Naai/Kantklos/Borduurclubje!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Sewgirl, 25 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sewgirl

    Sewgirl Actief lid

    16 nov 2007
    401
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Ik ben Sewgilr en zoals de naam al zegt bezten van naaien. Ik zit nu bijna 4 jaar op les en ben bezig met mijn certificaten voor costumiere ( ben ik al vanaf het begin, maar ik wou steeds nieuwe dingen bijleren ) en mijn lerares is echt geweldig. Ze is nu is de 70 en is verhuisd 3 uur rijden van waar ze eerst les gaf, nu heeft ze een ruimte kunnen huren voor 1x in de 2 weken, en komt ze 1 x in de 2 weken 2 dagen les geven speciaal voor haar trouwe leerlingen. Ik doe ook patroontekenen bij haar en dat gaat ook goed. Ook zit ik op kantklossen ( wat helaas aan het uitsterven is ) en borduur ik af en toe ( kruisteekjes ). Ik vroeg me af, misschien is het leuk om een naai/kantklos/borduurclubje op te starten. Voor de liefhebbers van die dingen en soortgelijke handwerken. Misschien kunnen we elkaar trucs en tips geven of gewoon gezellig kletsen over handwerken en misschien ook waar je goed kunt shoppen ( online of inde stad ) voor leuke en mooie stoffe/fournituren e.d.
    Hopelijk zijn er mensen die aan dit clubje mee gaan doen..
    Groetjes,
    Sewgirl
     
  2. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Hoi Sewgirl.
    Hier nog een fanatieke naaister. Heb het mezelf eigenlijk aangeleerd, met hier en daar wat hulp en uitleg. Maar wat jij doet, lijk me ook zo leuk. Echt goed naailes en zeker dat patroon tekenen. In welke plaats doe je dat? Misschien in de buurt van Rotterdam?

    Ik haal mijn stofjes vaak op de markt bij de stoffenkraam. Die hebben ook een winkel in Sliedrecht en een website.

    Ik heb wat boeken van Bizzkids en ik heb ook wat patronen gekocht via patronenwinkel.nl.
     
  3. Sewgirl

    Sewgirl Actief lid

    16 nov 2007
    401
    0
    0
    Hoi Adine,
    Wat leuk, nog een fanatieke naaister. Ik zit niet in Rotterdam op naailes, maar heb wel een adres waar je info over modevakscholen kunt vinden. Heb ook even voor je gekeken en er zitten heel veel modevakscholen in Rotterdam, o.a. de Rotterdamse snijschool, wat 1 van de beste modevakscholen is. Ik bestel ook weleens iets via stoffenkraam.nl, mooie goedkope stofjes van goede kwaliteit. Patronen doe ik bestellen via, naaipatronen.nl Naai je veel voor jezelf of meer kinderkleding? IK naai eigenlijk alleen voor volwassenen. O ja, de site waar ik de info heb gevonden is: www.sancho.nl
    Groetjes,
    Sewgirl
     
  4. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Hee bedankt. Heb al wat leuke dingen in die website voorbij zien komen.
     
  5. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.356
    197
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    boehoe en waar kunnen de breisters heen dan :(
     
  6. Sewgirl

    Sewgirl Actief lid

    16 nov 2007
    401
    0
    0
    Breisters zijn ook welkom. Ik kan niet breien, ben jaloers op schoonmama en alle andere mensen die goed kunnen breien... Kan je ook sokken breien en rondbreien?
    Groetjes,
    Sewgirl
     
  7. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.356
    197
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Rondbreien lukt wel, maar sokken breien heeft me nooit zo getrokken dus nog niet geprobeert ;)
     
  8. Sewgirl

    Sewgirl Actief lid

    16 nov 2007
    401
    0
    0
    Ik was bezig met een trui breien ( nou ja, ik, meer mijn schoonmoeder ) en steeds vielen bij mij steken af, wat ik ook deed. Ook een boord breien vind ik moeilijk steeds 2 steken recht, 2 steken averecht. Heel moeilijk vond ik dat, dat tellen. Het zou wel een mooie trui worden, limegroen uit een breiblad. Ik ben denk ik toch meer van het naaien, daar ben ik nu wel weer volop mee bezig. Ken je de site garnstudio? Staan gratis patronen op, echt super als je mooie truien e.d. wilt breien.
    Groetjes,
    Sewgirl
     
  9. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.356
    197
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik zal eens kijken, de site is me onbekend, dank voro de tip.
    Ik koop meestal gewoon bladen waar ik interessante patronen in zie staan.
     
  10. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    ZWAAAIIII :) hier nog een hele fanatieke naaister/borduurster
     
  11. kaatje24

    kaatje24 Actief lid

    17 sep 2008
    132
    0
    0
    nou ik ben zelf meer van het breien ( ja ook sokken, super verslavend en zo leuk!) en haken ( das voor mij meestal toch nr 1 hoor, ben echt gek van haken.) maar ernaast naai ik ook.
    alles zelf geleerd. ( met boeken en bladen ) heb voor mijn meisje toen ze kleiner was heel veel zelf genaaid ( nu wat minder want ze heeft zoveel kleren- krijg veel via via- dus tja om er dan nog bij te maken........puilt haar kast helemaal uit. maar truien enzo dus wel, die koop ik niet voor haar maar brei/haak ze zelf)

    wat een hele leuke site is voor breien is drops ( weet de link ff niet maar als je 'drops breipatronen' googled dan vind je hem geheid!
    fantastische dingen

    en ja ik zoek het net altijd af voor gratis patronen ( voor haken/breien en naaien)
    nu dus eigenlijk op zoek naar een patroon (gratis ) voor het bekleden van een wiegje...........maar kan niks vinden.
    maar moet zonder ook wel lukken......alleen vraagt het dan wat meer tijd.
    groetjes mede breisters/naaisters/haaksters en andere handwerksters!
     
  12. Mommy2be

    Mommy2be Bekend lid

    13 mrt 2008
    528
    0
    16
    kaatje24, ik wil zelf heel graag leren breien. Is het moeilijk om het te leren vanuit boeken of i.net?
     
  13. kaatje24

    kaatje24 Actief lid

    17 sep 2008
    132
    0
    0
    als je geduld hebt niet.
    ken je niemand die de basis van breien voor kan doen
    moet wel eerlijk zijn want de basis heb ik ooit (eeuwen geleden :p ) op school geleerd. en de rest heb ik mezelf dus aangeleerd.
    sokken breien en ierse kabels enzo
    als je het principe van breien snapt en goed onder de knie hebt dan kan je je alle steken aanleren.
    heb veel info van engelse sites maar ja dan moet je wel engels kunnen!
    :(
     
  14. kaatje24

    kaatje24 Actief lid

    17 sep 2008
    132
    0
    0
    :( ik bedoel natuurlijk 'als je geduld hebt wel!" :)
    want geduld om de basis door te krijgen is wel nodig!
     
  15. Sewgirl

    Sewgirl Actief lid

    16 nov 2007
    401
    0
    0
    Nou geduld heb ik wel, voor naaien heb je net zoveel geduld nodig, als je het dan op de goede manier wilt doen. Andere manieren zijn ook goed, alleen ik leer het op de officiele ouderwetse manier. En daar heb je ook wat geduld voor nodig. Maar breien, tja, ik weet niet, misschien vind ik dat friemelen, dat je zeg maar allerlei soorten dingen doet met een kledingstuk, het patroon tekenen, het doorslaan rijgen enz, dat het allemaal verschillend is. Dat trekt me denk ik meer dan breien, daar is het zeg maar niet lullig boedoeld, hetzelfde. Je breit, en dat vind ik superleuk, maar ik denk persoonlijk dat naaien mij meer ligt. Dat breien laat ik maar over aan de mensen die het leuk vinden. Ik vind ook de verschillende soorten stof die je kan kopen ook leuk. Dan weer taft dan weer katoen enz. Maar ik vind het wel knap als mensen kunnen breien, daar heb ik wel bewondering voor.
     
  16. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    :) grappig want als er iets is wat ik niet heb is 't geduld. Maar naaien lukt me wel hihi behalve rimpelen :( althans lukt wel maar niet zo mooi. Moet er nog de handigheid in krijgen.

    Breien ja de basis kan ik een beetje maar met simpele wol enzo probeerde 't pas met die soort pluizige wol :rolleyes: nou tja kep 'm 16 keer uitgehaald en toen was ik 't echt zat. Kep toen 't vestje en de wol aan me buuf gegeven die is gek op breien.
     
  17. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik haak en brei graag!
    Breien lukt me redelijk. Sjaals dan he ;)
    Nog nooit een trui gebreid. Lijkt me zo moeilijk!
    Haken : ben nog steeds bezig met een deken. Heb alle lapjes al klaar. Nu nog in elkaar zetten. Ben bijna klaar :D

    Hier trouwens een breiwinkel en daar kan je met vragen terecht over breien. Ze hebben zelfs een brei-ochtend en avondje. Lekker met zijn alles breien en daarbij de nodige hulp.
    MIsschien is dat wel wat voor de dames hier die willen breien? Meeste brei/handwerk-winkels organiseren wel zoiets of willen je vaak wel helpen om te leren breien.


    Zou graag willen borduren. Maar lijkt me best moeilijk dat gepriegel hihihi
    Kleren naaien lijkt me ook leuk om te leren!
    Zal eens kijken of ze hier in de buurt een naaiklasje hebben ;)
     
  18. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    hihi borduren doe ik machinaal ;)

    Kleertjes naaien is echt super vooral als 't goed lukt en je ziet iets leuks ontstaan uit lappiesstof die je had.
     
  19. Mommy2be

    Mommy2be Bekend lid

    13 mrt 2008
    528
    0
    16
    Ik ken de basis nog niet, dus volgens mij kan ik er beter niet aan beginnen. Ken niemand die het mij zou kunnen leren. Ik heb wel 2breistokken of hoe die dingen ook genoemd worden. Wil er zo graag mee aan de slag maar kom er niet uit hoor, ook die termen op het internet, daar snap ik niks van!
     
  20. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Breien is me nog nooit gelukt om iets fatsoenlijks te maken. Daar heb ik dus echt het geduld niet voor. Terwijl je voor naaien ook best geduld moet hebben. Hahaha.

    Waar zijn jullie nu op dit moment mee bezig?

    Ik ben met een salopet voor mijn dochter bezig. Als die af is, zal ik eens een foto plaatsen.
     

Deel Deze Pagina