Nieuwbouw

Discussie in 'De lounge' gestart door Marielle1993, 4 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Hoi Dames,

Heeft hier iemand ervaring met de voorfase van nieuwbouw?

We hebben een bouwnummer op het oog maar deze woning specifiek heeft voor nu een prijsrange gekregen met een verschil van 25.000. Half april zal de uiteindelijke prijs bekend worden.
    Nu willen we alvast gaan praten met de bank maar waar moeten we aan denken?

Zal er echt de uiterste prijs voor gevraagd worden of moeten we van ergens in het midden uit gaan? ( + 12.500)?

Het zal voor ons wel veel uitmaken of het haalbaar is of niet namelijk.

Zo spannend..

2. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.238
    1.423
    113
    Ik heb 2.jaar geleden gebouwd en je komt los van de bouwsom toch nog veel dingen tegen die je moet betalen maar op eem of andere manier niet in de prijs zitten. Dus als wel of niet bouwen al van 12k afhangt zou ik het al niet doen.

Marielle1993 en Ysabella vinden dit leuk.
  3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.211
    6.051
    113
    Dit. Wij hebben 2 jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht, daar kwam al ruim 60.000 aan meerwerk bij. En dan heb je nog een kale vloer, muren en een zandbak als tuin (badkamer en keuken dan wel inbegrepen)...wij zaten (excl inrichting) dus al over een ton heen aan extra werk.
    Nou hoef je het natuurlijk niet heel gek te maken, maar als het inderdaad al op de koopprijs hangt, dan is het denk ik echt boven budget..

Marielle1993 vindt dit leuk.
  4. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.762
    1.354
    113
    Het huis wat wij op het oog hadden had een prijsrange van 50.000 euro. Er was zoveel animo dat het uiteindelijk die volle 50.000 meer ging kosten. En dan was het ook nog niet afgebouwd. Het is een beetje hoe gek je het zelf maakt met extra kosten, maar bij onze kanshebber moest sowieso al genoeg geld hebben voor vloeren, keuken en badkamer en evt schilderwerk. Mijn ervaring is dat er áltijd meer kosten bij komen kijken dan je denkt. Even een stopcontact verplaatsen? Betalen! Een extra raam op zolder? Betalen! Etc.

Om het naar onze wens te maken kwam er bijna een ton bij. En dat vond ik echt te gek worden.

5. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    #5 Marielle1993, 4 apr 2021
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021

Hoi!

Bedankt voor je reactie!
    Er komt inderdaad een hoop bij kijken we hebben al eerder nieuwbouw gehad maar toen vanuit het ouderlijk huis. Nu hebben we dus al een woning en zit je dus ook met dubbele lasten. En dan nog de verkoop kosten van de huidige woning en de bouwrente.

Daarnaast is mijn man zelf werkzaam in de nieuwbouw en hij wil dus alles zelf gaan doen (altijd al gedaan). Daardoor kunnen we de kosten aardig beperken. Dat meerwerk kost onnodig veel geld echt heel bizar he

Alles al meegewogen te hebben moeten we het wel kunnen redden. We zitten waarschijnlijk enkel met een 'gat' bij de overbrugging. Onze huidige woning zal waarschijnlijk getaxeerd gaan worden en over dat bedrag zal de bank max 90 % aan overbrugging gaan geven.

Dit betekend dus dat dat we minder geld tot beschikking hebben zolang onze huidige woning niet is verkocht op papier. ( 10 procent minder en waarschijnlijk nog extra geld, we weten namelijk voor wat voor bedrag de huizen in ons rijtje weg gaan, dit is bijna altijd boven taxatiewaarde in deze markt).

Nu zouden we wel dat tekorte deel vanuit eigen spaargeld kunnen voorschieten en dan na de verkoop het huis verder inrichten dmv het geld dat vrijkomt na de verkoop.. ( het voorgeschoten geld weer terug krijgen van de bank omdat het huis dan verkocht is op papier.) zodat we dan wel de volledige overbrugginghypotheek kunnen krijgen.

Maar ik was toch even benieuwd naar hoe het werkt met een prijsrange. Het kan het toch net even wat makkelijker maken als het misschien alsnog niet als hoogste uitvalt.

Blijft een aardig ingewikkeld kosten plaatje ik ben heel benieuwd hoe en wat verder. Ik ben benieuwd hoe de bank alles bekijkt tegenwoordig.

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.965
    11.891
    113
    Leuk! Wij zitten sinds 6 maanden in ons 2e nieuwbouwhuis. Bij ons huis kwam er ook nog zo’n 70 a 80.000 bij voor een uitbouw, de vloeren, wanden, keuken, toiletten etc. Dus hou daar wel rekening mee. Succes met wachten!

Edit: ik zie nu je aanvulling. Het scheelt heel veel als je veel zelf kan doen. En nu een koopwoning hebben maakt het ook makkelijker. Bij ons was de goedkoopste woning van hetzelfde type 385.000 en de duurste 425.000, wij zaten daar iets onder met 415.000. Het had alleen te maken met de hoeveelheid grond, terwijl ons huis veel gunstiger ligt tov andere huizen. Is dat verschillend van de huizen waar je op in kunt schrijven?

7. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Heel bizar he we weten er alles van
    Het scheelt een hoop dat we geen meerwerk laten doen alles lekker zelf scheelt weer tienduizenden euro's. Anders gewoon niet te doen

8. Marielle1993

Marielle1993 Bekend lid

7 sep 2014
    681
    95
    28
    Vrouw
    Hoihoi,

Ja dat scheelt zeker!
    Het huis waar we op ingeschreven staan zit tussen de 415 en 440.

Andere rijwoningen tussen de 370 en 395. En woningen er tussen in.. Eigenlijk van alles dus.. Maar er is maar 1 specifieke hoekwoning met erker en eigen parkeerplaats, die heeft echt onze voorkeur. We hebben ons letterlijk 5 minuten voor de mail er op ingeschreven. We zaten toevallig op site toen de preview fase vrij kwam (hier kregen we dus 5 min later een mail van).

Bij het project staat vermeld dat je voorrang krijgt bij inschrijving tijdens de preview fase. Daarbij zijn we al goed bekend bij de makelaar dus we hopen eigenlijk echt alleen op die woning. En die zit dus tussen de 415 en 440k.

Een eigen woning scheelt idd. Zo combineren we het met een maximale te verkrijgen hypotheek en overwaarde. Maar die overwaarde ligt dus aan de verkoop... Vandaar even een klein gat waarschijnlijk.

Wat een gedoe haha. Eerst maar eens duimen of we het huis echt toegewezen krijgen.. Weet iemand of je voor de toewijzing al bewijs moet hebben? (financiele haalbaarheid)

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.965
    11.891
    113
    Nee hoor, dat is pas daarna. Je koopt onder voorbehoud van financiering (dat was bij ons zo).
    Maar klinkt wel alsof je rekening moet houden met 440.000... Al hoop ik voor jullie dat het mee valt.

10. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij hebben er vaak naar gekeken maar telkens kwamen er nog zo veel kosten bij. Bovendien begin je op een gegeven moment al met betalen en heb je altijd een periode (gedeeltelijk) dubbele lasten. Om het naar wens te maken kwam er nog ong een ton bij. En dan moet je het nog inrichten. Wij hebben hier toen bewust van af gezien

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.211
    6.051
    113
    Ik zou ook uitgaan van 440 in deze markt. En er zal vast genoeg animo zijn in deze tijd en dat drijft de prijs op.
    Maar ik hoop dat het meevalt en dat je het kan krijgen. :)

Deel Deze Pagina