Na jaren gebruik klachten minipil? (Zarelle)

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door EliseGB, 19 aug 2024.

  1. EliseGB

    EliseGB Nieuw lid

    19 aug 2024
    4
    1
    3
    Vrouw
    Hallo, ik vroeg me af of er vrouwen zijn die de minipil (Zarelle ook wel bekend als Cerazette) hebben geslikt en hier negatieve ervaringen mee hebben? Of die het slikken en daar momenteel klachten van hebben? Ik slik Zarelle al 6 jaar maar overweeg nu te stoppen.
    Lang verhaal zo kort mogelijk: ik slikte eerst de gewone pil (combinatiepil) 10 jaar lang vanaf mijn 13e vanwege menstruatiepijn, altijd een stopweek. Voor zover ik me herinner was het beter dan zonder maar ook weer niet helemaal je van het!
    Uiteindelijk was ik er klaar mee (steeds vaker en erger menstruatiepijn) en toen kreeg ik de minipil.
    Mijn lichaam had een jaar nodig om hieraan te wennen maar daarna was het top! Werd nooit meer ongesteld en de keren dat ik spotting, bruine afscheiding of menstruatie hoofdpijn/buikpijn heb gehad zijn echt op 2 handen te tellen!
    Echter, de laatste 1.5 jaar heb ik depressieve klachten cq angstklachten (hypochondrie) gehad en ben wel eens uit het niets in huilen uitgebarsten (ik slik de minipil nu in totaal 6 jaar, nooit eerder mee gestopt en nog nooit 1 pil vergeten!), ik ben totaal niet bekend met zulke dingen en het was voor mij een raadsel waardoor het kwam, nu gaat dat gelukkig beter maar om nou te zeggen dat ik lekker in mijn vel zit, nee... heb ook stemmingswisselingen en dat had ik ook nooit... heb me zelfs afgevraagd of het geen depressie is/was!? Maar ik zou niet weten waarom ik dan depressief zou zijn. De laatste tijd ook weer zo af en toe de typische menstruatie hoofdpijn/buikpijn (vrouwen weten dat dat wel degelijk anders voelt dan 'gewone' buikpijn/hoofdpijn!), ik vraag me af of het niet aan de minipil ligt... het kwartje viel eigenlijk van de week pas dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen!
    Ik heb vanaf mijn 13e fibromyalgie (weke delen reuma) en cvs (chronische vermoeidheid), overmatig zweten (oksels), en laat dat nou precies de leeftijd zijn waarop ik begonnen ben met de pil o_O Ik heb ook pds, maar dat heb ik al van kleins af aan dus dat schrijf ik niet toe aan de pil!
    Ik overweeg te stoppen, ik de hoop dat ik eindelijk (ben nu 30) minder moe word, dat het met mijn buikpijn beter zal gaan en ik weer vrolijker word. Ook ben ik de laatste tijd echt veel aangekomen en dat komt echt niet van het eten!
    Het is super handig en fijn om nooit ongesteld te zijn, maar liever dat dan ongelukkig door depressieve gevoelens!
    Zijn er vrouwen die dit herkennen? Die zich beter voelden na het stoppen met de minipil? Zou het heel fijn vinden als jullie je verhaal willen delen.
    Alvast bedankt :thumup:
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.200
    1.114
    113
    Ik heb minipil niet lang gebruikt omdat hij mij helemaal niet beviel (iedere dag bloedverlies en spotting), maar ik heb wel last gehad van mirena (vergelijkbaar hormoon). Met de mirena had ik hevige PMS, vooral ook psychisch en veel onregelmatig bloedverlies. Ik dacht dat PMS mijn eigen hormonen waren (had regelmatige cyclus). Dat bloedverlies was reden om eruit te halen, maar tot mijn verbazing voelde ik me op andere vlakken ook een heel stuk beter toen de mirena eruit was. Zonder het te weten had ik daar dus ook allerlei andere bijwerkingen van gehad, dan wel waren de klachten van mijn eigen cyclus versterkt.

    Ik zou zeggen dat het een relatief kleine stap is om gewoon uit te proberen hoe je je voelt zonder minipil (en dus te stoppen)? Ook als het dan niet helpt, dan weet je dat ook en kun je verder kijken en zoeken.

    Succes.
     
  3. EliseGB

    EliseGB Nieuw lid

    19 aug 2024
    4
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Ik heb toch echt het vermoeden dat deze pil al langere tijd 'niet meer lekker valt', ondanks dat het 3.5 jaar lang heel goed gegaan is... misschien toch gewoon tijd om eens zonder kunstmatige hormonen door het leven te gaan!
     
  4. EliseGB

    EliseGB Nieuw lid

    19 aug 2024
    4
    1
    3
    Vrouw
    Misschien een gekke gedachte (misschien ook niet :roflmao:!?) maar zijn er vrouwen die donkere/donkerdere haargroei hebben gekregen nadat je de (mini)pil bent gaan slikken? Ik heb als kind altijd lichtblond/goudblond haar gehad en lichte lichaamsbeharing, maar na de basisschool (dus daar heb je weer die 13 jarige leeftijd...) is alles donker(der) geworden. Ook weer nooit bij stilgestaan maar wie weet hebben hormonen van de combinatiepil en later de minipil daar ook wel invloed op gehad... het is maar een gedachte, ik weet niet of het echt zo is maar ik heb het idee dat het zomaar zou kunnen! :o:
     
  5. Maryelle

    Maryelle Actief lid

    10 feb 2015
    365
    314
    63
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met de minipil maar wel een soortgelijke ervaring met de ‘gewone’ pil.

    Na mijn 2e keizersnede heb ik voor een Mirena spiraal gekozen. Helaas heb ik endometriose in het litteken gekregen, waarvoor mijn gynaecoloog de pil heeft voorgeschreven in de hoop dat het de groei van de haarden zou tegengaan. Sinds ik die pil weer gebruik heb ik énorm last van stemmingswisselingen en zeer depressieve gevoelens. Ik herken mezelf gewoon echt totaal niet meer. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik überhaupt niet lekker in mijn vel zit sinds de zwangerschap van de 2e door diverse factoren. Maar net toen ik dacht hé volgens mij stabiliseert de boel iig hormonaal weer wat ging ik dus aan de pil en vloog het uit de bocht.

    Het heeft helaas niet geholpen tegen de groei en pijn van de endometriose plekken dus nu heel snel maar weer stoppen
     
  6. EliseGB

    EliseGB Nieuw lid

    19 aug 2024
    4
    1
    3
    Vrouw
    Hallo Maryelle,

    Bedankt voor je reactie! Wat jammer dat het je niet heeft geholpen.

    Ik krijg steeds meer en meer de indruk dat voor de meeste vrouwen geldt dat je toch het beste af bent zonder al die kunstmatige hormonen... het is handig, qua het kunnen regelen van je menstruatie of zelfs helemaal niet meer menstrueren (zoals ik!), maar als ik zonder (mini)pil over het algemeen minder moe word, minder buikpijn heb en me simpelweg gelukkiger voel dan maar een week in de maand ongesteld/buikpijn/hoofdpijn/rugpijn... ook niet ideaal maar het is niet anders (in ieder geval weer aleve feminax in huis halen zoals vroeger). Eerst nog maar zien natuurlijk of het inderdaad die uitwerking zal hebben, ik kan het alleen maar hopen! Ik zal het zeker een heel jaar volhouden en dan kijken hoe het gaat, het kan echt lang duren voordat je lichaam gewend is zonder pil.
     
    Maryelle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina