Ik heb een nul urencontract bij mn werkgever. Wel werk ik er al jaren meer dan nul uur. Tot voorheen zag ik het rooskleurig in om tot mn verlof door te werken maar sinds 2 weken heb kan ik sommige dagen bijna niet lopen/staan door bekkenproblemen. Ik doe op mijn werk staand/lopend werk de hele dag en kan dit werk niet zittend verrichten. Ik heb vanavond een afspraak bij een bekkenfysiotherapeut maar ik denk dat zij (net als de verloskundige) aan gaat raden dit werk niet meer te doen. Voor ik zwanger was had ik al rug/bekkenklachten maar die waren door oefeningen, sporten en fysiotherapie veel minder. Verder heb ik ook continu last van harde buiken, volgens de verloskundige omdat ik te veel doe. Ik denk dan ook niet dat ik het ga halen tot 34/36 weken door te werken. Ik ben nu 27 weken zwanger. Als ik mij bij mijn werkgever ziek meld krijg ik niks betaald omdat ik parttime werk onder een nul-uren contract. Wanneer ik door deze zwangerschap niet meer mijn werk kan doen maar ook mijn verlof nog niet in is gegaan, krijg ik dan ook niks betaald?
Beste LW85, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hebt een oproepcontract en wilt weten wat er gebeurt als je door de zwangerschap niet meer kunt werken. Wordt je ziek tijdens de oproepperiode? Dan moet je werkgever loon doorbetalen. Is dit niet het geval, dan krijg je soms een Ziektewet-uitkering van UWV. Meld de werkgever je niet ziek? Neem dan zelf contact op met UWV Telefoon Werknemers telefoonnummer 0900 9294. Actuele informatie vind je in de brochure Ik ben oproepkracht'. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare