Vorige week ben ik met onze oudste bij de optometrist(?) geweest. Na nogmaals een plaatjes-ogentest werden Ilses oogjes met een apparaat gemeten. De "gewone" sterkte was gewoon 0, maar er werd in beide ogen een cilinderafwijking gemeten, het ene -1 en de andere -1.25. Ze adviseerde niet om nu direct een bril uit te zoeken omdat ze met het spelen alles wel kan zien, maar als ze straks in november naar de basisschool moet, dan moet ze wel een bril. Ik vind het niet zo'n groot probleem want er zijn hele schattige kinderbrillen te koop (ook waar mijn prinses blij mee kan zijn), dus vanaf september wil ik haar eigenlijk aan de bril hebben zodat ze in november er keurig aan gewend is. Ik heb alleen we een paar vraagjes aan de mama's van "brillenkindjes" - Wat kan een kindje met cilinder -1; -1.25 nou eigenlijk wel en niet zien? - wordt een cilinderafwijking in de loop van de jaren beter/slechter? - voor de verre toekomst: is het misschien met laser te verhelpen? - is de afwijking "slechts" -1 of kan ik beter zeggen "slecht" want -1? Ik ben benieuwd naar enkele antwoorden. Groet van Kiki
Ik heb eigenlijk geen idee mijn dochter heeft ook slechte ogen en heeft sinds oktober ook een bril maar zij heeft plus +6.75 en+ 7 wat ik er wel van heb begrepen dat plus met de jaren kan verbeteren en min niet
1. in principe kan ze gewoon alles wel goed zien, maar veraf scherp zien op schoolborden enzo, das wat lastiger. cilinder is dacht ik gewoon dat je niet overal in het oog dezelfde sterkte hebt... 2. kan hoeft niet, is afhankelijk van kind en oog enzo, kan je weinig over zeggen. maak je daarover niet al te veel zorgen, dat gaat heeeeeel gelijdelijk als het gaat meestal... 3. ja, maar zou ik echt pas in de heele verre toekomst doen, als ze volwassen is kan dat altijd, en het is nog een vrij nieuwe techniek, dus je weet ook niet hoe het met je ogen verloopt op de lange duur. 4. -1 is erg weinig! dus is erg slechts -1. tja, ik weet niet alles hoor, maar hoop dat je iets gerust gesteld bent
Mijn dank is groot! Ilse moet toch eind juni nog eens voor een meting, en dan hoor ik wel of het verstandig is om alvast met een brilletje te wennen of niet. Groet van Kiki
Ik weet niet of het bij kinderen hetzelfde is als bij volwassenen, maar ikzelf heb ook twee cilinderafwijkingen van -1.25 en het andere -0.75. Dus bijna hetzelfde. Ik mis mijn bril niet echt, maar als ik hem op zet is het wel een stuk beter. Ik heb mijn bril 's avonds bij het autorijden op en bij het TV kijken voor de ondertiteling. Zonder zou kunnen. Ik kan alles scherp zien tot 3 meter ongeveer, daarna zie ik alles, alleen is mis de details. (zie bijv. de blaadjes van de bomen niet scherp, maar dat loopt iets in elkaar over) Nogmaals ik zou heel goed zonder bril door het leven kunnen, maar met is gewoon fijner. Succes met het uitzoeken van een leuk brilletje!
Ik heb zelf ook een cilinder afwijking, en toen ik nog lenzen en bril had met alleen sterkte en geen cilinder bleef ik wazig zien. Net alsof de sterkte niet klopte. Die cilinder is dus wel heel belangrijk.
ik heb ook een cilinder afwijking en ik zie zonder bril ook goed maar als ik een langere periode geen bril op heb krijg ik hoofdpijn. Ik heb gewoon een bril op maar ik vergeet het thuis wel eens op te zetten.