Dag dames, Ik ben nieuw hier. Ik ben 42, woonachting in België en ben 12 weken zwanger via ICSI van mijn derde kindje. Sinds gisteren weten we dat de nekplooimeting boven de gemiddelde waarde is nl. 3.25 en dat we een NIPT test moeten laten uitvoeren. Op het internet zie ik verschillende waarden verschijnen: tot max 3 mm; tot max 3,5 mm... Is 3.25 dan boven de norm? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben zo ongerust.... Uitslag kan nog twee weken op zich laten wachten... Grtjs
Wat ontzettend naar en niet fijn! Hopelijk geeft de NIPT snel een negatieve uitslag! Uitslag NIPT was hier binnen een week binnen (dinsdagmiddag geprikt, woensdag aangekomen in Maastricht, maandag om 17 uur online uitslag). Ik zal @Beheer even vragen je topic te verplaatsen, dan krijg je meer reacties. Sterkte!!!
De grens ligt anders in NL/België/Frankrijk, zo apart. Bij ons kindje was de nekplooi boven de 3,5 en dat is hier in NL boven de grens. 3,25 zou hier dus goed zijn. Ik heb een vruchtwaterpunctie gehad en alles is goed met onze baby, was een spannende tijd. Als je nog andere vragen hebt, stuur ze gerust via een Pb hoor! Heel veel sterkte!
Hier ook een dikkere nekplooi van 3,3mm bij mijn eerste zoontje. Gynaecoloog (we wonen ook in België) stelde ons toen wel onmiddellijk gerust dat het geen reden was tot paniek. En effectief, NIPT was normaal en we kregen een gezonde zoon!
Zeker! En snap dat je super geschrokken bent. Het is wel zo, hoe groter de nekplooi, hoe groter de kans en hij is eigenlijk maar heel minimaal. Als je in Nederland had gewoond, was er niks aan de hand geweest. Ik hoop dat je dat wat gerust kan stellen ook.
In België zien ze het als volgt --> Een normale nekplooi (< 3 mm) maakt het risico op een afwijking bij de baby een stuk kleiner. Een verdikte nekplooi (> 3 mm) wil niet noodzakelijk zeggen dat de baby een afwijking heeft. Er is dan wel een verhoogd risico op een afwijking, zowel op een chromosoomafwijking als op andere afwijkingen. Zorgvuldig onderzoek is dan steeds aangewezen. Volgens mij is het in Nederand 3.5mm
Dag iedereen, Wij hebben de uitslag gekregen van de NIPT test en deze is helaas niet zo goed... Er was niet genoeg DNA van de baby aanwezig om een sluitend resultaat weer te kunnen geven. In het weinige DNA dat ze hadden is er helaas een licht verhoogde waarde van het chromosoom 21 vastgesteld. Er werd voorgesteld om de NIPT opnieuw te laten uitvoeren of een vruchtwaterpunctie te laten uitvoeren om alsnog zekerheid te hebben. Op 14 maart staat deze gepland...
Heb je al wat meer duidelijkheid gekregen? Hopelijk goed nieuws voor jullie. Hier een T21 na een mislukte vlokkentest (teveel maternale cellen) en gelukkig een aarayonderzoek wat wel goed ging.