Nieuwe baan op grote afstand

Discussie in 'De lounge' gestart door frummelke86, 2 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Ik merk op het forum wel vaak creatieve inzichten te verkrijgen dus nu ook weer even jullie advies nodig.
    Mijn man heeft een vacature op het oog. Ivm herkenbaarheid zal ik in het midden laten over welk soort vacature het gaat. Het is een vac voor 16 tot 24 uur (in overleg). Hij zou deze uren kunnen combineren met zijn huidige functie (werkt nu voor 1 organisatie op 2 verschillende plekken, 1 daarvan zal dan vervallen). De functie is in een stad op 2,5 uur afstand met de auto. Eigenlijk zou het ideaal zijn wanneer hij met de trein zal reizen en daar zal overnachten. Alleen.....in de vacature staat geen enorme salarisverhoging. Het is zijn droombaan maar brengt dus ook wel extra kosten met zich mee. Vervoer en het liefst eenmaal per week met overnachting. De ene week 1 overnachting en de andere week 2 overnachtingen is ook nog een optie. Hoe doen andere mensen dit eigenlijk? Is het echt een kwestie van onderhandelen?

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    Reistijd werktijd (of 50-50) is vaak wel onderhandelbaar. Hotelovernachting zou ik zelf niet inzetten, maar als t als tegenbod wordt en het is met t gezin een optie is t te overwegen. Verhuizen kan je vergeten in elk geval.

Mix met overwegend remote werken? Evt een intensieve inwerkperiode met overnachtingen aldaar en dan de remote in. Ze zijn zelf ook gebaat bij een efficiente uitgeruste medewerker tenslotte.

Ik kreeg een aanbod voor 40 uur, eerste wat ik riep was reistijd (en ik zit goed qua werkgever overigens) en daar kwam vrij vlot tegenover dat ik maar 1x per 2 weken op locatie te komen en reistijd werktijd was. Heb er nog over zitten dubben, wel kneiter gaaf werk maar mn werkgever is te goed (niet op de hoogte gebracht ofzo hoor, ik knijp sowieso al in mn handjes met deze werkgever). :thumup: Bedoel er is doorgaans echt wel wat ruimte en met Teams is ook prima te werken als t om een kantoorbaan gaat.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.228
    6.088
    113
    Ik denk dat het wel een beetje ligt aan de sector/soort werk en aanbod van mensen. Bij mijn man (ict) zat het er wel bij inbegrepen (reiskostenvergoeding, hotel en eten ter plaatse) als ze hem wilden hebben op zo’n afstand. Maar dat zijn dan projecten, half jaar, 1 jaar, 2 jaar. Niet onbepaald zeg maar.
    En nu is het ook veel thuiswerken. Maar weet niet of dat in die functie kan?

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.030
    113
    Dat zou mijn eerste vraag ook zijn, kan hij op afstand werken, of moet hij op locatie zijn?

5. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Ik vermoed dat op afstand maar deels zou kunnen. En dan maar een klein gedeelte. Wellicht hooguit de uren in de trein wat administratie en mails wegwerken. Qua gezin zou het goed kunnen. Denk zelfs dat het ons best goed zal doen. Niet dat ik hem liever kwijt dan rijk ben hoor maar we zitten als gezin wel erg in het burgerlijke ritme. Beiden werken, koken, hond uit, de peuter op bed, beetje opruimen en dan samen tv kijken rond 21 om rond 22 uur naar bed te gaan. De schwung van deze functie in deze grote stad voor 2 dagen zal hem goed doen. En ja, praktisch stelt het ook niet veel voor om op maandag om 6 in de trein te zitten en op dinsdag ook weer om 21 thuis te zijn

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.167
    4.321
    113
    De vraag is of een werkgever hem wel gaat willen. 2,5 enkele reis jarenlang volhouden is vaak niet te doen waardoor een werkgever zelf niet kan willen vanwege de investering en het te grote risico dst hij het toch niet volhoudt. Ook met overnachting

Syane, chrystel73, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Als het voor jullie qua gezin kan en het is zijn droombaan zou ik er voor gaan. Ik zou wel kijken of bv een overnachting per week door zijn werkgever betaald kan worden.

8. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Ervaring hier is dat mensen er vaak aan beginnen en het niet lang volhouden. Omdat de reisafstand en de werkuren je slopen. Vroeg op pad en laat thuis. Zeker als je een gezin hebt, erg pittig.

Vero0504 en Sado vinden dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Je kunt het altijd proberen, of bv. een iets hoger salaris of meer reiskostenvergoeding of een deel thuiswerken (dat kan tegenwoordig veel meer dan vroeger). Of ze dat doen ligt natuurlijk aan veel factoren, daar is weinig algmeens over te zeggen.

Of zoveel reistijd te doen is, verschilt per persoon. Ik heb vroeger, zonder kinderen, een jaar stage gelopen op bijna 3 uur reisafstand (enkele reis). Ik hoefde er maar een dag per week naar toe en vond het prima te doen.

Inmiddels werk ik al jaren op 1,5 uur reisafstand (enkele reis), zolang er niets is met de treinen ed, is het best te doen. Ik werk twee dagen per week op locatie en één dag thuis. Ik heb ook collega’s die evenveel reistijd hebben en die drie of vier dagen op locatie werken. Een hele tijd terug las ik in de krant een artikel van een man die heel lang 2,5 uur voor zijn werk reisde, vier of vijf dagen per week, en dat juist wel fijn vond.

In de sectoren waar ik in werk/gewerkt heb, is compensatie voor dat soort dingen helemaal niet gebruikelijk, maar in de commerciële sector of voor een functie waar maar heel weinig goed personeel te krijgen is, zal het wellicht eerder een optie zijn.

10. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.035
    17.003
    113
    Deze ervaring heb ik ook - zoveel reizen breekt mensen doorgaans gauw op (begrijpelijk!) en ik heb meer dan eens de handdoek gauw in de ring gegooid zien worden.
    Ik neem nog steeds mensen aan die op (grote) afstand wonen, maar alleen wanneer 100% remote werken voor beide partijen goed voelt.

Ik zou dus wel adviseren hier echt goed over na te denken.

bluedrake vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Voor wij kinderen hadden werd mijn man gedetacheerd (financiële sector), hij zat dan ook die afstanden van huis. Hij werkte dan 40 uur van ma-do en hotel e.d. werden betaald. Op vrijdag vrij en kwam hij naar huis.

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Exact dit. Dit gaat men toch vaak tegenstaan. Mijn man switchte vorig jaar van baan en is na een half jaar (had eerst een half jaar contract) gestopt omdat hij ook enorm lange dagen van huis moest zijn en veel onderweg zou zijn. Dat was in die periode nog niet het geval (Covid) maar hij zag de bui al hangen. Dit, samen met nog een paar dingen, heeft hem doen besluiten weer terug te gaan naar oude werkgever. Sowieso was hij elke dag aan het werk tot circa 23u ‘s avonds (dit werd ook verwacht van hem, dat hij zoveel extra uren kon maken) en dat brak hem na een maand al op. Bovendien zagen ik en de kinderen hem nauwelijks. Niet te doen!

bluedrake vindt dit leuk.
  13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Ik heb jaren gewerkt op 2,5 uur afstand (reistijd van deur tot deur wel), zat iedere dag om 5.20 in de trein en kon in de trein werken, daardoor was ik ook niet belachelijk laat thuis. Met kinderen zou ik dit niet 5 dagen in de week willen, maar 2 of 3 zou wel gaan denk ik.

Lies1611 en Suzie01 vinden dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.030
    113
    Je zou kunnen kijken of hij voor de 16 uur zou kunnen gaan, maar ik weet ook niet zeker wat bruto netto de consequenties zijn als je 2 werkgevers hebt. Volgens mij krijg je maar over 1 werkgever je arbeidskorting.

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.576
    113
    Is het een functie uniek voor die regio? Of is er ook kans dat er een keer een vacature dichterbij komt?

Als het uniek is, heb je weinig keuze, maar ook ik denk dat dit niet lang vol te houden is. Ga je dan verhuizen? Is dat een optie? Want eenmaal een leuke baan, dan is het ook weer een dingetje om die baan dan weer te moeten opzeggen.

Ik ken iemand die 2 uur geprobeerd heeft, incl hotelovernachting, maar dat brak hem icm gezin erg op.

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.001
    14.665
    113
    Vrouw
    Off, 2,5 uur reistijd. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn man dat heeft. En ik weet dat mijn man dat zelf ook absuut niet zou willen.

Als het gaat om een baan die best uniek is dan wordt het wel lastig. Maar als hij ook dichter in de buurt een soortgelijke baan zal kunnen vinden zou ik het echt niet doen.

Voor een tijdje is het wel vol te houden, maar jaar in jaar uit? Dat lijkt me echt wel een dingetje...

17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.001
    14.665
    113
    Vrouw
    Het klinkt mij best een beetje vreemd in de oren dat je wat meer schwung in je leven wil en dat je dan dat zoekt in werk zo ver van huis. Het bruisende stadsleven is misschien wel leuk, maar 2,5 uur aan het reizen zijn voor je werk geeft in mijn ogen weinig schwung aan het leven. Het lijkt mij erg vermoeiend. En in de avond alleen in een hotelkamer zitten lijkt mij nou ook niet het meest uitdagende in mijn leven.
    Als je meer schwung zoekt zou ik dat toch ergens anders in zoeken...

Zuul, bluedrake, Syane en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Weet niet hoe je financieel zit. Maar zou een vakantie huisje of studio kopen, die je dan ook verhuurt een optie zijn?

Ik heb vaak banen gehad met een verre reistijd maar mij brak dat op een gegeven moment toch wel op. Wel of niet met overnachting. En met een gezin zou ik er helemaal niet aan moeten denken.

19. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Toen mijn man bij zijn huidige functie begon had hij 2 uur reistijd enkele reis met de trein. Hij heeft het toen zo kunnen regelen dat 2 van de totaal 4 uur reistijd werktijd is met daarbij dus de mogelijkheid om in de trein te werken. Laptop en werktelefoon kwamen dus bij de functie, of werden geleverd zeg maar. Was behoorlijk pittig, zeker met de regelmatige treinuitval van de ns :confused:.
    Inmiddels sinds corona werkt hij eigenlijk vrijwel alleen maar thuis, met af en toe een dagje kantoor voor een belangrijke vergadering of cursus. Overige vergaderingen kan hij gewoon vanuit huis doen. Voor hem heel fijn, ik kan hem af en toe wel de deur uitkijken ;), maar voor hem werkt het prettig. Zeker in drukke periodes kan hij makkelijk even een half uurtje ofzo de tuin in voor even wat ontspanning

20. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.168
    4.478
    113
    werk je zelf ook?
    als je zelf niet werkt is het vaak ook makkelijker voor een partner om er niet te zijn.
    als jij wel ook die dagen werkt, lukt dit dan allemaal, als je niet kunt terug vallen op je partner?

verder denk ik dat hij in zijn onderhandelingen mee moet nemen dat hij die overnachting en reiskosten wel vergoed wil zien. als ze dit niet kunnen bieden dan zou ik de functie niet doen.
    Ik heb voor de kinderen een paar jaar 1,5 uur reistijd (enkele reis) gehad, dat viel altijd behoorlijk tegen. vaak vertragingen, stress om aansluitingen te halen. met de auto viel ook niet mee, want files. vooral een stad in... in de trein had je nog een beetje rust, en kon je werken, boek lezen of film kijken. in de auto niet.
    ik denk wel dat het erg pittig zal zijn als je op maandag al om 5 u van huis moet, dinsdag pas om 21 u thuis bent en wo-vrij ook gewoon je uren van 8.30-17.30 moet maken.

Deel Deze Pagina