Goedendag! Zoals ik al vaker op dit forum heb gelezen ben ik één van die vrouwen die tijdens haar zwangerschap in de WW zit, welke nèt (10 weken en 5 dagen) voor haar bevalling afloopt, waardoor ik buiten de nawerkingsregeling van de WAZO zou vallen, voor als nog. Nu vroeg ik mij af, wanneer ik toch nog aan tijdelijk werk zou komen, mijn WW zou opschuiven en de eindtermijn binnen de 10 weken voor mijn (verwachte) bevallingsdatum zou vallen, wanneer en hoe kan ik dan mijn WAZO aanvragen? Kan dit pas na de bevalling/het verlof, en doe ik dit via de UWV-telefoon? Alvast ontzettend bedankt voor de informatie. Met vriendelijke groet, Rosa
Beste Rosa, Je ontvangt op dit moment een WW-uitkering en die eindigt 10 weken en 5 dagen voor je uitgerekende datum. De maximum duur van je WW-uitkering kan opschuiven als je tijdens je uitkering gaat werken. Elke week die je volledig werkt en geen recht op betaling WW overhoudt wordt bij de maximum duur geteld. Is je uitgerekende datum dan wel binnen de 10 weken na het einde van je uitkering? Dan kun je 8 weken voor die tijd de zwangerschapsuitkering aanvragen via UWV telefoon 0900-9294. Ben je tot de ingangsdatum van je verlof aan het werk? Dan vraagt je werkgever de zwangerschapsuitkering voor je aan. Actuele informatie over het recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare