Nestlé pyjamapapje: pas op!!!

Discussie in 'Voeding' gestart door Mrs Hair, 26 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik kreeg gisteren van de buurvrouw een proefmonster nestlé pyjamapapje. Ik heb het zelf nooit gekocht. Ik kende het wel van de reclame. Dacht nu, ik doe het in een bekertje voor de kleine meid (bijna 11 maanden). Even kijken wat er in zit.

Shock!! Dit papje is voor baby's vanaf zes maanden en wordt aangeprezen als de vervanging van een fles. Ze zeggen dat het melk met rijst is en dat het van nature zoet is door de chegranen. Maar er zit gewoon SUIKER in. Als ik het goed herleid heb minstens 5 gram per 100 ml, aan toegevoegde suiker.

Ik vind dit behoorlijk misleidend... Ik weet zeker dat geen moeder vermoedt dat ze haar baby van 6 maanden een papje mee suiker geef.

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb toch liever suiker dan zoetstof enzo hoor.

maar hier krijgen ze sowieso geen pap

3. adi

adi Niet meer actief

Ik snap dat je schrikt, maar dat is toch algemeen bekend? Kan me haast niet voorstellen dat iemand denkt dat in pyjamapapjes geen suiker zit.

En heel veel mensen vinden het helemaal niet schokkend om suiker te geven aan een baby. Denk maar aan allerlei soorten papjes, liga va 6mnd, vruchtensapjes voor babys enz
    Zelfs in opvolgmelk zit suiker, in de vorm van sucrose. Sucrose wordt ook gegeven aan pasgeboren babys in het zkh die bijv een infuus geprikt moeten krijgen.

4. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Volgens mij bevat al die kant-en-klaar troep wel iets van suiker of zout. Anders is het toch niet te eten.

5. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik ben me er heel erg van bewust dat in allerlei kant-en-klaar troep (ook voor volwassenen) suiker en zout zit. Dat is de reden dat wij dat niet gebruiken. Maar zo'n papje, wat voor baby's vanaf zés maanden wordt gebruikt als vervanging van een fles... Nee, daar schrik ik echt van.

En ook omdat ze zeggen 'van nature zoet door de ché-granen'... Ik vind het echt zo erg...

6. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik vraag me nu opeens af of in die potjes ook geen suiker zit... (Ben zó blij dat wij 'gewoon' stukken hebben gedaan vanaf 6 maanden)...

7. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Nou, dat denk ik niet hoor... Algemeen bekend? Kan het me niet voorstellen...

8. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Wauw,
    suiker!
    Bel de politie....

9. adi

adi Niet meer actief

Jawel hoor, maak maar een polletje :). Je hoeft die pap maar een keer te proeven.
    En het staat gewoon op de ingredientenlijst, is geen geheim of zo.

Er zullen ook genoeg mensen zijn die het dan niet lezen, maar veel vinden suiker bij een baby geen ramp. Het is ook natuurlijk niet 'slecht' zoals zout. Geen suiker geven is een keuze.

Ik ben er geen voorstander van hoor, maar toen ik je topic las dacht ik dat je een stuk plastic in gevonden hebt :) en mensen wilt waarschuwen.

In potjes wordt geen suiker toegevoegd tenzij het op de ing.lijst staat. Wel wordt veel appelsap gebruikt om alles zoeter te maken. Maar dat kun je vergelijken met mensen die appelmoes over hun eten gooien.

10. Partyrocker

#10 Partyrocker, 26 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2012
    Sorry dubbele post

11. Partyrocker

Heb meer een probleem met aspartaam dan suiker. Dat schijnt pas troep te zijn

12. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik geloof niet dat er zoetstof in babyproducten zit, ben het nog nooit tegengekomen. Ik denk veel wel weten dat pyamapapje zoet is maar als je er niet hier wat over leest dat weet je niet dat het echt slecht is, CB etc zeggen er niets over.

Wat ik wel heel opvallend vind is het verschil tussen nestle en bambix. Ik had hier ook zakjes van nestle maar als je de ingredienten van de fijne granen pap (dus niet kant en klaar) van nestle vergelijkt met bambix dan zit in nestle 3 keer zoveel suiker. Ik heb 1 keer een proefzakje klaargemaakt en ik vond het niet eens op pap lijken, heel geel, extreem zoet en gen structuur. Misschien heelk geschikt voor een fles ozfo maar van een lepel??

De kant en klaar bevatten veel suiker maar je moet niet vergeten dat daar opvolgmelk bij in zit dus om eerlijk te vergelijken moet je het vergelijken met het suiker in je normale pap + het suiker in je opvolgmelk maar dan is het nog steeds heel; erg veel suiker hoor in vergelijking

Nu krijgt ze hier friso comfort (6gr/100gr) en bambix granen vanaf 8 maand (8 gr/100gr) dat is samen 14 gram en volgens mij scooren pyamapapjes rond de 35 gram...Hier dus ook geen fan

13. adi

adi Niet meer actief

Stephanie, mijn dochter eet nog steeds een bordje pap s ochtends, ik koop tegenwoordig die van biobim. Daar zit geen suiker in, en meer volkoren granen (hier in eerste instantie voor meer vezels en betere darmwerking)

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik vind die papjes zowiezo niks

je kind lekker volproppen zodat het wat langer doorslaapt... goed voor het kind? of lekker voor de ouders?

hier krijgt ze het iig niet!

15. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.242
    1.008
    113
    Zuid-Holland
    ooooo gaat het er alleen maar om dat er wat suiker in het papje zit.......ik schrok van de titel, maar goed nergens voor nodig dus;)

16. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    suiker is geen vergif hoor...
    In fruit zit ook suiker (fruitsuikers).
    Babys mogen best suiker hebben.

Die papjes gaf ik nooit, geef de voorkeur aan gewoon natuurlijke producten...

17. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    tuurlijk mogen kinderen ook suikers hebben maar het hoeft niet meer dan nodig en ze hoeft er zeker niet aan te wennen dat alles zoet is. Net zoals alles geldt oo met suiker, met mate en dat is niet het geval met de papjes

adi, dank je voor dtip. Ga effe kijken maar ik heb het nog nergens gezien. we hebben niet zo'n grote natuurwinkel maar ik kan alles er wel bestellen

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Biobim is echt een aanrader, eet mijn zoontje nog wel eens 's ochtends. Is bijv. ook met rijstemeel ipv rijstebloem: veel meer inhoud.

Dat in die papjes suiker zit is algemeen bekend. Niet echt schokkend, maar wel een goede reden om ze niet te geven ;)

19. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48

;);););)

20. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Waarom zijn er mensen die zo'n aversie tegen pap hebben? Wij geven het als ontbijt (opvolgmelk met bambix granen). Niet bedoeld om door te slapen maar onze dochter was wel toe aan wat meer voeding en brood eet ze nog niet.
    En als baby's beter slapen met een papje is dat toch prima? Lijkt me beter, als een baby goed slaapt, voor de ontwikkeling, en dat je dan zelf ook weer beter slaapt is mooi meegenomen.

Nu even on-topic:
    Heb net even die pakken gecontroleerd en zit per 100 gram 35 gram suiker in het Pyamapapje, en in de Bambix fijne granen 2,5 gram suiker. Overigens is dat de voedingswaarde en zegt dat niks over welke suiker dit is.
    Bij de ingredienten staat (bij het pyamapapje) wel iets van suiker, maltodextrine. Heb ik ook even gegoogled, dit is een glucosestroop. Overigens in hele kleine hoeveelheden (geen hoofdbestanddeel, dan staat het percentage erbij).
    Die hoge suikerwaarde in de koolhydraten kan wel degelijk van die graansoort komen, als je graan verwerkt ontstaan er namelijk suikers, zo maak je ook bier.
    Hoge suikerwaarde komt ook voor in fruit en dat vindt men over het algemeen gezond, dus op zich zegt het niks.

Als ik het pyamapapje ga maken zal ik proeven en mijn bevindingen hier posten. Die fijne granen van Bambix hebben trouwens geen zoete smaak, weet ik al.

Deel Deze Pagina