ik vind Abel een hele leuke naam en mijn man ook, maar ik twijfel een beetje vanwege de betekenis van de naam: de vergankelijke. Abel was de tweede zoon van Adam en Eva en werd vermoord door zijn oudere broer Cain. Ik vind het eigenlijk toch een beetje moeilijk om mijn tweede zoontje dan zo te noemen... maar puur qua naam staat hij wel bovenaan mijn lijstje. Zijn er meer mensen die hun kind een naam gegeven hebben die niet zo'n goede betekenis heeft?
Abel is een hele leuke naam. Je noemt je kind geen Caïn dus dan is het toch goed. God hield veel van Abel, want zijn offers werden door God geaccepteerd en die van Caïn niet. Dus Abel vind ik juist heel mooi. Er zijn trouwens ook veel kids met de naam Mara. Dat betekent volgens mij bitter. Klinkt niet echt positief, maar het is wel een mooie naam. Tegenwoordig letten volgens mij weinig mensen op de betekenis. Ik ga ook gelijk weer ff kijken wat mijn dochters naam betekent
Eens, als je het verhaal kent zit er juist iets moois in de naam. En als jullie beide deze naam mooi vinden? Je zou nog kunnen overwegen een tweede naam te geven met betekenis die jullie mooi vinden. Dat wilden wij, echter nu eerste en tweede naam met mooie betekenis.
Nou, fijn dat jullie het allemaal niet als een bezwaar zien... Maar ergens ben ik toch bang dat als het niet klikt tussen mijn twee zoontjes en ze veel ruzie maken, dat ik dan denk: zie je wel, ik had m noooit Abel moeten noemen En ik blijf het toch ook een beetje luguber vinden om je kind te noemen naar iemand die vermoord is...
Daar moet je denk ik niet teveel over nadenken, anders kunnen namen als Martin (Luther king) ook luguber zijn. En er is niets lugubers aan. Het is wellicht anders als je iemand vernoemd of dezelfde naam heeft als een moordenaar. Als dit voor jullie de naam is, gewoon doen. Ik vind abel wel een lieve naam, moest denken aan dat Nederlandse bandje.
Heel simpel, dan moet je het gewoon niet doen. Er zijn nog genoeg mooie namen. Als het niet goed voelt, zoek dan een andere naam, die misschien iets minder mooi is, maar wel goed voelt. Een iets minder mooie naam, kan juist door de betekenis ineens heel mooi worden.
Ik ben het met de dames eens, hele mooie naam en ook nog eens in mijn ogen een mooi verhaal, niet te zwaar aan tillen als jullie het beide mooi vinden dan gewoon doen..
Dt heb ik dus met Damian.. Die naam is afgeleid vd duivel.. ook niet echt positief, maar vind de naam opzich wel mooi..
De naam Damian is zeker niet afgeleid van de duivel. De naam Damian komt van de Heilige Damianus. zie : Cosmas en Damianus - Wikipedia De associatie met de duivel, komt uit de horrorfilm The Omen, waarin een jongen genaamd Damien, te horen krijgt dat hij een zoon van de duivel is. De naam zelf heeft niets met de duivel te maken.
Mocht het verhaal van Kain en Abel je blijven storen, dan misschien in plaats van Cain, de naam Dain ?
Ik vind Abel echt een heel leuke naam, super fijne klank! Ik ken Abel met een nare betekenis. Het komt van de Hebreeuwse naam Hevel of Havel die 'adem' betekent. Juist heel mooi! In het Oude Testament is Abel de tweede zoon van Adam en Eva die uit jaloezie door zijn broer Cain/Kaïn wordt vermoord (God accepteert Abels offer wel en het offer van Cain/Kaïn niet). Kaïn zou ik dus niet zo snel doen, maar met Abel vind ik echt niets mis
Dit verhaal kende ik niet eens. Mocht onze baby een zoontje zijn krijgt het de naam Kyan afgeleid van kian. Met de betekenis de kleine koning (Iers) Probeer niet zo zwaar te tillen aan de betekenis. Het gaat erom of jullie de naam mooi vinden! Zo heb je bij elke naam wel iets negatiefs
In eerste instanties dacht; nee , zou ik niet doen, maar toen ik andere positieve reacties met hun uitleg las ben ik van mening veranderd. Dus ik zou het doen!
Onze dochter heet M.a.r.a Inderdaad bitter bedroefd maar op sommige sites ook zee. Heb niet getwijfeld en de naam gehouden toen ik wist wat de betekenis was. Haar tweede naam betekent: Jahweh is genadig. Haar derde naam: van edele afkomst. Lekker van alles bij elkaar . Maar.... bitter of bedroefd is m'n dochter zeker niet (Mijn naam komt af van engel.... maar of dat wat over mij zegt... )
Ik vind Abel ook heel leuk en heb er helemaal géén negatieve associatie erbij. Eerder een associatie met een lief stoer eigenwijs ventje. Maar als je blijft twijfelen dan zou ik verder zoeken. Wat vind je van Faber? Ligt er qua klank bij in de buurt. Overigens had ik hetzelfde bij de naam F.abian (bonenplanter, ook niet echt geweldig qua betekenis, en er was een paus van dat vond ik wel weer leuk) maar het bleek toch dé naam te zijn toen ik mijn oudste zoon ontmoette en heb er nooit spijt van gehad. Pas jaren later hoorde ik ook een andere betekenis van doorzetter en dat past dan ook toevallig erg goed bij hem
Naam is niet zo mijn smaak, maar vindt Abel ook eerder een positieve dan een negatieve betekenis hebben hoor. En zoals eerder gezegd: Een moordenaar vernoemen is raarder dan een vermoord iemand!