De zwarte strepen krijg je er bijna niet meer uit als t eenmaal droog is! Misschien met witte vanish maar dan mag er echt geen kleurtje bij zitten!! Vloeibaar wasmiddel moet in n bolletje bij de was, poeder in het bakje! Heb laatst de monteur hier gehad voor die strepen, had ze na elke paar was beurten! Je kunt machinereiniger kopen, dat in je trommel doen, en leeg laten draaien elk half jaar!!!
@ mamatal... kwam juist door het schoonmaken.. Ik had een lege 90 graden was gedraaid, maar waarschijnlijk is me kalk wel los gaan zitten, alleen nog niet wegespoeld.... en dat gebeurde dus wel met me witte was Vandaar me strepen.... kwamen echte harde kleine bruine korrels met me was mee uit de machine.... beetje irri, want ik was juist blij dat ik weer es wat anders had schoongemaakt.. al met al levert het me meer werk op. Heb t shirt nu in koud soda sopje staan, en afentoe pak ik weer een ander stukje met ossegalzeep... en heel langzaam verdwijnt t
Hetzelfde geld voor de kraan/douchekop. Na het douchen of als het nat is geweest met een droog doekje droogwrijven en het blinkt als een kraan in de winkel. Houdt het zo bij, zodat je niet na een tijdje flink moet schrobben met azijn/kalkreiniger.
haha das een goeie om te onthouden ik schrob me altijd suf! ik las hier dat je zeepbakje van de wasmachine er zo makkelijk uit kan halen om schoon te maken denk verrek.. dat moet ik ook nodig weer doen! nou de zwarte schimmel is er bijna niet uit te schrobben.. vanacht maar ff in een sopje haha
Nee hoor had er zelf tot voor kort ook nooit van gehoord maar kreeg het van mijn buurvrouw omdat ik onze creme keukenstoelen niet schoon kreeg. Verkoop het zelf niet ofzo en ik kon bij een meubelzaak niet echt wat krijgen. Ja van dat spul waar je het van tevoren mee in moet spuiten net als je schoenen. Alle reinigers waren voor leer en niet geschikt voor suede. Zat allemaal blauw op onze stoelen van spijkerbroeken en met dat spul kreeg ik het er echt af. Maar had daarstraks weinig tijd en de meeste problemen staan al goede tips bij vandaar. Voor wasmachine reinigen kun je ook bij de was een scheut natuurazijn erbij doen. (Geen schoonmaakazijn! Dit tast de leidingen aan!!) Wij hebben hier heel hard water waardoor je handdoeken net schuurpapier zijn. Als je in het wasverzachterbakje een plons azijn in gooit werkt dit als wasverzachter zonder dat je handdoeken minder vocht opnemen. En nee je ruikt er niks van aan je was. Het ontkalkt en reinigt ook gelijk je wasmachine. Het schijnt ook te helpen tegen het doorlopen van kleuren maar daar heb ik geen ervaring mee. Wij hebben pas een nieuwe wasmachine gekocht en die man zei ook gewoon poeder gebruiken dat je gerust de helft van wat op de verpakking erbij staat kunt gebruiken zonder dat je vieze was hebt (geldt ook voor wasverzachter. Half dopje schijnt genoeg te zijn) en het bespaart geld natuurlijk. Gebruik ook altijd azijn in de waterkoker en koffiezetapparaat. Gewoon een liter er in gooien en aan zetten / door laten lopen. Stinkt wel maar de stukken kalk komen eruit bij mij. Daarna een paar keer met water doen anders smaakt je eerstvolgende thee/koffie naar azijn
Las hier trouwens ook het een en ander over laminaatvloeren. Ik doe met dweilen altijd een scheutje glasspoelmiddel van de vaatwasser in de emmer ipv allesreiniger. Gaat de vloer weer mooi van glimmen zonder dat het glad wordt en als je toch een vaatwassser hebt....
ik las iets over kalk vlekken in kleding hier staat het volgende: Oma weet raad Kalkvlekken behandelen je met een van de minst agressieve zuren (azijn). Kalkvlekken in katoenen of linnen ongekleurde stoffen met azijn en zuivere alcohol. Daarna kook je de stof in een neutraal sopje. Kalkvlekken in niet-kookechte stoffen zoals gekleurd katoen en linnen, synthetische vezels, wol en zijde, behandelen je met azijn of azijnzuur, waarna je de stof in een handwarm sopje wast. Verkleurde witte was: Oma weet raad zet de verkleurde was in azijn en het trekt weer mooi schoon. ik had een wit T-shirt wat licht blauw was geworden, en ja hoor het Witte was word wel eens grauw. Doe een steradent (of ander merk) tablet bovenop de was, in het wasmachine, en de was is stralend wit. - Sandra Ik ben nog lang geen oma, maar net moeder geworden. Tip: is je witte was grauw geworden, gooi dan een steradenttablet bij de was. Een gebittentablet van een ander merk kan natuurlijk ook. - Patricia Steradent bevat een bleekmiddel bij veelvuldig gebruik tast dit de stof aan dus wel opletten. - Petrie Voeg eens een pakje bakpoeder (in bakpoeder zit een bleekmiddel: bicarbonaat) bij het waspoeder bij het wassen van je glasgordijnen. Zo lijken ze weer zo wit als toen ze nieuw waren, plus ze stoten het vuil langer af. - Ilse Mijn oma was vroeger wasvrouw en raadde me aan om een een flinke scheut soda bij het wasmiddel te voegen. Kan ook geen kwaad voor je wasgoed en je was is wit. - Jacha Om de was weer heerlijk wit te krijgen moet je naast je gewone wasmiddel een eetlepel soda in je wasbolletje doen. - Leontine Heeft uw witte kleding een vergeelde kleur en is deze niet meer stralend wit. Was je witte kleding met sap van een verse citroen in de wasmachine. Hiermee wordt het weer zo wit als het maar kan. Gebruik geen chloor om het wit te laten worden want dan wordt het alsnog geel en het tast de stof aan. - Frank Als je witte was niet meer zo wit is als zou moeten, dan moet je de kleren na het wassen een nachtje in het gras leggen, bij maanlicht. Nog even in de zon voor het drogen en en je was is de volgende dag weer stralend wit. - Marie Was uw witte was altijd gescheiden. Nooit moltons bij normale katoenen stoffen gebruiken, want anders krijg je pilvorming op de kleding. Was de witte was met een normaal wasmiddel en doe er een wasbolletje bij met daarin een beetje Soda. Dit word meegewassen en klaar is klara. Het is goed voor je was en het is goed voor het ontkalken van je wasmachine. Goedkoop en handig. - Roberto Met een schepje soda bij het gewone waspoeder in de wasmachine blijft de was wit. - Amandele Diverse tips voor de witte was zijn o.a. steradenttabletten. Pas hier toch heel goed mee op om ze rechtstreeks op de was te leggen. Al meerde malen overklaarbare vlekken in mijn was gehad. - Carla Is je witte was verkleurd: doe het nog natte kledingsstuk terug in de wasmachine, vaatwasmachinetablet in trommel erbij, normaal programma. En je kledingsstuk is weer wit. - Corrina Derks Doe citroenzuur bij de was en hij wordt weer stralend wit. - Tine Bandstra Week gedurende 10 min. witte kleding in heet water met een schijfje citroen. - Jose En ik las nog iets over doorgelopen was. Heb weleens gehoord dat een vaatwas tablet in een emmer water zou helpen maar dat weet ik niet zeker!
Tip voor het schoonmaken van een flesje met aangekoekte restjes melk: een halve eetlepel rijstkorrels erin doen en schudden maar! Daarna gewoon afwassen.
Ik ben op zoek naar een advies, mijn stoffe bank staat onder het raam en door de zon is hij nu wat verkleurd, mijn vraag is of er toevallig iets bestaat om dat weer wat zwarter te krijgen ?? Heb geen geen geld voor een nieuwe bank ofzo dus moet wel een low budget tip zijn
Zo dan, dit is een handig topic! Ik heb meteen even een vraagje, weet iemand hoe je gietijzeren pannensteunen goed schoon kan krijgen. Dus van die afneembare stukken gietijzer die op je gasfornuis zitten. Oh ja, en ook de gaspitten, krijg die dingen nooit echt goed schoon
Op zich wel een goede vraag, want tis net alsof die dingen altijd vet blijven. Maar eens in de zoveel tijd zet ik die dingen in een lange bak met wat neer met veel afwasmiddel zodat het vet er af weekt. Zo worden ze best goed schoon.
ik geloof dat ik vanavond maar eens wat boodschappen ga doen... morgen maar eens aan de poets.... heb al vanalles geprobeerd maar krijg mijn badkamer niet schoon... daar zit zoveel kalk op de muren... dus ga morgen maar eens aan de slag met groene zeep...
Mijn moeder had bij haar nieuwe badkamer een flesje gekregen van het merk Sanitiem. Als je dat erop spuit en in laat werken veeg je het er zo af. Wij hebben ook veel kalkuitslag of het douchescherm van die witte vlekken enzo. Weet alleen niet of je het ook in een winkel kan kopen of dat je dan naar zn badkamerdealer moet. Voor het gasfornuis: in kokend water met een vaatwasblokje laten weken en/of dasty van de wibra???
Hier ook een enorme frustratie:x maar ik heb ze vandaag lang laten weken in een sopje en dan met zo`n brillootje schrobben....maar echt schoon krijg ik ze echt niet grrrr.....