Hoewel het nog vroeg is, zijn we ons al wat aan het orienteren voor een jongensnaam, want het gaat nog een hele opgave worden. Een meisjesnaam is geen probleem (mijn man had mijn voorkeur al min of meer goedgekeurd), maar ik vind weinig jongensnamen echt mooi. Bovendien verwerpt mijn man eigenlijk al mijn suggesties, maar komt zelf nergens mee, dus ik kan wel wat ideeën gebruiken De 'voorwaarden': - Geen Engelse/Italiaanse etc. 'ordinaire' naam (chic Engels mag) - Meerdere lettergrepen, minimaal 2 - Geen populaire/ top 10-50 naam, dus wel wat origineel - Een bestaande naam, dus geen raar geknutsel - Mijn man wil graag een 'Nederlandse' naam, maar is eigenlijk punt hiervoor. Een ouderwetse naam mag op zich wel, Fries niet. - Een nette, iets chique naam, zonder bekakt te zijn - Het liefst goed uit te spreken in het buitenland (Engels/Duits) De namen namen die wij wel mooi vonden, maar zijn verworpen (familie heet al zo, te niet in combi met al gekozen 2e naam etc.) - Christian - Julian/Julien - Simon - Jurriaan - Alexander (koning heet al zo, probleem voor mijn man...) - Laurens - Leon - Johannes Ruben vonden we beiden erg mooi, maar toch is te populair en kennis van ons heet zo. Het zou mooi zijn als jullie wat suggesties zouden kunnen geven. Alvast bedankt!
- Jens - Timo - Dries - Bastian / Bastiaan - David - Christopher - Emiel - Diederik - Ewout - Faber - Fabian - Floris - Florian - Freek - Frank - Harm - Jonas - Thijmen - Lennard - Maurits - Karsten - Camiel - Lodewijk - Michiel - Machiel - Reinier - Pepijn - Nathan - Olivier - Roelof - Roeland - Rogier - Willem - Wessel - Wijnand
Dankjewel alvast. Misschien handig om erbij te zetten: de tweede naam zal waarschijnlijk iets van Johan worden (vernoemen), dus dan vallen namen met een J- of op -an meestal af (klinkt raar samen), hoewel ik dat vaak juist wel mooie namen vind. De tweede naam kan trouwens nog wat aangepast worden, afhankelijk van wat de eerste naam wordt.
David vind ik mooi, net als Jonas (helaas met J). Reinier, Roeland, Machiel, Nathan, Maurits en Camiel zijn ook mooi, al heb ik bij de laatste twee associatie met een prins en oud-minister.
Eerste ingeving: MAURITS Johan! Wouter Julius Wessel Bastiaan Daniel Thomas Florian Leander Lennart Floris Hugo Pieter Jonathan Matthijs Martijn Mathies Vincent
Maurits is inderdaad een leuke naam, al weet ik niet of mijn man het accepteert om zijn kind net als een prins te noemen. Hij is niet bepaald koningsgezind, maar mss weet hij daardoor ook wel niet dat er een prins Maurits is Ik zal de namen vanavond eens voorleggen aan mijn man, kijken hoeveel er van over blijft...
zijn al veel dingen genoemd... deze volgens mij nog niet (allemaal ): bruno huub samuel rutger ralph siem steven arvin arthur willem chiel ron karsten sebas sebastiaan werner thomas viktor rein reinier silas raoul calvin siebe maarten feike diederik erik silvijn Olivier Pieter tjeerd olaf/olav philip
Vind ik ook een geweldige naam! Maar alleen niet zo goed in engels uit te spreken misschien? Andere suggesties: Benjamin Lodewijk Ludo Casper Finnian Julius Maxim Richard Valentijn Thijmen Marco Maarten Thomas Waldemar Walter
Er is een goeie Engelse variant Peppin Ik denk dat voor veel namen geldt dat ze niet 1 op 1 uit te spreken zijn in het buitenland.. neem bijvoorbeeld door jou genoemde Thijmen of de eerder genoemde Maurits. Persoonlijk vind ik ook niet dat je je daar door moet laten leiden. Ik denk dat wel dat het handig om een naam te kiezen die niet ONMOGELIJK uit te spreken is.
Benjamin Lodewijk = Louis Ludo Casper Finnian Julius Maxim Richard Valentijn = Valentin Thijmen = ? Marco Maarten = Martin Thomas Waldemar = Voldemort.. hahahahaha Walter
Bedankt voor alle suggesties! Het kunnen uitspreken in het Engels is niet de belangrijkste voorwaarde, maar wel iets dat ik in mijn achterhoofd houd. Namen met een -ij- vallen daardoor eigenlijk af, maar vaak vind ik ze zelf ook wat minder. Johan als eerste naam willen we niet doen, omdat we niet de eerste naam willen vernoemen (te overduidelijk en schept verwachtingen). Zelf vind ik het ook minder mooi als eerste naam, net als bv Jan. Benjamin vind ik erg mooi, maar niet voor een eerste kind (aangezien we nog meer willen ) Louis: ook wel aardig Maxim was ik zelf ook tegen gekomen en vind ik erg leuk Waldemar vind ik ook leuk, alleen kan ik al wel bedenken dat mijn man het niets vind. De 'variant' Valdis spreekt mij ook erg aan. Peppin vind ik in het Nederlands wat te kinderlijk klinken, niet zo voor later een volwassen man. Wel goed om de Engelse -ijn naam varianten in ons achterhoofd te houden Thomas: mooi, maar doet me helaas steeds denken aan een vage kennis Samuel: erg mooi en geschikt, helaas heet onze hond al Sam, dus dat vind ik een beetje raar. Reinier: zelf niet zo snel opgekomen, maar eigenlijk vind ik het een erg aardige naam Veel van de andere suggesties doen me (helaas) aan mensen denken of zo heten familieleden al. Dat is het nadeel van een grote familie, zeker als je alleen naar (groot)ouders wilt vernoemen
Jij wil een "NRC-naam". kijk eens hier: NRC baby's lente 2013 (jongens) Er staat nog veel meer over NRC-namen op haar site, even browsen of zoeken op NRC. En hier: Het geboorte- en namenregister van NRC Handelsblad
Leonard Tobias Emmett Tristan Jonas Elias Marcus Mathias Edward Frederik Hendrik Isaak Jonathan Kasper Nikolai Oscar
Marco Dennis David Maurice Bjorn Wouter Peter Rene Timon Daniel Collin Rodger Rutger Pascal Ramon Julius Raimond Yves Raoul Patrick Rudy Roderick Luuk Marvin Edwin Robin Mathias Mathieu Michel Mario Andreas Uhhhh.....