweet flink gaat afkoelen?

9. Loenepoen

Bedankt voor jullie reacties, ik ga die wol eens opzoeken en proberen, dat lijkt me wel wat! Het is tot nu toe maar 2x (toen hij 10 mnd was, en nu) voorgekomen dat hij die ondertemp had, dus het is niet zo dat het mega vaak is ofzo... dan is zon wollen deken misschien weer wat overdreven. Ik vind het erg lastig.. ga nog even goed voelen voor ik zelf ga slapen.

de temp op zijn kamer is 20 graden.. dus zeker niet te warm, en ook niet te koud...

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

De exacte temperatuur is niet zo belangrijk en zou ik zelf niet meten als je de kraamtijd voorbij bent. Het is een normaal proces dat de temperatuur 's nachts lager is. Belangrijker is of hij het koud heeft en daar last van heeft en wakker wordt van de kou, maar dat laat hij wel merken en kun je in het nekje voelen. En als hij het écht koud heeft worden z'n lippen blauw en gaat hij rillen enz, maar zover komt het waarschijnlijk niet.

Ik zou in plaats van wollen rompers etc een warmere slaapzak kopen (welke heb je nu?). De ene winterslaapzak is de andere niet. Een HEMA/Wibra/Prenatal/noem-iets winterslaapzak zonder dekens heeft mijn dochter 's nachts echt niet genoeg aan terwijl dit een goed geisoleerd huis is (TOG is een maat voor de warmte, en bij een 'gewone' winterslaapzak is dat vaak 1.5, hooguit 2.0).

Ik vind zelf de combi-sleeper fijn, die is 2.5 TOG (maat voor de warmte) en kun je via marktplaats goedkoop aankomen. Puckababy the bag vinden ook veel mensen fijn (ook 2.5 TOG dacht ik), maar die is van synthetisch materiaal en dat heb ik liever niet (zweterig). Op dit forum staan ook veel goede verhalen over de Ergopouch 3.0 TOG. Die ken ik zelf niet in praktijk, maar is dus nog een stukje warmer en van natuurlijk materiaal (wel 80 euro ofzo).

11. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Hier is de purflo slaapzak met mouwen een uitkomst. En je zou ook nog sokken aan kunnen doen bij de pyama. Doe ik hier ook altijd en zij is noiit koud meer. Als hij de was ingaat, dan hebben we winterslaapzak van de hema, dies stuk kouder, dus dan krijgt ze een velours pyama erbij aan, en zo gaat t goed. Purflo slaapzak is rond de 60 euro, maar t geld zeker waard.

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Een romper met lange mouwen, broekje en slaapzak met mouwen... Ik zou eens beginnen om dan ook een pyjama shirt aan te trekken

Deel Deze Pagina